Er staat eindelijk weer een Koenigsegg op Nederlands kenteken. En wat voor een!
Héél oneerbiedig gezegd is een Bugatti een beetje de Golf onder hypercars. Er staan inmiddels 14 Veyrons en Chirons op Nederlands kenteken, maar tot voor kort geen enkele Koenigsegg of Pagani. Daar is nu echter verandering in gekomen: sinds afgelopen zaterdag staat er weer een Koenigsegg op gele platen.
Origineel Nederlands
We zeggen ‘weer’, want dit is niet de eerste Koenigsegg voor Nederland. Er stond ooit een Koenigsegg CC8S op Nederlands kenteken. Wat die destijds gekost heeft weten we niet, alleen dat er €145.360 bpm op zat. Helaas werd deze voor Nederland unieke auto in 2017 geëxporteerd.
Sindsdien heeft er geen Koenigsegg meer op gele platen gestaan, tot enkele dagen geleden… De groene auto die je op de foto’s ziet is nu voorzien van een kersvers Nederlands kenteken. Het betreft deze keer geen geïmporteerde auto, maar een splinternieuwe Jesko Attack. Daarmee is de eerste origineel Nederlandse Koenigsegg een feit.
Jesko Attack
De Jesko is de opvolger van de Regera en is leverbaar in twee varianten: de Attack en de Absolut. De Attack heeft een grote spoiler voor meer downforce, terwijl de Absolut juist géén spoiler heeft, voor een hogere topsnelheid. De eigenaar van dit exemplaar heeft dus gekozen voor downforce. En gelijk heeft ‘ie, want wat heb je in Nederland aan topsnelheid?
Zowel de Attack als de Absolut leveren normaalgesproken 1.280 pk, uit een twinturbo V8. Er zit echter meer in, als je E85 tankt. In dat geval levert de Jesko maar liefst 1.600 pk. Net zoveel als een Chiron Super Sport, maar dan met de helft van het aantal cilinders.
Hiervoor heb je wel een speciale optie nodig, de Environmental Power Upgrade. De Absolut heeft dit standaard, maar de Attack niet. Daarbij is dit een optie van €325.800. Dit Nederlandse exemplaar heeft deze optie dus, wat je kunt zien aan de ‘Plus’-badge. Het is de eerste Jesko met deze optie.
Unieke kleurstelling
Zoals je kunt zien aan het nummer op de spoiler is dit überhaupt nog maar het zesde exemplaar wat uit de fabriek in Ängelholm is komen rollen. In totaal zullen er 125 Jesko’s gemaakt worden, wat voor Koenigsegg-begrippen nog een behoorlijk aantal is.
Waar de eerdergenoemde Koenigsegg CC8S gewoon grijs was, heeft de eigenaar van dit exemplaar voor een unieke kleurstelling gekozen. Als je een hypercar samenstelt, dan moet je het natuurlijk goed doen. De eigenaar heeft gekozen voor Pearl Green (erg fraai) met witte accenten.
Prijs
Aangezien de auto op Nederlands kenteken staat kunnen we ook precies vertellen wat deze auto kost. De eigenaar heeft er €3.524.707 voor neer moeten tellen. €150.356 daarvan was bpm, maar dat stelt relatief gezien natuurlijk niet zoveel voor.
De prijs van deze Koenigsegg is daarmee vergelijkbaar met die van een Chiron op Nederlands kenteken. De prijs van de Nederlandse Chirons loopt uiteen van €2.637.500 tot €4.064.477, maar gemiddeld kosten ze zo’n €3,5 miljoen.
In tegenstelling tot Bugatti heeft Koenigsegg geen officiële dealer in Nederland. Gelukkig is er wel eentje vlakbij de grens: Esser Automotive in Alsdorf, op zo’n 15 kilometer van de Nederlandse grens. Zij zijn dan ook degenen die deze auto geleverd hebben.
Nog meer Koenigseggs naar Nederland?
Uit betrouwbare bron hebben we vernomen dat deze Koenigsegg waarschijnlijk niet het enige exemplaar op Nederlands kenteken blijft. Er komen nog twee Jesko’s, twee Gemera’s en nog een onbekende vijfde Koenigsegg naar Nederland. We weten niet of die ook allemaal een Nederlands kenteken krijgen, maar hoogstwaarschijnlijk zal deze Jesko niet de enige blijven. Goed nieuws dus voor liefhebbers van het merk!
Het wachten is nu op het moment dat deze auto voor het eerst gesignaleerd wordt met Nederlands kenteken. Als jij ‘m hebt gespot dan weet je uiteraard waar je moet zijn: dan zien we de foto’s graag verschijnen op Autoblog Spots!
Foto’s: Esser Automotive
Met dank aan Bjorn voor de tip!
petroldrinker zegt
Wat k het vetste aan alles vind? Nou dat er een x een NL-se eigenaar een x niet zo een auto in een lease maatschappij kleur heeft gekocht in het zwart/ grijs, of wit! maar mooi in een kleurtje zoals elke auto zou moeten hebben.
Overigens meen ik te herinneren dat er een blauwe Pagani Zonda S roadster in NL hebben, staat alleen op BE platen om belastingregels logischerwijs
machielvdd zegt
Ja dat is deze: https://www.autoblog.nl/spot/2023/07/pagani-zonda-c12-s-3
Maar die staat inderdaad niet op Nederlands kenteken
petroldrinker zegt
De mooiste auto die we in nederland hebben (mijn mening), gaat voor mij echt niks boven een Zonda, schitterend gewoon. Zelfs zo een 8C, Murcielago of en F12 TDF valt erbij in het niets voor mij (al staan die ook hoog op de lijst hier)
kilum zegt
Wel stoer om dit gewoon nieuw op gele platen te zetten. Dan ben je in mij ogen wel echt een baas.
sportevo zegt
Omdat hij 150.000,- euro extra aftikt voor de BPM? Best een aardig bedrag absoluut gezien maar zoals in het bericht al staat is het nou ook geen heel groot aandeel op een auto van anders 3,35 miljoen.
okdoei zegt
Is toch een half appartement of huis waar je de huur van zou kunnen uitmelken.
kilum zegt
Inclusief de BTW kan je er een appartement in Monaco van kopen. Dan de auto daar registreren. En dan betaal je beide niet.
kilum zegt
Ja, vind ik wel. Ik heb gewoon een hekel aan belasting ontwijking. De meeste van deze auto’s staan toch niet op gele platen. Terwijl ze wel van Nederlanders zijn.
koosonderbeenloos zegt
Eindelijk is het gebeurd! Ik, als beheerder van @koenigseggfanbasenederland op insta en Facebook kan niet blijer zijn hiermee!
erics zegt
Heel fraaie samenstelling, eigenaar heeft naast geld ook zeker goede smaak.
Tikje vreemd…de 006 op de spoiler en bij de pook ‘1 of 125’ . Ja het is er een van de 125, maar had er dan een 6 ipv een 1 gezet.
machielvdd zegt
Zie je tegenwoordig vaak bij gelimiteerde auto’s, gewoon ‘1 van de zoveel’ in plaats van het specifieke nummer. Zo kan niemand controleren hoeveel er nu echt gebouwd worden ;)
Edge zegt
Dat, en dan heb je ook geen gedoe met eigenaren die specifieke build-slots proberen te claimen omdat het nummer overeenkomt met de verjaardag van de vrouw of het favoriete sekstandje, of eigenaren die gaan speculeren met hun auto omdat het de laatste in de serie is.
mashell zegt
Daar kun je als fabrikant weer geld mee verdienen. En dat alleen maar door het juiste X van Y plaatje op de juiste wagen te plakken.
vbarchetta zegt
Dit is toch veel gaver imo dan de zoveelste Bugatti voor hetzelfde geld. Als ik zo vermogend was geweest had ik ook deze keuze gemaakt. Wat een kanon van een auto.
escort77 zegt
Anderhalve ton aan BPM stelt inderdaad niet zoveel voor, vergeleken met de 6 ton aan BTW die je bij dit soort prijzen ook betaalt. Dan kan er wel een bosje bloemen vanaf namens de minister van Financiën toch?
Jochen zegt
En die BTW dien je alleen voor te schieten als zakelijke entiteit, de BPM ben je kwijt. Er is dus tijden 3,5 mio afgerekend voor de kar maar dat is na een maand/kwartaal 6 ton minder via de opgave van de omzetbelasting (btw).
Dymff zegt
Die eenmalige kosten is niet zo intressant toch?
Wat kost het om een zo’n auto te bezitten. Verzekering, onderhoud dat soort dingen?
Waar hebben we het over per maand ofzo?
Wat kost het om een supercar of hypercar voor de deur te hebben.
Jurgen zegt
Reken maar op een €1.500,= per maand zonder brandstof (1 op 5 ongeveer denk ik) en over afschrijving zou ik niet eens beginnen.
Richmond zegt
afschrijving zal meevallen, altijd wel mensen die dit willen hebben. Tweede hands betalen ze er zelfs meer voor, om niet in de wachtrij te staan voor de komende jaren
078spotter zegt
echt Geweldig,leuk artikel geworden dank voor het vermelden,Groetjes Bjorn de Tipgever
cossiekiller zegt
Geweldige kleursamenstelling. Een keer iemand met smaak!