Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland wereldkundig, die weer fris en fruitig is dankzij een stevige facelift.
Eind vorig jaar verloor de Opel Crossland zijn X en kreeg daarvoor in de plaats een nieuw familiegezicht. Dit jaar heeft zijn grotere broer, de Grandland, precies dezelfde behandeling gekregen. Dit model valt dus niet meer uit de toon naast de compleet nieuwe Mokka en de gefacelifte Crossland.
Een nieuw familiegezicht plakken op een model dat nog de oude designtaal heeft: het pakt niet altijd even goed uit. Bij de Crossland oogde het toch een beetje gekunsteld. Bij de Grandland valt het mee, maar je kunt alsnog zien dat dit ontwerp niet van begin af aan zo bedoeld is. Vooral als je kijkt naar de zwarte ‘vulling’ boven de koplampen.
Enfin, een automerk kan zijn modellen niet allemaal tegelijkertijd vernieuwen, dus eigenlijk zijn dit soort dingen onvermijdelijk. Is er nog meer veranderd, afgezien van het front? Jazeker, het dashboard bestaat nu grotendeels uit scherm. Zoals we eerder al in de nieuwe Mokka zagen, vormen het digitale instrumentarium en het centrale infotainmentscherm één geheel. Opel noemt dit het ‘Pure Panel’.
Dat is dus heel beknopt de nieuwe Grandland. De auto heeft nu ook een prijskaartje. €34.999 is de prijs die je mag neertellen voor de goedkoopste Opel Grandland. Voor dat bedrag krijg je onder meer Lane Keeping Assist, Forward Collision Warning, verkeersbordherkenning en een 7 inch centraal display mee. Voor een upgrade naar 10 inch en zaken als een achteruitrijcamera, een automatische parkeerassistent en Night Vision (een primeurtje op een Opel) moet je bijbetalen.
Wat de motorische menukaart betreft is er niks veranderd. De instapper is nog steeds de 1.2 Turbo met 130 pk. Daarnaast is er ook weer een Hybrid met 224 pk en een vierwielaangedreven Hybrid4 met 300 pk.
We pakken zoals gewoonlijk weer even de concurrentie erbij. Die is moordend in dit segment, dus we hebben genoeg vergelijkingsmateriaal. Qua prijs komt de auto aan de onderkant van de middenmoot terecht, net boven de Citroën C5 Aircross. Wat toevallig in de basis de zelfde auto is. Net als de Peugeot 3008, die ook onlangs nog is opgefrist.
- Seat Ateca 1.0 TSI Reference (110 pk): €29.400
- Kia Sportage ComfortLine 1.6 GDI (132 pk): €33.395
- Nissan Qashqai 140 MT (140 pk): €33.540
- Citroën C5 Aircross PureTech 130 Live (130 pk): €33.990
- Opel Grandland 1.2 Turbo Edition (130 pk): €34.999
- Ford Kuga Trend (120 pk): € 34.710
- Hyundai Tucson 1.6 T-GDI i-Motion (150 pk): €34.995
- Mitsubishi Outlander PHEV Pure (240 pk): €35.990
- Mazda CX-5 2.0 SkyACTIV-G (165 pk): €36.490
- Peugeot 3008 1.2 PureTech 130 Active (130 pk): €36.730
- Volkswagen Tiguan 1.5 TSI Life (130 pk): €38.490
De vernieuwde Opel Grandland is nu te bestellen en de leveringen zullen ergens dit najaar van start gaan.
KEV9 zegt
Mooie auto geworden, zo mooi dat moeders hier er 1 wil hebben.
cossiekiller zegt
Idd. Ik zelf zou er ook niet mee inzitten om met die hybride rond te bollen. Graag zelfs.
tourannetje zegt
Tja, het is dit of een ID 4, kost me per maand het zelfde, is ongeveer net zo groot, hoeft niet te laden in winter met een retourtje Brussel of Groningen, wat zouden jullie doen?
lekkerlinksrijden zegt
@tourannetje: geen van beide, neem een mooie sedan
schreute01 zegt
@lekkerlinksrijden: een sedannetje? Dat is zoooo 1985
royaledeluxe zegt
Moet zeggen dat de nieuwe designlijn van Opels super is! Beter dan de ID4 alvast
raoufff zegt
Getsie, weer zo’n strakgetrokken crossover gedrocht.