Die coupé daklijn komt met een prijskaartje.
Over een maandje staat ‘ie bij de dealer en vanaf vandaag zijn de orderboeken geopend voor de nieuwe Audi Q8. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de Q8 is geen voordelige SUV. Prijzen beginnen bij 109.155 euro voor de Q8 50 TDI. Dat is ruim 25.000 euro duurder dan de goedkoopste Q7. Het motorengamma zal echter in de toekomst verder worden uitgebreid, met ook een verwachte lagere instapprijs.
Met de 50 TDI beschik je over een 3.0 dieselmotor met 286 pk en 600 Nm koppel. De diesel-Q8 accelereert in 6,3 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 245 km/u. Inderdaad, meer dan een ton op tafel gooien voor een Audi en nog geen begrensde top van 250 kunnen halen. Geen linkerbaan praktijken op de autobahn voor de Q8 50 TDI dus.
Wie geen 50 TDI wenst moet nog even geduld hebben. Pas volgend jaar krijgt de Q8 er twee motoren bij. Een nieuwe instapper, in de vorm van de Q8 45 TDI (231 pk) en een voorlopig topmodel. De Q8 55 TFSI met 340 pk.
De prijs van 109 mille kan eenvoudig naar een volgend niveau worden gebracht. Denk aan het luxe optionele Pro Line (S) pakket of de optionele 22-inch wielen. De nieuwe Q8 staat vanaf 16 augustus bij de dealer. Een video die we maakten met de nieuwe SUV check je hier.
honeyhanger zegt
Dubbel en dwars waard! Prachtige auto.
alfaroleo zegt
Wanstaltig. Onpraktisch. Niet cool. Wat een onnodige kolos. Waarom?
Disclaimer: Mening.
str8six zegt
@honeyhanger: hahah, bedankt voor het lachen
tvr1974 zegt
@honeyhanger: Gelukkig smaken verschillen. Voorkant en achterkant zien er niet uit. Een lelijk grijs vlak tussen motorkap en voorspoiler.. En de achterkant met zo’n doorlopende reflector uit de eighties en 4 rare ribbels(waarom???, t is geen badmobiel)… en dan lager weer dat grijs en weer van die rrrrrriiibbbellsss.. gvr.
Audi maakte ooit mooie auto’s en van binnen zien ze er nog steeds leuk uit maar dit mag van mij zo weer terug naar de tekentafel.
terazino zegt
@honeyhanger: In het echt nog mooier dan op de foto. Prachtig, een verademing in vergelijk met de X6
rufctr01 zegt
@honeyhanger: hahaha, 250.000 gulden (of meer) voor een Audi!
Sorry, het is en blijft maar een Audi met een wanstaltig design!
bartsmit zegt
@rufctr01: ga jij ff lekker terug onder je stoeptegel. Het is 2018 gast.
toyotafortuner zegt
Meh.. Doe maar een X6
mikje90 zegt
@toyotafortuner: jij bent echt een stripfiguur
lekkaah zegt
Het is zó klinisch dat die gozer letterlijk schoenhoezen aan heeft.. manmanmanman..
pindakoning zegt
@lekkaah: haha prachtig
MoeWat zegt
Daklijn en se vorm van de auto is heel mooi en modern.
Maar de voor front en achterkant is zo afschuwelijk lelijk. Kan het gewoon niet geloven, lijkt nog op een concept zo.
circlestorm69 zegt
@moewat: Ik heb ook foto’s gezien waar dat grote grijze stuk voor in de lakkleur was gespoten. Dat geeft hem een heel ander front en maakt hem een stuk mooier. Ik ben vooral benieuwd hoe de Q8 er in het echt uitziet.
Maar zelfs zo vind ik hem vele malen mooier dan een X6 en helemaal t.o.v. de GLE.
jerry zegt
@moewat: het lijkt er nu net op alsof ie met een noodvaart een BBQ heeft aangereden…
tenaci zegt
Bah bah, wat wordt dat Audi-design toch druk. Lijken wel Hyundai’s. Maar dan lelijker. En dan is het ook nog zo’n wanstaltige SUV-met-onpraktische-coupelijn….
baklava zegt
Urus, bentayga en nu dit. Eenheidsworst.
jeffreyvanbaal zegt
Snap niet dat ze met een diesel beginnen. Leren ze dat dan nooit! Hieraan merk je dat audi ver achter loopt op de concurrentie en dat noemen ze voorsprong door techniek?
tenaci zegt
@jeffreyvanbaal: ach ja bij een ontwerp (en segment) dat rechtstreeks uit de hel lijkt te komen is het niet gek dat het rijdt op het sap van satan….
eklasse zegt
@jeffreyvanbaal: Audi e-tron, nog 3 maanden wachten.
lithiumion zegt
@jeffreyvanbaal: Eenvoudig; door de huidige demonisering van zelfontbrander/dieselmotoren, keldert deze markt ‘vrije val’ in elkaar. Ze moeten zsm door voorraad dieselblokken heen en eventueel de ooit in het verleden gemaakte ontwikkelkosten proberen er uit te slepen. Dan hebben ze die tenminste verkocht en met een beetje geluk, draaien ze daar minder verlies op
wimof zegt
@jeffreyvanbaal: Een Diesel heeft nog veel te melden.
keeper1 zegt
Kan iemand mij 1 keer goed uitleggen hoe dat werkt met de nieuwe motorenaanduidingen? Ik snap er echt niets meer van
kapiteiniglo zegt
@keeper1: Google is your best friend ??♂️
keeper1 zegt
@kapiteiniglo: da’s geen waar.
mashell zegt
@keeper1: heel simpel. Het werkt precies als bij BMW en Mercedes, het getal heeft geen directe relatie met het aantal cilinders, de cilinderinhoud of het afgegeven vermogen. Bij een groter getal is de auto vlotter. duurder en verbruikt deze ook meer. Zo simpel is het.
Maar om het niet al te simpel te houden is er een uitzondering. Wordt het aantal decimalen kleiner en komt er een letter(s) bij of veranderen de letters dan gaat om een duur en sportief model.
keeper1 zegt
@mashell: zo ver was ik. Waar bij BMW de oorsprong nog lag bij de inhoud van de blokken, hebben ze hier gewoon willekeurige cijfers gekozen? Het moet toch ergens op gebaseerd zijn?
mashell zegt
@keeper1: De regel is groter getal is sneller, duurder en onzuiniger. BMW en Mercedes hebben de relatie met motorinhoud ook al zo’n 20 jaar los gelaten. En met goede reden, het zegt niet zoveel meer. Een 1.6 turbo kan een 2.0 zonder turbo compleet zoek rijden en nog zuiniger zijn ook. BMW en Mercedes zijn eigenlijk nog vreemder bezig, zij hergebruiken getallen die vroeger een betekenis hadden nu voor iets anders. Audi gebruikt gewoon fantasiegetallen die je meteen als dusdanig herkent.
keeper1 zegt
@mashell: Hmm gekke mensen die Duitsers
viezefreddyw zegt
Het uiterlijk was al niet voor de poes, komen ze nog eens met zo’n vraagprijs. Kolere zeg.
kennone zegt
Hier moet een V8 in!!
weijs zegt
Schàààànd!
eirmakk zegt
Ik begrijp niet hoe mensen zoveel geld neer willen zetten voor zo een auto. Audi, Porsche, Lamborghini, Vw en dan noem ik Skoda en Seat nog net niet. Zelfde auto’s andere uiterlijk.
Robert zegt
Een penisverlenging is goedkoper, denk ik. Je krijgt er alleen niet zo’n coole sleutelhanger bij.
karhengst zegt
@RRRobert: Laat je er toch gelijk een cockring inzetten, als je dan toch bezig bent.
sanderp zegt
Nee. Nee. Nee. Lelijk ding. Van de zijkant is het een bentayga en dat is het mooiste stuk van de auto. Achterkant is urus maar dan 3x lelijker en die voorkant… Interieur is wel mooi maar krijg je ook in een a7 die er wel mooi uitziet.
eklasse zegt
Bij auto’s die ik niet kan betalen ben ik eigenlijk alleen geïnteresseerd in wat ze bij onze buren (Dld/Be) kosten.
JagID3Merc zegt
Heb de auto in het echt mogen zien tijdens een preview bij Van den Udenhout in Eindhoven. Werkelijk een prachtige auto. De daklijn loopt iets af, maar lang niet zo sterk als bij een X6 of een GLE. De auto oogt daarmee spotiever dan de Q7, die wat mij betreft toch het meest weg heeft van een opgehoogde A6.
dare2think zegt
Op foto’s ziet de voorkant er afzichtelijk uit, hoewel dat in het echt vermoedelijk meevalt. Je moet er eerst maar even bij staan. En dat hij duur is? Tja het is een Q8. Wat wil je. Daar moet tov de ‘plebs volkswagens’ een (veel) hogere prijs aan zitten anders schiet Audi zichzelf in de voet… Of het echt duurder is om te maken? Dat is de vraag. Of het ook echt betrouwbaarder is? Dat is ook de vraag. Maar bij premium hoort een prijs.
gregorius zegt
Uit de tekst kan ik niet uitmaken wat nou de echte opprijs is voor een vergelijkbare versie met dezelfde opties.
bitteeinbit zegt
Vind het een erg mooie suv. Alleen voor een top model suv van Audi vind ik de huidige motor en aangekondigde motoren op papier wat ondergemotoriseerd overkomen. Als SQ8 een absolute meerwaarde voor het modellengamma van Audi.
SimonMc zegt
Je krijgt deze keer toch standaard vloermatten achterin, mag ik hopen?
TimoBac zegt
Als ik een SUV koop wil ik ook een enorm beest. Een Range Rover, misschien een GLS. Check foto 3: zo groot is dit ding niet!
drommedaris zegt
@timobac: eens. Dit is een T-Roc Allspace. Meer niet. Alleen de prijs is 2,5 keer zo hoog
chriscross zegt
Ik vraag mij weleens af hoe de oldtimer markt met unieke wagens er over pak ‘m beet 50 jaar er uit ziet. Zien we dit soort automobielen dan ook of bestaat het pakket met unieke voertuigen nog steeds uit dezelfde als vandaag de dag? Ik denk dat dit soort voertuigen dan niet gezien worden. Ik mis in dit geval de elegante lijnen.
intimrasiert zegt
Tel er maar 50K bij op als je hiermee klaar bent:
https://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen/q8/der-neue-q8/pakete.html
alpinafanb10 zegt
Nederland telt echt niet mee voor Audi en zeker niet voor Diesel monsters als dit. Leuke autootje maar totaal overbodig.
ikleesookoverautos zegt
Kost een hoop en brengt een hoop.
peurst zegt
Een donkergroene graag!
jeroenwz zegt
Wat een gedrocht. En lieve kindertjes, omdat het een Audi is, zal het vast en zeker mogelijk zijn met zorgvuldig gekozen accessoires de vanaf-prijs zomaar “even” te verdubbelen…
kareljansen zegt
@jeroenwz: overdrijven is ook een vak.. het zal vast kunnen, maar met 40k aan opties zit het noodzakelijke er echt wel op hoor. Zal vast niet veel verschillen met een x6 of gle
snellehenkie zegt
Wat een ontzettend lelijke Audi (weer)!!!!
drommedaris zegt
Bah. Gewoon een goedkope variant van de Urus met een A6 interieurtje.. een voetballersauto. Ik zie ze wel weer 100 in het dozijn voorbij komen net als de RS6 op Autoblog. Over smaak valt niet te twisten maar wat een lelijk hok. Ik koop wel een GLS ipv deze T-Roc XL
mashell zegt
@drommedaris: de GLS is inderdaad zeer exclusief, de hoekige carrosserie komt van de bedrijfswagenafdeling van Daimler, de wielen van de vrachtwagenafdeling en het interieur wordt door de klassieker onderhoud afdeling gemaakt. Mocht je echt geld aan een GLS willen besteden raadt ik je het AMG model aan, hier betrekt Daimler de voorbumper bij de stofzuiger afdeling van Miele.
justsomebody zegt
@mashell: woahahaha, brilliant mijn dag is weer helemaal goed, fijn weekend
chris87 zegt
Komt ook een RS met 600 pk aan. Sprak iemand die kon er een reserveren bij PON a 220.000 of 240.000 euro. Is de laatste geworden