Audi heeft de S3 prijzen bekendgemaakt. Dit moet je lappen voor de S3 Sportback en de S3 als sedan.
De nieuwe Audi S3 Sportback en S3 Limousine zijn vanaf nu beschikbaar in de configurator. Dat betekent dat ook de prijzen bekend zijn geworden van de 310 pk sterke Audi’s. De hete gebakjes uit Ingolstadt werden ruim een maand geleden voorgesteld.
Alles over de nieuwe S3 kun je in ons vorige artikel lezen. Het belangrijkste om te weten is dat je te maken hebt met een tweeliter viercilinder turbomotor, goed dus voor 310 pk en 400 Nm koppel. Uiteraard beschik je over quattro vierwielaandrijving. Standaard komt het model met een S tronic automaat. De nieuwe S3 sprint in 4,8 seconden naar 100 km/u. De top is -uiteraard- begrensd op 250 km/u.
En dan de Audi S3 prijzen. Dit soort speeltjes zijn nooit goedkoop op die felbegeerde gele platen. Daar is de S3 geen uitzondering op. Instappen doe je vanaf 62.870 euro voor de S3 Sportback en 64.280 euro voor de sedan. Beide modellen komen er ook als Edition One. Je krijgt dan een wat rijker uitgerust model, maar daar staat wel een prijs tegenover. De S3 Sportback Edition One kost 69.250 euro en de Limousine als Edition One staat voor 68.020 euro op de stoep. Opmerkelijk genoeg is de Sportback duurder dan de Limo als een editie één.
Audi S3 prijzen – concurrentie
De Audi S3 zal qua prijzen gaan concurreren met de Volkswagen Golf 8 GTI. Een andere concurrent gaat de Cupra Leon worden. Van beide kandidaten is nog geen prijs bekend. Dan hebben we ook nog de favoriet van de politie in vorm van de 306 pk sterke Mercedes-AMG A35. Deze is er vanaf 63.711 euro. Ook 306 pk én goedkoper dan de S3 en AMG is de BMW M135i xDrive. Deze concurrent is er vanaf 60.662 euro.
hanso zegt
ƒ152.607,- voor een Golf, wie had dat durven dromen in 2001.
torsen zegt
@hanso: Buiten dat het echt het meest kansloze is wat je nog kunt doen in 2020 had je op z’n minst een calculator kunnen gebruiken die inflatie e.d. meeneemt. Dan komt het bedrag op fl. 115.224,90 in 2001.
En om dan maar gelijk antwoord te geven op je retorische vraag.
Iedereen met een Beetle RSI poster boven z’n bed.
hanso zegt
@torsen wie heeft het over 2020? Ik heb het over 2001 en toen was ƒ152.607,- toch echt €69.250,-.
-edit: houd het een beetje gezellig. Het zijn maar autootjes en centjes. –
torsen zegt
@hanso: ik heb het over 2020 in het stuk waarbij ik aangeef dat omrekenen naar guldens het meest kansloze is wat je in dat jaar nog kunt doen.
Was dat onduidelijk?
hanso zegt
@torsen Ik heb het niet over 2020, inflatie of omrekenen. Ik heb het over 2001 en toen betaalde men in guldens.
Wel kan ik me een een hoop dingen bedenken die meer kansloos zijn, het plaatsen van pretentieuze comments bijvoorbeeld.
okdoei zegt
@torsen: inflatiecalculator.nl zegt dat €63.711,- nu in 2001 98.854,45 gulden was.
Dus nog lager en op zich niet zo heel vreemd dus.
Kan me nog herinneren dat mijn opa een nieuwe fully loaded Opel Omega had gekocht in 1998 voor 85.000 gulden.
Maar terugrekenen is nogal super mega kansloos inderdaad
hanso zegt
@okdoei “terugrekenen is nogal super mega kansloos inderdaad” als je dat vind waarom doe je het dan?
okdoei zegt
@hanso: omdat jij het fout doet :)
hanso zegt
@okdoei sterker nog, ik doe het niet. ??♂️
padoempats zegt
@hanso: man man man, in 2020 nog vergelijken met guldenprijzen. Dan heb je echt stilgestaan
hanso zegt
@padoempats waar maak ik een vergelijk?
tysson zegt
@hanso: ?
cappie zegt
@hanso: En toen maar blijven beweren dat de Euro niet voor prijs verhogingen gaat zorgen. Nou je ziet het 152.607 voor een Golf is heel normaal geworden wat ook voor andere auto’s geld. Een Hyundai of een Kia voor 60.000 a 80.000 gulden je werdt vroeger in je gezicht uitgelachen. Maar dat zelfde geld ook voor huizen, een simpele rijtjeshuis omgerekend 800.000 gulden is heel normaal geworden zelfs 1 miljoen gulden.
torsen zegt
@cappie: Ja, allemaal de schuld van de Euro dat auto’s en huizen zo duur zijn.
Hele goede voorbeelden van producten waar de waarde van je valutu direct invloed heeft op de prijs van het product. Is zeker niet te wijden aan externe factoren!!!
Dat de inflatie sinds 2002 net zo stabiel is als in de jaren 90 betekend vast niets. De Euro maakt ons allemaal kapot.
por100 zegt
@torsen: euhm, zolang de Euro – na de amerikaanse dollar – een dominante munteenheid is, zorgt die extra inflatie voornamelijk voor meer welvaart in Europa. Is je die kennis hebt, snap je ook waarom Lagarde zoveel extra geld drukt en waarom Macron en Merkel zijn overgestapt van het Noord-Europese standpunt naar het Zuid-europese. Nederlanders (wobke, rutte en Ben Knot voorp) denken veel te voorzichtig en conservatief. Zolang Russen, Chinezen, Afrikanen, Indiërs en Zuid-Amerikanen in de handel Euro’s blijven accepteren kan de inflatie niet hoog genoeg zijn.
torsen zegt
@por100: Ik had het over CPI inflatie in NL gezien hij het over prijsstijgingen had.
Maar desondanks niet minder interresant!
rs18011 zegt
@cappie: dat is wel wat kort door de bocht. Je verdiend nu naar verhouding ook veel meer.
cappie zegt
@rs18011: In verhouding betaal je nu ook veel meer.
basman147 zegt
Hoe heeft de Euro voor extra inflatie gezorgd? Als we nog een gulden hadden gehad is het waarschijnlijker dat de prijs van auto’s gewoon 35% ((155-115)/115) hoger was geweest dan in 2000, welke munt we ook hadden gehad.
Het is namelijk niet zo dat de gulden geen inflatie kende. In 1980 koste de goedkoopste Golf 5-deurs (1100L) € 7690 en in 2000 kostte de goedkoopste (een 1600) € 16.876. Heb je wel 2 keer zo veel vermogen en 4 keer zo veel veiligheid, daar zal je ook wel gedeeltelijk voor betaald hebben, maar het grootste gedeelte is inflatie geweest.
En daarnaast, wat maakt het uit als iets meer geld kost dan ooit, zolang je loon maar meestijgt is er feitelijk niets aan de hand.
hanso zegt
@basman147 je vergeet dat tussen 1980 en 2000 de lonen niet gedeeld zijn door 2,2.
basman147 zegt
En daarna ook niet, er is een andere munteenheid in de plaats van de gulden gekomen met een andere naam. Maar als je loon in december 2001 2.203,71 gulden was, dan heb je de volgende januari 2002 € 1.000,00 gehad. Andere naam, maar met dezelfde waarde, that’s all.
Hooguit hebben een aantal ondernemers bij het vaststellen van nieuwe prijzen wat al te enthousiast naar boven afgerond, maar over de hele linie was de inflatie in 2002 lager dan in 2001.
https://www.inflation.eu/nl/inflatiecijfers/nederland/historische-inflatie/cpi-inflatie-nederland.aspx
daniel1975 zegt
@hanso: er was ook geen Golf met 310 pk toen, dan kocht je een EVO, maar die heeft niet de afwerking, dan kocht je een Mercedes C AMG, die zullen vast ook niet goedkoop geweest zijn
hanso zegt
@daniel1975 ik bedoel te zeggen dat ondanks inflatie o.a. door toegenomen (extreme) belastingdruk op auto’s deze onbetaalbaar worden. Het gaat niet om het aantal PKs of andere natuurlijke technologische vooruitgang. Een Golf is nog steeds een Golf, een EVO en een Mercedes C AMG zijn er technisch ook op vooruit gegaan, die onderlinge verhoudingen zijn nog steeds hetzelfde. Een BMW M3 kostte in 2002 €78k, anno 2020 is dat €150k. Kijkt men zoals de heren hierboven alleen naar inflatie dan zou die €78k nu €106k zijn, niet €150k. Samengevat, je koopt nu minder auto voor je geld.
daniel1975 zegt
@hanso: ja, ik snap je en zeker in Nederland is het niet goed vertoeven voor de auto liefhebber. Maar alle auto’s zijn wel beter of beter uitgerust dan toen. Maar inderdaad, betaalbaar is anders!
torsen zegt
@hanso: Zoals @okdoei: al zei ‘omdat jij het fout doet’. Nog steeds helaas.
Er is geen BMW M3 leverbaar in 2020 en hoe je aan €150k komt is me een raadsel.
Waarom je over een BMW begint en niet gewoon de vanaf prijs pakt van de S3 waar het hier over gaat ontgaat me ook.
Maar dat doe ik dan maar.
De nieuwe S3 kost €62.870, pas je inflatie correctie toe zit je op €47,234.66 in 2002.
Wat was de vanafprijs van een Audi S3 in 2002? € 44.580
Dus de nieuwe S3 is verhoudingsgewijs maar 5,9% duurder als je naar het verleden gaat kijken.
Waarom je dat zou doen?!?
Had je gewoon de goedkoopste uitgaande S3 Sportback uit 2018 gepakt die vanaf € 56.750 in de prijslijst stond dan is de nieuwe al 10,7% duurder.
torsen zegt
@torsen: P.S.
Mocht het onduidelijk geweest zijn in m’n eerste comment.
Ik weet niet wat er wegge-edit is door de admins.
Voor de Beetle RSI, toch een Golf in carnavalspak, vroegen ze in 2001 €107k
hanso zegt
@torsen het houd je wel bezig hé, wijsneus ?
Dutchdriftking zegt
@hanso: in 2001 kostte een Audi S3 (8L generatie) een ton in guldens, met wat opties richting 130.000 gulden. Gezien de inflatie nauwelijks duurder geworden. Sterker nog, zelfs knap dat ondanks de Co2 boete hij zo weinig duurder is geworden. 2
maferick74 zegt
Gaan de prijzen van dit soort type auto’s nou ook sneller omhoog dan bij andere auto’s?
Dutchdriftking zegt
@RubenPriest: Ik denk dat hij gaat concurreren met de Golf 8 R, niet de GTI. Verder lijken de prijzen mee te vallen.
basman147 zegt
Totdat je bij de optielijst komt, Audi kennende…
RubenPriest zegt
@dutchdriftking: de nieuwe Golf R moet officieel nog voorgesteld worden. Dus in dit vergelijk de Golf GTI gepakt.
dalmore zegt
Wat een geld ..
Roberto zegt
Toch liever een guillia of stelvio 2 e hands met 580 pk . Je gaat toch niet zo simpele auto rijden voor dat geld
youridr zegt
@roberto1801: 510*
grasvreter zegt
Zou ie ook te koop zijn zonder lelijke nutteloze plastic geribbelde vlakjes in de voor en achterbumper?
tvr1974 zegt
Een snelle A3 voor heeeeeel veel geld. Nope dat gaat m niet worden. Vroeger kocht je voor dat geld een RS2 of een M3csl. Echt iets unieks. Nu is t gewoon een uit een dozijn met wat gadgets. Voor dit geld kun je dus beter een Ford Focus RS met mountune package nemen. Draai je rondjes om die S3 en heb je meer fun. Ok, de nieuwe versie is nog niet uit maar de oude volstaat prima en dan hou je wat wisselgeld over voor benzine..
ktm690sm zegt
@tvr1974: er komt geen nieuwe focus rs
christian85 zegt
@ktm690sm: pak je een ouder type dan heb je nog veel meer lol
erikabarth zegt
Koopje voor zo’n geweldige auto en specs!
sanderz28 zegt
Binnenkort te spotten op de witte de Wit…
monsieurleloure zegt
Prijs valt mee. Dan rijd je met een merk waar voorsprong door techniek voorop staat en premium, wat wil een mens nog meer?
Fantastisch merk!
deVia zegt
Gevoel voor humor? Oh wacht dat heb je ook!
gromit zegt
Bij ons in België kost de basis Sportback 47.500€ btw incl.
moveyourmind zegt
Leuk ding, maar ik wordt er niet hebberig van.
Hoe geweldig hij ongetwijfels zal rijden, hoe indrukwekkend snel hij zal zijn, het oogt gewoon te braaf en te gewoontjes.
Voor dat geld in elk geval. Dat zij bedragen dat er een enorm lekkere gebruikte Porsche voor de deur kan staan. Of een nieuwe Lotus Elise én een voor mij paet een nette gebruikte A3. Of een dikke Stelvio, gloedjenieuwe Stinger of weet ik veel wat voor meuk.
Maar in elk geval niet zoiets.
mpssmile zegt
Stel je heb 2 kids en je ben in de markt, handig karretje voor de vrouw en een beetje vermogen voor je zelf, top!
mopar zegt
@mpssmile: Als je 2 kids hebt dan is een A3 behoorlijk aan de kleine kant. Zeker als ze wat langer zijn. Dan rijd ik toch liever een maatje groter.
ethylestra zegt
Waarom is een sedan duurder eigenlijk? Waar zit hem het verschil? In mijn ogen krijg je juist minder auto met een sedan?
brera22 zegt
Asociale prijzen gewoon,kost gewoon met opties bijna 80K en dat voor een A3.
Ook hier enorm veel bpm,wat de auto vreselijk duur maakt en prestaties die een electrische auto ook zomaar doet….
Dit word straks bijna niet meer verkocht in Ned…
Je bent eigenlijk gek als je dit nog wil betalen …en na 3 jr koop je het voor 40K en dan is het pas interessant …
mopar zegt
Vraag me toch af wie zo iets nou nieuw koopt in NL. Met wat opties zit je aan de 75K…voor een hatchback die er in de basis al voor de helft van dat bedrag is. Kijk je wat je tweedehands of zelfs in DE voor dat bedrag kunt halen dan ben je toch echt gek om zulke dit in Nederland te betalen. En dan moet de RS3 nog komen…
mopar zegt
@mopar: zulke dit = zulke bedragen
E34M5Touring zegt
@mopar: Private lease, shortlease, financiering. Denk dat er weinig zijn die zo ff 75k aftikken. Zelfs zij die het kunnen zullen vermoedelijk ook financen. Sta er altijd versteld van hoe snel je dit soort auto’s al in het straatbeeld tegenkomt. In mijn regio vliegen de A35/45’s je om de oren. Allemaal topspec. Allemaal jonge gasten. Allemaal poppend en bangend door de binnenstad.
torsen zegt
Is een hoge prijs een negatief punt voor het doorsnee type die dit soort auto’s koopt?
5 jaar geleden zag je ook al A45 AMG’s van ruim boven de €90k rondrijden dus het is niet alsof dit een nieuwe trend is.
iphonistvongates zegt
Ik vraag me nog steeds af hoe ze bij Audi tot die consumentenprijzen komen. Ik vermoed dat dit op dezelfde wijze gaat als het kiezen van een nieuwe paus in het Vaticaan.
De Audi configurator is voor de deprimerende regenachtige woensdagmiddagen wanneer je echt iets te lachen wil hebben. Alles in pianolak en/of carbon aanvinken. B&O installatie met 64 luidsprekers en 6 subwoofers. Setje keramische remmen en echt ALLE rijhulpsystemen aanvinken. Penny wise & Pound foolish voor de 2de hands markt later.
RiKe zegt
Wat worden we toch verschrikkelijk genaaid hier in Nederland he… Maar vooral op de huidige partijen blijven stemmen lieve mensen, worden we vanzelf een ontwikkelingsland doordat alles naar de kloten gaat
hanso zegt
Precies dit!
kminne zegt
Ook weer dat vieze groenige geel, wat is dat toch tegenwoordig. Bah.
gromit zegt
Basisprijs van de S3 in België: 47.500€ btw incl.