Wat betaal je eigenlijk voor de Toyota die langzamer is dan de GR Supra en GR Yaris?
Even een open deurtje intrappen op deze maandagmiddag: de PHEV is inmiddels gemeengoed geworden. Aanvankelijk nog door subsidies, tegenwoordig is het de enige manier om een auto met verbrandingsmotor betaalbaar te kunnen rijden.
Het idee is vrij simpel: een verbrandingsmotor plus een elektrische motor doen het werk, afhankelijk van de omstandigheden en de stand van het gaspedaal. Ze kunnen eventueel ook samenwerken. het mooie dan is: je hebt dan erg veel vermogen tot je beschikking. Dat is het geval met de Toyota RAV4 PHEV, waar we nu de prijzen van hebben.
Prijs Toyota RAV4 PHEV
Want wat ben je eigenlijk kwijt voor zo’n prettig gestoorde RAV4 PHEV? Het valt redelijk mee: voor 55.895 euro staat ‘ie namelijk aan de laadpaal voor je huis. Voor dat geld krijg je wel wat terug, want dat is namelijk de Business-uitvoering. Dan heb je items als Apple Carplay, bluetooth, elektrishe achterklep, stoelverwarming (en achterbank-verwarming!) en 18″ lichtmetalen jetsers.
Als je 19-inch Patta’s, Head-up Display, lederen bekleding en stoelventilatie wenst, bestel je de Toyota RAV4 PHEV Business Plus. Die kost 63.595 euro.
In beide gevallen heb je dezelfde aandrijflijn: een 2.5 viercilinder die wordt bijgestaan door een elektromtor. Het systeemvermogen is 306 pk. Dat maakt het mogelijk om in 6 seconden naar de 100 km/u te sprinten. Daarmee is de RAV4 alleen trager dan de Toyota GR Supra en de GR Yaris! Dan moet je wel alleen de sprinttijd in acht nemen, want de topsnelheid is Des Volvo’s: begrensd op 180 km/u. Meh.
Prijzen concurrentie:
Uiteraard lopen we even een rondje langs de digitale Autoboulevard om te kijken wat een soortgelijke PHEV-crossover kost. Het is een beetje lastig om de juiste concurrenten te vinden. Qua maatvoering komen de Outlander en Kuga overeen. De Outlander is erg kaal uitgerust en bijna inmiddels hoogbejaard, maar wel een prijspakker.
De Kuga is aanzienlijk goedkoper, maar heeft ook aanzienlijk minder power onder de kap. De Suzuki Across is identiek aan de RAV4 en de beste graadmeter. Premium auto’s van 4,60 meter of meer (zoals de Discovery Sport) beginnen bij zo’n 60 mille, maar daar komen dan nog de opties bovenop:
- Mitsubishi Outlander PHEV (35.990 euro)
- Ford Kuga PHEV Titanium (39.275 euro)
- Suzuki Across PHEV Style (55.900 euro)
- Toyota RAV4 PHEV Business (55.895 euro)
- Land Rover Discovery Sport P300e S (59.315 euro)
frank2b zegt
We kunnen dus vaststellen dat de RAV4 PHEV niet van de goedkope is. Jammer dat je enorm moet bijbetalen voor zoiets standaards als een HUD.
damiand23 zegt
Suzuki Across is vanaf €55.900 Willem!! De RAV4 een 5’je goedkoper dus ;)
mashell zegt
Laatst liep ik tijdens de lunchpauze even door het centrum en daar stond een RAV4 geparkeerd. Je ziet ze bijna nooit en dat is maar goed ook want holy origami, als er een auto is met teveel vouwen en vormpjes dan is het de RAV4 wel!
gregorius zegt
Deze lijkt me niet ontworpen voor de NLse markt. Het is in de basis gewoon een budget SUV die in Amerika voor vanaf 26000 USD in de boeken staat. Vanaf 28k heb je de hybride (niet plugin).
In Duitsland krijg je de normale hybrid voor 34k mee, en deze PHEV voor 47.5. Je hebt dan nog 2 pakketjes van 7.5 en 4.5k. Dan pas heb je eigenlijk de opties die je eigenlijk bij elke moderne auto in 2021 wel verwacht.
Maar goed, je betaalt dus eigenlijk 13.5 voor het feit dat je er een stekker in kan doen…. behalve dat het in NL een stuk minder is omdat de normale Hybrid nog altijd te veel uitstoot voor NL.
nofxke zegt
3008 hybrid 4×4 geen concurrent ? Heeft ook 300 pk en ongeveer even groot ?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom Toyota ervoor kiest om haar hybrides te voorzien van een ongeblazen motor met groot slagvolume? Is het niet efficiënter om er een turbo aan vast te plakken? Dan kun je ook af met een kleiner, lichter blokje.
europeancar1997 zegt
Autoblog heeft er eens een artikel over geschreven:
https://www.autoblog.nl/toyota-zet-nieuwe-motoren-op-atkinson-dieet
In de basis maakt een turbo een motor niet zuiniger, want wanneer de turbo mee werkt, wordt meer lucht in de kamer gedrukt, en dient dus ook meer brandstof in de kamer te komen. Dus hoger verbruik wanneer de turbo draait. Je hebt dan wel meer vermogen, maar ook een hoger verbruik. Efficiëntie valt daarbij tegen t.o.v. atmosferisch / atkinson.
Door ondersteuning van de elektromotor hoeft de grote motor op relatief lage last te draaien, waardoor deze zeer zuinig kan draaien, t.o.v. een kleiner turbo blok dat veel meer toeren moet draaien om het bakbeest voort te brengen. (denk aan bv Corvette’s die bij rustig rijden ook gewoon 1-11/12 rijden) Daarbij het voordeel dat het eenvoudiger/betrouwbaarder is dan een turbo blok.