Beter laat dan nooit: de elektrische Volkswagen Transporter is hier.
Omdat we momenteel de EV 10-daagse hebben heeft Volkswagen besloten dat dit een mooi moment is om de prijzen van de e-Transporter bekend te maken. Oké, misschien is het gewoon toeval, dat kan ook.
In augustus presenteerde Volkswagen eindelijk de nieuwe Transporter T7, wat stiekem gewoon een Ford Transit is (niet verder vertellen). Aangezien Ford een E-Transit heeft, komt Volkswagen logischerwijs ook met een elektrische Transporter: de e-Transporter.
Prijs e-Transporter
Dit konden we in jullie in augustus al vertellen, maar nu weten we ook wat de actieradius en de prijs is. Dat is natuurlijk wel relevante info. We zullen het maar meteen verklappen: de e-Transporter is er vanaf €46.990 ex. btw.
Actieradius
Voor dat bedrag krijg je de instapversie met 136 pk. Daarnaast kun je ook nog kiezen voor versies met 218 pk en 286 pk (net als bij de Transit). In alle gevallen krijg je dezelfde accu, met een capaciteit van 64 kWh. Deze is goed voor maximaal 330 km aan range (WLTP). Daarvoor moet je uiteraard de minst krachtige versie kiezen.
Volkswagen vermeldt alleen de meest gunstige range, maar de actieradius van de andere versies kunnen we ook wel vertellen. De E-Transits met 218 pk en 286 pk hebben respectievelijk 314 en 275 km range. Dat zal bij de e-Transporter misschien een kilometertje meer of minder zijn, maar dat zal nooit veel schelen.
Concurrentie
We pakken ook nog even de prijzen van een aantal rivalen erbij:
- Renault Trafic E-Tech Electric (122 pk, 294 km range): €39.495
- Opel Vivaro Electric 75 kWh (136 pk, 329 km range): €43.400
- Ford E-Transit Custom (136 pk, 329 km range): €46.320
- Volkswagen e-Transporter (136 pk, 330 km range): €46.990
Zoals je ziet zijn de specs heel erg vergelijkbaar, maar is de e-Transporter toch de duurste. Het prijsverschil met een E-Transit is trouwens te verwaarlozen, dus je kunt je keuze ook gewoon af laten hangen van welke neus je mooier vindt.
admiajfe zegt
en die range is gebaseerd op een lege bus neem ik aan?
Met aanhanger wordt de range helemaal absurd laag, als je Harry’s garage met de Macan hebt gezien. ALs je dat door trekt naar de busjes wordt het wel behelpen.
Flutterbear zegt
WLTP.. En hoe kleiner het frontaal oppervlakte van de auto hoe groter de impact van een aanhanger.
reactief zegt
Ja met een aanhanger minder. En voor die situaties is een elektrisch busje niet ideaal. Maar let eens op, veruit het grootste deel op de weg rijdt zonder aanhanger! En degene die dat wel nodig hebben wachten anders toch gewoon nog even…
Vergelijking met (een kleinere) ID.Buzz:
De 286pk versie heeft een range van 459km op een 79kWh accu.
17Kwh per 100km
De e-Transporter doet met de 286pk versie 275km op een 64KWh accu.
Ruim 23kWh per 100km.
Leuk hoor, zo’n dieselplatform van Ford als basis…. Ik zou toch goed overwegen of je die extra ruimte echt nodig hebt. Want anders ben je toch helemaal gek als je de e-Transporter verkiest boven de ID.Buzz. Die trouwens ook nog behoorlijk goedkoper is en er veel beter uit ziet.
anthwan zegt
670€ voor een VW logo ipv Ford…. hmm ik had het er niet voor over.
Ga dan lekker voor de ID Buzz.
AudiRS zegt
Waarom een luizige 64kw accu. Waarom geen dikke 120kw? Voor een fatsoelijke range. De bus is duur zat. En waarom max 170pk TDI? Waar is de dik 200pk versie??
P zegt
Grote accu is ook een groter gewicht en dat neemt de nuttige belading weg. Of je moet een C-rijbewijs gaan rijden..
jlvanleeuwen zegt
Toch jammer dat de bedrijfsbussen blijven steken op de range, personen auto’s maken hier hele andere stappen. Ben het een met P dat bedrijfsbussen daardoor veel te zwaar worden maar het is wel zonde, want met een verlengde Transporter moet die 800km toch in zicht komen. Aanhanger erachter of vol hangen met gereedschap, dan zou er 350km overhouden. Dat is prima toch😀