Seat maakt vandaag de eerste prijzen bekend van de vierde generatie Seat Leon.
Inmiddels zijn ook de Audi A3 en de Skoda Octavia onthuld, maar de Leon was de eerste VAG C-segmenter die in het kielzog van de Golf 8 volgde. Eind januari konden we de nieuwe Seat Leon voor het eerst aanschouwen. Geheel volgens de verwachting was dit een scherper gelijnde versie van de Volkswagen Golf. Seat gooide op weinig vlakken het roer om. Desondanks was het wel weer gewoon een strakke bak geworden.
Vandaag maakt Seat bekend welke prijzen de nieuwe Leon krijgt. De auto’s zijn eerst te bestellen als Launch Edition. Om meteen ter zake te komen: de vijfdeurs versie is er vanaf €31.495. Je krijgt voordat bedrag een 150 pk sterke 1.5 TSI. De vanafprijs van de ST is €30.525. Je leest het goed, dat is minder dan de hatchback. De 1.5 TSI is in de stationwagon echter minder krachtig, met 130 pk in plaats van 150 pk. Daarnaast is deze versie iets minder dik aangekleed.
De bovengenoemde bedragen gelden voor de versie met een handbak. Een 1.5 eTSI (mild-hybrid) met een DSG-automaat is vanaf €33.425 te krijgen, in Style uitvoering. Dieselen kan ook, met de 2.0 TDI. Deze versie kost €31.725 als Launch Edition. De ST heeft standaard een meerprijs van €1.200.
Bij de Launch Editions gaat het om een Style- of FR-uitvoering. De goedkoopste uitvoering in de Reference. De prijzen van deze versie van de Seat Leon zullen in april bekend gemaakt worden. De nieuwe Leon is per direct te configureren en te bestellen.
Concurrentie
Het is natuurlijk een interessante vraag hoe de prijzen zich verhouden tot die van de Golf. De 1.5 eTSI met DSG-automaat en 150 pk kost in Golf-verpakking €36.770. De technisch identieke Seat-versie is zo’n €3.000 goedkoper. Volkswagen levert de 1.5 TSI in de Golf niet met 150 pk en handbak. Die versie kunnen we dus niet een op een te vergelijken. De Golf 1.5 TSI Style met 130 pk kost €32.275. Bij Seat heb je voor een bedrag van €31.495 20 pk extra. De 1.0 TSI’s met 90 en 110 pk uit de Golf zullen overigens binnenkort ook nog hun weg naar de Leon vinden.
De 1.5 TSI is verder te vergelijken met de Renault Mégane. Bij Renault ben je voordeliger uit: voor €1.000 minder heb je namelijk een vrij rijk uitgeruste Bose-uitvoering, met ook nog eens 10 pk meer. Een Opel Astra kost ongeveer evenveel als de Leon. De 1.2 Turbo met 145 pk een handbak kost namelijk €31.099 in Elegance-uitvoering.
jer81 zegt
Zo, dat is flink aan de prijs voor een Seat.
Ligt er dan wel een beetje aan wat er precies allemaal op zo’n Launch Edition zit.
Ik denk dat de Leon het moeilijk gaat krijgen.
RiKe zegt
Best een stevige prijs, daarmee komt hij in heel ander vaarwater te zitten qua concurrentie…
bernoulli zegt
@rike: zoals?
Andere C-segmenters zitten ook allemaal rond deze prijzen. Met de 1.0TSI duikt hij straks gewoon ergens rond de 25K.
jarnobakker zegt
Lijkt wel een kloon van de Ford Focus die voorkant
samoht zegt
@jarnobakker: of Mazda 3 ?
bernoulli zegt
@samoht: of SEAT Tarraco. ?
Poulusma zegt
Lekker Nederlands ook!
OT
Ik zou die Megane voor die €1000,- minder laten staan…
De vergelijking met de Octavia vind ik interessanter!
oldebronx zegt
@poulusma: octavia is 2k duurder
autodidact zegt
Wat is het toch een matig ontwerp…
str8six zegt
@autodidact: dit. Kraak noch smaak.
mashell zegt
Op zich een heerlijk overzichtelijke configurator. Maar die plaatjes! Arrgh! Er is bij de wagen in rood (twee kleuren rood beschikbaar, super!) een enorm kleurverschil te zien tussen de bumpers en carrosserie.
jer81 zegt
Leuk om te spelen met de configurator. In tegenstelling tot enkele andere fabrikanten vrij gebruiksvriendelijk en overzichtelijk.
Ik begin met de Seat Leon FR Launch Edition met een vanaf prijs van 31.495
Wat er standaard op zit weet ik niet, maar dat kom ik vast verderop tegen.
De motor is een 1.5 TSI 110kW/150pk 6 versn. handbak. Dat vind ik goed genoeg en maak geen wijzigingen.
Als kleur kies ik metalic grijs. Prijs stijgt tot € 32.200
Velgen laat ik zo, en qua bekleding valt er niets te kiezen. Het is een zwarte stof. Helaas geen leer.
Ik kies wel voor het Technology Pack FR voor € 1.295. Daarin zit oa de achteruitrijcamera, verwarmde voorstoelen en stuur en sleutelloze toegang.
Verder zijn er geen opties die mij aanspreken. Ik mis oa een upgrade van het audiosysteem, of de optie tot een hud.
Maar verder een prima acceptabele uitrusting voor mij. Kosten € 33.495.
En dan staat een first edition bekend om het zijn van een aanbieding. Ik denk dat veel concurrenten toch echt een aantrekkelijker aanbod kunnen doen. Voor €400 minder heb je bijvoorbeeld een qua uitrusting gelijkwaardige Mazda 3 hatchback Comfort met 180pk, Bose audio, 18 inch velgen en leren bekleding.
cossiekiller zegt
De FR station mild hybrid in deze kleur lijkt me een prima keuze in dit segment.
PunicaOase zegt
Lijkt wel een Hyundai.. vorige was mooier naar mijn mening..
meetsysteem zegt
Een mooi, evenwichtig ontwerp dat voortborduurt op de vorige. Lekker ruim door de verlengde wielbasis. Altijd wat stakker afgesteld dan de Octavia, de 1.5 met dsg is top, niet meer mekkeren over betrouwbaarheid, is allemaal al lang opgelost