
De 3-serie is weer een stukje goedkoper geworden én je hoeft daarvoor geen genoegen te nemen met een driepitter.
Als je graag een nieuwe 3-serie wilde met een zo klein mogelijk budget, was je tot op heden aangewezen op de 320i. Voor degenen waarbij ook die net buiten het budget viel, biedt BMW nu uitkomst. Vanaf vanmiddag is namelijk ook de 318i toegevoegd aan de prijslijsten. Dat wil zeggen, bij de dealers die snel hebben geschakeld, in de configurator op bmw.nl is hij nog niet te vinden.
Bezitters van een 318i van de vorige generatie moesten het doen met een driepitter, maar de nieuwe 318i heeft er een cilinder bijgekregen. Het vermogen van de twee liter viercilinder, die we kennen uit de 320i, komt nu uit op 156 pk, wat 20 pk meer is dan zijn voorganger.
We zullen je niet lang in spanning laten: de 318i sedan is verkrijgbaar vanaf €44.551. De Touring is er vanaf €47.051. Goedkoper dan de (oudere) C-klasse en de A4 is de 3-serie daarmee nog niet. Een A4 heb je namelijk al vanaf €43.330. Dan heb je een viercilinder met 150 pk. De C-klasse is het goedkoopst: vanaf €39.086 heb je een C 160. Dan moet je het wel met iets minder vermogen doen: de vier-in-lijn uit de C-klasse beschikt over 129 pk.
316i (met 3 cilinders) zal ook nog wel volgen
Chipje erin en Viola, 190 pk denk ik?
@pablo1971: ik denk meer, volgens mij is dit een 330i blok. Misschien verschilt het iets, qua hardware, maar meer dan 200 pk zou toch moeten lukken denk ik.
@camber24: denk in basis een 320 blok,dus na chippen heb je dan ongeveer 260pk en 420nm
Mocht het een enorme downtune van een 330 zijn, dan haal je er zelfs 310pk en 470nm uit
@ds3thp: ik heb hier wat meer nuttigere info gevonden:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/BMW_B48
Denk dat er dus idd wel flink meer uit te peuren moet zijn :-D
@camber24: de 330i en 320i B48 zijn identieke motoren. Alleen softwarematig anders. Ongeacht zoals de N20 motoren van de prefacelift zit er bij de 320i en 328i wel motorische verschillen. Ik denk er ook nog steeds over na om de mijne naar 330i waardes te brengen bij Mosselman. Maar bij inruil is het weer ruk voor de restwaarde.
@tanzanitef30n: En weg garantie. En weg inruilprijs….. heel verstandig zo’n chippie.
@tanzanitef30n: inruil? Je meldt zoiets toch niet. Hij voelt gewoon lekker vlot, meer niet. Ik heb een 330i G21 en die is gewoon lekker maar niet dat je denkt ik zit in een 258pk auto.
@tanzanitef30n: volgens mij niet. Ik heb een 530i (g30) en een kennis van mij heeft een 520i en deze is leverbaar meet een officie powerkit van BMW. https://bmwshop.ekris.nl/59120-bmw-520i-jl11-b48-07-2017-g31/nl/onderdelen/bmw-accessoires&artikelid=486121&panelid=03_4391
@dikkereinier: het zijn IDENTIEKE MOTOREN. Die powerkit is niks meer dan 10 a 15 pk meer. Een kennis van mij werkt bij BMW Amsterdam alleen software is anders. 330i heeft alleen een active sound klep bij de uitlaat wat opengaat bij sport of sport+ stand
@ds3thp: Heeft hij ook de zelfde turbo? 200pk moet wel haalbaar zijn, als hij inderdaad de zelfde turbo heeft dan is 300pk ook haalbaar. Wel humor, verdubbeling van het vermogen!
@pablo1971: Wie is Viola?
@troljedemoeder: denk Viola holt alszijnde nieuwe naam voor begrenzer?
@troljedemoeder: haha, bedoelde natuurlijk: voilá
Houdt de drukgroep het in deze configuratie?
@janstehouwer1954: als je hem in de garage houdt vast wel!
Zou het een prima auto vinden om straks met 100km/h over de Hollandse snelwegen te zoeven.
Mooie wagen die 3-serie.
Maar zou toch zeker een bezoekje brengen aan de Alfa Romeo dealer als ik er voor in de markt was. De Giulia heb je voor ongeveer dezelfde prijs met 200 pk.
@moveyourmind: de Guilia is wel een ondergewaardeerde auto vind ik. Qua sportieve rijeigenschappen wel de beste in het segment. Helaas qua infotainment lopen de Italianen een stukje achter.
@kevin1989: infotainment heeft toch een behoorlijke update gekregen voor 2020 met standaard 8.8″ touchscreen en android auto/apple car compabiliteit.
@alfapeter: Apple CarPlay en groot scherm zit er al sinds 2018 in
@kevin1989: ikzou dringend eens kijken naar de vergelijkende test van carwow… de dreier blinkt uit in..alles
@poeperman: Tja, een auto is voor liefhebbers nou eenmaal geen rationele aankoop. Een dreier is mij gewoon te saai, te Duits.
@poeperman: ik zou dringend eens zelf een stukje in een Guilia en een 3 serie gaan rijden óf meer reviews lezen dan louter die van CarWow. Ik zeg trouwens nergens dat de 3 serie geen goede auto is en misschien is het totaalplaatje wel beter. Echter wanneer je puur naar sportieve rijeigenschappen/ stuurgedrag/ balans kijkt vind ik de Guilia gewoon een streepje voor hebben. Dit wordt ook beaamt in meerdere tests dus ik ben vast niet de enige:)
@poeperman puur uit interesse; welke modellen worden er vergeleken van de BMW 3 en Alfa Guilia? Kan de dubbeltest niet direct vinden op internet
@kevin1989: volgens mij deze;
https://youtu.be/fpPWawUPKyE
@moveyourmind: nadeel is dat je de Giulia ook weer een keer moet inruilen. Dan betaal je onder aan de streep alsnog het verschil (helaas).
@bernoulli: ik heb destijds voor mijn 159 een hele goede inruilprijs gekregen. Bij een BMW dealer notabene
@moveyourmind: bovendien is hij eenvoudig te chiptunen daar hij de motor en al zijn attributen gelijk zijn aan de 280 pk versie.
@moveyourmind: ik ben niet helemaal onafhankelijk als eigenaar van een nieuwe 3 touring (Portimau blauwe 330i met o.a. het M differentieel) en heb serieus naar een Alfa gekeken (die ik dan wel geleased had…..)
Afwerking en entertainment systeem kan zich redelijk meten met een vorig model 3 serie (F30/F31) maar valt echt in het niet bij een nieuwe 3 / A4 / C etc. Hij is nu gefacelift natuurlijk, dus misschien hebben ze hem iets strakker getrokken. Daarnaast is hij nieuw niet echt goedkoper (deels door de AWD natuurlijk) en is hij niet beschikbaar als station. Kortom denk dat iedereen die een klein beetje nadenkt toch uitkomt bij de bekende Duitsers.
@Rudy: De echte Alfa rijder denkt niet na over een Duitser. Ik denk ook dat de Giulia voor velen ook zeker “goed genoeg” is, al helemaal voor de sportievere rijder.
Ik vind het alleen jammer dat hij, zoals je zelf terecht aangeeft, voor de neutrale koper gewoon aan alle kanten voorbij is gestreefd. Dit terwijl de prijs er niet naar is. Zo blijft het een zeldzaamheid.
@karhengst: de echte Alfa rijder? Wie is dat dan? Iemand die een 156 had, daarna een 159, toen een BMW 3 serie en die nu vindt dat het allemaal wel een ietsjes minder perfect mag en het toch een Giulia moet zijn?
@moveyourmind: Inderdaad! Een donkerblauwe met wit leder graag.
@moveyourmind: zeker de moeite waard. De alfa is zeker ondergewaardeerd en kwalitatief echt niet veel minder. Ik heb vele Alfa’s gehad en had daar echt niet meer problemen mee als met mijn vorige 320i of huidige 530i.
Kan me zo voorstellen dat restwaarde een dingetje is bij een Alfa…
@duderuud: een Alfa nieuw kopen is vergelijkbaar met je portemonnee in een ravijn gooien. Jong gebruikt (niet misbruikt) kopen is slimmer
@christian85: Deels ben ik het met je eens maar het 2dehands aanbod is eerder beperkt waardoor je misschien niet de uitvoering vindt die je zoekt. Als je een wagen koopt om hem een jaar of tien te houden maakt ook niet zo heel veel uit. Zelf heb is een stockwagen met behoorlijke korting kunnen scoren.
@christian85: hahaha mooie vergelijking
@christian85: dat is een hardnekkig misverstand. Ik heb vele Alfa Romeo’s nieuw gekocht en zonder uitzondering na een paar jaar weer tegen keurige prijzen kunnen inruilen. Dat was destijds met mijn VW Golf GTI 16v wel anders.
@duderuud: Op zich heb je een punt, maar een nieuwe auto kopen in dit segment is natuurlijk sowieso geld weggooien. Dus dan kan je er beter maar iets voor kopen waar je blij van wordt.
2018 called: They want their benchmark sportsedan back.
Mooi instapper in de wereld van BMW. Behalve 4 cylinders, 4 16” wielen, 4 deuren, unilak, stoffen interieur, halogeen koplampen, en een FM radio wat krijg je nog meer voor €44551?
@al69: een sleutel met een BMW logo op, en laat dat net hetgene zijn wat je écht wilt, wat het ook kost
@winkeb: Nou niet dus.
Voor dat geld koop je toch een Tesla M3 met veel meer acceleratie en lagere bijtelling.
Is dit nog relevant in ons belasting klimaat?
@janjansen: niet iedereen wil een boomknuffelende tech nerd zijn. Ohja en noem het eens gewoon een Model 3, een M3 komt van BMW en is (imo) veel leuker..
@ghost: ook als je een snelle, comfortabele en/of luxe auto wilt is de instapper van Tesla een betere keus dan deze instapper. Plus natuurlijk een extra vakantie per jaar, met het vliegtuig uiteraard om kosten en co2 uitstoot te compenseren.
Het enige voordeel is dat je bij BMW de sleutel op de bar kan keggen.
@flutterby: als particuliere koper zou ik de Tesla zeker niet overwegen. Een bmw vind ik niet alleen veel mooier maar is qua
Materiaal gebruik en afwerking superieur aan de Amerikaan. Om over de slechte stoelen nog maar te zwijgen.
@dikkereinier: tja, de ene wil zijn dashboard aaien en de ander wil in 5s naar de 100. Zoveel mensen zoveel wensen.
@flutterby: voor mensen die van beide houden is er de m340i
@dikkereinier: maar voor dat geld ga je bij Tesla weer in 3s naar de 100…
@janjansen: Kopen en bijtelling. Leg eens uit?
@troljedemoeder: zakelijk kun je zowel kopen als leasen. In beide gevallen betaal je bijtelling als je de zakelijke auto ook privé gaat rijden.
@troljedemoeder: als je bijvoorbeeld eigen ondernemer bent, dan koop je bijvoorbeeld zakelijk een Tesla Model 3 met alle voordelen die daarbij horen (milieu aftrek, btw voordeel enz). Vervolgens betaal je prive wat geld aan de overheid (bijtelling) zodat je er ook prive gebruik van de auto mag maken.
Op deze manier is een Model 3 de helft goedkoper dan zo’n BMW. Vandaar mijn opmerking dat deze BMW niet echt relevant meer is in het NL belastingklimaat. Voor de jaarlijkse prijs van de goedkoopste BMW 3-serie koop je zakelijk de snelste Model 3. De snelste Model 3 is dan weer sneller dan een BMW M3. Dus je kunt je voorstellen dat deze BMW niet vaak meer in NL verkocht gaat worden.
@JanJansen: ik heb een hoop collega’s die overgestapt zijn op model 1 en 3. Allemaal heel hip en allemaal klagen dat ‘ie zo snel leeg is als je een beetje gas geeft… ze vinden het een verademing om in mijn diesel te stappen en na 1000km weer eens te moeten tanken… van de andere kant betaal ik me wel het schompes aan bijtelling. Als het gaat om puur kiezen van een auto om zijn snelheid heb ik daar nog helemaal niemand over gehoord. Het gaat voornamelijk om de ‘heb’ én de kosten.
@janjansen: Ja, maar niet iedereen wil een Tesla. Er zijn genoeg mensen die bereid zijn om een paar pegels extra te betalen en dan een (lekkere) 3 serie te bestellen\leasen.
@autojunkiexl: een paar pegels? Dit gaat echt om serieus geld.
Voor een simpele 320i zou ik per jaar € 5.256,- aan bijtelling moeten betalen, nog afgezien van de brandstof (€ 4100 bij 20.000Km per jaar) en onderhoudskosten die gewoon hoog zijn.
Voor de model 3 betaal je € 2.182,- en zijn stroom, onderhouds en aanschaf kosten veel lager.
Voor het geld dat je bespaart kan je privé een Caterham of een Lotus Elise en een motorfiets ernaast rijden.
Ik zou het wel weten.
€ 3.000,00 verschil met een 320i. Ben benieuwd of de 318i ook standaard een automaat heeft.
@mpgc: klik op de link in de tekst zegt: automaat.
Met wat opties toch al snel 55K.. ga ik liever voor een heeeele mooie 2e hands 5-serie..
50k voor een auto die niet eens de 200 pk haalt ??
@badboybrady: want jij rijdt dagelijks 200 , binnen Nederland? Het is mooi dat het kan, maar ik rij het echt nooit.
@rrk147: je kan meer met 200 pk dan 200 km/u rijden hoor..
@flutterby: verkeerd gelezen zie ik nu?
@badboybrady: ja, er is weer inflatie. Reken de prijs eens om naar guldens voor het echte schok effect. In 1993 had je voor dat geld zelfs een Mercedes S klasse!
Een echte BMW begint met een zespitter in lijn.