Feit: een dikke V12 daily’en kost bizar veel geld.
Het is misschien wel de bekendste Murciélago op de internetwebz. De oranje Lamborghini met een schrikbarend hoge kilometerstand als je kijkt naar het type auto. Vandaag de dag fungeert de Italiaan nog steeds als werkpaard (of moet ik stier zeggen?) en de kilometers lopen verder op. De teller nadert de 260.000 mijl, oftewel 418.000 kilometer.
In gesprek met Car&Driver kwam de vraag naar boven die bij een ieder op de lippen hangt. “Kost dat nou, zo’n super onpraktische supercar met een slurpende twaalfcilinder als dagelijks vervoersmiddel gebruiken?”. Het antwoord is bizar, maar uitleg is een vereiste voordat we verder gaan.
De handgeschakelde Lamborghini heeft een groot deel van zijn leven doorgebracht als verhuurauto. Iedereen weet hoe er met huurauto’s wordt omgegaan en ook deze Murciélago was niet altijd even netjes behandeld. Het betreft hier overigens de eerste generatie Murcié met een aantal uiterlijke LP640-4-modificaties om de supercar wat moderner te laten ogen. Onder de kap dus een 6.2 V12 en niet de nieuwere 6.5.
Afijn, onderhoud. Eigenaar Simon George (tevens eigenaar van het verhuurbedrijf) vertelt dat de nodige ponden in deze auto zijn gestoken. Het totaalbedrag staat momenteel op 498.000 pond, omgerekend zo’n 591.000 euro. George leg uit dat de Lambo jaarlijks zo’n 14 banden slijt. Bij vrijwel elke bandenwissel worden ook de remblokken vervangen. De schijf zelf gaat zo’n 20.000 mijl mee. Daarnaast ligt momenteel de achtste (!) versnellingsbak in de auto. De V12 zelf is tot nu toe drie keer gereviseerd.
Eén van de grootste kostenposten was een crash in 2012. Een huurder verloor de macht over het stuur en de Murcié liep de nodige schade op. Reparatiekosten: omgerekend 105.000 euro. Het duurde vier jaar om de auto te maken. George gebruikt de supercar nu weer als daily.
Inclusief brandstof, al het onderhoud, reparaties, belastingen en verzekeringen komt de ondernemer dus uit op het bedrag van +- 591.000 euro. Je kan zeggen wat je wil, maar in deze Italiaan is behoorlijk wat liefde (en geld) gestoken.
Fotocredit: SimnoSpider op Pistonheads
bmwnumberone zegt
Nee dankje
87sandyd zegt
En is daarom een supercar leasen niet gewoon een beter idee?
SpiderIV zegt
@87sandyd: ??? Een leasemy wil ook geld verdienen hoor!!
unknown234 zegt
@87sandyd: Volgens geleerden schijn je, als je rijk bent, beter alles te kunnen leasen.
bassx zegt
@unknown234: Producten die geen waarde houden en je relatief kort wilt gebruiken. Anders kan je gewoon beter kopen. Wanneer je een half jaar in een nieuwe Aventador wilt rijden kan je beter leasen zoals Shmee150 dat ook bijvoorbeeld en hoef je niet per se rijk voor te zijn. Wil je een Murcielago zoals deze gebruiken is leasen een hele slechte keuze.
crackdavid zegt
@bassx: Wat denk je dat je per maand moet aftikken als je een Aventador least? Hoef je niet rijk voor te zijn hahahahaha, droom verder
st33fie zegt
@unknown234: geleerde zijn in dit geval die domme Amerikanen met dr alles voor de buitenwereld cultuur
yupyup zegt
@87sandyd: Want als je leased dan betaal je het niet?
On topic: inclusief brandstof, wegenbelasting en de schade valt het mij eigenlijk mee
fejjie zegt
@yupyup: Never buy depreciating assets.
tstile zegt
@fejjie: Als jij een paar jaar geleden een Ferrari 308 had gekocht dan was je er misschien zelfs rijker op geworden.
We weten ook niet de huurtarieven van deze wagen. Als het goed is heeft hij er leuk aan overgehouden.
stephane8200 zegt
@yupyup: nee, niet de afschrijving over de termijn langer dan gebruik.
bassx zegt
@87sandyd: Leasen is voor mensen die een half jaar in een Aventador willen rijden.
bofkont zegt
Is er dan nog sprake van winst vraag ik me af?? mijn hemeltje wat een bizar bedrag.
schuiftrompet zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mennok zegt
De kosten zijn natuurlijk pas boeiend als je de opbrengsten er tegenover zet. Hij zal er onderaan de streep ongetwijfeld geld aan overhouden.
JanJansen zegt
@mennok: en ik denk ook dat er financiële redenen zijn om zo lang met de auto door te rijden.
Bijvoorbeeld de afschrijving heb je na een ton op de teller voor het grootste gedeelte wel gehad.
bmwfreak038 zegt
@mennok: geld aan overhouden???? wat een grap
mennok zegt
@bmwfreak038: onderaan de streep van het bedrijf uiteraard, niet specifiek deze auto. Deze auto zal ook ongetwijfeld als marketinginstrument ingezet worden. Ik ga er in ieder geval wel vanuit dat het bedrijf geen hobby van hem is.
poes zegt
@bmwfreak038: jij weet niet hoeveel ze vragen voor het huren van dit ding. Daar zitten de opbrengsten in.
Rob zegt
@bmwfreak038:
Ja, dat hele bedrijf van die beste man is natuurlijk een filantropische instelling.
Daarom rekent ie ook 130 pond als je liefst 6 hele miles in een Lamborghini wil rijden.
autodrop zegt
Respect voor de man. Een auto onderhouden die als ik het zo lees zo goed als economisch total loss is moet er wel van liefde voor z’n Murcie sprake zijn.
E550 zegt
@autodrop: heeft niks met liefde te maken. Gewoon keiharde ponden.
blo3to3t zegt
@e550: juist, een simpele rekensom van een ondernemer, als de auto te weinig op brengt moet ie gewoon het veld ruimen.
JanJansen zegt
Dus grofweg 5 ton aan onderhoud (mits je hem niet crashed) bij elke 4 ton op de teller.
Grofweg €1,20 per km.
Dan nog verzekeringen, wegenbelasting, afschrijving en brandstof.
Laten we voorzichtig concluderen dat er weinig betere manieren zijn om van je geld af te komen.
desjonnies zegt
@janjansen:
Tatjana?
bmwfreak038 zegt
@janjansen: ????
dailydriver zegt
@bmwfreak038: dan krijg je een auto. Meteen doorverkoop doen. Levert geld op.s
ricksmits zegt
@janjansen: laatste stukkie: 591 incl alle kosten zoals verzekering belasting etc
davelepeef zegt
@janjansen: ik mis de aanschafprijs :)
rufctr01 zegt
Ik weet niet wat een ritje kost maar je mag blij zijn als je quite speelt.
mgjacko zegt
Dat heet liefde
dieselkameel zegt
In verhouding zijn die kosten niet eens zo gek. Een BMW M5 die 420.000 kilometer heeft gereden zal ook het nodige onderhoud nodig hebben gehad. Komt nog eens bij dat een Lamborghini voor dit soort kilometers trouwens totaal niet gebouwd is. Huurauto’s zijn de snelste auto’s ter wereld. Als er dagelijks met beleid in gereden zal worden zullen die kosten niet zo gigantisch zijn geweest vermoed ik.
Nu ben ik wel benieuwd geworden naar de onderhoudskosten bij een Porsche 911, ik heb zo’n vermoeden dat die wel eens de helft goedkoper kan zijn in onderhoud.
Misschien dat onze enige echte Ferrari eigenaar @viezefreddyw eens kunnen vragen wat nou echt de kosten zijn van een apparaat van deze orde.
seicilindri zegt
@dieselkameel: wie zegt dat er hier niet nog veel meer Ferrari eigenaren tussen zitten ?
dondeboer zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Verder respect voor de eigenaar, je moet zeker als verhuurbedrijf toch heel wat moeite doen om zo ’n wagen in je vloot te hebben. Al die malloten met veel te weinig rijervaring, pfff
carlover66 zegt
Deze man houdt er zeker weten geld aan over, kan niet anders. Een plaatje trouwens zo’n Murcie, veel mooier dan de moderne Lambo’s. Deze straalt nog dat brute uit waar de nieuwe er te hightech uitzien naar mijn mening.
blo3to3t zegt
@carlover66: typische verjaardagspraat, deze lijkt namelijk weer heel modern tegenover een countach of Diablo. De toekomstige generaties zullen ongetwijfeld hetzelfde zeggen over de huidige lijn modellen.
E34M5Touring zegt
3x motorrevisie in 400k km’s vind ik anders best fors. Ja het krijgt er van langs als rental maar elke 133k een hele motor overhaul is best veel vind ik.
carlover66 zegt
@E34M5Touring: ik denk dat hij genoeg borg heeft kunnen innen waarschijnlijk…
Joerek zegt
@carlover66: borg moet je altijd weer teruggeven, dat zal geen vetpot zijn
stephane8200 zegt
@joerek: tenzij iemand voor schade of andere zaken moet betalen.
robbie123 zegt
Mooiste Lambo ooit en een geweldige kleur!
granlusso zegt
Bizar, maar het verbaast me niks. Wat me wel verbaast: heeft deze Murcielago nou een 5-bak?
tenaci zegt
Dat is best wel een heel groot rijdend compliment aan Giotto Bizzarrini. Deze 6.2 is feitelijk nog ‘zijn’ V12 uit 1963!
poes zegt
@tenaci: want 3x revisie is een compliment waard? :-/
tenaci zegt
@poes: ja ondanks die revisies nog steeds. Bedenk dat dit een high performance blok is dat dateert uit 1963, dat al jaren dienst doet in de meest vijandige omgeving die je voor zo’n motor kan bedenken namelijk in een huurauto.
seicilindri zegt
@tenaci: sterker nog : het blok is niet eens gedaan want hij spreekt over 3 “top end” rebuilds ofwel koprevisies. Des te indrukwekkender bij een high performance auto.
Bizzarini is inderdaad een baas (Als ik het wel heb leeft hij nog) Ik heb het geluk een van zijn latere chassis creaties te mogen bezitten.
tenaci zegt
@seicilindri: nu maak je me nieuwsgierig, vertel…
seicilindri zegt
@tenaci: Grifo
tenaci zegt
@seicilindri: Wow! Wat vet! Al eens overwogen je op te geven voor Mijn Auto, of op z’n minst wat beeldmateriaal te dumpen op AutoJunk?
seicilindri zegt
@tenaci: meesten hier zijn wat te jong om te waarderen denk ik. Die zien liever Audi’s of Jappen.
Maar heb nog meer auto’s in de collectie, ben echte liefhebber.
tenaci zegt
@seicilindri: nou, wat mij betreft mag de redactie dan voor een reportage bij je langs. Mijn voorkeur ligt ook bij classics (en yountimers trouwens) en naast mij zijn er nog velen.
seicilindri zegt
@tenaci: het is mijn bedoeling in de nazomer een overzichtsfoto van de hele collectie te laten maken op een mooie locatie in omgeving Rotterdam Zuid/Botlek. Dan kan ik wel wat posten. Tips voor een geschikte ruime industriële locatie en echt goede fotograaf ( voor wehnag?..) zijn welkom.
Ik kan wel vast even een foto van een of twee auto’s als teaser posten maar dacht dat dat alleen voor “gespotte” auto’s was
seicilindri zegt
@tenaci: ik heb voor de aardigheid en om het een te proberen zojuist een filmpje van een heel ander projectje van mij hier aangemeld : mijn T3 bedrijfsbus met Subaru SVX power..
tenaci zegt
@seicilindri: gaaf filmpje. Mooi project. Ik kijk uit naar de rest!
thomasthomas zegt
Volgende keer maar een automaat pakken want elke 50.000km een nieuwe bak is wel heel gortig.
pa045 zegt
@E34M5Touring: tja. Zijn toch kilometerstanden welke door menig ander sportieve auto niet gehaald worden.
Plus het geit dat het een rental is, doet die het goed.
Vraag mij alleen af waarom die remklauwen zo snel vervangen dienen te worden.
davelepeef zegt
@pa045: dat zal niet kloppen, zal om remblokken gaan…
tievdz zegt
@davelepeef: hij bedoelt misschien de remklauwen van de geit
E34M5Touring zegt
@pa045: Elke auto loopt 4 ton als je 3x de hele motor reviseert.
mynameisjeroen zegt
@pa045: Inderdaad. Die remklauwen vroeg ik me ook af.
Dutchdriftking zegt
Een huur Lamborghini met handbak, waarom?
T16 zegt
@dutchdriftking: 6-speed e-Gear was pas verkrijgbaar in 2006 in de LP640, met launch control.
Wel was er een halfautomaat verkrijgbaar maar die is zeldzaam.
ptothem zegt
Zal voor een groot deel verzekeringsgeld zijn ivm de crash
galverink zegt
8x de koppeling vervangen, niet de versnellingsbak.
T16 zegt
@galverink: Inderdaad, Ruben Priest heeft moeite met Engelse woorden.
.
“Brake rotors last about 20,000 miles, with a new set costing around $1300, but clutches have been the larger expense—the Murciélago is now on its eighth, and replacement requires removing the engine from the car. The engine and the gearbox are both original, but the V-12 has had three top-end rebuilds.”
.
Er staat dat dit de achtste koppeling is, deze is dus 7x vervangen want de eerste kwam natuurlijk af fabriek.
Voor het vervangen van een koppelingsplaat moet de motor uitgebouwd worden.
Ik ben echt onder de indruk van deze versnellingsbak, want ondanks schakelen met links (RHD) is deze nog steeds heel.
elemento zegt
Zo een auto brengt elke week 2000 euro op. (Als je simpele.panamera wilt.huren 1 dag ben je al 1500 euro kwijt) dus ergste geval 40 wekenx2000 = 80.000 euro en dit.afgelopen 9.jaar….. heeft hii toch nog winst
O plaat zegt
@elemento:
1500 voor een dagje met een Panamera te rijden. Daarom ga ik dus nooit binnen de EU op reis. Voor dat bedrag huur je een maand een Mustang GT in de VS, een maand een v6 Mustang in Mexico en 2 weken een SL in het midden oosten. Achja die EU bestaat in een week niet meer en kunnen we zo als Mad Max door een post apocalyptische woestijn rijden…
jeroenwz zegt
Tja. De auto wordt verhuurd via het bedrijf van Simon George: Sitxth Gear. Dan kunnen mensen lekker gummen met een Murcie op het circuit. Hij verschijnt op – inmiddels minder regelmatige basis – in het Engelse blad EVO. Hij heeft ook een 458 en ook daarvan is hij behoorlijk onder de indruk…
ehnl zegt
‘vervoersmiddel’?!
sportevo zegt
Ik lees in het stukje van Car and Driver dat het om 8 koppelingen gaat en niet om 8 versnellingsbakken. Dat kan ik me nog wel voorstellen. Het blijft een huurauto en niet iedereen is ervaren genoeg om de koppeling een lang leven te geven.
skinnybmw zegt
In Las Vegas kun je Ferrari 458’s, Gallardo’s etc. huren voor een prikje. Er wordt aan deze auto’s geen onderhoud gepleegd en na 80-100k km. zijn ze op en worden ze verschroot…
Kijk maar eens dit filmpje:
https://youtu.be/P1sTBI1D2Z4