Hoge vraagprijs, hoge leaseprijs?
Met de ‘e’ heeft Honda een absolute publiekslieveling in huis. Waar het merk de laatste jaren relatief anoniem zaken doet in Europa dankzij hoge importertaksen en ongunstige wisselkoersen, staat het met die huidige line-up aan auto’s vol in de schijnwerpers.
De Honda Civic Type-R is een van de ruigste auto’s in zijn klasse. Het is sowieso de meest opvallende. De nieuwe NSX is allesbehalve een muurbloempje en de crossovers doen het niet verkeerd, maar de verkoopcijfers van de jaren ’80 en ’90 zijn al heel lang verleden tijd. Die Honda e komt dus op een goed moment.
Gisteren werd de prijs bekend gemaakt van de Honda e en hetgeen werd werd gevreesd bleek een waarheid te worden. De Honda e is best wel aan de prijzige kant: 34.500 euro (fiscale prijs) of 35.330 euro (consumentenadviesprijs). Maar met deze auto’s is de leaseprijs het meest belangrijk. Welnu, die hebben we binnen voor u. De Honda e in de zakelijke lease kost namelijk 495 euro. Dan gaan we uit van een looptijd van 60 maanden en van 10.000 km per jaar. Dit is de prijs die je krijgt bij Mobility Service Nederland.
Is dat goedkoop of duur? We nemen even snel een paar concurrenten mee. Tussen haakjes staat de actieradius vermeld.
Honda e: 495 euro per maand (200 km)
Peugeot e-208: 455 per maand (340 km)
Opel Corsa-e: 400 euro per maand (330 km)
Mini Electric: 461 euro per maand (200 km)
bron: Mobility Service
berlinetta zegt
Mijn voorspelling: deze gaan we bijzonder weinig zien in NL.
Sowieso vind ik de leaseprijzen voor EV’s erg hoog. Ik zie mensen hier en daar roepen dat de leaseprijzen erg gunstig gaan zijn, maar ik versta toch iets anders onder gunstig.
escort77 zegt
@berlinetta: en dan op basis van 10.000km/j. De gemiddelde lease auto zal eerder richting 30.000 gaan, dan gaat het leasetarief nog flink omhoog ook
berlinetta zegt
@escort77: Ik vind de prijzen echt belachelijk. Als je een Corsa-E via het Autoleasescollectief van de Consumentenbond wil private leasen, betaal je 450 euro per maand voor 60 maanden en 5.000 km per jaar. En dan krijg je ook nog niet eens de meest luxe uitvoering. Dan zit je 5 jaar vast aan zo’n koekblik waarmee je een paar keer per jaar de straat op en af kan rijden.
roadrage78 zegt
@escort77: ik denk dt het voorbeeld meer voor particuliere leaserijders geldt dan de zakelijke leaserijder…
rbou zegt
@berlinetta: de winst zit vooral in de brandstofkosten (elektra) vaak is het Leasebudget incl brandstof.
berlinetta zegt
@rbou: Dus dit artikel gaat over zakelijke lease? Misschien handig om dat er even bij te vermelden. Ben ook wel benieuwd wat het verschil is tussen zakelijke en private lease prijzen.
michaelras zegt
@berlinetta: ja, ik heb het er bijgezet!
opdemotor zegt
@rbou: en onderhoud. Geen vloeistoffen etc. Minder kans op mankementen (de helft aan bewegende onderdelen) Restwaarde.
dawwg zegt
@opdemotor: Daar staat dan de afschrijving van het batterij-pak tegenover; dat heeft wel een aardig negatieve invloed op de restwaarde; en 200km range voor 35K is gewoon een slechte deal ….
opdemotor zegt
@berlinetta: Opel Corsa-e even duur als een Polo Highline 1.0 DSG voor de werkgever maar scheelt werknemer 100 netto in de maand aan bijteling.
Dus ja: een goede deal en aantrekkelijk!
( Op basis van 48 maanden/35d p/j/winterbandjes/luxe vervanging vervoer )
berlinetta zegt
@opdemotor: Ik ging ervan uit dat dit private lease prijzen waren.
autopetje zegt
Op basis van OSL ? Zitten er banden bij ? Verzekering ?
willeme zegt
@autopetje: Gewoon kale leaseprijs. Banden extra, verzekering uiteraard erin.
borrelnoot zegt
Knap veel geld voor zo’n koektrommel.
wza1979 zegt
Hoe kan er tussen 2 dezelfde auto’s; de 208 en de Corsa dan 55 euro zitten ?
ticoooo zegt
@wza1979: de 208 is ruim 5k duurder in aanschaf…
bmwm8gc zegt
Is het komkommertijd? Ik zie alleen nog maar EV-gerelateerde artikelen
dappers zegt
@bmwm8gc: https://www.youtube.com/watch?v=e7qQ6_RV4VQ
reactief zegt
@bmwm8gc: Nee, het is EV-tiendaagse tijd… Gelukkig is volgens mijn telling morgen de laatste dag, en dan zijn we dus verlost van het kunstmatig hoge aandeel EV artikelen zonder grote toegevoegde waarde.
Vooraf dacht ik het wel leuk te vinden, die 10-daagse, maar vooralsnog heeft weinig meerwaarde gehad. Zal wel een sponsor actie geweest zijn van een leasemaatschappij ofzo, met al die artikelen over leaseprijzen…
jules713 zegt
@reactief: Ohhhh, vandáár! Die memo had ik even gemist. Stond echt op het punt om een flinke rant te schrijven vanwege het opvallende aantal EV-gerelateerde artikelen, haha. Nou vooruit dan maar.
RiKe zegt
Vergeleken met de concurrentie is het relatief goedkoop, voor de bankrekening van de particulier belachelijk veel.
waterisnat zegt
Ik hoop dat het meehobbelen met de groen baghwan toch echt binnenkort gaat ophouden hier, want ik denk er serieus over na om de app maar te deleten.
Ik weet, ik doe geen pijn, is ook niet de bedoeling. Ik ben slechts een teken aan de wand. Maar wel 1 die hoopt dat jullie entertainment weer gaan mengen met relevant nieuws, en niet met groene waanzin kolder elke dag. Doe er mee wat u wilt. Prettige avond verder gewenst.
jules713 zegt
@waterisnat: ik deel helaas je sentiment, maar wilde er niet over beginnen.
fanboy zegt
@waterisnat: Je bent het er allemaal niet mee eens of vind het niks, maar gezien de best verkopende auto op het moment elektrisch is, is het voor velen dus blijkbaar wel relevant nieuws. Misschien niet voor de petrolhead, maar deze site is blijkbaar niet alleen voor de petrolhead.
sanderp zegt
@waterisnat: Dan sla je de elektrische artikelen toch gewoon over? En wat ga je doen over 5 jaar als het nieuws zo goed als alleen nog maar uit elektrische autos bestaat?
Dutchdriftking zegt
Hoe leuk hij ook is, voor 100 euro minder heb je een auto met een 130km grotere actieradius, die keuze zullen wij Hollanders toch niet zo moeilijk vinden….
mashell zegt
Honda Nederland past wel op, zo’n succes als de Civic hybrid met vele overspannen medewerkers tot gevolg, dat willen ze niet nog een keer. Dus prijzen ze de wagen als een echte Honda, te hoog in vergelijking met zijn concurrenten om voor grote groepen interessant te zijn.
rpm81 zegt
Tsja typisch ons Hollanders, alleen maar naar de prijs kijken en meteen concluderen dat iets te duur is. Kijkt er iemand naar wat je krijgt voor die vanafprijs?? Zo’n standaard Honda E zit bomvol luxe waar je bij ieder ander merk een godsvermogen moet neerleggen om dit als optie toe te voegen, als het überhaupt al leverbaar is. Vergelijk eens eerlijk en leg de prijzen dan nog eens naast elkaar. Iedereen blaat elkaar hier maar na… En daarbij, dit is toch 10 keer zo origineel als die eenheidsworsten die op hun ‘fossiele brandstof broertjes’ zijn gebaseerd? En die actieradius? Er zijn genoeg mensen in ons land die daar 4 dagen van kunnen rijden.
karhengst zegt
@rpm81: er zit een hoop zooi op auto’s tegenwoordig die een beetje bestuurder helemaal niet nodig heeft. Dan is het verschil in uitrusting dus alsnog weggegooid geld.
koeberg zegt
@rpm81: De meeste Hollanders leggen dat godsvermogen dus niet bij en rijden met de goedkoopste, kale uitvoering. En dan is de Opel Corsa-e goedkoper. En die ga je dus meer zien dan de Honda. Dat is typisch ons Hollanders.
slowland zegt
Ik vind hem wel leuk! Het is een geinig design, maar ik denk dat je uiteindelijk gek wordt van alle info op de schermen….
Honda heeft vooralsnog geen plannen voor het Noord Amerikaanse continent, maar als hij hier C$ 42.000 gaat kosten, zul je ze weinig gaan zien…..
niex zegt
Kijk ik ben best wel voor die verduurzaming, en niet vies van het aangaan van het ev avontuur. Toch ben ik ook een redelijk mens en daarbij enthousiast van de auto. Dus je kijkt wat je zoal kunt leasen voor die 495, of kopen voor die 35k (in de config was hij bij mij zelfs 42k), en dan zegt de redelijkheid in mij dat er veel betere en leukere keuzes zijn.
ozzytrk zegt
Vindt hem kei gaaf. Kleine gadget auto