![Dit kost de Hellephant krat-motor met 1.000+ pk!](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/mopar-motor-2.jpg)
Het motorblok heeft een prijskaartje.
Als de Fast & Furious-wereld werkelijkheid zou zijn dan had Dominic Toretto nu shut up and take my money geroepen. Vorig jaar kwam Mopar met de Hellephant, een nieuwe krat-motor die verder gaat waar Hellcat-krat is gestopt.
De motor werd gelepeld in een Dodge Charger concept en deze auto stal de show op SEMA in Las Vegas, Nevada. De auto ging niet in productie, maar de Hellephant wel. Destijds werd bekendgemaakt dat je de motor gewoon kunt kopen. De specificaties zijn met 1.014 pk en 1.288 Nm koppel angstaanjagend.
Toen nog niet bekend was het prijskaartje dat Mopar zou hangen aan de krat-motor. Daar is nu eindelijk een antwoord op gekomen. Vanaf vandaag accepteert Mopar pre-orders voor de Hellephant. Een datum die overigens een knipoog is naar de Hemi. In de VS schrijven ze datums omgekeerd, dus vandaag is het 4/26. De kubieke inch van deze Hemi V8 is 426. Wij vertalen dat naar 7 liter.
Het blok kost 29.995 dollar. Met een bijbetaling van 2.265 dollar krijg je daar een engine kit bij, wat het installeren van de motor tot een plug-and-play klus moet maken. Wel door professionals uiteraard, we hebben het hier immers niet over een kast van de IKEA. Mopar heeft het blok zo ontworpen dat deze vooral goed past in klassieke musclecars vòòr 1976, zoals de omgebouwde 1968 Charger concept die ze als voorbeeld hebben gebruikt.
vind bedrag nog wel meevallen opzich… als je weet wat een blok van een M3 kost ofzo met de helft van het vermogen…
@spykerboy: vertel…
@spykerboy:
Leaseblokken ..
@spykerboy:
Rond de 22k.
https://www.onlinebmwparts.nl/56447-bmw-m3-3c91-s55-03-2014-f80/nl/onderdelen/motorisch&artikelid=366305&panelid=11_5537
@spykerboy: Het is toch niet alleen de motor welke de auto maakt, de aanpassingen aan het chassis, de versnellingsbak, ophanging, remmerij, etc. etc. kunnen nog een beste duit kosten. Het is niet zo dat je deze motor er in lepelt en klaar is Bassie ….
@autodrome: kan prima hoor, word in genoeg landen ook zo gedaan… of het veilig is is een 2e, maar dat is voor later een zorg…
@spykerboy:
Die zorg komt pas bij de eerste bocht.
@Hubert: En bochten nemen zijn ze daar niet zo van!
De “professionals” in Europa zijn Mopar hobbyisten ..
@lincoln: alleen de hoger opgeleiden onder hen ..
@jaapiyo:
Die bestaan niet ..
Mopar boys zijn bij uitstek geen parasiterende bedelaars ..
@lincoln: Hoogopgeleiden zijn statistisch gezien juist minder vaak bedelaar, maar laat feiten je populisme vooral niet afremmen …
met zoveel koppel laat je de aarde achteruit draaien :) en is zijn de bandenfabrikanten je grootste vrienden.
@Soulmaster: de pomphouders ook.
Hellephant… The ? from hell!!… ? Okaaay…
@drdre1:
elk zelf respecterend merk in de 60s gaf zijn motoren namen. Bij Ford gebruikten ze Edsel, Windsor en Cleveland. Bij de Chrysler groep noemden hun grootste hemi de Elephant waardoor ze bij GM hun big blocks Rat Engines noemden (olifanten hebben schrik van ratten) de huidige top motoren bij Chrysler heten Hellcat dan is een 426 ‘elephant’ met Hellcat technologie logischerwijze de Helephant.
@shiva:
Transmission namen staken de kroon ..
@lincoln: torqueflite, toploader
@itiswhatitis:
Cruise-O-Matic vond ik een mooie.
@lincoln: Tranny’s hebben wel vaker vreemde namen inderdaad ..
@shiva: okay, want de Ellecat zou idd raar klinken. ? Thanks voor je uitleg iig,
@drdre1: Ik vind het ook wel een goeie naam voor een lompe Death Metal band… :D
@henrie:
Bestaat al ..
Alleen een beetje lastig leesbaar ..
@henrie: ja, precies! Cannibal Hellephant… Morbid Hellephant… of zo… ?
@drdre1:
Mastodon ..
@lincoln: maar natuurlijk! Vergeten! ??
Alleen voor de Rednecks! ?
@ghost: hoi? Ik zou het wel willen voor mijn Fiesta ST. Het verbruik neem ik wel voor lief dan..
Wel gaaf. Je kunt er nix mee natuurlijk, maar leuk aan de bar met een Bud Light.
@RubenPriest: “Mopar heeft het blok zo ontworpen dat deze vooral goed past in klassieke musclecars vòòr 1976, zoals de omgebouwde 1968 Charger concept die ze als voorbeeld hebben gebruikt.”
Ik lees toch echt iets anders.
“That means if the car in question is exempt from the standard smog rules which govern post-1976 model years, the Hellephant is technically street legal.”
Als je auto van na 1976 is voldoet het blok niet aan de uitstootnormen en mag je d’r officieel de straat niet mee op.
Die naam is gewoon master
Leuk, maar in welke auto ga je dit in godsnaam inbouwen die niet krom trekt?? Al die ’60 auto’s zal je een hoop aan moeten lassen om er daarna fatsoenlijk mee te kunnen rijden met zo’n blok en bak vermogen er in. Leuk op papier enz dat vermogen maar t komt denk ik niet echt tot zijn recht in old school auto’s..
@tvr1974:
Ik denk dat die oude krengen noch best wat kunnen hebben, de meesten staan nog op een apart chassis.
Lekker 1000+ pk in een jaren 70 chassis lepelen zonder meer…
Lijkt me perfect auto recept ??
Tja, m’n beste vriend is al bandenhandelaar, dus voor mij levert het niet veel op..
Past het in mijn transit?
@boomhauwer: tuurlijk, waar een wil is is een weg.
XJ220 motor paste ook in een ouwe transit, dus dit zal dan ook zeker passen, laadruimte wordt dan wel iets minder.
@haaren: das niet eerlijk, die kwam uit een Metro… ?
@boomhauwer: natuurlijk past dat, waarom zou je anders een transit rijden, is busje om zooi te verslepen van a naar b toch?
Hellekrat
Ontworpen voor auto’s van voor 1976. Cool! 1000pk in een chassis met trommelremmen en bladveren.
@dper4mance: Kijk anders gewoon even Kindig-it cars.
Koopje voor dat blok me like. Murica F Yeah !!
Ik vind een fatsoenlijke restomod, met zo’n soort motor een stuk interessanter dan bijvoorbeeld moderne Ferrari’s en Porsches.
Fatsoenlijk houd wel in dat ze ook de ‘handling’ stevig hebben aangepakt en dat de auto dus ook normaal de bocht om kan en kan stoppen.