Wouter heeft de Porsche 911 nu een jaar in bezit. Tijd om eens te gaan rekenen wat de 996 tot op heden heeft gekost om te rijden.
Update:
Voor eenieder, de kosten
Conclusie: 5125,69 euro/jaar op basis van ongeveer 10.000 km
Per maand: 427,14 euro
Per kilometer: 0,51 euro
MRB: 59 euro/maand
Verzekering: 71 euro/maand (WA verzekerd)
Onderhoud: 139,14 euro/maand (1669,69 euro in 12 maanden)
Brandstof: 158 euro/maand (10.000 km, rijdt ongeveer 1 op 9)
gregorius zegt
Iemand een samenvatting voor de 18 minuten?
okdoei zegt
@gregorius: ik waag me er niet meer aan.
frank2b zegt
€358 per maand ….
knapzuur zegt
Dus eigenlijk hetzelfde als een 5 jaar oude kleine B-segment diesel die ~25.000 per jaar rijd.
Verschil is wel die is met slechts 3 jaar oud gekocht voor 10.000 en schrijft af naar iets dicht bij de 0, als ie er ooit uit gaat. De Porsche is aangeschaft voor 16 jaar oud gekocht voor 29.000? en lijkt niet zo veel meer af te schrijven.
camber24 zegt
@frank2b: dank! Scheelt me 18 minuten :-)
maferick74 zegt
Ik kan t filmpje niet openen
alcantara zegt
Een jaar zegt niet zoveel, 5 jaar al een stuk meer.
Mijn BMW heeft het afgelopen jaar helemaal niks aan onderhoud gekost, maar dat komt omdat ik nog niet naar de garage ben geweest. Dus lekker goedkoop jaartje gehad. Dat wil niet zeggen dat ik nu goedkoper uit ben dan met een Daithaitsu Cuore.
Maar toch wel leuk filmpje. Ondanks de korte periode maar bij Wouter kun je ook niet verwachten dat hij een auto langer dan een jaar blijft rijden.
knapzuur zegt
Zelfs een stilstaande BMW kost al snel meer dan een rijdende Daihatsu Cuore.. bij elke MRB plichtige BMW kost per kwartaal meer dan een Daihatsu Cuore aan MRB per jaar kost. En van die andere drie kwart jaar MRB kan je heul veul tanken met een Cuore!
petroldrinker zegt
ik kan me niet voorstellen dat je nog geen 70 euro per jaar aan wegenbelasting betaald zoals ik pm voor de M3 doe…
daihatsucuore zegt
Gelukkig hoef je niet zo veel te tanken. Zeker met 100km/h haal je 1 op 20 met twee vingers in je neus. Hybride techniek is voor autofabrikanten die geen auto’s onder de 800kg kunnen maken. Overigens is een vriend van mij nog goedkoper uit met zijn BMW dan mijn Cuore qua maandelijkse kosten. Maar hij heeft dan ook maar twee wielen i.p.v. mijn vier 12 inch pornojetsers. Vreemd idee trouwens, dat er nu auto’s zijn die standaard 22 inch velgen mee krijgen. Vraag mij af wanneer er een auto komt die standaard de dubble 24 inch haalt. Luisterde laatst naar Southern Hospitality waar Ludacris het heeft over zijn 20 inch Escalade. Daar kan je tegenwoordig niet meer mee aankomen. Misschien een leuk artikeltje voor Willeme als hij weer zaterdag specials maakt over hoe de bandenmaten zijn gegroeid over de jaren. Maar goed, we dwalen af. Moraal van dit verhaal – koop nooit iets bij Blokker, het is rotzooi allemaal.
petroldrinker zegt
Niet gekeken, maar echt hoog zal het niet zijn, hij rijdt immers meestal pers auto’s, afschrijving zit er niet meer op… enige wat je dan overhoud zijn wegenbelasting en verzekering, en een klein beetje onderhoud reserveren….
Los daarvan, hoeven dit soort auto’s helemaal niet duur te zijn… mijn zakelijke 5 serie diesel is in de bijtelling per maand immers duurder dan mijn M3 die ik prive rijdt (en daarom dus ook de 5serie niet bijtel) ondanks dat ik afgelopen jaar zeker genoeg onderhoud gehad heb waar velen een complete auto van kopen
Robert zegt
Redelijk gemiddelde bedragen. Persoonlijk vond ik de beurt nog wel aan de prijs, maar ja, het blijven ‘Porsche prijzen’. Opvallend dat @Wouter de infotainment-upgrade niet meeneemt in de kosten, want ook dat is iets wat én een investering vergt én afschrijft (omdat deze veroudert). Volgend jaar weer een beurt en dan tevens een setje banden rondom, dus die kosten zullen vergelijkbaar zijn met dit jaar (voorop gesteld dat er verder niks kapot gaat.
Wat me wel een beetje aan het hart gaat, is dat de auto helemaal @Stipent ‘fabrieksnieuw’ is gemaakt en dat dan vervolgens de genoemde steenslagschade of de kras niet even wordt bijgewerkt. Dat kan meestal wel d.m.v. spot repair en dan zijn de kosten daarvan ook wel te overzien.
negennegenzest zegt
Onderhoud hoeft ook helemaal niet duur te zijn. Het meeste kan je zelf en als je alles even strak zet voor de jaarlijkse beurt bij je specialist om het stempeltje te halen waar sommigen meerwaarde in zien dan kun je voor weinig een 996 rijden.
Enige wat bij mij geld kost is wat benzine en banden, maar dat hoort er gewoon bij.
Bovendien mag een hobby geld kosten.
Robert zegt
@negennegenzest: tussen zelf kunnen en zelf willen doen zit nog wel een belangrijk verschil: gedocumenteerde historie.
Natuurlijk kun je, als je zelfs de kennis en tools hebt, je er flink wat geld mee besparen, maar zeker voor merken als Porsches geldt dat, als je een stapeltje facturen van de dealer of erkende specialist kunt overleggen die het hele onderhoudsverhaal kunnen boekstaven, de auto aanzienlijk méér opbrengt bij inruil of verkoop dan een auto met hooguit een paar aankoopbonnen van de pak-em-beet de Brezan, bijvoorbeeld.
negennegenzest zegt
Dat klopt, dat ontken ik ook niet. En grote dingen zal ik ook altijd door een specialist laten doen. Maar om je blok goed te houden is het mooi om de interval van de oliewissels wat vaker te doen.
Hetzelfde voor bakolie.
Banden hoeven in mijn optiek ook echt niet door een specialist gedaan te worden, iedereen kan banden vervangen. Zorg alleen dat je de goede banden hebt.
Maar ook zoiets als het verwijderen van het vuil uit de radiatoren (bekend 996 probleem) hoef je echt niet elke keer voor naar de specialist wat mij betreft. Gewoon bumpertje los schroeven netjes schoon maken en weer vast zetten. Dat voorkomt dat de specialist tzt een nieuwe radiator gaat plaatsen. Dat bedoel ik met het strak zetten.
monsieurleloure zegt
Ik heb al 4000 euro uitgegeven aan onderhoud binnen 10 maanden. Een auto van 3900 euro schrijft weinig af, dat dan weer wel. Met 1 op 7 is de mijne ook al geen zuinige rakker. Plus het gewicht van 1700 kg. Ik ga de kilometerkostprijs niet uitrekenen, waarschijnlijk ga ik huilen 😂😂
Robert zegt
@monsieurleloure: ik heb mijn voorlaatste auto gekocht voor 5700 euro, en vier maanden later had ik een kostenpost van 2700 euro vanwege een kapot gelopen koppeling (gecombineerd met een grote beurt die er toch al zat aan te komen) en weer negen maanden later nog eens 1400 euro vanwege een kapotte turbo. Alles buiten de Bovag garantie. Shit happens. Dat waren dúre eerste kilometers. Gelukkig daarna zonder sores nog vijf jaar door kunnen rijden en een ton erbij op de teller gezet.
kniesoor zegt
Ik ben niet plan uit te gaan rekenen wat mn rollend materieel me jaarlijks kost, daar krijgt een paard de hik van. En ik ongetwijfeld ook.
#hoofd weer in zand steken doet.
sjeemsbond zegt
Kosten vallen inderdaad mee wanneer je hem niet veel gebruikt. Grootste kostenpost die ik had met de 911 was benzine. Dagje (stevig) touren en je reed eenvoudig een tank euro98 leeg.
negennegenzest zegt
Ik woon gelukkig op 10km afstand van de grens waar een liter 98 nog 1,35 kost. Dan is het de moeite om op en neer te rijden. Maar idd de tank is niet erg groot.
remarkable zegt
Is dat inclusief of exclusief alle gesponsorde onderdelen en upgrades?
timvl zegt
Als ik het onderhoud van 1669 deel door 12 kom ik ik toch op een ander bedrag uit.
Dan zou het gemiddeld 430 zijn.
Alles is relatief natuurlijk want banden zullen ook aardig aan de prijs zijn. Als je dan sportief rijdt.
Is bij mij de duurste kost aan mijn KTM super adventure, elke 6000km een nieuwe voorband terwijl ik met de achterband vlot 10k km doe.
hetkannietsnelgenoeg zegt
Toevallig heb ik via een handige app alle kosten van mijn Renault Mégane RS uit 2011 bijgehouden. Die kocht ik in 2015 en hij ging weg in december vorig jaar. Inclusief benzine, onderhoud, verzekering, wegenbelasting etc kostte de wagen mij 465 euro per maand. Ik heb in die vijf jaar bijna 60.000 km gereden vooral bij toertochten. Vond het heel redelijk.
koentag zegt
Echte autoliefhebbers willen dat toch (liever) niet weten? Kwalitatief onderhouden (officiële garage / onderhoudsboekje), steeds 98 tanken om hogere kosten in de toekomst te vermijden en fingers crossed. Met afschrijving hou je rekening bij de aanschaf (en dus keuze) van de wagen.
Riicharrd zegt
Vind vooral de WA verzekering interessant! Heb mijn 986 en 951 op basis van taxatiewaarde all risk verzekerd, en dat kost ongeveer de helft van wat hier aan de WA verzekering toegeschreven wordt. Deze oldtimer/youngtimerverzekeringen werken veelal op niet op basis van schadevrije jaren, dus vooral voor jongere bestuurders interessant.
kareljansen zegt
@Riicharrd: Inderdaad. Wouter rekent zo te zien geen afschrijving, maar een verkeerd ingeschatte bocht kan dat snel doen veranderen.
Dutchdriftking zegt
En ik maar hopen dat we achter de kosten van Stipt zouden komen. Jammer weer…. Al gok ik dat er daar ook een dealtje is gemaakt in het kader van promotie.