Wat moet je gaan betalen voor de kersverse hatchback van Peugeot, en hoe zit het met de volledige elektrische variant?
Peugeot heeft de voorlopige prijzen bekendgemaakt van de nieuwe 208 en e-208. De variant met een verbrandingsmotor komt dit najaar op de markt. De elektrische e-208 staat pas in het tweede kwartaal van 2020 bij de dealer.
208
De goedkoopste 208 is de Like 1.2 PureTech 75. De prijs begint bij 17.580 euro. Daarboven zit de 208 Active 1.2 PureTech 75 met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Deze kost 18.830 euro. Iets meer pit is er in vorm van de Active 1.2 PureTech 100 met een handgeschakelde zesversnellingsbak voor 20.630 euro. Om de 208 zoals op de foto’s te krijgen moet je gaan voor de GT-Line 1.2 PureTech met eveneens een zesbak. Mag je 24.230 euro voor neertellen. Dit zijn allemaal voorlopige benzinevarianten. Wat de krachtigere 130 pk benzinemotor en de diesels gaan kosten is nog niet bekend.
e-208
Belangrijk voor de leasemarkt is de prijs van de e-208. In 2020 profiteren zakelijke rijders nog van 4% bijtelling mits de cataloguswaarde van deze elektrische auto niet hoger is dan 50.000 euro. Er komen volgend jaar meer ‘betaalbare’ elektrische auto’s op de markt en de e-208 is daar één van.
De elektrische 208 is er vanaf 36.250 euro. Dan krijg je een 136 pk sterke Peugeot e-208 Allure met een 50 kWh batterij. De e-208 heeft een actieradius van 340 kilometer. De e-208 als GT gaat 39.050 euro kosten. Voor veel consumenten nog steeds onbereikbare prijzen. Voor de zakelijke markt is dit volgend jaar een interessante optie.
ghost zegt
Ik vind het een leuke wagen! Hoop dat we hem veel gaan zien, liefst in leuke kleuren en uitvoeringen.
henkp1 zegt
Ik vind het een erg leuk autootje, vooral zoals hierboven afgebeeld. Maar wel erg duur! Voor €300 minder heb je een Clio met bijna alles wat een normaal mens nodig heeft èn 100pk. Dat zou dan zeker mijn keuze zijn. Brn benieuwd wat de standaarduitrusting is van de 208.
ghost zegt
@henkp1: kies jij lekker die Clio voor €300 minder Brenninkmeijer! €300, waar de fuck gaat het over ? ?
henkp1 zegt
@ghost: De fuck, het gaat wel over fucking 30% meer motorvermogen voor minder zuurverdiende fucking euro’s.
(Excuses voor het ‘gefuck’ maar dat schijnt tegenwoordig erbij te horen).
henkp1 zegt
@ghost: Een 100pk 208 kost bijna €3.500 meer dan een 100pk Clio, dát vind ik toch wel serieus geld op zo’n bedrag.
viezefreddyw zegt
@henkp1: Dat is wel een groot verschil inderdaad. Voor 3500 knaken kan je een hoop prettige opties erbij nemen op auto’s als dit. Ondanks dat ik de 208 de mooiere auto vind van de twee lijkt de Clio een betere aanbieding wat dat betreft.
henkp1 zegt
@viezefreddyw: Mee eens. Voor het eerst sinds de Renault 5 versus Peugeot 205 ziet de compacte Peugeot er net effe beter uit dan de compacte Renault, maar volgens mij is de total package bij Renault wel iets beter. Even wachten nog totdat ze in de showroom staan.
mpc007 zegt
@henkp1: voor het eerst sinds de Renault 5? Nou, ik vind anders enkel de vorige Clio echt leuk om te zien, de jaren daarvoor was het bagger. En zo dacht de rest van autokopend Nederland er ook over.. De 206 verkocht veel beter dan de Clio; juist bij de laatste generatie verkocht de Clio beter.
ghost zegt
@henkp1: noem dan ook die €3.500,- en niet €300,-. Iets met appels en peren…even goede vrienden en sorry van mijn woordkeuze..
sanderz28 zegt
@henkp1: een lekker verouderde auto die Clio, vind die 208 er goed uit zien op de foto’s.
gove zegt
oei is wel de helft te duur
Dutchdriftking zegt
Redelijk schappelijke prijzen Tov de concurrentie. Nog geen 10 jaar geleden kocht je voor die 24k de GTI, lang leve WLTP…..
gandini zegt
@dutchdriftking:
En het feit dat auto’s tegenwoordig veel luxer en veiliger moeten zijn…
En de inflatie…
En het uitblijven van het uitfaseren van BPM…
En zo nog meer van die zaken…
mpc007 zegt
@gandini: normaal gesproken worden al die zaken volledig goedgemaakt door technologische vooruitgang en de schaal / productievoordelen die daarmee verbonden zijn.
tuutertuuter zegt
Toch jammer dat ze 5-bakken blijven leggen in deze auto’s. Iedereen rijdt wel eens snelweg en dan is het verbruik en comfort zo teleurstellend als je met 4000tpm 120 zit te gieren…
Dutchdriftking zegt
@tuutertuuter: Een langere 5e versnelling kan ook gewoon, maar in de praktijk zit je vaak inderdaad toeren te gieren….
tuutertuuter zegt
@dutchdriftking: Dat kan inderdaad, maar ik kan je garanderen dat je bij 60 km/u al in de 5 kan schakelen. Alles voor de WLTP.
tuutertuuter zegt
@dutchdriftking: Met een Toyota Corolla die we op vakantie hadden gehuurd was het mogelijk om zonder rev limiter van de 1 naar 5 te schakelen…
europeancar1997 zegt
@tuutertuuter: daar hebben ze meerdere redenen voor. Ik denk ten eerste dat een 6 bak te duur wordt (misschien speciaal laten maken). De 5 langer maken zorgt ook voor trager op snelheid komen door het relatief lage vermogen, waardoor men continue veel gas gaat geven, waardoor de motor sneller kaduk gaat… Ten derde kwam ik zelf laatst tegen ondanks ze 4000tpm rijden(Up! En 107) ze toch héél zuinig blijven en met name de Up!, een prima metgezel is op de snelweg. Tevens ben ik het wel met je eens, mijn Volvo een 5bak met 30 jaar oud, dan horen nieuwe auto’s toch gemakkelijk een 6 kunnen hebben… Iets met ontwikkeling
mpc007 zegt
@europeancar1997: je maakt een grapje zeker. Probeer met een Up in z’n vijf eens van 80 naar 130 te versnellen zonder schakelen. Niet te doen. Je hebt dan de keuze; of eerst the Lord of the Rings uitlezen, of terugschakelen naar drie.
europeancar1997 zegt
@maarten_zoutendijk: Kan zijn dat ik een slecht referentiekader heb…. Een VW t4 met 68pk en Skoda Fabia met hetzelfde vermogen… De Up! Ging al een stuk vlotter naar mijn beleving haha
aapuitdemouw zegt
@maarten_zoutendijk: geen probleem hoor. Gaat als de brandweer. Alleen wel ff je 60 pk uitvoering laten voorzien van de 75 pk(=84pk) software. Dan gaat ie gewoon rap en zuunig.
rufctr01 zegt
@europeancar1997: de Up zuinig??????
Hier noemen we dat ding de Slurp! Ik zal blij zijn als ik er vanaf ben, je moet hem flink op zijn staart trappen om lekker mee te kunnen rijden!
aapuitdemouw zegt
@rufctr01: ik rij gemiddeld 5.2l /100. Zuinig genoeg bij flink door rijden.
henkhekje zegt
@en dat vind je zuinig? Ik rij 4.2 /100km met een 320d met een stevige rijstijl..
kennone zegt
@tuutertuuter: misschien past een 6bak niet en is een nieuwe ontwikkelen die wel past te duur? Heb dat in de Abarth ook. Rond de 140kmh haal ik ongeveer 1 op 9/1 op 8. En dat voor een 1.4tje
barchettadriver zegt
@kennone: Dit dus, en dan heeft die Abarth met een 5-bak al de draaicirkel van een olietanker. Kun je nagaan als ze er een 6-bak in zouden leggen. Voor dit zijn de dubbele koppelingsbakken dan wel ideaal, doordat de versnellingen op 2 assen verdeeld zijn, kunnen ze een stukje korter zijn.
vaakbenjetebang zegt
@tuutertuuter: Ze zijn voornamelijk bedoeld voor stadsverkeer en niet als snelwegcruiser. Al te veel mag het ook al niet kosten, ergo: slechts 5 versnellingen met de nadruk op snelheden tot pak hem beet 100 km/h. Logisch toch?
ekidey zegt
Waarom heet de nieuwe 208 geen 209?
Loek zegt
@ekidey: Peugeot heeft, vermoedelijk vanwege de 309 in de jaren ‘80, de lijn niet doorgetrokken naar een opeenvolgend nummer. Immers, de 309 was een vreemde mengelmoes van Talbot, Simca en Peugeot, geen opvolger van de toenmalige 305. Omdat de naam 309 daarmee al vergeven was – weliswaar door henzelf – hebben ze besloten om de nieuwe 308 gewoon weer 308 te noemen. Onder het mom gelijkschakeling heeft daarom elke Peugeot nu eindcijfer 8. Behalve de ‘groeimarkt-modellen’, die eindigen op 1. Maar tot zover ik weet is dat alleen de 301 momenteel en die krijgen wij niet eens.
ekidey zegt
@720s: Compleet antwoord, dank!
baklava zegt
40.000 voor een Peugeot. Hahaha. Wordt vast een succes
flutterby zegt
@baklava: gelukkig kijken zakelijke klanten wel verder dan de catalogusprijs.
mpc007 zegt
@flutterby: als het simpele niet premium b-segment nu ook al in het stadium beland is dat er enkel zakelijk aangeschaft wordt is het toch wel treurig gesteld met de automarkt.
sparks zegt
Mooie auto, alleen helaas ook weer met die vreemde stuur/klokkenwinkel combinatie.
karhengst zegt
@sparks: Al eens geprobeerd? In de 508 vond in het erg prettig en voor mij perfect gepositioneerd. Beter één goed cluster dan een onpraktisch paneel welke gecompenseerd moet worden met een duur HUD (hallo BMW).
sparks zegt
@karhengst: Ja ik heb het getest, ik vond het niks. Voor mij geen Peugeot puur om deze reden.
Ik rij nu BMW trouwens… geen hud trouwens.
fanboy zegt
Ik had gehoopt op een prijs van rond de 30K voor de elektrische variant, maar dit is ook nog wel te doen denk ik. Het is in ieder geval wel een aardig aanbod (rijbereik) en leaseprijs zal wel voordelig zijn. Beter dan een i3 o.i.d.
Maar niet persee beter dan nieuwe Golf of de al bestaande Kona.
mpc007 zegt
@fanboy: nou, ik vind het niet meevallen. Ergens bekruipt mij het idee dat de auto ook gewoon prima 30k had kunnen kosten; maar Peugeot voor het snelle geld gaat en de maximale marge wil op het ding. Omdat er verder toch weinig aanbod is. En de Kona / Niro permanent uitverkocht zijn. Weinig zin daar aan mee te werken. Als VW ooit met die ID.3 komt voor de beloofde <30k is het natuurlijk direct afgelopen met de e208 voor deze prijs. Dat weten ze zelf ook wel. Wel jammer; had verwacht dat Peugeot ambitieus zou zijn en gewoon eerlijkheidshalve de eerste betaalbare EV voor de massa had willen brengen. Maar heeft men blijkbaar geen zin in. Gemiste kans.
fanboy zegt
@maarten_zoutendijk: Die ID3 komt wel, maar ook maar beperkt beschikbaar. Wel goedkoper.
Dit soort auto’s voor 30K of net onder de 30K lijkt me al een goede deal. Het behoudt zijn waarde en je bent veel minder kwijt aan brandstof en onderhoud, terwijl het beter rijdt dan zo’n 1.2-tje. 36K is inderdaad wel wat hoog. Een Kona EV is er ook voor dat geld, en dat is een veel grotere auto.
RutgerK zegt
Die e-208 is wel heel erg aan de prijs! De ID3 wordt een slag groter en moet rond de 30.000 gaan kosten met een 48 kWh accu.
mpc007 zegt
@rutgerk: Precies. Is een heel segment groter ook. Alles wat deze e 208 boven de 30k kost is volgens mij gewoon pure marge. Particulieren zouden hier geen zin in moeten hebben (ik in ieder geval niet) want op moment dat ‘ie ooit in prijs gaat dalen, en dat gaat gebeuren, schrijft je dure intro edition dus af als een gieter. Verdampt er net als bij Tesla laatst ineens ‘zomaar’ een paar duizend euro.
jeroenh zegt
@rutgerk: Maar de ID serie van VW is er nog niet en we moeten ook nog maar zien wat de definitieve prijzen zijn. VW roept al jaren dat hun hele gamma aan elektrische modellen er aan komen en alle concurrentie gaat verslaan, maar tot op heden is dat gebleven bij roeptoeteren.
giulia64 zegt
En nu maar hopen dat Adidas niet moeilijk gaat doen over de 3 streepjes in de koplampen.
steelfighter zegt
Gtiéeeeeeeeeeddd
sanderz28 zegt
Waarom blijven die e auto’s allemaal zo duur? Zo word het nooit te betalen voor een boerenlul zoals ik.
markos78 zegt
@sanderz28: ja, zonde inderdaad. Ik wil best een elektrisch ding voor woonwerkverkeer, maar tweedehands is er gewoon niks voor onder de 10k. Ja, zo’n lelijke Fluence…
mpgc zegt
Ik vind die e208 qua styling één van de eerste electrische auto’s die ik zou willen kopen (want een beetje normaal en aantrekkelijk design). Maar de prijs lijkt inderdaad wel hoog vergeleken met andere aanbiedingen. Ben ook heel benieuwd hoe hij rijdt. Een soort moderne 206 GTI op stroom zou heel veel goed doen voor het merk. Maar de batterijen zullen wel niet bevordelijk zijn voor een lichtvoetig weggedrag..
bart1976 zegt
Moet dit dan niet de 209 zijn? Of telt Peugeot niet meer op?
ozzytrk zegt
Met Franse auto’s moet je niet hard mee rijden, eigenlijk ook niet te vaak rijden. Kost je een hoop ellende