De razendsnelle motorfiets nóg beter laten sturen doe je volgens BMW Motorrad met deze set carbon wielen voor de S1000RR.
De BMW S1000RR is een ontzettend dynamische en snelle motorfiets. Zijn gewicht van slechts 204 kg (met volle tank) in combinatie met het vermogen (207 pk) staan garant voor indrukwekkende prestaties. Je kunt echter nóg meer van het gewicht snoepen met deze nieuwe carbon wielen voor de S1000RR.
De standaard aluminium wielen op de motorfiets wegen al 1.6 kg minder in vergelijking met het oudere model van enkele jaren geleden. Deze carbon wielen voor de S1000RR snoepen nog eens 1.7 kg van het gewicht af. De wielen zijn onderdeel van een M Performance optie. BMW M Performance is niet alleen voor de auto’s van het merk, maar ook BMW Motorrad heeft toegang tot een M Performance catalogus met goodies gericht voor de motorfietsen van het merk.
De carbon wielen komen met 5 mm dikke remschijven. Standaard heeft deze motorfiets remschijven met een dikte van 4.5 mm. De set carbon wielen zijn vanaf heden verkrijgbaar voor de BMW S1000RR. Je kunt de set enkel bestellen in combinatie met het M Pakket. Dit bestaat uit een lichtgewicht batterij, Rijmodi Pro, een M Sport buddyseat, een lakkleur combinatie van wit, rood, blauw en dus die carbon wielen. Het M Pakket kost 4.015,99 euro. De motorfiets zelf heeft een vanafprijs van 22.450 euro.
escort77 zegt
Mooi, die dikkere remschijven compenseren dan voor de lichtere velgen ?
p3r0x zegt
@escort77: ik lees niet dat ze dikKER zijn. 5mm is al niet veel, lijkt me niet dat de standaard schijf dunner is.
giel zegt
@p3r0x: standaard 4,5mm staat erin
torsen zegt
@RubenPriest: deze wielen zaten al vanaf lancering in het M-pakket. Volgens mij geeft dit persbericht aan dat ze ook los verkrijgbaar worden.
torsen zegt
In het Nederlandse persbericht vermelden ze ook de prijs trouwens: De M Performance Carbon wielen voor de BMW S 1000 RR zijn verkrijgbaar voor € 4.000 (incl. BTW).
Dutchdriftking zegt
Het is een stervensdure fiets, maar hij maakt wel hebberig.
karaya zegt
Nergens last van.
wimof zegt
Motorfietsen zijn per definitie altijd “stervens” gevaarlijk.
kenner zegt
@wimof: e-bikes, alcohol en zandstormen ook
wimof zegt
klopt als een bus.
sollie1984 zegt
@dutchdriftking: bijna alle superstorm motoren zijn vandaag de dag duurder geworden.
mustanggt500 zegt
@sollie1984: dat is altijd al zo, het zijn nou eenmaal de motoren met het meeste aan elektronica en ontwikkeling. Zo’n ding moet het maximale leveren en ook nog op de openbare weg te houden zijn voor een “leek”. Even een kawasaki z900 maken met bijna alleen maar componenten die je al hebt is vanzelfsprekend een stuk goedkoper
fernie zegt
Valt erg mee!
Yzord zegt
Mooie fiets, maar helaas BMW. Betekent dat ik mijn hand niet op mag steken naar andere motorrijders. Jammer.
michiel_vandelft zegt
@Yzord: Waarom dat?
Yzord zegt
@michiel_vandelft: schijnt gebruikelijk te zijn onder BMW rijders haha
por100 zegt
hahaha heerlijk, motoragenten en verboden motorclub-rijders mogen ook niet zwaaien. Die hebben het ook heel zwaar …
rickie2811 zegt
@por100: ik stak gisteren tijdens het motorrijden nog m’n handje op naar 2 motoragenten en ze deden zowaar allebei ook een vriendelijke groet terug
cabriohater zegt
Maar hoe zwaar zijn ze nu dan? En ik was net gewend aan de oude koplampen
f40racer zegt
@cabriohater: Als je er 8 jaar over doet om aan die koplampen te wennen is dat niet hun schuld :p.
jack_abarth zegt
@cabriohater:
Inderdaad, dat wil ik dus ook weten.
En waarom zijn de schijven dikker geworden? Je zou verwachten bij lichtere wielen dat je remmen juist minder weerstand krijgen en dus gelijk of zelfs lichter zouden kunnen.
SimonMc zegt
Tja, ’t is maar wat je dikker noemt. Een halve mm is niks wereldschokkend, toch? En sportieve auto’s hebben grotere remschijven dan een doorsnee auto, dus wie weet is dit de reden? Hoe dikker/groter het materiaal, hoe langzamer het op temperatuur komt.
boomhauwer zegt
@SimonMc: warmte dissipatie
R zegt
Het lagere gewicht van de wielen zorgt voor makkelijker sturen…heeft te maken met gyroscopisch effect.
Iets zwaardere remschijven hebben minder effect door de kleinere diameter.
Gewichtsbesparing had als doel scherper sturen…. niet sneller optrekken of iets dergelijks
boomhauwer zegt
@R: je gaat wel degelijk sneller in acceleratie door lichtere wielen. Minder massa om in bewegen te krijgen.
Finn zegt
De reden dat er bij deze carbon wielen dikkere schijven noodzakelijk zijn heeft alles te maken met de warmteafvoer. Carbon wielen nemen minder snel warmte van de schijven op dan metalen exemplaren. Dunne schijven zouden mogelijk oververhit raken , waardoor ze eerder zouden kunnen kromtrekken.
unknown32 zegt
@Finn: leuke uitleg!
jdpetrolhead zegt
Setje carbon remschijven met carbon gesinterde remblokken zou het helemaal afmaken… Jammer van de standaard schijven… Daar zouden ze een extra optie voor moeten geven bij M.