De BMW iX1 eDrive20 is de nieuwe elektrische instapper bij BMW.
Dit is een update van een artikel gepubliceerd op 5 september.
Bij BMW heb je wel wat te kiezen. Zo ook bij de BMW iX1, daar heb je mild-hybride verbrandingsmotoren, plug-ins en volledig elektrisch aangedreven varianten van. Die laatste komt nu met een nieuwe motorversie.
Goedkopere BMW iX1
We kennen de kleine SUV al van de vierwielaangedreven xDrive30 die er 313 pk weet uit te persen door middel van twee elektromotoren. Nu komt er een nieuw instapmodelletje dus. De naam zegt het al: er ontbreekt een x, en dat heeft als gevolg dat de auto niet met vierwielaandrijving komt en het dus met één elektromotor moet doen.
204 pk en 247 Nm weet de elektromotor te produceren met een accupakket van 64,7 kWh. Hiermee kom je afhankelijk van de uitgekozen variant ongeveer 430 tot 475 kilometer ver. De auto weet de honderd kilometer per uur te halen in 8,6 seconden. De topsnelheid is begrensd op 170 kilometer per uur. Echt knallen op de Autobahn zit er dus niet in. Snelladen kan tot 130 kW, bij een snellader kan je hem dan opladen van 10 naar 80 procent in net geen half uur.
Prijs iX1 eDrive20
Vorige week introduceerde BMW deze auto alleen als de goedkopere iX1, zonder de prijs erbij te vermelden. Inmiddels weten we ook hoeveel goedkoper de iX1 eDrive20 daadwerkelijk is. De nieuwe instapper heeft een vanafprijs van €48.316. Dit scheelt zo’n €6.800 met de xDrive30 (wat op dit moment wel een Launch Edition is).
Om de prijs in het juiste perspectief te plaatsen, pakken we ook de directe concurrentie erbij:
- Volvo XC40 (238 pk, 467 km range): €45.995
- Tesla Model Y (347 pk, 455 km range): €46.990
- BMW iX1 eDrive20 (204 pk, 475 km range): €48.316
- Audi Q4 35 e-tron (170 pk, 341 km range): €51.105
- Mercedes EQA 250 (190 pk, 524 km range): €52.546
De iX1 is in ieder geval een beter deal dan de instapper van de Q4 e-tron, want die heeft minder vermogen en aanzienlijk minder range voor meer geld. De Mercedes EQA heeft dan weer meer range, maar die is ook een stukje duurder. De prijs van BMW is dus helemaal niet zo gek.
Toch blijft Tesla (zoals altijd) de betere deal. De instapversie van de Model Y heeft weliswaar iets minder range, maar je krijgt wel een auto die een maatje groter is en een stuk sneller.
quincy zegt
Een top van 170km/h… Ze hebben duidelijk de focus gehad op Freude am Fahren. Alhoewel je het niet vaak rijdt, maar het idee is toch jammer bij een “sportief” merk als BMW.
Daarnaast is 130kW snel laden op een premium auto ook wel beetje cheap naar mijn mening.
Ben benieuwd naar de prijs van het goedkoper model. Ik denk dat die 1000-en euro’s goedkoper gaan tegenvallen. Deze auto voelt meer als aanleiding voor potentiële kopers om een stap hoger te gaan.
Gulli zegt
Ik heb er serieus naar gekeken maar vergeleken met mijn eNiro vond ik de techniek niet zo’n grote stap vooruit. Ja, mijn Kia haalt maar 75kW met snelladen (als je geluk hebt, meestal eerder rond de 55) maar verder zijn de specs redelijk gelijk. Toch ligt de prijs vele vele malen hoger. Die 313pk is leuk, die AWD is leuk, maar in de dagelijkse praktijk heb ik denk ik liever een snellere lader dan een snellere 0-100. Ik ben benieuwd waar deze qua prijs op uitkomt, uiteraard nog steeds duurder dan de Kia (het blijft een BMW) maar wellicht iets beter te pruimen.
fanboy zegt
@Quincy: Tja voor Freude am fahren kies je wel een andere auto. Dat kan ook best een elektrische SUV zijn (Model Y of EV6? Of wellicht straks de Macan)
Met zo’n Model Y krijg je in ieder geval veel meer waar voor je geld. Ik weet niet of je echt zoveel meer aan luxe en afwerking krijgt door voor de BMW te kiezen dat het het waard maakt.
Jurgen zegt
Freude am fahren gaat zeker nooit van een Tesla komen, wat een lelijk interieur hebben die, dat gaat bij mij nooit freude opleveren, hoe goed het ook zou rijden volgens sommigen.
mcshine zegt
Voor diegene die ook moeite met de naam hebben, BMW eczeem is veel makkelijker uit te spreken.
wimof zegt
Men zou de “in de lucht stuurders” van valse, bedrieglijke, onrealistische WLTP range cijfers het verschil te voet moeten laten lopen
Gulli zegt
Calm down, Satan :D
erics zegt
Wat ben ik blij met mijn EV6…met 240kw is het pas echt snelladen, oh ja, kan ik ook mijn caravan tot 1600kg achter hangen. Kom op BMW, zelfs de Xdrive30 kan dit niet.
rwdftw zegt
En hoever kom je op 1 lading met 1600 hut aan de haak?
lekkerlinksrijden zegt
Ik gok 150km
erics zegt
Fout gegokt…. tussen 200 en 240 km.
fanboy zegt
@rwdftw: Verder dan de BMW in ieder geval :D
Rinkelty zegt
Helemaal eens.
a_buis zegt
Harder dan 150 vliegen de kw’s uit de accu. En krijg je gezeik op social media dat range een lachertje is. We hebben die 170 top dus aan onszelf te wijten!
quincy zegt
Volgens mij vooral aan de mensen die niet eens een EV hebben en het alleen maar om dat soort redenen afzeiken. In de praktijk vallen velen dingen alleszins mee (alhoewel natuurlijk afhankelijk van hoe je je auto gebruikt).
atrak zegt
Precies, een benzine tank gaat zogenaamd niet snel leeg als je het vermogen aanspreekt?
karhengst zegt
Het is alsnog sneller dan de vele EV’s die op 150 zijn begrensd. Maar voor een BMW is het wat krapjes ja.
Die range is geen issue wanneer je na afloop van de rit gewoon weer thuis kunt laden, je wint er enkel tijd mee, dus dat is geen argument. Met een benzine moet je namelijk *altijd* eerder tanken, is het niet op de rit zelf, dan de dag erna.
flatsix010 zegt
Doe mij maar een i4 35 dan. Snap de crossover EV hype echt niet. Meer geld, minder range, minder prestatie, evenveel ruimte voor een hoge zit en denken dat je een SUV hebt in je opgehoogde 1-serie.
Allison Burgers zegt
Een i4 35 begint bij 59K. Een sterkere en snellere iX30 LE begint bij 55K. Dus die is al (ruim) 4K goedkoper. Waar in dit vergelijk zal de iX 20 dan meer kosten dan een i4 35?
Allison Burgers zegt
“Zo ook bij de BMW iX1, daar heb je mild-hybride verbrandingsmotoren, plug-ins en volledig elektrisch aangedreven varianten van”
Alleen de EV heet iX1. De rest gewoon X1.
fanboy zegt
Ah een update met de prijs?
Opzich prima, 60kWh en een beetje snelladen, daar kunnen veel mensen wel mee uit. Zelfs voldoende voor wat vakanties.
Gezien de vorm van de auto verwacht ik wel dat mensen teleurgesteld gaan zijn over het verbruik als ze meestal boven de 100km/u rijden.
Ik denk ook wel dat hij een beetje zwaar is. Mijn Opel gaat met 204pk en ook 60kWh in 7 seconde naar de 100 en weegt 1600kg. Deze zal wel tussen de 1800 en 2000kg zitten, maarja het biedt ook meer ruimte.
AudiRS zegt
En meer. Je kan een BMW niet met een Opel vergelijken…
fanboy zegt
@AudiRS: het ging me natuurlijk om de prestaties
Johanneke zegt
Die Q4 e-tron is echt zo’n slechte auto en. Spuuglelijk, duur, langzaam, slechte range. Niet best.
ggj1987 zegt
Het is toch belachelijk dat een X1 het instapmodel is? Waarom geen 1-Serie??
V8Vantage zegt
Dit is het instapmodel van de X1 reeks. Niet van heel BMW ;-)
SvenB zegt
Geen vierwielaandrijving, maar heeft hij nu dan voor of achterwielaandrijving?
BMW kennende zal het wel voor zijn….
JelmerS zegt
Premium FWD.. vandaar waarschijnlijk ook de langzame tijd naar de 100. De bandenboer wordt hiermee je beste vriend.
fanboy zegt
@JelmerS: Dat valt wel mee, ik heb exact hetzelfde vermogen in mijn elektrische voorwielaangedreven Opel en die zit in 7 seconden op de 100.
Het is vooral het gewicht.
Ik doe ook nog aardig lang met de banden ondanks vlot optrekken.
Wel zou ik ook hopen op RWD in een BMW