Het meeste wist je al?
We kunnen ons haast niet voorstellen dat de plaatjes en de info in dit artikelen nog nieuws zijn voor de meesten van jullie, want de GT2 RS lekte aan alle kanten, maar we houden ons netjes aan het door Porsche opgelegde embargo. De GT2 met z’n geblazen motor is in tegenstelling tot de atmosferische GT3 niet per se een heet circuitbeest. Zie de koning der Elfjes meer als een zeer straffe GT die in staat is om flinke afstanden in recordtempo af te leggen.
De geblazen zescilinder boxer onder de kap doet 700 pk en 750 Nm, waarmee de sprint naar 100 km/u in 2,8 tellen achter de rug is. 0-200 km/u duurt 8,3 seconden en de topsnelheid ligt ondanks die vette achtervleugel op een flinke 340 km/u.
Het blok is gebaseerd op dat van de 911 Turbo S die in de boeken staat voor 580 pk. De extra 120 paarden werden gevonden door gebruikmaking van grotere turbo’s en intercoolers die bij zware belasting worden gekoeld met waterspray. Voor naadloos schakelwerk zorgt de 7-traps DSG. Wie nog steeds emotioneel wordt van een handbak moet dus uitwijken naar een andere 911, we adviseren in dat geval de GT3.
Rijeigenschappen zijn op punt gezet middels achterwielbesturing en Ultra High Performance rubber. Veel power vraagt om veel remkracht en dus krijgt de GT2 RS keramische schijven die wel tegen een stootje kunnen. In deze prijsklasse kan een fabrikant niet om carbon frutsels heen en dus is de nieuweling uitgerust met onder meer koolstofvezel zijspiegelkappen, luchtinlaten, bagageklep en andere zaken.
Wie meer wil kan meer krijgen. Het Weissach Package kennen we nog van de 918 Spyder en is ook te bestellen op de GT2 RS. Het pakket levert een gewichtsbesparing van 30 kg op en het bestaat uit nog meer carbon, titanium en magnesium.
Het interieur wordt afgewerkt met rood alcantara, zwart leer en carbon. Met PCM bedien je audio, navigatie en communicatie en standaard is de GT2 RS uitgerust met Connect Plus en de Porsche Track Precision-app, waarmee je op je smartphone rijgegevens kunt uitlezen en analyseren. Ook is er een horloge dat alleen samen met de auto kan worden besteld, het ding kost 9.450 euro.
Dan waarvoor je klikte: de prijs van de auto zelf! De nieuwe 911 GT2 RS mag mee voor 354.300 euro, hij staat vanaf december dit jaar bij de dealer.
UPDATE 1: een video van de GT2 RS check je op autojunk.nl!
UPDATE 2: we vergelijken de 997 GT2 RS met de 991 GT2 RS.
thezwart zegt
‘Oetsjie mamma…’
s3per zegt
Blubberdikke bak, misschien wel een van mijn nieuwe favorieten. Heb hem net al ‘uitgeprobeerd’ in de configurator.
kniesoor zegt
@s3per:
Welke kleuren zijn/komen beschikbaar ?
mvdd zegt
@amghans: naast zwart, wit en grijs is er de keuze uit Guards Red, Racing Yellow, Lava Orange en Miami Blue
kniesoor zegt
@mvdd:
Thanks. In dat geval lijkt Guards Red me wel wat.
kareljansen zegt
@mvdd: helaas, dan houdt het even op, ik wil dat mooie groen op een RS ?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@s3per: Top man, hoe rijd ie?
vandijkbv zegt
@svenska_aeroplan_ab: rijdt*
bmwfreak038 zegt
@vandijkbv: rijdt rijd het woord wordt er niet anders van of was het nou word weed jij het nog of was het weet?
sr20det zegt
@svenska_aeroplan_ab: In Forza wel oke, geef t een vijfje..
quattromeister zegt
@sr20det: Jij speelt een beta van Forza 7?
lekkerlinksrijden zegt
Nee voor mij niet. Een beetje te opvallend met die achtervleugel. Cayman vind ik sowieso mooier
maksym357 zegt
Was deze nu al uitverkocht of niet?
Jaymz zegt
@maksym357: denk het haast wel. Dit is een mooie belegging. Over een paar jaar dubbel zoveel waard. Ik zou het wel weten als ik de poen ervoor had.
maksym357 zegt
@jaymz: Klopt, al vind ik het toch wel wat jammer dat dit soort auto’s vooral gekocht wordt als belegging en ze zo met een laagje stof erop in een garage belanden.. Met zo’n ding zou eigenlijk gereden moeten worden.
Jaymz zegt
@maksym357: dan zou je er twee moeten kopen. 1 als investering en 1 om lekker te rijden. Dan heb je dus na een aantal jaren je geld terug en lol gehad. Damned you lottery
dromedaris zegt
Deze gaan zo vaak hier nog voorkomen met de tag “crash”.
bmwfreak038 zegt
@dromedaris: de gemiddelde Porsche rijder bezit over betere stuursmanskunsten, dan de gemiddelde Ferrari rijder. Je ziet hier vaker gekreukelde Ferrari’s voorbij komen, just so you know.
vtechlover zegt
Koeling met Water-Spray?
MARS zegt
@vtechlover: is niet iets nieuws hoor!
dromedaris zegt
@vtechlover: gebeurt ook op condensors van grote koelgroepen op daken
radeox zegt
Bij Porsche vind ik de ‘instapmodelletjes’ verreweg het mooist. Een mooie, rustige vorm zonder te veel opsmuk.
Zo’n GT2 RS sluit echter wel veel beter aan bij mijn rijderskwaliteiten.
Een 911 Carrera voelt voor mij als een te strakke broek, het past wel maar je voelt je wel beperkt.
Helaas zal ik het om financiële redenen geen GT2 RS kunnen aanschaffen, je moet prioriteiten stellen.
racerx zegt
Ik weet niet wat een RUF CTR 2017 kost, maar die heb ik toch een stuk liever…
trolle zegt
@racerx: €892.000, die heb ik ook liever maar die prijs damn…
racerx zegt
@trolle: Oei… Nou ja, investeerders vragen binnen 2 jaar hetzelfde voor zo’n GT2 RS.
Jochen zegt
@racerx: nee, want zeepbel is dan lek
rhellema zegt
@jochen: dat werd 2 jaar geleden ook al geroepen.
Jochen zegt
@rhellema: en de eerste tekenen zijn er nu ook niet voor niets
radeox zegt
@jochen:
Dat werd 2 jaar terug ook al geroepen.
Een jaar of 12 terug zouden de huizenprijzen ook nooit kunnen zakken.
Een jaar of 4 terug zouden de huizenprijzen voorlopig ook niet meer tot het niveau van voor de crisis kunnen stijgen.
Ik bied trouwens 2 maniakale bollen voor je zeepbel.
rhellema zegt
@jochen: meer tekenen dan alleen de uitspraak van een persoon zijn er vooralsnog niet.
Dagg zegt
Help mij even. Klopt het dat uit de geschiedenis het ontstaansgeschiedenis van de GT2 als rally auto (groupC?) en de GT3 als race auto (FIA GT) was?
dampu020 zegt
Is nou niemand verbaasd dat dat ding 700pk heeft?! Of ben ik gewoon laat?
lekbak zegt
@dampu020: welkom in 2017, de tijd waar niemand nog ergens van onder de indruk is…
kapitein zegt
@dampu020: Mee eens. Het ziet er in mijn optiek niet uit, maar wat een beest moet dit zijn om te rijden!
bmwfreak038 zegt
@kapitein: maar ik ben weer eens aan het denken geslagen, mensen vinden dit er niet uitzien? Terwijl zn broertje bijna sprekend lijkt, ofwel de gt3rs
kareljansen zegt
@dampu020: tja, de eerste beste gechipte rs6 gaat daar tegenwoordig overheen… blijft inderdaad gekkenwerk ?
bmwfreak038 zegt
@dampu020: het is gewoon indrukwekkend 700 pk uit een 6 pitter, en vergeet zn 750 nm niet!
c3po zegt
Misschien ben ik niet up to date. Maar met een dergelijk vermogen uit een 6 cilinder. Sta je dan niet elke tweede maand bij de garage voor service?
kareljansen zegt
@c3po: minder vermogen per liter dan een a45 AMG, dus dat valt misschien nog wel mee
raceface zegt
Ik ga er voor het gemak vanuit dat er een pdk bak word bedoeld met “dsg”.
Ik denk dat zo’n dsg van ieder willekeurig 1.4 motortje bij VW na 1 keer gas geven in de soep ligt :p
basv zegt
@raceface: Er zit wel degelijk een groot verschil tussen de PDK bak en de DSG bak.
kalslasie zegt
@basv: dat zegtie toch
radeox zegt
@basv:
Er zit een groot verschil tussen pdk en dsg.
boomhauwer zegt
@basv: gewoon de naam, is gewoon de dubbele koppeling. Dsg is dubbel shalt getriebe bij vw en bij porsche, porsche dubbel kupplung. Kan Duitse spelfout inzitten.
RuVi zegt
@boomhauwer: d van dsg =direkt..
wetdualclutch zegt
@rudyv: DSG staat oorspronkelijk voor DoppelkupplungSchaltGetriebe. In USA als Direct Shift Gearbox geïntroduceerd, daarom ook in DE later bekend als Direkt SchaltGetriebe.
wetdualclutch zegt
@raceface: bij Porsche zijn ze idd wel zo slim geweest om extern een DCT in te kopen (ZF 7DT serie) ? De regulier sterkste DSG’s/S-Tronic’s van VAG, de 0B5 (DL501) en 0BH/0BT (DQ500), houden het bij een toch ook respectabele 600Nm voor gezien
vo2max zegt
Ik gebruik zo nu en dan de porsche configurator om net te doen of ik geld als water heb en bouw dan mijn droomauto. Meestal frutsel ik een turbo s, gt3 of de meer pragmatische gts in elkaar. Het zou never nooit niet in mij opkomen dit gevaarte “net alsof” aan mijn collectie toe te voegen. Wat een lelijkerd.
KEV9 zegt
Ondanks Ferrari, lambo, en weet ik veel welke excotische autobouwer.. dit is en blijft toch de ultieme sportwagen
leaper035t zegt
€ 354.300 wàs de prijs. 2e hands staat ie wellicht al duurder!
r3fl3x zegt
Zo’n grote vleugel en dan nog steeds geen ‘heet circuitbeest’? Waar is die lelijke bodykit dan goed voor?
gwnbmw zegt
ik probeer em wel in forza 7…
Rick-dos zegt
“De GT2 met z’n geblazen motor is in tegenstelling tot de atmosferische GT3 niet per se een heet circuitbeest. Zie de koning der Elfjes meer als een zeer straffe GT die in staat is om flinke afstanden in recordtempo af te leggen.”
Als dat zo is dan cancel ik mijn bestelling…
kniesoor zegt
@rick-dos:
Eerst maar eens even kijken hoe snel ’t rondje ‘Ring gaat in vergelijk met de 991.2 GT3
BaRa zegt
Als het over elegantie gaat: doe mij maar een Singer. En als het over niet al te opvallende peper gaat: doe mij maar een 911 R. Al dat pseudo-circuit-gedoe met aan de ene kant een strijkplank op de kont maar tegelijk met alcantara, airco, kilo’s op de heupen links en rechts: ik vind het maar niks. Maar bon, ik ben dan ook niet de doelgroep.
woudloper zegt
Dan zou ik liever een manuele 997.2 turbo laten ombouwen voor meer boost en als je wil 2WD.
Met het geld dat je over hebt koop je een gt3 en een panamera 4s
edjehaze zegt
kniesoor zegt
@edjehaze:
Geen speld tussen te krijgen ;-D
Dutchdriftking zegt
Dik dik dik.
Entwicklung88 zegt
En hoeveel kost het om de achterbumper mee te laten spuiten?
suheyl zegt
@entwicklung88: Porsche kennende minimaal 10k in verplichte combinatie met dezelfde kleur stiksels voor de stoelen a 3k
kareljansen zegt
Qua echte “mooiheid” zou mijn voorkeur toch uitgaan naar een gewone gts
w0o0dy zegt
De prijs is best bizar la je bedenkt dat deze geen gelimiteerde oplage heeft.. 1000 stuks? Kan zomaar.
Gulli zegt
Vind je het gek dat hij eerder is gelekt, heb je al die gaten gezien?