Het is zover: de MG Cyberster is te bestellen in Nederland.
Wie had 10 jaar geleden gedacht dat er ooit nog eens een nieuwe roadster van MG op de markt zou komen? Helemaal niemand, en toch is het nu zover. Het MG van vandaag is misschien niet meer het MG van toen, maar niettemin: een roadster is altijd welkom. Dit type auto is namelijk met uitsterven bedreigd. En elektrische cabrio’s zijn er ook nog nauwelijks, dus MG heeft een uniek product in handen.
Cyberster in Nederland
Eerlijk is eerlijk: toen de Cyberster als concept car werd gepresenteerd hadden we niet verwacht dat ‘ie in productie zou gaan, maar we hebben MG onderschat. De Cyberster kun je nu gewoon kopen, per vandaag ook in Nederland.
De prijs
We zullen jullie niet te lang in spanning laten over de prijs: de MG Cyberster is er vanaf €65.490, wat overeenkomt met de Britse prijs die we eerder al konden melden. Is dat veel geld? Ja, maar je hebt dan wel een exotische sportwagen met heuse vleugeldeuren. Voor 65k is er waarschijnlijk geen één nieuwe auto waarmee je meer nekken doet draaien.
De achterwielaangedreven versie van de MG Cyberster heeft 340 pk, wat exact net zoveel is als een F-Type V6 en een BMW Z4 sDrive35is (om eens twee roadsters te noemen). Het koppel bedraagt 475 Nm en daarmee zit je in 5 seconden op de 100 km/u.
Deze versie heet trouwens de Cyberster Trophy Extended Range, wat een beetje een onnodig lange naam is. Alsof je deze auto koopt vanwege de range. Maar goed, de actieradius is 507 km, wat inderdaad behoorlijk wat is.
Cyberster GT
Vind je prestaties belangrijker dan range, dan kun je kiezen voor de Cyberster GT. Die heeft twee elektromotoren en daarmee vierwielaandrijving. Met de GT heb je in één klap 550 pk. Voor deze versie betaal je €69.990, wat een meerprijs is van slechts €4.500.
Dat klinkt als een verleidelijk aanbod, maar bij een roadster wil je misschien toch liever de lichtere versie met achterwielaandrijving. Al is de achterwielaangedreven Cyberster nog steeds niet echt licht te noemen, met 1.850 kg schoon aan de haak.
Concurrentie
Dan nog even de concurrentie. Is die er überhaupt…? Elektrische concurrenten zijn er simpelweg niet, want de Maserati GranCabrio Folgore is een hele andere prijsklasse (meer dan 2 ton).
De enige echte concurrent is eigenlijk de BMW Z4. Die is met een vanafprijs van €64.474 heel erg vergelijkbaar geprijsd. De vraag is: heb je voor 65 mille liever een vierpitter met 197 pk of een elektromotor met 340 pk? Zeg het maar.
zjos zegt
Ik vind hem mooi. Maar ja, koop je zoiets als EV ? Je wil toch ook een beetje sound lijkt me.
Richmond zegt
Genoeg cabrio’s zonder een speciale sound dus dat is niet perse een gemis
Hubert zegt
Die deuren zou voor mij de reden zijn dat ik hem zou laten staan (mocht ik in de markt zijn voor een roadster in deze prijsklasse)
Komt een beetje infantiel over.
Robert zegt
Ik vind dit een heel geslaagd model. Het zal geen volumetopper worden, maar ik hoop wel dat dit middels een ‘Mazda MX5 scenario’ navolging krijgt bij andere fabrikanten.
Mini Joe zegt
Als zij alleen fwd had gehad, zou ik hem kopen
audirs3 zegt
Een roadster met FWD? Why?
royaledeluxe zegt
Qua gewicht zit hij helemaal in dezelfde range als de Z4 M40i. qua PK’s ook. Waarschijnlijk ook qua verbruik/aantal km’s die je met een volledige tank/volle accu kan
Spijtig dat er geen foto’s waren met de kap gesloten.
citroen55 zegt
ff Googelen en je komt ver…
citroen55 zegt
Zeker een geslaagd design, passend bij het verleden van het merk.
Benny_Weisz zegt
Elke BMW specialist kan die 2,0i voor rond de EUR 800,- kietelen naar +/- 280 pk…..
Joris24 zegt
– edit – is aangepasT dank.
petroldrinker zegt
“Voor 65k is er waarschijnlijk geen één nieuwe auto waarmee je meer nekken doet draaien.” Nou als ik mat van carwow zn filmpje moet geloven doet deze auto juist absoluut geen nekken draaien….
tortuga zegt
Zag deze op een trailer onlangs. En moet zeggen laat die daar maar op staan. De achterkant is echt een ramp.
audirs3 zegt
Ik vond het uiterlijk iets te generiek, kan net zo goed een generiek Japans logo op staan. Had van mijn wel meer retro gemogen.
Hoflander zegt
Deze ook een 0 sterren crash test?
tjorque zegt
Voor 65k had ik 6 jaar geleden een bescheiden familie break én een leuke roadster…
Beiden wel met een benzine-dorst, en minder mechanische paarden of koppel. Maar toch…
Een Octavia kostte toen 25k en dan bleef er nog 40k over voor een leuk speeltje (mx5, rcz, gt86,…) dat lukte toen ook nog wel.
Nu moet je een nier of je eerstgeborene verkopen om in een bak ellende met 4 wielen te rijden.