Met de GTX kun je ook als elektrische rijder toch nog twee van drie magische letters ‘GTI’ op je auto krijgen.
Er zijn weinig letters zo iconisch in autoland als de letters ‘GTI’. Volkswagen zou dus gek zijn als ze dit label weg zouden doen. Toch lijkt het erop dat de letters GTI op termijn gaan verdwijnen. Of in ieder geval de laatste letter. Volkswagen wordt namelijk volledig elektrisch en daarvoor hebben ze een nieuwe label in het leven geroepen: GTX.
GTE was ook niet onlogisch geweest, aangezien Volkswagen dit label al had geïntroduceerd op de hybride Golf en omdat E voor Elektrisch staat. Heel simpel. Toch vonden de Duitsers het nodig een nieuw label te verzinnen en dat werd dus GTX. Klinkt toch net wat hipper.
De allereerste GTX werd in april gepresenteerd. Dat was dus de ID.4 GTX. Dit is duidelijk geen auto die de Golf GTI moet doen vergeten, alhoewel de ID.4 GTX wel net zo snel naar de 100 accelereert. Dat is in ieder geval iets.
We zullen de specificaties nog even herhalen voor het gemak. De ID.4 GTX heeft de beschikking over 299 pk en dat zijn er precies 95 meer dan het voorlopige topmodel, zoals we die momenteel in de Autoblog Garage hebben. Daarmee doet de GTX 0-100 km/u in 6,2 seconden, toevalligerwijs precies even snel als de Golf 8 GTI. Je levert overigens wel wat in qua actieradius. Die komt nu uit op 482 km in de WLTP.
Sinds vandaag weten we ook wat deze topversie van de ID.4 moet kosten. De prijs van de Volkswagen ID.4 GTX komt uit op €52.190. Dat is een kleine zes mille duurder dan de ID.4 Pro met hetzelfde accupakket en 204 pk.
Concurrentie
Met deze prijs nestelt de Volkswagen ID.4 GTX zich tussen de Model 3 Long Range Plus en de elektrische cross-overs uit Zweden en Korea in. De ID.4 is wat goedkoper dan die laatste drie, maar het is ook de kleinste auto van het stel. Qua range ontloopt het elkaar niet veel, dus daar hoef je deze auto’s geen van allen voor te laten schieten. Qua vermogen (en dus ook qua snelheid) is de Polestar 2 de uitschieter, met zijn 408 pk. Kijk en vergelijk zelf:
- Tesla Model 3 Standard Range Plus (325 pk, 448 km range): €48.980
- Volkswagen ID.4 GTX (299 pk, 482 km range): €52.190
- Polestar 2 Long Range Dual Motor (408 pk, 480 km range): €53.900
- Kia EV6 Plus AWD (325 pk, 490 km range): €54.595
- Ioniq 5 73 kWh AWD (306 pk, 460 km range): €54.400
De nieuwe ID.4 GTX samenstellen kan via de configurator van Volkswagen, alhoewel daar niet heel veel lol aan te beleven valt. Behalve natuurlijk als je daadwerkelijk interesse hebt in zo’n vlotte ID.4.
doublechevron65 zegt
GTX is gewoon een label wat ze uit een stoffige bureaula hebben gehaald, afgestoft en wordt als nieuw gelanceerd… de Jetta in de VS had je in een GTX-uitvoering. En de GTI laten ze gewoon een tijdje slapen en hetzelfde spelletje als nu. Volksverarschung heet dat zo mooi in het Duits.
marcomanta zegt
Doe mij de Ionic 5 maar, de VW maakt op mij geen indruk, de Polestar bijvoorbeeld duidelijk wel.
heartofsteel zegt
de oude scirocco was ook al in een GTX uitvoering leverbaar.
Pascal zegt
Toch ziet ie er in deze uitvoering best leuk uit. Als ik iets zoek wat ik EV-land nog een beetje leuk stuurt kom ik toch alsnog eerder bij de Model 3 en de Polestar uit. De ID.4 is natuurlijk wel gewoon een goed verhaal als je wat meer ruimte nodig heb.
marcomanta zegt
@Pascal: heb je de Ionic al in het echt gezien?
Pascal zegt
Nog niet! Op de foto’s niet direct enthousiast maar wel benieuwd. Overigens vind ik de Model 3 en Polestar ook allebei geen schoonheden, maar goed.
marcomanta zegt
@Pascal: de Ionic is behoorlijk groot en biedt beduidend meer dan de VW voor dat geld.
harrie zegt
Even wachten en dan hebben de dealers weer een paar honderd voorraad modellen door de strot geduwd gekregen, kun je vast oppikken met een mooie korting.
mashell zegt
@harrie: zo’n ID.3 uit 2020 is een bijtellingsknaller die kopen de dealers graag groot in. Zo’n topmodel dat boven de bijtellingsgrens zit, echt niet.
cossiekiller zegt
Doe mij dat Kia dinges maar.
En liefst nog even doorsparen voor de 580pk en grotere range-versie
jaleukhoor zegt
Ik mis de ENYAQ in het vergelijk. Goede concurrentie uit eigen huis. En smoelt wat beter vind ik.
Flatsix zegt
GTX? Daar is Renault oorspronkelijk toch mee begonnen?
arta zegt
Met drie kids mee te zeulen is die ID.4 of Enyaq een van de ruimere auto’s.
Vermogen valt ook bij de GTX wel een beetje tegen. Prima als gezinsauto, maar verzet geen bakens.
ericc zegt
Doe mij de GTI 8 maar. Daar blijf ik dan mee rijden tot ik naar het rusthuis moet! Hoe kun je nu een sportieve badge op een loodzware auto hangen?
Laat even de GTX en GTI een paar rondjes na elkaar op de Nürburgring doen (geen tank of laadbeurt), ben benieuwd wie er het leukst rijd! Want stoplichtsprintjes is afgezaagd.
993carrera4s zegt
Denk dat de nieuwe Ionic de beste auto is van dit moment. Ziet er nog goed uit ook.
brera22 zegt
Leeg 2230 Kg,,
dat word wat over 3 jaar als er MRB afgetikt moet gaan worden..
Pascal zegt
MRB gaat komen voor EV’s, maar natuurlijk gaat dat gebaseerd zijn op CO2 uitstoot (net zoals de MRB op diesel ook al sinds jaar en dag veel hoger is dan op benzine).
marcomanta zegt
@brera22: eerst een paar jaar kwart tarief, dan half tarief. De mrb gaat toch op de schop.
brera22 zegt
Marcomanta…
Maar dan ben je aardig duur uit met een auto van 2230kg…
je denkt dat je goedkoop rijd met een BEV topt MRB word ingevoerd..
Pascal zegt
Ook na invoering MRB ga je met een EV nog goedkoop uit zijn. EV’s zullen vergeleken bij hun benzine- en diesel broertjes een aanzienlijk aantrekkelijker tariefje krijgen, ja ook ondanks hun gewicht, let maar op.