Kost wat, maar dan heb je ook een vierdeurs coupé.
Onlangs onthulde Mercedes de derde generatie van de CLS. Volgens Mercedes is de CLS de originele vierdeurs coupé, hoewel cynici zullen opmerken dat er ook voor de CLS als scherp gesneden sedans bestonden. Enfin, die discussie even latende voor wat ‘ie is, ben ik altijd wel een beetje fan geweest van de CLS. De eerste (aankoopadvies) was een slanke, stijlvolle sedan, de tweede een brute bak, vooral in AMG-trim. Ik had dan ook goede hoop voor de derde generatie, maar laten we het er maar op houden dat ik de auto even in het echt wil zien voor het vellen van een definitief oordeel.
We praatten je al bij over de belangrijkste feitjes over de nieuwe CLS. Misschien dat één ding nog een beetje onderbelicht is gebleven: de auto wordt in eerste instantie alleen leverbaar met zes-in-lijns. Jawel, na jarenlange geruchten dat Mercedes terug zou komen met deze smeuïge opstelling van zes cilinders, is het moment eindelijk zo ver. Met het oog op toekomstige elektrificatie dachten de ingenieurs wellicht ‘het is nu of nooit’.
De eerste varianten die op de markt komen zijn de CLS 350 d 4MATIC, CLS 400 d 4MATIC en CLS 450 4MATIC voor respectievelijk 93.242 Euro, 97.719 Euro en 98.303 Euro. De vanafprijs is dus goed in lijn met die van de nieuwe Audi A7. In een later stadium volgen nog de CLS 53 AMG en vast ook nog wat instappers.
Bonuspunten voor iedereen die met goede argumenten op de proppen kan komen om een eerste gen CLS te kopen in plaats van een S211, in verband met iemand die we kennen.
viezefreddyw zegt
Wat een geld tegenwoordig voor die dingen, ongelooflijk.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het ding er in het echt uitziet. Dit lijkt mij typisch zo’n auto om in het eggie te moeten aanschouwen om hem goed te kunnen beoordelen.
granlusso zegt
@viezefreddyw: Dat denk ik dus ook. Tot nu toe kijkt de auto nogal moeilijk op de foto’s, ik denk dat het in het echt wel eens een erg fraaie bak zal zijn, met een nóg exclusievere uitstraling dan het afzwaaiende model. Het is tenslotte een veredelde E-klasse die voor een hoger segment moet doorgaan.
levors zegt
@granlusso: nu nog dat logo in een 10voud verkleinen, hebben ze er weer een klanten bij.
Dickie zegt
@viezefreddyw: Dat denk ik ook zelfde verhaal met de E klasse vond ik ook niet echt mooi maar nu in het echt vind ik het een prachtige auto.
amg65 zegt
@viezefreddyw: Is een CLS standaard iets dikker aangekleed (?). Moet toch wel zeker 10-30k aan opties bij wil je er mooi bij zitten. Wat een geld..
stravajunkie zegt
@amg65:
stravajunkie zegt
trust zegt
@viezefreddyw: laatst de achterkant kunnen aanschouwen, wat een gedrocht, ziet er echt goedkoop uit
trust zegt
@trust: moest 5x kijken om zeker te zijn dat het een Mercedes was
stravajunkie zegt
@trust:
E550 zegt
@trust: de voorkant heeft nog wel wat, maar die achterkant is zo verschrikkelijk lelijk, en inderdaad goedkoop. Ik kan gewoon niet begrijpen dat er iemand binnen MB hier een akkoord op heeft gegeven.
dampu020 zegt
Ik denk dat dit volgend jaar een van de mooiste autos op de markt is. Even wennen eerst
mistermini zegt
@dampu020: uhm nee
MoeWat zegt
@mistermini: uhm ja
ardonjr zegt
@moewat: uhm smaak
honeyhanger zegt
Hoe zal ik het zeggen.. mijn god wat een lelijk ding zeg. Vorige 2 modellen waren werkelijk prachtig, hiermee slaan ze de plank compleet mis. Ik ga 100% voor de A7.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@honeyhanger: Cool, wanneer ga je hem bestellen?
lincoln zegt
@honeyhanger:
En wat ga je dan doen voor die A7 ??
87sandyd zegt
@lincoln: nier verkopen
lincoln zegt
@87sandyd:
Kan beter wegspringen ..
Zit altijd een hufter achter het stuur ..
trustmeiamanengineer zegt
Hondslelijk en duur… Ik zeg het niet graag, maar ik vind de A7 een stuk mooier…
E34M5Touring zegt
Ben wel benieuwd naar die nieuwe diesel. Komt die ook als RWD of alleen 4Matic?
560pk zegt
Hoe noemen ze dit? Cab Backward? Voorste helft prachtig, achterste helft veel te zwaar. Interior Design van huidige MB range spreekt mij so wie so niet aan. Zal wel als een dolle verkopen. Niet aan mij.
r3fl3x zegt
Is de 53-AMG de enige zes-in-lijn of komen er meer?
E34M5Touring zegt
@r3fl3x: De 400d is ook een 6 in lijn tegenwoordig.
mashell zegt
Als je die bedragen ziet dan zou je denken dat de klassiekerbubbel ook voor nieuwe wagens geldt. Aan de andere kant, de wagen is maar 10k duurder dan een vergelijkbare E-klasse.
gilettelubbers zegt
Het lijkt wel een chinees aftreksel met die verhoudingen
maxw126 zegt
Ik moest eventjes wennen maar wat een auto!
isobmw zegt
De komende 8 serie gc zal wel de mooiste worden in dit segment
730ld zegt
Mooi maar die ramen achter…..in het zwart en dan nog eens zwarte ramen. Kortom, een voetballersauto. Zo maak je er meteen weer een pooiersbak van. Maar goed het is een optie
gerjan zegt
Toch knap om van een luxe elegante stijlvolle auto iets maken wat nog lelijker dan een A7 is. Er loopt gewoon iemand rond die dit bedacht heeft en wat nog erger is er lopen mensen rond die dit goed gekeurd hebben. Dit is gewoon nu al een foute voetballers auto of petjes auto. Niks is er meer van over van wat het was. Binnen kort de meest lelijke Mercedes die ja kan kopen met afstand !
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@gerjan: Er loopt niet ‘iemand rond die dit bedacht heeft’… Daar zit een paar jaar research in. Marktonderzoek: wat wil de klant? Doelgroepbepaling: wie gaat dit kopen? Welk marktpotentieel is er in de diverse belangrijke regio’s. Testpubliek gedurende diverse stadia in de ontwikkeling om te beoordelen of het design aanslaat. Niets word aan het toeval overgelaten, miljoenen geïnvesteerd. Maar goed, jij weet het vast beter…
lincoln zegt
@svenska_aeroplan_ab:
Tis een verbouwde E-klasse ..
Die ze veel duurder verleasen ..
Zo schokkend is het nou ook weer niet ..
wildbeest zegt
HIJ BEGINT MOOIER TE WORDEN, nieuwe klasse!!????
1lunatic zegt
Audi A5 foto 28.
turbotoll zegt
Duur?
M’n eigen cls 500 staat voor 120k in de boeken. En dat was tien jaar geleden.
3246cm252kw zegt
Hij wordt steeds Chineser. Echt een lelijk kontje zeg!
jerudo zegt
Wat zijn die recente Mercedes interieurs toch verschrikkelijk. Net een goedkope hoerenkast met die ledstreep over het dashboard en dan dat ellenlange scherm die de tellerpartij moet voorstellen waar je verwacht dat er eigenlijk non stop een sportchannel op staat. Of in dit geval foute porno in een foute keet waar je niet in gevonden wil worden.
Voor de rest vind ik deze Cls er wel weer goed uitzien, het vorige model kon het niet halen bij het eerste. Alleen jammer dat dat eerste model nog bijna uitsluitend gereden wordt door foute types. Misschien kent Mercedes dan toch z’n klandizie en passen ze die hun wansmaak meteen toe op het interieur.
dirkv zegt
De vorige modellen CLS vond ik niet de mooiste auto’s, vooral het eerste model zag er al snel gedateerd uit. De huidige E klasse en de modellen die daar van afgeleid zijn (de coupe en de cabriolet) zijn prachtige auto’s. En ik geloof zowaar dat ook de nieuwe CLS er goed uit ziet.
allesmetturbo zegt
Fraai interieur en silhouet, maar de achterlichten kijken een beetje sneu/zielig. Of ben ik de enige die de lampen personificeerf?
tonebon zegt
Wat lijkt ie toch op de eerste generatie CLS
tocae zegt
De eerste keer dat ik hem zag hier op Autoblog schrok ik ook, maar hoe langer hoe mooier ik hem vind. Mijn inziens heeft MB een grote misser begaan met de uitvoering van het introductie model. Dat saai half-mat grijs doet hem absoluut geen goed (al is dat smaak en dus persoonlijk). En je moet de impact van de wijze hoe het introductiemodel uitgevoerd is niet onderschatten.
Eens de configurator online is ben ik er zeker van dat je er best wel een goed ogende auto van kan maken.