Audi beloofde dat de nieuwe SQ5 met TFSI een behoorlijk spannend weggedrag heeft. Dat willen we graag eens aan den lijve ondervinden, maar eerst nog even de prijs.
Hij is nu te bestellen en in mei staat de verse SQ5 bij de dealer. De SUV is te bestellen vanaf 94.005 euro, waarbij je natuurlijk niet moet vergeten dat Audi snapt hoe je de verkoopprijs met opties lekker kunt opschroeven. De 3.0 TFSI is goed voor 354 pk en wordt gekoppeld aan een 8-traps Tiptronic. Quattro is uiteraard standaard.
Met zoveel pk’s duurt 0-100 km/u slechts 5,4 tellen en de topsnelheid is netjes afgeregeld op 250 km/u. Verder is het goed om te weten dat de auto op de NEDC-cyclus 8,3 l/100 km verbruikt en dat de compressor uit de vorige SQ5 (de benzineversie dus, maar die was in NL niet leverbaar) is verruild voor een twin-scroll turbo die tussen de cilinderbanken ligt.
Je herkent de SQ5 trouwens aan het logo onder meer de buitenspiegels met alu-look, andere luchtinlaten en bumpers, de S Line dakspoiler en 20 inch lichtmetaal. Verder krijg je voor 4.400 euro extra de Pro Line Plus-uitvoering met Audi virtual cockpit, MMI navigatie plus Audi Connect, cruise control en allerlei andere zaken die wat mij betreft best standaard op een auto van 90K mogen zitten.
Onze rijtest met de gewone Q5 check je HIER.
Donstil zegt
Kolere he, 94.005 euro Q5. Dat krijgt toch niemand zichzelf verkocht zou je denken.
premiumduitser zegt
@donstil: De testauto van de ‘normale’ Q5 review van Autoblog was ongeveer net zo duur. En dat was een 2.0 TDI met wat opties.. Dan heb ik liever deze SQ5 (én nog liever die nieuwe GLC63)
MAB zegt
@premiumduitser: doe mij de glc43 maar. Goed genoeg.
floridos zegt
@premiumduitser: Het was een 2.0 tfsi 252 pk viercilinder. Desondanks een belachelijk bedrag!
basbasbas zegt
@mauritsh je hebt helemaal gelijk. Het is toch te bizar voor woorden dat -stel je zoekt over 2 jaar een leuke occasion- je een 2017(!) SQ5 ziet staan zonder cruisecontrol. Bizar hoe kaal standaard Europese wagens worden afgeleverd.
Een tijd geleden werd er stampij gemaakt over de (transparantie van) afleverkosten op de tweedehands markt; eigenlijk is dit in meer of mindere mate hetzelfde. Prijzen vergelijken is onzinnig als je 10k extra kwijt bent om een marktconforme auto te kopen!
Whats next? Je ramen open slingeren in een nieuwe g-klasse? ;)
mashell zegt
@basbasbas: nu generaliseer je wat teveel. Dat cruise control niet standaard is op een topmodel is natuurlijk absurd. Alleen het zijn wel de premium merken die zich van dit soort tacktieken bedienen. De veel symphatiekere bread and butter merken als Opel, Ford en Renault leveren dat soort zaken gewoon standaard.
smoked zegt
@mashell: ik denk dat adaptieve cruise control optioneel zal zijn, gewone cruise control zal wel standaard zijn.
lekkerlinksrijden zegt
@basbasbas: moet je op de configurator van Audi eens gaan spelen met een Q2. Klein hok toch? Nou de prijs niet met een paar normale dingen erop.
Dus ja de Duitse 3 zijn gewoon duur
laraki zegt
@basbasbas: Cruise controle is standaard. Waarschijnlijk bedoelt @MauritsH adaptieve cc.
posthumus zegt
Kom maar door met de Stelvio Q
dsdh zegt
Vond de eerste niet mooi en deze ook niet, bmw heeft zijn x3 beter op laten drogen in de jaren
87sandyd zegt
@dsdh: klopt, daar wordt niemand meer nat van….
granlusso zegt
Ik reken met dat soort auto’s altijd +20.000 euro, dus 115.000 euro voor de nieuwe SQ5 ;)
mashell zegt
@granlusso: geen gekke gedachte. Leer, navigatie etc moet er gewoon op. Bovendien klikt iemand die niet schrikt van 94k voor een Q5 net zo gemakkelijk opties aan in de prijslijst als een puber dingen op facebook liked.
dijan zegt
@mashell: Hoi , AB geeft geen goede informatie over deze Audi . Er zit n.l wel leer in en volledig led.sperdiffertieel. Deze extra s moet je bij Mercedes bij betalen. Dus zal de prijs bij gelijke extra s gelijk zijn met de Mercedes.
E34M5Touring zegt
@dijan: Leer is standaard op de GLC43 en cruise control ook. Is toch belachelijk dat je op een auto van 90k anno 2017 nog steeds moet bij betalen voor cruise control. Een Kia van 20k heeft dat standaard tegenwoordig.
dijan zegt
@e34m5touring: Is echt niet waar ,kost 2243 euro extra voor leer bij Mercedes. Daarbij komt dat er bij beide auto s niet vermeld word of er cc op zit.
E34M5Touring zegt
@dijan: In de carconfig van Mercedes staat zowel leder als Cruise gewoon vermeld als aanwezig, zonder meerprijs.
rensso zegt
kunnen we nu eindelijk ophouden met de discussie of de Glc 43 bestaansrecht heeft of een echte AMG is want die is duidelijk sneller dan de sq5
romeoalfa zegt
@rensso: Een Audi SQ5 is ook geen RS.
Ik snap je punt niet zo. De GLC43 AMG mogen ze zo op mijn oprit rijden, maar het is geen “full-fat” AMG. Hij trekt bijna alles wat ie zit voorbij maar hij zal in mijn ogen altijd een semi AMG blijven.
imarinos zegt
Plaatje van een auto, zelfs in het rood. Za heerlijk rijden ook… maar die prijs ?
peug206 zegt
@imarinos: juist in het rood… saai hok int grijs
sracert zegt
Wat een lelijk hok.
cloverleaf zegt
Cruise control niet eens standaard?! Het is 2017Audi!
Jochen zegt
@cloverleaf: premium noemen ze dat … :-S
Heb even gecheckt op de Duitse Audi site. Maar cruise control lijkt op geen enkele Q5 standaard (buiten de pakketten om natuurlijk), ook niet op een ‘Duitse’ SQ5 tfsi
jumpman zegt
En niet te vergeten de nepste nepuitlaten die je je maar kan voorstellen!!!!!!
rufctr01 zegt
Een auto van een bijna een ton en standaard geen cruisecontrol…..
Sorry, dat vind ik echt bezopen.
prop zegt
@rufctr01: dat heet de pricing afstemmen op de euro corridor. Im- en export destimuleren. Kale BPM auto’s kunnen nauwelijks voordeliger worden geimporteerd. Dank aan de EU en vooral onze Nederlandse regering die deze bij wet verboden belasting heft op auto’s
gkspot zegt
Jammer Audi, vond jullie auto’s altijd wel wat hebben. Maar nu met de nieuwe familie look hebben jullie de plank volledig mis geslagen.
pinut187 zegt
Dat gedoe over cruise control, dat gebruik je toch niet in zo’n auto?
peug206 zegt
@pinut187: jawel. Op 200
kermit123 zegt
@pinut187: idd waar in dit kikkerlandje kun je cruise controle gebruiken! Ik heb er nog nooit gebruik van gemaakt daarvoor is het wegennet in nederland te klein. Scheelt je toch weer een hoop euro’s die je in je zak steekt
E550 zegt
@kermit123: a2
Dutchdriftking zegt
Geweldige auto, maar wat een prijs .
DirkS zegt
Belachelijke prijs. Je bent gek als je dat ervoor uitgeeft.
harrie zegt
Een plompe station voor een ton… Nou ja je hoeft dan ook nooit meer Xanax te kopen, van die besparing kan je de cruise control aanvinken.
allesmetturbo zegt
Dan echt veel liever de Stelvio First edition voor nog geen €70k met bijna alle opties en 5,7 sec 0-100. Ziet er naar mijn mening nog een stuk leuker uit en stuurt erg lekker.
dijan zegt
@allesmetturbo: Al mee gereden dan??
allesmetturbo zegt
@dijan: ja, mijn pa heeft een Stelvio First editon dus mijn mening is niet helemaal eerlijk denk ik:p staat nu bijna 1000km op. Ik vind de directe besturing echt heerlijk. En het vermogen van 280pk van de 2.0T icm de 8-traps van ZF is snel zat naar mijn mening.
mrrallycross zegt
Je bent toch gek als je dat neerlegt voor zo een hok
fijnkonijn zegt
Ziet er niet uit. De Q2 vind ik wel gaaf maar dit… blergh..
kareljansen zegt
Altijd dat gezeur over “te duur”, het is toch ook niet de bedoeling dat iedereen het topmodel van een al bovengemiddelde auto besteld? Net alsof iedereen hier hem zou aanschaffen als hij 80k had gekost en daarmee de beste deal in het segment was geweest… welke auto van een ton is er dan die wel helemaal compleet is?
tvr1974 zegt
@kareljansen: Lexus RX president?
kareljansen zegt
@tvr1974: ik wilde er eigenlijk nog bijzetten, enkele oosterse merken uitgezonderd ?
TDI-goeroe zegt
jammer dat ie er niet in diesel komt, bijna zelfde vermogen en dubbele actieradius.
spylegion zegt
Verontwaardigd zijn over het ontbreken van Cruise Control maar het doodnormaal vinden dat de vanafprijs 30K!!! hoger is dan in Duitsland..
Zegt wel iets over hoe de Nederlandse burger ‘geprogrammeerd’ is.