Nóg een cross-over van Toyota? Jazeker, de Toyota Corolla Cross is gearriveerd in Nederland.
Je kunt nooit genoeg cross-overs hebben. Dat is in ieder geval het motto van de meeste autofabrikanten tegenwoordig. De ene na de andere cross-over wordt namelijk op ons afgevuurd. Het wordt er allemaal niet overzichtelijker op.
Toyota had al de Yaris Cross, de C-HR, de RAV4 en de elektrische bZ4X, maar nu is er dus ook de Corolla Cross. Dit is een C-segment cross-over. Daarmee zit de Corolla Cross in hetzelfde segment als bijvoorbeeld eh… de Toyota C-HR.
Eerlijk is eerlijk: de Corolla Cross ziet er heel anders uit dan de C-HR. In die zin is er dus genoeg onderscheid. Waar de C-HR vooral een hippe cross-over is met een aflopende daklijn, is de Corolla Cross meer een praktische cross-over zonder poespas. De naam Corolla past daar dus perfect bij.
We kregen de Toyota Corolla Cross in december al voor het eerst te zien. Zoals meestal ontbrak er nog een belangrijk stukje informatie, namelijk wat de auto moest kosten. Inmiddels zijn de prijzen van de Toyota Corolla Cross echter ook bekend.
De Corolla Cross is er vanaf €36.995. Voor dat geld krijg je een 2.0 hybride met 197 pk. Die aandrijflijn is ook in de C-HR te vinden, maar daarin heb je maar 184 pk tot je beschikking. Verschil moet er zijn. De 2.0 is trouwens de enige optie qua aandrijflijn.
We pakken natuurlijk ook de prijzen van de concurrentie erbij. Die is er genoeg. Een kleine greep uit de concurrenten:
- Kia Niro 1.6 GDI Hybrid (141 pk): €31.995
- Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid (197 pk): €36.995
- Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV (230 pk): €38.995
- Opel Grandland 1.6 Turbo Hybrid (224 pk): €43.799
- Peugeot 3008 HYbrid 225: €44.120
- Mazda CX-5 SkyActiv 194: €44.240
- Volkswagen Tiguan 1.4 TSI eHybrid (245 pk): €48.190
Één op één vergelijken is een beetje lastig. Enerzijds hebben concurrenten namelijk goedkopere versies die geen hybride zijn en minder vermogen hebben. Anderzijds heb je de duurdere (plug-in) hybrides met meer dan 200 pk. De Corolla Cross zit een beetje in het gat ertussenin.
De Corolla Cross is in ieder geval niet buitensporig duur voor een hybride in dit segment. En het is gewoon een degelijke Toyota. Het zal dus ongetwijfeld een succesnummer worden in Nederland.
De eerste exemplaren arriveren dit najaar bij de dealers.
Variomatic zegt
Gaaap.. de zoveelste truttige, domme crossovert met een totaal inwisselbaar uiterlijk en een ‘stoer’ booskijkend front.. zielige wannabe mobieltjes, bleh
Jan zegt
Corolla Cross 2.0 Hybrid 197 pk: € 36.995 is zelfde prijs als Fiesta ST met 200 pk.
Fiscale sturing met BPM worden leuke auto’s nek omgedraaid, gefileerd met botte bijl.
karhengst zegt
Een vanafprijs van 37k is toch eigenlijk best wel pittig voor een doorsnee C-segmenter. Ja, het is een betrouwbare Toyota met 200pk, maar het is zo maar gevoeld 10k meer dan wat tien jaar terug het instapbedrag was.
mashell zegt
Grappig. Ik dacht €37k voor een 200pk sterke Toyota SUV in het Tiguan segment die ook nog eens helemaal niet lelijk is (terwijl de RAV4 zo veel lijnen heeft dat die spuuglelijk is), dat is een super aanbieding! Ik doe snel mijn Human Nature soft shell jasje aan en ga in de rij staan bij de Toyota dealer!
kappenou zegt
@karhengst: o ik had echt het idee dat het echt een mooie prijs is.
Trouwens met zoeken naar een 200pk SUV in die klasse voor €27k. Ga je niet vinden
Een tiguan 1.4tsi 122pk instap easyline begon al bij €30k. Een 1.4 160pk instap bij €35k
Dus nee dit is gewoon een mooie prijs
karhengst zegt
Ik stel ook niet dat het een slechte prijs is voor wat je krijgt. Echter, als dit de vanafprijs is, is het wel een stuk lastiger in het segment instappen. 120 PK is voor de doelgroep immers meer dan voldoende.
sportabgasanlage zegt
@karhengst op de site van het CBS staat een calculator waar je kunt uitrekenen wat iets ‘vroeger’ kostte, rekening houdend met inflatie. 37K in 2021 was in 2011 31K, dus zo gek is jouw constatering niet. En daarbij krijg je nu veel meer auto dan 10 jaar geleden.
rutgerg zegt
Toyota heeft ook de Highlander nog…
Overigens dacht ik dat deze Corolla Cross meer in het vw T-Roc en Mazda CX-30 segment zou zitten.. aangezien de Rav4 al tegenover de Tiguan en Grandland staat… maar zal t wel mis hebben.
dree16v zegt
Binnenkort met op de linkerbaan te vinden met 96 km/h met twee fietsen op de ANWB fietsendrager. Ideale auto voor ANWB stellen
PunicaOase zegt
Vind de Corolla als station best geslaagd.. maar dit is weer een ‘dikke drol’..