Wat kost zo’n verse Opel Crossland eigenlijk? Wij hebben de prijzen van de Opel Crossland zonder X!
Opel is hard bezig om alle General Motors-genen achter zich te laten. Dat is op zich heel erg bijzonder. Het merk was namelijk sinds verbonden met The General van 1929. Sinds de zomer van 2017 is het merk onderdeel van PSA.
Eén van de eerste wapenfeiten was de Opel Crossland X. Deze auto stond op het PF1-platform, waar ook een heleboel compacte Citroëns en Peugeots op staan. Ondanks dat er nog een paar GM-producten aanwezig zijn (zoals de Astra en Insignia) zijn we aanbeland bij het eerste gewijzigde PSA-product van Opel. Tot zover de iets te lange intro. Alle relevantie informatie heeft mijn waarde collega @machielvdd al gedeeld in dit Opel Crossland nieuwsbericht. Voor nu hebben we de prijzen voor je!
Prijzen Opel Crossland
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de prijs van de nieuwe Opel Crossland bedraagt 21.999 euro. Voor dat geld krijg je dingen als Lane Departure, cruise control en Hill start assist. Er zijn AB-garage duurtesters die dat niet allemaal hebben. De motor is een 1.2 liter driecilinder met 83 briesende en stampende paarden. Qua koppel kun je je geluk ook niet op, want de machine produceert een boomomwortelende 118 Nm.
Zakelijk
Mocht je een andere uitvoering wensen, dan kan dat. Speciaal voor de zakelijke rijder is er een ‘Business Edition’. Dat is een Edition waarin je je Business kunt doen. Voor 25.749 euro mag je ‘m op naam (van de zaak) zetten. De Opel Crossland Business Edition is gezegend met items al een groot ‘Navi Pro’ infotainmentsysteem, parkeersensoren rondom (plus achteruitrij camera) en LED-koplampen. Ook lekker: de bestuurderstoel is van betere kwaliteit (AGR-certificaat).
Sportieve Opel Crossland
Mocht je je bestuurder ook een goede rug toewensen, is het zaak om te opteren voor de Opel Crossland GS Line. Dan heb je namelijk twee AGR-gecertificeerde stoelen. Daarnaast heb je de verplichte zwarte lichtmetalen wielen, 16″ in dit geval. Ook het dak is zwart. Verder krijg je dingen als sensoren voor licht en regen en airconditioning. Dat ze het vermelden voor de GS Line lijkt te impliceren dat niet alle uitvoeringen het standaard hebben. Oh ja, de prijs van de Crossland GS Line bedraagt 27.849 euro.
Luxe
Als je alles wenst wat mogelijk is, bestel dan de Crossland Ultimate. Deze kost 36.999 euro, maar dan zakt ‘ie door zijn assen van de uitrusting. De bekleding is van alcantara en de velgen meten zelfs 17″. Verder heb je items als adaptieve koplampen, navigatie en wederom LED-koplampen. De Ultimate is niet leverbaar met de basismotor, standaard krijg je meteen de 1.2 met 110 pk. Daarnaast is een 1.2 met 130 pk ook mogelijk. Dieselen kan met een 1.5 met naar keuze 110 pk of 120 pk.
Prijzen concurrentie:
De prijzen voor een B-segment crossover liggen nogal ver uiteen. Sowieso moet je meer dan 21 mille meenemen. De tijden van uitgeklede modellen met extra zwakke motoren lijkt achter ons te liggen. Behalve bij Opel, dan. De Crossland is namelijk vrij voordelig, maar houd er rekening mee dat de concurrentie een krachtigere motor in de aanbieding heeft standaard. Het concurrentie-‘umfeld’ ziet er als volgt uit:
- Renault Captur TCe100 Life | € 21.490 euro
- Kia Stonic 1.0 T-GDi ComfortLine | 21.495 euro
- OPEL CROSSLAND 1.2 BASIS | 21.999 euro
- Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet | 21.599 euro
- Ford Puma 1.0 EcoBoost | 23.995 euro
- Mazda CX-3 121 | 25.490 euro
- Nissan Juke 1.0 117 Visia | 24.690 euro
- Jeep Renegade 1.0T Limited | 25.690 euro
- Volkswagen T-Cross 1.0 TSI: 25.815 euro
- Peugeot 2008 Active 1.2 PureTech 100 | 25.860 euro
De Opel Crossland is per direct te bestellen. Begin 2021 staat ‘ie bij de dealers!
cossiekiller zegt
Kan me niet voorstellen dat de consumenten dit willen. Misschien de blinde chauffeurs ja…
sleuteltje13 zegt
lol, 83pk.
Dat houd echt niet over.
grasvreter zegt
83pk. Oh man wat zal dat vervelend rijden worden op dik 1200 kilo rijklaar. Net even gezocht, de crossland met X met 3 pitter en 82pk doet 14 seconden over een sprint naar de 100. Dit worden heel veel oudjes die met 80 de snelweg op gaan.
Overigens snap ik dat mensen met zo’n auto roepen ik haal het opgegeven verbruik niet. Je bent constant aan het planken en hoog in de toeren aan het rijden om in beweging te komen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
We zijn wel verwend tegenwoordig hé. Niet zo heel erg lang geleden was 10-15 seconden van 0 naar 100 heel normaal voor ’n instapper.
Overigens zie ik genoeg auto’s rijden die sneller naar de 100 zouden kunnen, maar met bestuurders (60+) die met half gas invoegen op de snelweg ook wel prima vinden.
grasvreter zegt
Nouja tegenwoordig. Mijn 1e auto, een mitsubishi space star 1.6 met 100pk deed er 12 seconden over. Qua vorm een voorloper van deze crossland. Alhoewel de mijne van 2005 was, was het model zelf in 1998 ofzo op de markt gekomen. En die 12 seconden is echt wel het minimale naar mijn mening om een beetje normaal rond te kunnen rijden. Komt bij dat ik denk dat zo’n zwakke motor op dik 1200 kilo alleen maar voor meer brandstofverbruik zorgt. Ja leuk dat je wltp testjes super zuinig zijn, maar in de praktijk is het 1 op 13 rijden omdat je constant plankt. En dat is dan weer slechter dan die verouderde space star die ik had.
Maat van mij had als 1e auto een chevrolet matiz. Die dacht oeh mini 3 pittertje, zal zuinig rijden. Nee dus, 1 op 11 omdat ie altijd zo veel gas moest geven om vooruit te komen. Hij had bijvoorbeeld ook last dat als een random volvo voor hem de oprit opging met 60, om vervolgens gas te geven en naar een normale snelheid te gaan, hij niet meer genoeg tijd had om ook een normale snelheid te halen. Het rijdt gewoonweg ruk als je auto heel traag is, zeker als andere weggebruikers je niet de mogelijkheid geven om op snelheid te komen. Mijn auto’s zitten nu in 10 seconden op de 100, en dat is een stuk lekkerder rijden. Ook oude barrels overigens.
knapzuur zegt
Mijn auto gaat niet veel sneller naar de 100 maar heeft geen moeite om met ruim 130 in te voegen op de meeste invoegstroken.. mja je moet het ook nog durven hè de hele 83 PK benutten zo enkele toeren voor het rood van je toerenteller..
joejojo2012 zegt
Vast niet onaardig en qua prijs ook niet verkeerd. Maar voor mij blijft de Mazda CX-3 ongeevenaard qua looks en sturen. De Jeep vindt ik in deze compacte klasse gewoon stoer.
smallenginesmalld zegt
Die prijzen zijn absurd in NL.
Is het niet verstandiger om een nieuwe wagen aan te schaffen in DE of BE? Of hoe zit dat juist.
Iemand met kennis van zaken die het mij even kan toelichten?
Thx
basman147 zegt
Helaas, als je in Nederland woont, mag je niet rondrijden in een auto met buitenlands kenteken. Weet niet wat de boetes daarop zijn, maar de belastingdienst kennende zijn die niet mals. Denk ook niet dat je hem verzekerd krijgt.
Als je vanuit het buitenland naar Nederland verhuist krijg je een paar maanden om hem om te zetten (3 of 6), maar volgens mij is dat de enige uitzondering.
griffendahl zegt
@basman147: er zijn er wel meer. Sowieso kan je twee weken ontheffing aanvragen als je een auto hebt gekocht in het buitenland op export kentekens. Verder een auto van de zaak als je in buitenland werkt, maar in Nederland woont (geloof wel dat de voorwaarde is dat je zakelijke km’s hoofdzakelijk in het buitenland zijn), en zo zijn er vast nog wel meer uitzonderingen…
mashell zegt
Dit is de klasse van de Fransen, de Captur en 2008 zijn de koning. Alleen de Puma is een serieuze concurrent. De hype van de CX-3 lijkt helemaal voorbij.
156sw zegt
Zondagsrijders-mobielen
griffendahl zegt
@156sw: Stel je zo’n ding voor met een fietsendrager met twee elektrische fietsen erop…
pindakoning zegt
Dit vind ik by far het meest zaaddodend segment
mashell zegt
Hhm. Zo’n Captur, 2008 of Puma is wat mij betreft leuker dan een Polo, Corsa, 308 of Golf.
Edge zegt
De voorkant knapt best op van deze facelift, maar daarmee is het grootste probleem van de Crossland helaas nog steeds niet verholpen: Hij is optisch enorm smal en hoog. Waar de andere crossovers in dit segment hun best doen om optisch breed te zijn, en daarmee stoer te ogen, lukt dat bij de Crossland totaal niet. In plaats daarvan oogt het als een opvolger voor de mini-MPV Meriva, waarbij op het laatste moment is besloten dat ‘ie wat hoger op de poten moet komen te staan.
soundgarden zegt
Heb hem vandaag ergens zien staan. Man wat een achterlijk lelijk hok. Echt alle verhoudingen zijn compleet zoek, en het ding vangt meer wind dan een crafter. En ze recyclen gewoon die grafdelvers look met die aflopende chromen daklijn!! Opel is echt het spoor bijster. Op die close up velgen foto’s lijken het wel 20 inch hoepels. Yeah, ajeto buur! Ze zijn 16 inch jongu.
DAT zegt
?
bernoulli zegt
Voordeligste alternatief op dit moment is volgens mij de SEAT Arona voor 20K en een beetje. Ze houden elkaar goed in de gaten.
Kamiq en C3 Aircross zijn weer een stuk duurder.