Hybride, dus een lage uitstoot op papier en dus een lagere BPM. Zie je dit terug aan de prijs?
De huidige Mercedes A-klasse is er vanaf 30.966 euro. Dan heb je een kale en nogal saaie A 160 met een 109 pk benzinemotor in een vrij saaie uitvoering. Dan heb je nog de A 160d, de A 180, A 180d, A 200, A 200d, A 220, A 250 en sinds kort de A 250e. Deze laatste is interessant want: plug-in hybride.
A 250e
De nieuwe A 250e is er vanaf 44.971 euro en kan sinds kort geconfigureerd worden op de website van Mercedes-Benz. Van dat bedrag bedraagt 1.036 euro de BPM. De hatchback beschikt over twee motoren. 1.3 viercilinder met turbo en een elektromotor met 15,6 kWh accupakket. Het systeemvermogen komt uit op 218 pk en 449 Nm koppel. En dan heb je opeens een vlotte hatchback die ook nog eens zuinig kan zijn. De plug-in hybride accelereert in 6,6 seconden naar de honderd, met een topsnelheid van 235 km/u. Het blok is gekoppeld aan een achttraps automaat.
A 250
Is de plug-in zoveel aantrekkelijker dan een reguliere A250? De prijslijst leert ons dat het wel meevalt. De A 250 is er vanaf 46.651 euro. Van dit geld bedraagt 7.313 euro de BPM. Dan heb je een viercilinder turbomotor met 224 pk en 350 Nm koppel. Minder koppel, maar omdat deze A-klasse geen extra motor met een batterij hoeft mee te sleuren is ‘ie alsnog sneller. In 6,2 sec naar 100 km/u met een top van 250 km/u.
Met de A 250e is het wel zo dat je 60 kilometer volledig elektrisch kunt rijden. Wie veel in stadsverkeer is te vinden of juist veel korte ritjes maakt is met de A 250e duidelijk voordeliger uit. Niet alleen ligt de aanschaf een stukje goedkoper: je verbruikt ook nog eens geen brandstof.
Dutchcarwizard zegt
Mercedes wil marge maken, dat is duidelijk.
clubbtraxx zegt
@baidu: Nee, ze moeten ook gewoon hun gemiddelde uitstoot verlagen net als iedereen. Dus is het een must om dit soort modellen te verkopen.
sjonniedeluxe zegt
@clubbtraxx: Mercedes snoept zelf een groot deel van de bpm korting op zal bedoeld worden
Dutchcarwizard zegt
@sjonniedeluxe: pcies
Robert zegt
@sjonniedeluxe: precies dit. Eigenlijk is er nog geen zak veranderd sinds men 15 jaar geleden of zo besloot de ‘spaardieseltjes” vrij te stellen van bpm én mrb. Waarbij het ‘voordeel voor de milieubewuste koper’ vooral verdween in de zakken van de importeurs en dealers. met wat kruimels voor de leasemaatschappijen die soms nog wat extra korting konden bedingen bij volume afname. En bovendien betrof het allemaal auto’s die vervolgens op de tweedehands markt voor geen meter meer te slijten waren, want toen de vrijstelling werd afgeschaft en er bovendien weer mrb over moest worden betaald, bleken die auto’s alleen nog interessant te zijn voor de exportmarkt.
Wat is het zelflerend vermogen van onze overheid toch bedroevend laag. Want ook deze auto zal voor de occasionkoper van de nabije toekomst straks duurder zijn om te rijden dan z’n niet-hybride soortgenoot, vanwege een hogere mrb, verzekeringspremie en onderhoudskosten. En wat lachen de importeurs en dealers zich weer de ballen uit de broek…
wildewesten zegt
@baidu: is dat niet het doel van elk beursgenoteerd bedrijf?
Dutchcarwizard zegt
@wildewesten: jij hebt het over winst. Dat is iets heel anders.
horch zegt
@baidu: die extra marge lukt ze aardig, want in Duitsland kost een A250e slechts €37.000. In NL komt er zo’n 1000 bpm bij, en iets hogere btw. Dan blijft er nog ruim €5.000 extra marge over, extra inderdaad. Goeie deal zeg ik!
markos78 zegt
@horch: gewoon zo’n ding in Duitsland halen dus. Paar kilometer op de klok rijden en hij is “gebruikt” in te voeren.
horch zegt
@markos78: exact!
b088y zegt
@markos78: waarom paar km rijden? Komt er nog meer bij dan bpm en importkosten/keuringskosten?
horch zegt
@b088y: rijden is niet nodig, die 1000 euro bpm (maximaal) overleef je wel. Voor 5.000 euro die je bespaart kun je zo’n auto wel importeren lijkt me.
markos78 zegt
@b088y: van dasimport:
“De Belastingdienst Douane beschouwt een auto voor de te heffen BPM als nieuw wanneer deze minder dan 2.000 kilometer heeft gelopen. Deze regel geldt voor auto’s tot één jaar oud. Als een auto dus minder dan 2.000 kilometer heeft gelopen maar ouder is dan één jaar zal de auto niet als nieuw worden beschouwd voor de BPM en mag de BPM afschrijvingstabel worden toegepast. Ook voor auto’s met een kilometerstand die hoger is dan 2.000 km. kan deze BPM tabel worden toegepast. Het is dan wel van belang dat de auto al een eerste buitenlandse toelating heeft.”
Maar inderdaad, die 1000 euro bpm is de moeite niet eens waard.
Trouwens is er volgens mij jurisprudentie te vinden waarbij de rechter oordeelde dat een auto met veel minder dan 2000km op de teller ook al niet meer als nieuw beschouwd wordt
tvr1974 zegt
@markos78: paar km moet minimaal 6k zijn.. dus je kan ff op en neer naar Portugal bijv en dan ben je er bijna.. en met export verz platen is t te doen..
Dutchdriftking zegt
Tja, het mag een beetje verleden tijd zijn zo’n hybride, in de praktijk kan het prima werken.
lekkerlinksrijden zegt
@dutchdriftking: ik denk niet dat het verleden tijd is voor dit soort. Het is maar net wat voor km’s je rijdt, hoeveel en waar. Het is een aanvulling op het hele aanbod
bischero zegt
@lekkerlinksrijden: zie mijn oom: halvering bijtelling in Dld en Zwe
bischero zegt
@bischero: *opm
mashell zegt
@bischero: van 2% naar 1% bijtelling in Duitsland, daar ligt dus niet echt iemand wakker van.
vaakbenjetebang zegt
@dutchdriftking: Ik denk dat ik met een reëel elektrisch bereik van 50km zo’n 85% van mijn ritten zonder een druppel benzine te verbruiken zou kunnen maken. Dat scheelt toch een beste plas benzine en dus geld en directe uitstoot.
bischero zegt
@dutchdriftking: in Duitsland en Zweden geldt een halvering van je bijtelling als je een PHEV rijdt.
intimrasiert zegt
Hele interessante auto voor NL. Ik hoop dat ze deze aandrijflijn ook in de GLC gaan leveren, dan zit je ook lekker hoog in de file.
koeberg zegt
> je verbruikt ook nog eens geen brandstof.
Maar je verbruikt wel elektriciteit. Het is niet zo dat deze auto op de zon rijdt of zo. Eh nou ja, dat kan die wel, maar je weet wat ik bedoel.
mr27 zegt
@koeberg: Precies dit, stroom is niet gratis en wordt alleen maar duurder. Je kan dan ook beter het “verbruik” uitrekenen in prijs per km. Op die manier kan je het elektrische rijden makkelijker vergelijken, en natuurlijk ervan uitgaan dat je maar de helft rijdt op die accu.
fanboy zegt
@mr27: Nou met 60km kunnen veel mensen dagelijks op en neer rijden, puur elektrisch.
Maar elektrische km prijs hangt erg af van je mogelijkheden. Het zal altijd goedkoper rijden dan de benzine A250.
Maar of je altijd bij snellaadpalen laad, of juist gratis op je werk (of tegen zeer lage kostprijs), dat scheelt nogal.
ghost zegt
Wat een absurd klein verschil in prijs..??♂️
bischero zegt
@ghost: kijk naar welke markt deze auto moet bedienen en welke doelgroep. DEU en SWE zakelijke rijders; 1/2 bijtelling. Dan is de keuze toch niet zo moeilijk? En als je hem hebt, dan kun je hem ook gewoon de prijslijst in NLD op slingeren.
v60germany zegt
@bischero: sterker nog, in Duitsland gaat de BEV naar kwarttarief en PHEV naar halftarief;
Nog iemand een diesel? … anyone …?
https://www.electrive.net/2019/10/10/klimaschutzprogramm-2030-bund-will-e-autos-und-ladenetz-foerdern/
RuVi zegt
Met een echte EV rijdt je met 16 kWh makkelijk 100 kilometer. Beetje mosterd na de maaltijd dit…
fioravanti zegt
Snap niet dat er op stekkerhybride modellen bpm subsidie zit. Hoe kun je nou bij aanschaf een korting geven zonder dat je kunt controleren of de berijder de stekker eraan hangt. Ronduit belachelijk dit beleid. Ik zeg allemaal aan de Toyota/Lexus hybride aandrijflijn totdat Waterstof technisch haalbaar is tegen betaalbare prijs. Of natuurlijk nog snel een Opel Ampera zoeken, gebruikt. Totaal ondergewaardeerd maar geweldig concept dat altijd werkt.
nopetrolnofun zegt
Je bent toch compleet van de wereld om dan de zwaarlijvige hybride te pakken als de benzine variant sneller is en even duur ?
peekaas zegt
@nopetrolnofun: echt he! En dan heb je altijd je vermogen ipv alleen als je kleine accu pakketje opgeladen is
b088y zegt
@nopetrolnofun: even duur als je hem koopt, in dit segment word de auto niet gekocht maar geleased. Leasebedrag van PHEV is een stuk lager.
RiKe zegt
€45.000 voor een hatchback… Ik weet nu echt even niet welke partij gekker is, de fabrikant, de overheid, of de consument MOCHT die er al 1 afnemen. Het is werkelijk van de zotten dat je voor een hatchback met een accu hier het bedrag betaald van een half huis
romeoalfa zegt
@rike: Stap eens de deur uit, het is bijna 2020..
vbarchetta zegt
@rike: €45.000 een half huis…? Waar kan je in NL nog een huis kopen voor €90.000..?
v60germany zegt
Als je ziet dat de PHEV straks efficiënter is (en in dit geval al wordt), dan remt het letterlijk nog het feit dat de hoge prijs niet betaalbaarder wordt.
Pieter Omtzigt zal hem in ieder geval niet gaan leasen, onze anti-PHEV-kroonprins heeft dat wel voor elkaar weten te boksen.
sprankel zegt
Snap de prijs niet, als ik hem hetzelfde configureer als de C 300DE waar nog de B tussen moet, een heel pak meer vermogen heeft & geen fortuin kost aan brandstof als de batterij af is dan komt dit met moeite 8k goedkoper uit.