Ain’t nuttin’ but a g-tron.
Als je houdt van koken op gas zijn de Audi A4 Avant g-tron en Audi A5 Sportback g-tron iets voor je. Bij de introductie van de ‘B9′-generatie van deze auto’s maakte Audi al bekend dat ze ook beschikbaar zouden worden met een motor die lekker gaat op aardgas (CNG). Vanaf vandaag weten we ook hoeveel geld je naar de dealer mee moet brengen om verkwistend gas te kunnen geven in zo’n gasbak.
De A4 Avant g-tron kost minimaal 43.975 Euro. De A5 Sportback g-tron is een tikje duurder, hiervoor ben je minimaal 45.695 Euro kwijt. In beide gevallen ligt onder de kap in principe de bekende 2.0 TFSI die we kennen van andere VAG-producten, maar dan met iets minder vermogen dan gebruikelijk: 170 pk levert de vierpitter. De krachtbron is altijd gekoppeld aan een S tronic automaat.
Het opgegeven verbruik van de A4 Avant g-tron op benzine is gemiddeld 5,5 liter per 100 km. Doe je dezelfde afstand op aardgas verstook je 3,8 liter kilo. Voor de A5 Sportback g-tron zijn de cijfers iets minder gunstig, namelijk respectievelijk 5,7 liter of 3,9 kilo per honderd kilometer. De gastanks zijn onder de auto gemonteerd en dat betekent dat je in theorie een lekkere actieradius hebt. Audi claimt dat als je zowel de benzinetank als de gastanks volplempt, je zo’n 875 kilometer ver kan komen. De auto’s staan vanaf November bij de dealer, maar je kan ze nu al bestellen.
amersfoorter zegt
Blijft een fraaie wagen
trustmeiamanengineer zegt
Zullen ze in Groningen blij mee zijn.
2wheeler zegt
@trustmeiamanengineer: kan me niet voorstellen dat iemand hier blij mee is…
bitd zegt
@trustmeiamanengineer: haha, over 5 jaar klagen ze daar waarom de gaskraan dicht is en waarom er niet meer subsidies kunnen vloeien….
thomasthomas zegt
Door heel Nederland steeds opzoek naar een CNG tankstation.
porschepdk zegt
Leuk voor mensen die niks om auto’s geven.
Daaniozo zegt
Wat zijn nu de voordelen om zo’n gasbak te kopen?
speek4 zegt
Wij hebben een A3 g-tron gehad en dat was ondanks de 110 pk een bijzonder fijne auto. Niet zo fijn als de huidige E-tron. De g-tron heeft me echt verbaasd. Ik zou er zo weer een nemen. Mooie uitbreiding van A4 en A5 gamma, alleen jammer dat er geen verlaging van de bijtelling in zit. Ik denk dat we deze varianten weinig gaan zien.