Naast de variant met een benzinemotor en de KONA Electric is hier de KONA Hybrid.
De KONA Hybrid werd in de lente van dit jaar aangekondigd en nu is eindelijk de Nederlandse prijs bekendgemaakt. De crossover is géén plug-in hybride, maar een reguliere hybride. Dat betekent elektrisch rijden zonder te stekkeren.
In tegenstelling tot een plug-in kun je met de KONA Hybrid niet volledig elektrisch rijden over lange afstanden. Net als bijvoorbeeld de hybride aandrijflijn van een Toyota of Lexus, zal de KONA Hybrid alleen elektrisch rijden op lage snelheden. Denk aan rijden door een woonwijk, of in stadsverkeer. De focus ligt op een zo laag mogelijk brandstofverbruik en op papier bedraagt dit 3,9 l/100 km met de 16-inch velgen. Het gemiddelde verbruik komt neer op 4,3 l/100 km als je de 18-inch velgen hebt.
De aandrijflijn bestaat uit een Kappa 1.6 Atkinson GDI motor. De verbrandingsmotor is goed voor 105 pk en 147 Nm. De elektromotor levert 43,5 pk en 170 Nm koppel. Daarnaast is er een kleine lithium-ion-polymeer accu van 1,56 kWh aanwezig. Natuurlijk is de KONA Hybrid geen snelheidswonder. De acceleratie naar 100 km/u verloopt duurt iets langer dan elf seconden en de topsnelheid bedraagt slechts 160 km/u.
De nieuwe Hyundai KONA Hybrid is er vanaf 27.995 euro. De crossover komt in drie smaakjes op de markt. Het gaat hier om Comfort, Fashion en Premium.
m_rick zegt
Dit is dus gewoon een Kia Niro. Mag deze ook 1300 kilo trekken?
flik2punt0 zegt
@marsm104: ja dat vraag ik mij ook af. Dan zou het al een veel betere keuze zijn
Dutchdriftking zegt
Een redelijk saaie auto waar veel babyboomers erg blij van zullen worden. Laag verbruik én hoge instap!
flatsixx zegt
@dutchdriftking: vreselijk isd
lekbak zegt
Lol, ze hebben er een tweede startaccu bij in gelegd. 1.56kwh is maar 130ah op 12v, en dus maar een kwart op 48v. Dat stelt dus echt helemaal geen ene reet voor.
bernoulli zegt
Wat is dit toch een chaotisch design.
koeberg zegt
> Dat betekent elektrisch rijden zonder te stekkeren.
Nee, het betekent rijden op benzine met (bij regulier gebruik) een iets lager verbruik dan zijn niet-hybride versie.
erce zegt
Dat ding in een vlaag van verstandsverbijstering een paar maanden geleden op Ibiza gehuurd. Wat een waaibomenhout.
Loek zegt
@erce: je moet dit altijd in de context zien.
Ter context, mijn ouders hebben een Kona, en ik ben weg van dat ding. Ja, je betaalt geen 25k voor een extreem grote auto met luxueuze materialen, maar dat moet je dan ook niet verwachten. Je zit hoog, zonder dat het een extreem hoge anti-Greenpeace-mobiel is. Je hebt misschien geen leer, maar wel een 8,5 inch touchscreen met DAB+, TomTom Navigatie, Apple Car Play en een premium speakerset (die nog eens heel lekker klinkt ook). Standaard heb je een achteruitrijcamera, Lane Keep Assist, City Braking, etc.
Die 1.0 Turbo is niet het geweldigste blok wat er is, maar wel verrassend rustig en het voelt niet aan als zo’n minuscuul blok. Op 130-140 km/u behoudt hij zijn rust en pas bij 170 km/u ga je iets van terughoudendheid merken. Dat ligt wederom weer meer aan het feit dat het een éénliter is, niet aan dat er Koreanen aan hebben gezeten.
De Koreanen zijn er echt niet op uit om je voor een dubbeltje op de eerste rang te zetten wat betreft afwerking en materiaalgebruik en ja, als dat belangrijk voor je is dan moet je niet bij Hyundai gaan shoppen, maar voor 25.000 euro een auto met een optielijst zoals die van mijn ouders, volgens mij moet je bij VW dan nog een vinkje zetten zodat je airco hebt. Want ja, daar staat wél materiaalgebruik hoger in het vaandel, dus daar betaal je ook voor. Het is maar op welk gebied je concessies neemt.
Calimero zegt
Ik heb mooiere modellen van Hyundai gezien.
Jammer van de ” dubbele” koplampen en achterlichten. Zonder dit had de auto er waarschijnlijk al een stuk beter uit gezien.
robicide zegt
“Net als bijvoorbeeld de hybride aandrijflijn van een Toyota of Lexus, zal de KONA Hybrid alleen elektrisch rijden op lage snelheden.”
Aangezien dit hoogstwaarschijnlijk exact dezelfde aandrijflijn is als de Ioniq en Kia Niro (gezien de specs) is dit niet waar. Ik rij in mijn Ioniq regelmatig zelfs bij 130+ km/u nog volledig elektrisch.
Gulli zegt
Wat is hier precies zuinig aan?
Mijn diesel levert 116pk en 270nm en haalt als je gewoon netjes op de snelweg rijdt 2,5L/100km.
tjorque zegt
@gulli: misschien kan je hiermee alleen netjes zuinig rijden, zodat je geen moeite hoeft te doen om netjes zuinig te rijden.