Een optie die je Porsche een stukje sneller maakt én lekkerder laat klinken.
Je hebt van die mafkezen -ondergetekende bijvoorbeeld- die beweren dat de lekkerste 911 misschien wel een ‘simpele’ 911 Carrera S (rijtest) is. Voldoende vermogen dankzij de nieuwe turbomotor, geen gekke gelimiteerde productieaantallen met bijbehorende speculatieperikelen en standaard roeren met een fijne handbak. Vergeet ook al die opzichtige spoilers en stickersetjes. Heeft een 911 helemaal niet nodig.
Toch weet Porsche wat de 911 Carrera S en 4S wél nodig heeft: een Power Kit. Deze tilt het toch al niet verkeerde vermogen van 420 naar 450 pk, terwijl de auto verder verrijkt wordt met een sportuitlaat en het Sport Chrono-pakket.
Ik hoor je nu denken 'maarrrrrrrrr, dan is de 911 Carrera S toch precies even snel als de GTS?' Klopt, maar die begint bij 163.728 euro (voor een handbak), terwijl een Carrera S leverbaar is vanaf 143.668 euro en de Power Kit 10.555 euro kost. Daarmee komt het totaal op 154.223 euro. Dan krijg je niet de zwartgelakte uitlaten, zwarte wielen en zwarte GTS-badges van het actiemodelletje, maar of je daar nu heel rouwig om moet zijn…
Overigens kun je in alle gevallen nog zo’n acht mille in de zak houden door te opteren voor de zuinigere én snellere PDK. Daarnaast is de Power Kit ook leverbaar op de 4S-modellen.
AMV8Bart zegt
Even langs de tuningboer voor een chipje, en langs de uitlatenboer voor een lekkere brulpijp! Heb je voor minder geld meer resultaat
991gt3rs zegt
@amv8bart: En geen garantie meer..
AMV8Bart zegt
@991gt3rs: tja….. daar gaat het artikel niet over.
991gt3rs zegt
@amv8bart: Jouw reactie heeft niks met het artikel te maken…
Jochempie zegt
@991gt3rs: Het is een Porsche 911… Garantie is slechts een marketingstunt als je auto het 40 jaar volhoudt..
991gt3rs zegt
@jochempie: Je motor zou maar net stuk gaan na een aantal maanden of een jaar (meerdere kennissen waarbij dit is gebeurd). Ben je toch wel blij dat je niet hebt bespaard op chippie. motorblok vna Porsche kost al gauw € 30.000,- zonder montage..
Jochempie zegt
@991gt3rs: Ach ja, voor elk verhaal is er weer een tegenhanger.. Een beetje mazzel moet je altijd hebben. Maar ja, wat is het leven zonder een gokje?
trustmeiamanengineer zegt
Volgens mij zit die GTS wel beter in z’n spullen standaard. En zal ook qua restwaarde wellicht iets beter liggen. Maar lijkt me wel een fijne wagen zo. Hoewel ik denk ik toch voor een vorige generatie atmosferische zou gaan, of een Cayman, als ik de keus had.
991gt3rs zegt
@trustmeiamanengineer: Dat klopt inderdaad. Standaard heeft de GTS sport chrono package, PASM, sportiever stuurwiel met boost knop, dynamische motorsteunen, 20” centerlock wielen, ongeacht het type altijd een widebody, verbeterde aerodynamica etc. Wel een beetje een simpele vergelijking.
boenderaar zegt
@991gt3rs: De optie centerlock wielen op een straatauto heb ik alleen nooit echt gesnapt.
huracan zegt
@trustmeiamanengineer: alleen voor de centerlock wielen moet je al een GTS nemen
kniesoor zegt
“Vergeet ook al die opzichtige spoilers” ? Qua uiterlijk : maybe. Qua downforce en effect daarvan op het rijgedrag : absoluut niet.
Edge zegt
@amghans: Maar dan komt natuurlijk de eeuwenoude vraag om de hoek: heb je het ook echt nodig? Het gros van de 911’jes komt nog niet eens in de buurt van een circuit of ander spannend stuk asfalt, dus dan kun je prima voor eentje zonder spoilerwerk kiezen.
kniesoor zegt
@edge:
Het gros is ook niet voorzien van taartscheppen, dus dat komt goed uit. Van het kleine percemntage waar dat wél het geval is, komt een redelijk aantal wel degelijk in de buurt van een circuit en/of ‘spannend asfalt’. Dwz van die taartschep-edities, die niet omwille van belegging ( * barf * ) ergens worden weggestopt.
ruud1954 zegt
@amghans: Downforce? Wanneer merk ik dat dan als ik op de openbare weg rijd? Kom op zeg.
kniesoor zegt
@ruud1954:
Misschien ook maar eens een paar sappige spoilers op je Sorrento schroeven en dan volle plank over het circuit ! :D
ruud1954 zegt
@amghans: Daar zul je mij niet aantreffen. Dus heb ik die dingen ook niet nodig. Moet altijd lachen als ik die lui over de Nordschleife zie rijden en denken dat ze kunnen rijden. Bij de meeste kun je spoilers op zetten zoveel je wilt maar crashen doen ze toch wel. Weer 50.000 in puin gereden.
kniesoor zegt
@ruud1954:
Men zal jou “niet aantreffen” op de Nordschleife, maar je kijkt wel naar anderen, die daar rijden. Iets zegt me, dat je ’t zelf gewoon niet aandurft. Mag hoor, ik laat de Nordschleife ook voor wat-ie is, mij teveel “wilden” daar. Maar om de zin danwel onzin van taartscheppen in het algemeen aan alleen de Nordschleife vast te hangen is wel een tikkie krampachtig, er zijn nog heel veel andere circuits. Waar spoilers op een auto best nuttig zijn.
ruud1954 zegt
@amghans: Als ik de indruk gewekt heb dat ik dat wel aan zou durven, laat staan zou kunnen met bovengemiddelde snelheid, dan wil ik dat graag corrigeren. Want dat kan ik ook helemaal niet (zoals 99% van allen met een rijbewijs) en zou het ook niet doen, al krijg ik geld toe. Ik snap die lui dan ook niet die denken het wel te kunnen. Ik dat bedoelde ik ook met veel downforce hebben en op de openbare weg rijden. Dat is voor jezelf èn voor je medeweggebruikers geen goede combinatie.
thomasthomas zegt
Je kunt hem ook laten chippen voor 800 euro dan heeft ie zonder die uitlaat 470pk :-)
Edge zegt
@thomasthomas: En hoe zit het in dat geval met garantie? Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat Porsche moeilijk doet als jij met aangepaste software komt klagen dat er iets binnen de garantietermijn stuk gaat.
thomasthomas zegt
@Edge: Zijn toch bedrijven die de garantie overnemen. Abt, brabus, Hartge, Hamann, Schnitzer… doen dat ook.
Edge zegt
@thomasthomas: Kijk, dat wist ik dan weer niet. Dan zou ik toch met een geruster hart voor de chipoplossing kiezen.
superhans zegt
@thomasthomas: Maar die bedrijven doen het niet voor 800 euro. Brabus rekent als snel 5000 voor de chip + 5000 voor de uitlaat.
kritisch zegt
@superhans: bedrijven die voor een chip 800 euro rekenen geven ook vaak motorgarantie bij de prijs inbegrepen. Vaak wel met een maximaal aantal kilometers, maar dit is bij Porsche niet anders. Uit ervaring kan ik ook zeggen dat ik nog nooit problemen gehoord heb met meerdere auto’s van 0 -> 100 000km. Van Golf tot e-klasse en van e-klasse tot phaeton. Wel brandstofbesparing en extra vermogen.
mashell zegt
@kritisch: haha. Wat een nonsens. De standaard motorcalibratie is een compromis tussen vermogen, brandstofverbruik en duurzaamheid. Als je aan één van de parameters sleutelt dan gaan de andere vanzelf achteruit. Natuurlijk is het zo dat met chip tuning er niets aan de mechanische of thermische capaciteiten van de motor veranderd wordt. De motor wordt dus niet efficiënter. Daarom levert meer vermogen ook altijd een hoger brandstofverbruik, dat kan ook onmogelijk anders want dat vermogen komt nou eenmaal van het verbranden van brandstof. Meer vermogen betekent een hogere belasting en dus een verminderde duurzaamheid. Natuurlijk kan dat zijn dat de verwachte levensduur van 450.000km naar 400.000km terug gaat en je dat niet erg vindt omdat jij bij een ton op de teller inruilt. Als het om
Chiptuning gaat zeg ik, alleen doen bij een nieuwe wagen, meteen bij aflevering en alleen bij de dealer met een “chip” die de fabrikant heeft goedgekeurd. Ruim de auto bij een relatief lage kilometerstand in. Dan hen je geen problemen. En koop natuurlijk nooit een gebruikte auto met chiptuning. Dan kom jij met de problemen te zitten. Bovendien is chiptuning natuurlijk de duidelijkste aanwijzing in richting van een afgetrapt exemplaar dat er is.
Terug ontopic, als iemand meent dat een 400pk Porsche nog chiptuning nodig heeft dan is dat niet om de waarschijnlijk niet om de wagen veel sneller te maken maar zwart geld wit te wassen.
rrvliet zegt
@mashell: Of je chipt je dieseltje lekker bij 220.000km en rijd hem vrolijk door richting de 4 ton. Waarbij het brandstofverbruik daadwerkelijk omlaag gaat als je je extra vermogen niet aanspreekt.
dsdh zegt
@superhans: dan heb je toch nog 555 euro verdiend, kan je een leuke dag van hebben
berlinetta zegt
Zeg noem mij geen mafkees Dizono!
OT: ik had liever 10k erbij gelegd voor de GTS. Die heeft niet alleen meer paardjes, maar is volgens mij ook anders afgesteld. Plus de GTS heeft ook een lekkere dikke reet van de modellen met 4wd. Ziet er toch wel goed uit.
nopetrolnofun zegt
Kan zeker niet tippen aan de 991 mk.1. Net als bij de 718 is het leuke er vanaf gehaald.
jobberns zegt
Bij het lezen van het woord ‘sportauspuff’ moest ik meteen denken aan @Wouter die dat woord met zn meest Duitse stemmetje uit spreekt, hahaha!
OT: tja, waarom niet dat pakketje aanvinken, als je toch al €150k aan het uitgeven bent. Of gewoon meteen een GTS kopen, die zwarte accenten blijven icm een mooie kleur toch érg dik staan op de 911 vind ik!
mrrallycross zegt
Wat een rare optie
viezefreddyw zegt
Bijzonder spijtig dat ik letterlijk nooit een normale 911 zie zoals bovenstaande. Die kleur doet de auto zoveel goed! Ik zou hem bijna mooi gaan vinden.
kniesoor zegt
@viezefreddyw:
En dat uit het toetsenbord van een Ferrarist ! Als je zo doorgaat spreekt Ome Enzo posthuum nog een fatwa over je uit ! :-D
viezefreddyw zegt
@amghans: Haha! Dat is eigenlijk ook mijn probleem. Ik kan letterlijk alles wel mooi vinden of waarderen. In ieder geval heb ik over alles wel een mening, vaker positief dan negatief denk ik maar correct me if i’m wrong.
Ik heb ook geen haat naar bepaalde merken, modellen of segmenten. Ook is het zo dat het leven in het algemeen veel te kort is aangezien er honderden auto’s zijn die ik oprecht leuk vind en ooit nog eens zou willen bezitten. Of ik moet 2698 jaar kunnen leven, of ik moet zwemmen in het geld om het te kunnen realiseren.
kniesoor zegt
@viezefreddyw:
Er zijn er hier nogal wat, die wat dat betreft een voorbeeld aan je kunnen nemen. Het onderscheidt wat mij betreft de echte autoliefhebber van de eendimensionale fanboy (nee, we noemen geen namen). Kortom : Ome Enzo zal ’t je vast vergeven . . . :-)
pinut187 zegt
@amghans: eendimensionale fanboy, wat schitterend verwoord. Gelukkig zijn die er niet zoveel..
Dutchdriftking zegt
En toch liever de GTS. Omdat widebody.
ruud1954 zegt
Ik denk ook dat dat ‘s’-je achterop ook wel een paar K waard is voor de koper.
lekkaah zegt
Ehm, is dat dan niet een compleet uitlaatsysteem (vanaf het blok dus)?
Dan is get niet zo gek ..
ghost zegt
De beste optie is PCCM.
ghost zegt
@ghost: PCCB*
offroad zegt
Het geld van die Sportauspuff kun je beter in de zak houden.
https://www.youtube.com/watch?v=gfpIQMRvGO4
tarquesh zegt
Ik heb liever een auto met de beste 6 cilinder ter wereld. Een Nissan GT-R.