We slaan de karige BMW’s even over en kijken wat je in de private lease kwijt bent aan de leuke modellen!
Als we het hebben over private leaseprijzen gaat het meestal niet over de meest spannende motorvarianten van een merk. Daarom is het interessant om eens te kijken wat je nou betaalt voor de leukere modellen in de private lease. Eerder deed collega @willeme dat al bij Volkswagen. Zoals beloofd, is hier nu deel 2 met leuke auto’s in de private lease, met deze keer BMW in de hoofdrol. Leuke BMW’s zijn minder dun bezaaid dan leuke Volkswagens, maar saaie Bimmers zijn er tegenwoordig ook genoeg. Die hebben we even vakkundig ontweken bij het samenstellen van dit lijstje.
Ter info: alle prijzen zijn wederom op basis van 48 maanden en 10.000 km per jaar.
BMW M135i
€905 per maand
Bij leuke auto’s denk je al snel aan een hot hatch. Dan kom je dus uit bij de nieuwe M135i. Deze wijkt behoorlijk af van het recept van zijn voorganger, de ex van Wouter. De zes-in-lijn heeft namelijk plaats moeten maken voor een vier-in-lijn. Ook hebben we hier te maken met een sportieve BMW die niet meer met achterwielaandrijving is te krijgen. Wat ook niet iedereen kan waarderen is het feit dat de nieren gegroeid zijn. Als je echter zijn voorganger even negeert is het gewoon een dikke hot hatch met 306 pk. Voor €905 per maand heb je er eentje voor de deur staan.
BMW 128ti
€739 per maand
Vind je €905 per maand toch iets te gortig? Dan is er goed nieuws: BMW heeft onlangs een betaalbare hot hatch aan de 1 Serie-line-up toegevoegd, de 128ti. Deze heeft weliswaar alleen voorwielaandrijving, maar met 265 pk is het geen misselijke auto. Ondanks het ontbreken van de letter M is de 128ti nog een behoorlijk sportief. BMW heeft deze variant bijvoorbeeld voorzien van een sperdifferentieel en nieuwe veren en dempers. Met €739 per maand is de 128ti een stuk goedkoper in de private lease dan de M135i. Dat is nog wel meer dan de Golf GTI, die €675 per maand kost.
BMW 220i Cabrio
€879 per maand
BMW heeft vier cabrio’s in het gamma, waarvan de 2 Serie Cabrio de kleinste is. Dat maakt de auto echter niet minder leuk. De 2 Serie Cabrio is ook leverbaar als M240i met een 340 pk sterke zescilinder, maar dan wordt het al snel een duur grapje. Daarom heb we voor dit lijstje een uitvoering gekozen die nog een beetje betaalbaar is: de 220i. 184 pk is ook genoeg om te cruisen op een zonnige dag. Dat is mogelijk voor €879 per maand.
BMW 330i
€799 per maand
Als je gaat kijken naar een leuke Bimmer waarmee je dagelijks met plezier naar je werk kan rijden, kun je haast niet om de 330i heen. Die is al lang niet meer met een zescilinder leverbaar, dus aan het idee van een 330i met een vierpitter hebben we inmiddels wel kunnen wennen. Deze BMW heeft ten minste nog wel achterwielaandrijving. Qua vermogen zit de 330i nog steeds op het niveau van twee generaties terug, maar uiteindelijk kom je met 258 pk weinig te kort. Als private leaser ben je een minstens €799 in de maand kwijt als je voor de 330i gaat.
BMW Z4 20i
€839 per maand
In een lijstje met leuke maar nog enigszins betaalbare BMW’s mag de Z4 natuurlijk niet ontbreken. De instapversie is de 20i met 197 pk. Daarmee is het niet de meest krachtige auto uit dit rijtje, maar het is wel de lichtste. Bovendien is het qua looks de meest spannende auto uit dit overzicht. Het kost wel wat, de blits maken met een Z4: je moet €839 per maand aftikken.
Nu weet je dus wat je per maand kwijt bent aan leuke BMW’s in de private lease. Als je deze prijzen te bar vindt kun je nog een keer het lijstje van @willeme checken voor vijf leuke Volkswagens. De volgende keer pakken we weer een ander merk beet. Wordt vervolgd!
bovenstaande BMW privatelease prijzen komen van BMW Financial Services
rogerzz zegt
Private lease.. wie doet dat nou. 10.000km per jaar, dus na 2 maanden rijden kun je hem 10 maanden wegzetten of ‘boetekilometers’ betalen als je een beetje kilometers rijdt. Ik heb toevallig wel eens een excelletje gemaakt om te zien of het een beetje uit kan. Totaal niet.
Maar dan het sommetje. Na 4 jaar heb je aan zo’n m135i (die nieuw 59k kost) – 48 maanden x 900 euro = 43k afgetikt! En ik denk dat hij meer waard is dan de resterende 16k als er slechts 40.000km op de klok staat. Onderhoud op 40.000km is ook zo goed als niks qua kosten etc. Bierviltje berekening natuurlijk los van verzekering, schade, vervangend vervoer en overige ellende, ANWB, en ruitenwisservloeistof -> maar de grote lijnen zeggen genoeg.
michaelras zegt
@rogerzz lease, zakelijk of private wie doet dat nou….? Steeds meer mensen klaarblijkelijk!
rogerzz zegt
Appels met peren, als je baas je een leaseauto geeft met een lage bijtelling en je verdient niet zoveel, kost zo’n auto je echt geen reet. Mijn buurman heeft een BMW i3 en betaalt ±100 euro netto voor dat ding. Dat gaat je met private lease niet lukken voor een i3.
michaelras zegt
@rogerzz je gaat even voorbij aan het feit dat die leaseauto ook elke maand door de werkgever betaald moet worden. De ‘leaseconstructie’ is dus volledig ingeburgerd in NL. Ook al is dat bij jou nog niet het geval. Dat kan natuurlijk.
mashell zegt
Als werknemer betaal je de arbeidsvoorwaarde leaseauto eigenlijk grotendeels zelf, bij vergelijkbare banen zonder leaseauto ligt het bruto maandsalaris honderden euro’s hoger. Toch is het vaak nog steeds aantrekkelijk om wel de leaseauto te hebben, niet alleen financieel maar ook door de zorgeloosheid van de nieuwe en goed onderhouden auto.
carlover66 zegt
Neemt nog steeds niet weg dat private lease voor de leasemaatschappij gewoon een geweldige constructie is. Weinig kilometers, dus weinig onderhoud, dus weinig kosten. De persoon die private least betaalt de auto alleen bijna af gedurende de looptijd. Verhoog je de kilometers word je ook genaaid. Er verdient hier dus maar een partij aan en dit is gewoon langlopende autohuur met een hoop kleine lettertjes. Geen weldenkend mens begint daar aan als er voor diegene alternatieven zijn.
grasvreter zegt
Absoluut waar. Mijn vriendin kocht in 2013 een 2010 ford ka met 18k op de klok voor 7000 euro. Staat nu een ton op de klok. Als die nu 0 waard zou zijn heeft ie 220 euro per maand gekost. Ding is echter nog 3000 waard dus heeft ie 195 euro per maand gekost als we nu verkopen. En dan heb ik gerekend met 400 euro onderhoud per jaar, we zitten echter echt lager dan dat.
Tel daar bij op dat we geen gezeik hadden toen we een huis gingen kopen en het ding ieder moment van de dag kunnen verkopen zonder boete. Er zijn jaren geweest dat ie boven de 10k per jaar uit kwam zonder gezeur. En ieder krasje is ondertussen een krasje, niet 250 euro eigen risico bij inleveren.
Jong 2ehands kopen is altijd voordeliger. Basic a segment begint bij 200 per maand exclusief benzine. Plus des te langer we blijven rijden des te lager de afschrijving per maand dus goedkoper per maand, al wordt ie natuurlijk ook minder waard. En de verzekering wordt ieder jaar goedkoper.
pa045 zegt
@grasvreter: dan betaal je toch flink belasting en verzekering voor die Ka. Minimaal €80 per maand.
HIM zegt
@michaelras: precies!! vaak betaal je zelf ook mee in je salaris want iemand met dezelfde functie als jij en die geen lease auto heeft meer salaris. dus je bijtelling + inhouding op je salaris is nog een aardig bedrag. Niet vergeten dat je bij private lease dat het excl. brandstof is!!!
berlinetta zegt
Het is zeker een flink bedrag wat van je salaris wordt ingehouden, maar volgens mij is het nog altijd goedkoper dan een eigen auto rijden. Vergis je niet in de kosten van onderhoud. Bovendien draag je ook het risico over de auto. Vroeg of laat gaat er iets kapot en dat betaal je zelf. Tot slot heb je ook geen tankpas. Ik denk dat dat laatste het grootste verschil maakt tussen leasen en prive rijden.
wessel04 zegt
@berlinetta: in zeldzame gevallen is leasen echt gunstiger ten opzichte van zelf kopen aangezien sommige fabrikanten er veel geld achteraan gooien, om zo bijvoorbeeld milieuboetes te voorkomen om vanwege andere redenen.
Los daarvan is en blijft per definitie duurder, alle kosten (onderhoud, belasting, verzekering, afschrijving) krijg je doorbelast plus een fee voor het leveren van de dienst. Bij leaseplan moet ten slotte ook het licht branden. Het is alleen een overzichtelijk bedrag per maand en omdat mensen moeite hebben met sparen is een lening op een auto of lease constructie veel beter behapbaar / overzichtelijker voor veel mensen. Voor werkgevers geldt dat ze de cashout niet willen omdat dat geld beter rendeert in de bedrijfsvoering dan een auto.
Dat neemt niet weg dat als je beide scenarios tegen elkaar afweegt financieel (zet ze maar naast elkaar in excel) dan is leasen altijd duurder. Toevallig ben ik zelf ook voor een auto in de markt en ik kan er bijvoorbeeld voor kiezen om een nieuwe 118/120 van BMW te leasen. Dit kost ca. 700/800 per maand. Ik kan ook kiezen om een 5 jaar oude 5 serie te kopen met een ton op de teller. Dan heb je wel een cashout van 20/25 k maar over 4 en 20/25 k km’s per jaar kost hij me maar 450 per maand.
Alleen de bijteling is het dubbele maar dat maakt het verschil in kosten meer dan goed.
wessel04 zegt
@michaelras: in ieder geval werknemers die geen cashout willen voor auto’s omdat het geld beter rendeert als ze het investeren in het bedrijf en particulieren die excel nog niet hebben uitgevonden!
bas0903 zegt
Wat een heerlijk kortzichtig antwoord.
Het product “privé lease” is niet bedoeld als goedkoop alternatief op kopen. Het is bedoeld als een service. Mensen hoeven geen geld te investeren, lopen geen restwaarde risico en zo voort.
Dat je zelf enkel naar prijs kijkt betekend dat dit product niet voor jou is. (Ik denk hierin overigens het zelfde als jij, niks voor mij)
Maar omdat het niet voor jou is hoeft het niet te betekenen dat het niet perfect is voor een ander.
Dus wie doet er nou aan? Nou jij en ik niet. Maar voor een ander kan het perfect zijn.
rogerzz zegt
Kortzichtig door alleen naar de prijs te kijken? Je zegt het zelf al; je betaald voor de service. Maar daar betaal je wel héél erg veel voor. Als ik mijn huidige auto zou willen private-leasen zit ik op 2000 euro per maand? Diesel van nieuwprijs 75k met 50.000km per jaar, bizarre private-lease prijzen. Ik denk dat daar dan voor meer dan 500 euro aan ‘service’ in zit waar ik de waarde niet van kan onderbouwen.
Maar ik werk in Finance en dus zijn excel-berekeningen mijn waarheid, dus dan zou je mijn redenatie kunnen volgen. Ben je lui en wil je 199 euro betalen zonder uitzoekwerk voor een kale Peugeot 107 met weinig km omdat de ‘service’ je zo aanspreekt en de ANWB zegt dat het zo lekker gemakkelijk is, be my guest :)
bas0903 zegt
In jou eigen geval gok ik dat je een (jong) gebruikte auto hebt gekocht?
Dan loopt de berekening al snel uit de pas.
Zelf ben ik ook meer van de excel berekening en de “ik zoek het zelf wel uit” aanpak.
Hordes mensen hebben er echter geen kaas van gegeten, zien een bedrag van €250 per maand en denken: dan bevalt mij wel, ik stap in.
nautique206 zegt
@rogerzz: bij grotere en duurdere autos heb je gelijk, zit ook veel meer risico in voor de leasemaatschappij. Bij een klein autootje kan het soms voordeliger uitpakken als kopen, mits het een scherpe aanbieding is. De leasemaatschappij krijgt namelijk veel meer korting, verzekert alleen WA en neemt genoegen met een kleine marge onder het mom van massa is kassa. Extra km en hoger segment is met name verdienen voor de lease maatschappij.
kareljansen zegt
@rogerzz: Je werkt in de finance maar vergeet even de ongeveer 10k mee te nemen voor verkering en wegenbelasting? Hoop dat je niet voor mij werkt ?
rogerzz zegt
Haha 10k. Reken het eens echt uit dan ipv HAHA 10.000 euro ‘verkering’ te roepen :’)
Ding weegt niet zoveel, 52 euro pm * 48 maanden is 2500 euro. Verzekering is het goedkoopste van het goedkoopste bij Private Lease. Dus dat is mogelijk niet eens 50 euro per maand, dus dat is ook 2500 euro.
Hierboven wordt 500 euro aan onderhoud per jaar geroepen. Ik denk dat je in 4 jaar nog geen nieuwe banden, remmen, distributieriem nodig hebt, zo goed als niks. Een oliewissel en luchtfilter/oliefilter kost bij mijn merkdealer niet zoveel. De eerste 2 jaar heb je geen APK nodig, dus dat scheelt ook weer. Ik denk dat het 500 euro onderhoud in 4 jaar is, leasebedrijven maken liever geen kosten dus die gaan echt niets meer dan nodig doen. Dan ga ik uit van 1x oliewissel bij 20.000 en 1x een lucht&oliefilter, en nog een paar liter ruitenwisselvloeistof voor de knieperds die daar op letten.
Maar zet het maar eens in Excel, dat is dat groene icoontje als je een werklaptop hebt. En bereken het dan ook, in plaats van op onderbuik gevoel afschrijving 40k, verzekering 10k, belasting 10k, onderhoud 10k, vervangend vervoer 3k, rente 2k er neer te zetten, want dat is geen onderbouwing. Dus: zet hieronder jou berekening er maar neer met een prijs gebaseerd op feiten :) Maar nee, daar heb je geen zin in.. want gewoon iets roepen is makkelijker. Ik heb toevallig voor IFRS16 de auto’s een paar jaar geleden geholpen om op de balans te moeten zetten bij een multinational, de waarde-vs-service verhouding is schokkend. Maar dat zal je niks zeggen..
kareljansen zegt
@rogerzz: Mijn excuus, dat zal de combinatie van spellingcontrole en narcose zijn geweest ?. Maar speciaal voor jou, ik reken met 120 euro verzekering en 70 euro wegenbelasting. Een paar honderd euro onderhoud (en dan mag je geen schade maken of een keer een band kapot rijden), en dat ga je toch echt hard richting de 10k.
Ruud zegt
43k inclusief wegenbelasting, onderhoud, pechhulp en verzekering.
Die 59k moet dat allemaal nog bij. Laten we uitgaan van WA+Casco (net als lease) verzekering van gemiddeld 110 per maand en de wegenbelasting is 70 per maand. Onderhoud ben je ook kwijt, en voor een beetje beurt (die elk jaar moet, ongeacht aantal kilometers) ben je ook 500 kwijt. Dus bij de 59k mag je nog (ruim) 10500 optellen = 69500. Dus die private lease is dan ineens ruim 26500 goedkoper. Even kijken op gaspedaal leert dat een M140i van 2016 met ongeveer 40.000 op de teller ongeveer 32k doet. En dat is bij een dealer, dat krijg je zelf er niet voor. Dikke kans dat je er zo 3 to 5k minder voor krijgt. Dus het verschil is echt niet zo heel groot.
Dus als je die 10.000 per jaar rijd, niet hoeft of wil verhuizen, waarom zou je dan moeilijk doen voor 1 a 3k; heb je wel een nieuwe auto onder je kont.
ra-smit zegt
Houd ook even rekening met de restwaarde!
f31bmw320d zegt
@Ruud: 110 euro per maand voor WA met maar 10k km’s per jaar? Ik ben net gewisseld en met de 528i betaal ik all risk net geen 60 per maand met max 25k kilometers. Wel max no claim trouwens.
atrak zegt
@rogerzz: Het verschil is vooral dat je die 60K in je zak houdt en kan investeren in iets wat meer oplevert dan die 900,- p.m.
nautique206 zegt
@atrak: inderdaad , het zogeheten rente verlies wordt vaak ook niet meegerekend
nautique206 zegt
@rogerzz: is een rekensom van lik me vestje. Komen duizenden euro’s bij voor HSB en verzekering
kareljansen zegt
@nautique206: ho ho, mijnheer werkt in de finance hoor, dus zal vast wel kloppen allemaal!
soundgarden zegt
@rogerzz: als private leaser myself lach ik je hard uit. Betaal dan ook niet zo’n vermogen, maar 375 en 15k p/j en het bevalt echt goed. Niet zo kortzichtig he!
Dutchdriftking zegt
Tja, je hebt een dikke BMW, zonder onderhoud, wegenbelasting of verzekering. Dat is gewoon een fors bedrag waard per maand. Als je vier jaar met één van bovenstaande gaat rijden van je eigen geld, en deze daarna verkoopt, ben je wellicht meer kwijt, als je volgens die beredenering handelt is het geeneens een gek idee.
Maar als je zelf niet de 20k voor een knappe tweedehands bij elkaar kunt sparen (heel begrijpelijk, lukt mij ook niet) dan is deze vorm van private lease geen optie en kan je beter een 159 oppikken.
carlover66 zegt
Die dikke BMW schrijft zo keihard af dat je er natuurlijk eentje koopt van 1 of 2 jaar oud met 2 jaar Premium Selection erbij. Dan is de rekensom toch ineens heel anders.
por100 zegt
Ja, maar dan is niet nieuw.
ukbob zegt
Pittige prijzen…
Wat mij verder opvalt:
– de 2 cabrio is nog altijd duur!! Wat zou een 2 cabrio met kleiner blok kosten..
– 3 serie als 330i is natuurlijk leuk. Maar zou een 330e niet interessanter zijn? Heeft nog paar jaar lagere mrb, bij 10k KMS per jaar rijd je waarschijnlijk veel korte stukken dus lekker efficiënt electrisch en de inruil is wellicht een stuk hoger, lijkt me namelijk dat mensen over 4 jaar vaker een hybride zullen zoeken.
ukbob zegt
@ukbob: nog eentje vergeten:
Hoop dat heel veel mensen een Z4 gaan kopen.. over een paar jaar dan een interessant aanbod in de tweedehands markt ;)
Rudy zegt
330e heeft een kofferbak die ruim 100 liter kleiner is, dat is best een significant nadeel in mijn ogen. Dit (en het feit dat ik minstens een half jaar langer had moeten wachten, hij veel zwaarder is er je 0 bijtelling voordeel hebt) was voor mij de reden om voor een 330i touring te gang en niet de hybride 330e.
mpgc zegt
Sta er wel van de kijken dat een 128ti in de private lease duurder is dan een 330i
michiel_vandelft zegt
@mpgc: Dan kijk je niet goed volgensmij? ?
PunicaOase zegt
Dit zijn ‘zo kaal als een neet’ prijzen? Zo ja, dan komen er nog heel wat tientjes bij voor dingen als LED, leder, fatsoenlijke radio, mooie velgen, etc.
iz_person zegt
Ik weet niet of ik een poesje moet kopen voor mijn aanstaande echtgenote of de witte 128ti?
superman zegt
Private lease , probeer dan een hypotheek af te sluiten. Je leen bedrag word in 1x een stuk lager.
b088y zegt
@superman: Als je prive een vergelijkbare auto rijd is de maximale hypotheek dus eigenlijk ook niet zo goed idee…
Risico is dan alleen voor jou ipv de bank ;-)
stefan1207 zegt
Onze niet-private lease 128ti is besteld, dat het nu maar snel januari is.
grasvreter zegt
@pa045
De 1e jaren all risk zonder schadevrije jaren waren prijzig ja.
b088y zegt
Voor nog geen 12k 3 jaar Audi A1 in de PL gehad. Nieuw kopen en na 3 jaar verkopen, onderhoud, wegenbelasting, onderhoud was toch echt duurder geweest ;-)
Zelfde verhaal bij een maatje van mij die een Mini in de PL had voor 12 maanden/30k.
De auto staat nu te koop voor 17K lager dan cataloguswaarde.
Vervanger voor de PL is trouwens geen PL maar een eigen auto (maar geen nieuwe).
PL is een prima product, je moet alleen even kijken of het intressant is voor jouw situatie en je niet boven je budget shopt (zelfde als je een auto koopt, kopen is 1 blijven rijden is 2).
realhustler zegt
Als je 20k bij de bank leent betaal je 2% aflossing per maand, dat is 400. Dan mrb 45 euro en verzekering 55 zeg ff 500 p/m. Jaarlijke beurt 300. Dus 525 p/m. In 5 jaar betaal je dan 31500. De auto is van jezelf dus zeg restwaarde 6500. Heb 25k uitgegeven. 416 p/m. PL voor een 20k auto is afhanelijk van de km zo’n 290 tot 350 Euro.
FB_100003908191927 zegt
Vriend van ons betaald €588,- per maand voor een Full options Seat Ibiza in de private lease. Zijn contract loopt 5 jr/25.000 per jaar. Dat betekent aan het einde van de looptijd ruim €35.000,- voor een auto met een cataloguswaarde van €32.000,-
Aan het einde van de looptijd kan hij hem dan overnemen van de de leasemaatschappij voor €6.500,- als hij dat zou willen. Als hij dat doet heeft hij dus bijna €10.000,- meer betaald dan de catalogus waarde. Onderhoud bij nieuwe auto’s is nihil. Bijzondere dingen heb je de eerste jaren niet want dat valt normaal onder de fabrieksgarantie.
Hij heeft al 2 keer €250,- moeten dokken om een schade te laten repareren (1x tak op de auto gevallenen 1 keer krasje op het portier) wat hem al 4 schadevrije jaren heeft gekost in 2 jaar tijd.
Daarnaast is hij nu wel verplicht om voorlopig thuis te blijven wonen. Omdat hij ineens ruim €110.000,- minder hypotheek kan krijgen.
Veel mensen denken dat private lease goedkoper is omdat ze het vergelijken met de (onderhouds)kosten die ze hebben voor een 10 jaar oude auto. Daarnaast vergelijken verkopers de kosten van een focus/Astra/golf van 10 jaar vaak met het private lease bedrag van een Panda/Aygo/Up met het argument dat mensen dan wel nieuw rijden
michaelras zegt
@FB_100003908191927
Dat klinkt als een hoog bedrag per maand. Maar voor een jonge bestuurder die in een nieuwe auto, relatief veel rijdt lijkt het me overeen te komen met de werkelijke kosten.
afschrijving 300-400 euro per maand
onderhoud is niet gratis (elke 15.000 /30.000 km kleine grote beurt a 185/270)
verzekering voor een jonge bestuurder kan oplopen
wegenbelasting circa 35 euro per maand.
oh en ik zou zeker die ibiza overnemen dan voor € 6.500 dat is ook nog eens een goede deal, zeker voor een auto waarvan je de herkomst kent ;-)