Zoveel euro’s mag je meebrengen voor de Zweedse SUV.
Een van de belangrijkste primeurs van de beurs in Genève was toch wel de nieuwe Volvo XC60. Het gaat behoorlijk crescendo met het Zweedse merk en de vorige XC60 speelde daarbij een niet te onderschatten rol. Aan de nieuweling dus de zware taak om die stijgende lijn voort te zetten.
Puur op basis van de eerste indruk hebben we het idee dat dat moet lukken. De XC90 viel bij velen in de smaak en de XC60 lijkt in hoge mate op z’n grote broer, al vind ik zelf dat de kleinere van de twee mooier is geproportioneerd.
Verder belangrijk: die moddervette T8 Twin Engine-aandrijflijn met ruim 400 pk uit de XC90 (rijtest) komt ook naar de XC60, waarmee het apparaat in iets meer dan 5 tellen naar 100 km/u dendert. Dat wordt smullen! De prijzen hebben we hieronder voor je in de tabel gezet, een uitgebreide vergelijking tussen het vorige en het nieuwe model vind je HIER.
Voor wie niet kan wachten: de productie start medio april. Naar verwachting duurt het niet lang voor de XC60 daarna bij de Nederlandse dealer komt te staan.
Motor | Pk's | Prijs (€) |
---|---|---|
T5 | 254 | 58.995 |
T5 AWD | 254 | 62.995 |
T6 AWD | 320 | 70.995 |
T8 AWD | 407 | 68.295 |
D4 AWD | 190 | 62.995 |
D5 AWD | 235 | 68.995 |
Dan nog even over de diverse uitvoeringen. De genoemde vanafprijzen gelden voor de Momentum-edities. De Incription-versie is 4.500 euro duurder, voor de R-Design versie mag je bij bovenstaande prijzen 2.900 euro optellen. Verder is het Business Pack Connect met digitaal instrumentarium en Sensus-navigatie leverbaar voor 995 euro. De netto bijtelling komt op minimaal 433 euro per maand bij 40,8% inkomstenbelasting. Verder vallen alle versies uiteraard in de 22%-categorie.
jack_abarth zegt
Ik had er in het begin weinig kritiek op, maar ik vind ‘m steeds minder worden om eerlijk te zijn. Sowieso zijn die gekke deuken in de zijkanten geen gezicht, en de bobbel in de achterklep waar VOLVO op staat is ook niet bepaald fraai. Dat komt behoorlijk naar voren bij de witte versie.
leaper035t zegt
@jack_abarth: die smalle wielen maken hem al helemaal pauper.
Henk_he zegt
@leaper035t: smalle banden of kleine velgen. Smalle wielen zitten op een paardenkoets ;-)
jack_abarth zegt
@henk_he:
Ik zie het eigenlijk meer zo, een wiel is een samenstelling van een velg en een band.
leaper035t zegt
@jack_abarth, @henk_he: idd. Je zegt toch niet de velgen met banden van de wagen, maar wel ‘de wielen van de wagen’ ;)
bitd zegt
@jack_abarth: foto 14: meet the volvo driver!
E34M5Touring zegt
Vind em niet goedkoop. Zie echter ook nog geen basismotoren dus wellicht zal dat nog wel beter worden. Voor nu, liever de Stelvio first edition. 280pk, mooier en ‘exotischer’. En voor het zelfde geld als de T5 AWD.
thenotorious zegt
@e34m5touring: Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind de Stelvio echt extreem uit proportie. Vooral de first edition met te kleine velgen vind ik geen gezicht. Los van het infotainment systeem vind ik de XC60 heel geslaagd.
E34M5Touring zegt
@thenotorious: Ja goed, velgen kan je natuurlijk altijd aanpassen. Het basisdesign vind ik gewoon mooier. Heb ook niet zoveel met de XC90. Wellicht gaat het daar al mis.
Dimglor zegt
@thenotorious: “Te kleine velgen”..
Op de First Edition liggen 20 inchers. Niet bepaald klein.
En in het echt ziet ie er enorm geslaagd uit!
Echt prachtige wagen!
Wat ik toch niet helemaal dacht bij het zien op de foto.
thenotorious zegt
@dimglor: Mijn fout dan, ik zag op Autojunk een Stelvio First Edition en daar zagen de velgen er heel klein uit. Wellicht kwam het door de foto.
launchcontrol zegt
@thenotorious: nee hoor, de Stelvio heeft gewoon een lompe kont aan de zijkant waardoor die wielen klein lijken, beetje type Panamera 1…
thenotorious zegt
@launchcontrol: Dat kan ook natuurlijk, en soms vergeet ik dat we op Alfablog.nl zitten
sjaakjwt zegt
Ik was niet echt bekend met de prijzen bij Volvo en dacht: wellicht leuk als een volgende lease-auto!
Maar daar heb ik me echt verschrikkelijk in vergist pfoe.
phaeton zegt
@sjaakjwt: Met een gloednieuwe Ateca sta je ook niet voor lul hoor :-)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@sjaakjwt: Leasen blijft duur bij Volvo, restwaarde is wel goed maar onderhoudskosten ehhhm niet… Daarnaast lijdt Volvo de laatste jaren aan de ‘Duitse ziekte’: kan zomaar 15k aan opties bijkomen!
Henk_he zegt
@sjaakjwt: wellicht wachten op de XC40 (als die ooit nog komt), die zal wel rond de 40K gaan kosten schat ik in
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Henk_he: Die is er al toch?
Dimglor zegt
@svenska_aeroplan_ab:
Da’s de V40 Cross Country die jij wilt zeggen. (Vermoed ik)
freezzr zegt
@sjaakjwt: dat dacht ik ook. Overigens heeft Volvo nu geen goede modellen meer rond de 45-50k. Ja de huidige V60 maar die loopt toch echt wel aan zijn eind. Mijn huidige contract loopt af, wil niet nog een keer dezelfde auto bestellen (V60 nu) maar er is geen keuze meer bij Volvo in deze prijsklasse (diesel, 45-50k)…
Jochempie zegt
407 pk voor 68000 euro vind ik dan weer wel goedkoop. Het enige dat er volgens mij een beetje bij in de buurt komt is de MB A45 AMG, voor 66 mille, met 381 pk.. Maar een GLA is alweer 80 mille…
kennone zegt
@Jochempie: dan heb je een kale. Wij hebben thuis een oude xc60 t5 zonder awd. Koste ons toen met een beetje opties meer dan 70k!!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Jochempie: BPM hé! Die is een paar mille op deze T8, op de A45 AMG zo’n 15 mille meer gok ik…
benzinehoofd zegt
Meer is minder… die T6 AWD kunnen we wel tussen haakjes zetten, want voor iets minder van je vermogen heb je een versie met veel meer vermogen!
wimp31 zegt
Prijs van die T8 klopt niet denk ik? Waarom zou die goedkoper zijn als/dan de T6
gregorius zegt
@wimp31: belasting (BPM: CO2)
't Peugje zegt
@wimp31: dan
kliko zegt
Ik ga hem vanavond bij de dealer in Beesd bekijken. Ik ben benieuwd hoe hij in het echt smoelt. Zal wel wat pics op Autojunk plaatsen van t weekend!
Author zegt
@kliko: Heel graag! Neem meteen even het interieur mee ;)
kliko zegt
@mauritsh: Ga het proberen!
trustmeiamanengineer zegt
Ik neem aan dat de dealer je een klap in je gezicht geeft als je een T6 (of D6) komt kopen?!
Maar doe mij maar een Stelvio.
gregorius zegt
Beste Autoblog,
Waarom zetten jullie nooit de BPM of BPM+BTW in zo’n tabel? Dan snappen we ten minste wat die auto ‘kost’ en wat je er voor moet neerleggen.
Ook is het een gemiste kan om dit te vergelijken met prijzen van 1 van de 90 modellen: ‘Hoeveel kost het meer om er een 90 van te maken’. Dat zijn nou de extra’s AB leuker maken dan wat er in een persbericht staat.
Author zegt
Goede punten!
Enerzijds heb je natuurlijk gelijk en kan het geen kwaad om meer info toe te voegen.
Anderzijds proberen we het nieuws zo snel mogelijk te brengen.
Zal er eens een balletje over opgooien!
Jochempie zegt
@mauritsh: Wees liever de beste dan de eerste ;)
henkhupelschoten zegt
Een instap xc60 is nu zelfs duurder dan de v90… zelfs de GLC is volgensmij goedkoper… alhoewel Volvo’s zijn standaard al rijk uitgerust. De Duitsers daar in tegen…
E34M5Touring zegt
@henkhupelschoten: Nahh, bij Volvo hebben ze die mogelijkheden ook wel ontdekt hoor. Die zijn ook niet bepaald superdeluxe meer standaard.
carspotterdeluxe zegt
Aan hoe veel procent bijtelling moeten we denken op de T8?
carspotterdeluxe zegt
@carspotterdeluxe: Laat maar, 14%, zie het nu pas.
Author zegt
@carspotterdeluxe: Nope, bijtellingsvoordelen voor (plug-in) hybrides zijn verdwenen, dus ze vallen allemaal in de 22%-categorie.
loewie1984 zegt
60k dus, dat biedt niet heel veel hoop voor de xc40 in 2018. Want die had ik hoog op het lijstje staan als volgende leasebak. Die zal dan wel ergens 35 a 40k beginnen, en die wagen schat ik toch echt in als een geduchte concurrent van de Tiguan, Atteca, Stelvio etc. Een tiguan highline heb je al vanaf 40k dan moet die auto echt niet op 40 beginnen. Tuurlijk als je alles aan gaat vinken kun je bij die merken nog wel 10 a 20k kwijt maar toch.
En dan nog dit, ik vind hoogglans zwart in de afwerking super mooi, maar beseffen autofabrikanten nu niet dat het super stof, vingervlek en kras gevoelig is? Dat ziet er na 12 maanden nog wel uit, maar na 120 maanden waag ik te betwijfelen, zie het zelf bij mijn Skoda Octavia die heeft dat ook. In het begin ziet het er leuk uit maar over tijd wordt dat toch minder en dan ga ik er alleen maar met een vochtig doekje overheen.
stijnvermeersch zegt
Ik denk dat de Kinetic (basisuitvoering) en D3 motor (150pk) met FWD binnenkort aan dit lijstje moeten toegevoegd worden om de leasemarkt te bedienen. Misschien moet er op dat model nog wat getuned worden aan de CO2.
hans12670 zegt
@stijnvermeersch: waarschijnlijk heb je gelijk maar ik denk dat een EV versie nog interessanter wordt voor de leasemarkt.
jippie zegt
Off topic: het laat zich wel raden hoe de achterkant van de gefacelifte XC90 eruit gaat zien.
dadutchdude zegt
Gatver, wat een lelijke derriere heeft de XC60.
freezzr zegt
Dure bak! Streep hem van mijn lijstje af helaas. Overigens denk ik dat de meesten leaserts van dit kaliber meer dan 40% belasting betalen ;)
mrrallycross zegt
Goed dat the minimaal T5 moet bestellen
driftkicker zegt
De vanaf prijs is 12.000 hoger dan bij het huidige model. Wellicht doen ze dit om plaats te maken voor de XC40?