De BYD Atto 3 is gearriveerd in Nederland en heeft nu ook een prijs.
Waarschijnlijk hou je het allemaal niet meer bij, maar Nederland is sinds kort weer een automerk rijker: BYD. Het is een Zuid-Afrikaans merk dat diesel cabrio’s bouwt. Nee geintje, het is natuurlijk een Chinees merk dat elektrische cross-overs maakt.
Wouter stelde onlangs de eerste modellen van BYD al aan jullie voor (zie video). Het merk komt met drie auto’s de Nederlandse markt bestormen: de Atto 3, de Tang en de Varken Han. De eerste twee zijn cross-overs, de laatste is een sedan. Ze hebben in ieder geval één ding gemeen: ze zijn allemaal hartstikke elektrisch.
De Tang en de Han zijn respectievelijk een zevenzits SUV en een sportsedan. Niet meteen auto’s voor de massa dus. De Atto 3 daarentegen is een elektrische cross-over in het C-segment. Die heeft dus de potentie om een succesnummer te worden.
Dat succes staat of valt met de prijs. Daar kunnen we nu wat zinnigs over zeggen, want de Nederlandse prijs is vandaag bekend geworden. De vanafprijs van de BYD Atto 3 komt uit op €42.998. Wil je liever private leasen? Dat kan voor €539 per maand (uitgaande van 60 maanden en 10.000 km).
Wat krijg je voor dit bedrag? Onder andere een 60 kWh-accupakket, waarmee je een WLTP-range hebt van 420 km. Qua vermogen kun je rekenen op 204 pk en daarnaast heb je 310 Nm aan koppel tot je beschikking.
Er zijn maar twee uitvoeringen: de Comfort en de Design. De basisuitrusting is niet verkeerd, want je krijgt bijvoorbeeld standaard een schuif-/panoramadak, stoelverwarming, een warmtepomp, adaptieve cruise control, een 360 graden camera en hele waslijst aan veiligheidssystemen.
Ga je voor de Design-uitvoering dan krijg je een groter scherm (15,6 inch in plaats van 12,8 inch), een elektrische bedienbare achterklep en Vehicle2Load-functie. Het scherm is overigens draaibaar, dus je hebt naar keuze een horizontaal of een verticaal scherm. Of een diagonaal scherm, maar dat is misschien wat minder handig.
Concurrentie
Om de prijs van de BYD Atto 3 in perspectief te plaatsen, pakken we er ook een aantal rivalen bij:
- Aiways U5 (204 pk, 410 km range): €40.950
- BYD Atto 3 (204 pk, 420 km range): €42.998
- Kia Niro EV (218 pk, 460 km range): €43.795
- Volkswagen ID.4 77 kWh (204 pk, 501 km range): €46.665
De BYD springt er niet meteen uit als dé prijspakker. Dat is eerder de Aiways U5, die vergelijkbare specificaties en meer ruimte biedt voor minder geld. Of de kersverse Kia Niro, die betere specificaties en iets minder ruimte biedt voor hetzelfde geld.
De BYD Atto 3 heeft wel een complete standaarduitrusting, dus we kunnen niet zeggen dat het een slechte deal is. Maar het is ook geen auto die puur met zijn prijs mensen massaal naar de dealer zal doen trekken. Zoals dat bijvoorbeeld wel het geval was bij de MG ZS.
marvel82 zegt
Ik zie er toevallig net 1 staan bij de supermarkt. Rdw kenteken geeft een prijs van €36.500… best een mooie auto om te zien al is t niet helemaal mijn ding
banderas zegt
Vrij prijzig maar wel luxe uitgevoerd en afgewerkt. Maar als je voor 40k een andere Chinese auto (ZS en zelfs met al een kleinere accu voor 33.500), is het lastig om als nieuw merk binnen te komen denk ik.
pomoek zegt
Nette auto moet ik zeggen.
schuimbekje3 zegt
Ik ben absoluut geen VW fan, maar voor die 8% meer zou ik eerder gaan voor een VW ID4..
Ja, het is bijna een 13-in-een-dozijn auto, maar over 3, 5 of 7 jaar levert die VW nog wat op, en eerlijk gezegd is de Byd dan afgeschreven tot virtueel 0.
Verder heb je overal dealers, ook in vakantie landen, zullen onderdelen makkelijker verkrijgen te zijn en zullen ook mensen deze kunnen plaatsen, en dat is waar het denk ik aan gaat schorten bij Byd, maar ook Tesla en gelijksoortigen.
Robert zegt
Voor het geld van een ID.4 koop je ook de Hyundai Ionic 5. Net ietsje groter, net ietsje meer range (507 km WLTP) en bovenal een onderscheidend uiterlijk. Dat laatste is natuurlijk een subjectief gegeven, maar persoonlijk vind ik dit een erg fraaie auto.
CYBRTRK zegt
Hoe weet jij wat de afschrijving gaat zijn van die auto’s over 7 jaar?
grandmasterb zegt
Wel een erg simpel en nog vrij duur model. Dat wordt hier geen succes voor die prijs.
lekkerlinksrijden zegt
De kwaliteit van de Niro is beproefd en doorontwikkeld in het huidige model en allom geprezen, dus waarom zou je dan deze BYD kopen? Van dit bovenstaande lijstje wil ik geen 1 hebben, maar als ik moet kiezen ga ik voor de Niro
Svenska II zegt
BYD is wereldwijd een van de grootste merken wat betreft elektrische auto’s. Zijn van origine accu specialisten, hun accu’s zitten in veel andere elektrische auto’s. Zijn erg vooruitstrevend wat dit betreft, zo zit er bijvoorbeeld geen kobalt meer in hun accu’s. Dus ehhhm, de specialisatie op dit gebied kan een reden zijn
lekkerlinksrijden zegt
Blade accu’s zitten erin dat weet ik, maar wat zegt dat over de rest vd auto en de restwaarde over een 5 jaar? Hoe dat ding voor de rest in elkaar zit weet ik niet, maar ik heb weinig vertrouwen in Chinese spullen.
jcwminif56 zegt
Ik zag er net toevallig ook 1 staan aan een snellaadstation hier. Er stonden 2 Chinezen bij met een laptop en maakten foto’s van het laadstation. De BYD is best een aardige auto om te zien.
volt zegt
Prijs Kia Niro EV “Bij aflevering voor 30 november € 43.795,00”, “Bij aflevering vanaf 30 november € 44.795,00”. De prijs kan ook nog hoger worden, tijdelijk geen vaste prijzen.
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/nl/nl/assets/contents/utility/price-list/Kia-Netherlands-Niro-EV-prijslijst.pdf
potenza zegt
Never een auto die in China is geproduceerd.
sportabgasanlage zegt
Want?
tortuga zegt
Als je dat interieur ziet is echt nice ma buiten kant .. nee dank u
grandvitara zegt
Een lelijk hok. Liever een Ioniq5 of een ID4. Of iets verder in de toekomst een Fisker Ocean
racerx zegt
Gaaf, een elektrische crossover. Kunnen niet genoeg artikelen over geschreven worden…