In een milieuvriendelijke auto rijden terwijl iedereen het tegenovergestelde denkt: het kan nu met de nieuwe Grand Cherokee!
Grote Amerikaanse SUV’s zijn zo ongeveer de laatste auto’s die het goed doen in Nederland. Met een vijf ton kostende V12 supercar doe je nog betere zaken in ons land. Toch is de nieuwe Jeep Grand Cherokee gewoon weer leverbaar in Nederland.
Waarom Jeep hier nog heil in ziet? Het toverwoord is hybride. De compleet nieuwe Grand Cherokee is er namelijk voor het eerst als PHEV. Dat was ook te verwachten, want zelfs de Wrangler is er tegenwoordig met een stekker.
De vorige Grand Cherokee dateerde al uit 2010, dus het werd wel tijd voor een opvolger. Die is er nu dus. We zijn inmiddels aanbeland bij de vijfde generatie Grand Cherokee. Dit is geen doorontwikkeling van de vorige, maar een auto die op een nieuw platform staat. Ook qua design is de Grand Cherokee helemaal fris.
De Grand Cherokee is geen auto die gemaakt is met Nederland in gedachten, maar de aandrijflijn is nu wel Nederland-proof. Onder de motorkap is namelijk een bescheiden vierpitter te vinden. Omdat het een PHEV is levert de Grand Cherokee gelukkig alsnog prima cijfers: 380 pk en 637 Nm. Je kunt zelfs tot 51 km volledig elektrisch rijden, terwijl je intussen met de nek wordt aangekeken door GroenLinks-minnend Nederland.
Betekent dit dat de Grand Cherokee nu betaalbaar is in Nederland? Nou, dat valt een beetje tegen. Je bent alsnog rond de ton kwijt. De vanafprijs is namelijk €97.900. We moeten er voor de volledigheid wel bij zeggen dat het hier om de ‘Exclusive Launch Edition’ gaat.
De Exclusive Launch Edition is dus een uitvoering met alles erop en eraan. Je kunt bijvoorbeeld rekenen op maar liefst vier 10 inch schermen, waaronder een head-up display en een apart scherm voor de bijrijder. Verder krijg je onder meer 21 inch velgen, McIntosh audio met 19 speakers en 16-voudig verstelbare verwarmde en geventileerde stoelen. Het interieur is ook fraai aangekleed met Palermo-leer en notenhout.
Nog een verzachtende omstandigheid wat de prijs betreft: concurrenten als de X5 eDrive45e en de GLE 350 e hebben een stuk minder vermogen en koppel. Dan nog blijft een ton veel geld voor een Jeep met een viercilinder. Maar wellicht komt er nog een goedkopere instapversie.
christian85 zegt
Een ton? Voor een Jeep? Een ton voor een BMW vind ik ook teveel, laat staan voor een Jeep
ar156sw zegt
@christian85: Als ik nu een ton aan een SUV zou uitgeven, zou ik het toch wel overwegen… zietner goed uit, alles erop en eraan, stuk origineler dan een X5 (en voor hetzelfde geld waarschijnlijk luxer en sneller). Als het een beetje ok rijdt en in elkaar zit, zou ik het wel weten!
hehe zegt
@christian85: een beetje aangeklede X5 krijg je niet voor een ton… XC90 moet lukken.
Ik vind de neus van deze Jeep niet fraai en de stoelen zien er nu al uitgeleefd uit
atrak zegt
@hehe: liever een Jeep dan een Volvo.
kevertje zegt
We praten 5 jaar later dan nog eens over die keuze ;-).
vondick zegt
En dat vermogensverhaal klopt ook niet. De 45e aandrijflijn heeft tegen de 400pk
jessepinkman zegt
Precies, 394 pk dacht ik. Plus je rijdt een zwaar geknepen 6-cilinder (!) die zeer gemakkelijk te tunen (of ‘ontgrendelen’) is richting de 500 pk (systeemvermogen) én het accupakket is groter..
lecomte zegt
@christian85: Nee, €97.900, net geen ton.
camber24 zegt
Grand Cherokee altijd heel erg gaaf gevonden. Maar ook dit model prijst zichzelf weer compleet uit de markt. Dan veel liever een van de Duitse concurrenten. En voor degenen die melden dat dit veel origineler is enzo; succes met de inruil van dit ding. Schrijft af als een malle. Verkoopt hier niet voor niets zeer slecht. Vind dat jammer, want ik vind het een oprecht mooie auto.
Richmond zegt
@camber24: verkoopt hier niet omdat iedereen Duits wil en niet Duits / Europees geen eerlijke kans geeft vanwege vooroordelen
DeWitteCondor zegt
@benja01: ik vind het ook jammer dat je ze zo weinig ziet. Gave auto. Maar het zijn natuurlijk niet alleen maar vooroordelen. Er waren bij de vorige generatie enkel joekelige motoren leverbaar en het interieur leek gemaakt van frietbakjes. Dat slaat hier gewoon niet aan.
geelbarrel zegt
Ik vond de vorige generatie door het italiaanse vleugje design best prettig. Deze hebben ze met een Stella’s chroomstrip van de Opel Adam uitgevoerd. Jammer.
3246cm252kw zegt
Niet best hoe die voorstoel eruit ziet als dat een nieuwe auto is 😂 kauwgomballen kwaliteit…
slowland zegt
JEEP = Jouw Enige Echte Probleem
Niet voor mij…. Trouwens, beste berg belasting weer. Hier in Canada kost de aangeklede V6 ongeveer C$65000 = E45000
larosport zegt
Iedereen vergeet hierbij de nieuwe defender p400e, deze is ook al verkrijgbaar van net onder de 90k en dan heb je toch iets anders dan de het gangbare spul
kevertje zegt
Het interieur is heel knap maar zoals bij alle US-Cars, het zijn eerder ‘consumables’ dan dingen waar je de tijd kan mee trotseren. Een paar jaar later klaar om vervangen te worden door ’the new model’ waarbij bumpers en lichten net een beurt gekregen hebben. Maar ach, onze overheden gunnen ons het plezier niet meer om zaken langer te blijven gebruiken – ze noemen dat ‘ecologie’ naar het schijnt, wat je ook koopt, over 5 jaar kom je er nergens meer mee.
denniyo zegt
@larosport Eens, je hebt helemaal gelijk! Zou ook mijn keuze zijn idd! Pracht van een auto, heerlijk anders en technisch gezien waarschijnlijk de beste aanbieding in dit segment!
kaeser zegt
Weer een auto van Jeep dat hopeloos te laat is. MRB gaat in 2025 een stapje omhoog om daarna volledig op 100% te zitten, mits uitstoot minder dan 50gr p/km is. Leasend (?) heb je er nog een even wat aan, particulier al helemaal niet. Probeer hem maar eens na 2025 kwijt te krijgen. Wel jammer want leuke auto’s.
DeWitteCondor zegt
@kaeser: ik denk niet dat Jeep zich iets aantrekt van de regels in ons landje. Zo interessant zijn we niet voor Jeep.