Citroën maakt de prijzen bekend van de gloednieuwe C4 en de ë-C4.
Introducties van opvolgers van bestaande modellen zijn niet altijd even spannend. Fabrikanten zijn vaak voorzichtig, zeker als het om bewezen successen gaan, en kiezen voor evolutie. Dat is niet wat Citroën deed met de nieuwe C4. In plaats van een huis-tuin-en-keuken hatchback is de C4 opeens een SUV-coupé geworden.
Dit is sowieso al een van de meest discutabele carrosserievarianten, maar Citroën koos ook nog eens voor een paar opmerkelijke designelementen. Neem bijvoorbeeld de koplampen en de spoiler aan de achterkant. Ondergetekende wordt er niet enthousiast van, maar liefhebbers van Frans design denken daar wellicht anders over.
De komst van de nieuwe C4 markeert ook de komst van de eerste volwaardige elektrische auto van Citroën. Ja, er was natuurlijk de C-Zero, maar dat was eigenlijk een Mitsubishi. Bovendien was de inzetbaarheid heel beperkt, vanwege de waardeloze actieradius. De ë-C4 heeft een actieradius van 350 km, dus daar heb je al meer aan.
Goed, wat kost dit aparte Franse gebakje? De prijzen van de nieuwe Citroën C4 beginnen bij €26.890. Voor dat bedrag heb je een 130 pk sterke PureTech 130 Feel. Voor de ë-C4 moeten we uiteraard wat hogerop kijken in de prijslijst. De elektrische Citroën is er vanaf €38.190.
De ë-C4 moet het op gaan nemen tegen andere elektrische cross-overs als de Peugeot e-2008, de DS 3 Crossback E-Tense en natuurlijk de Kia e-Niro en de Kona Electric. De Peugeot en de DS bieden een kleinere actieradius (320 km) voor meer geld, dus wat dat betreft scoort de ë-C4 al punten. Bij de Kona Electric en de e-Niro is het wel zo dat je voor een bedrag van respectievelijk €41.595 en €44.995 een WLTP-actieradius hebt van 455 of zelfs 484 km. Daar kan Citroën dan weer niet aan tippen.
De C4 en ë-C4 zijn per direct te bestellen en de levering gaat in januari 2021 van start.
grasvreter zegt
De achterkant ziet eruit als het een hyundai inoniq met een ontwikkelingsachterstand.
alassad zegt
wat een generiek nietszeggend design is dit geworden zeg.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
autodidact zegt
@alassad: OK, ik hap: Je kunt er veel van vinden maar niet dat het generiek en nietszeggend is.
alassad zegt
@autodidact: ik had het ook geloofd als dit design op een random Koreaan, Japanner of chineze auto had gezeten. Vind er niks Citroens aan. Maar goed, smaken verschillen
autodidact zegt
@alassad: een echte Citroën vind ik het ook niet nee, dat ben ik met je eens, maar het ontwerp op zich is voer voor discussie
christian85 zegt
Bij een merk als Citroën kan ik het aparte design altijd wel waarderen
potver7 zegt
@christian85: wat is apart aan dan? Ik zie alleen maar rare ingewikkelde verlichtingsarmaturen, verder is het een vrij saai ontwerp. Dit soort bumpers vol vouwen doet Toyota al 10 jaar…
flutterby zegt
Typisch Citroen, leuke auto.
9000cse zegt
Wat ik merkwaardig vind is, dat de carrosserievariant anno 2020 nog steeds discutabel gevonden wordt. Autoproducenten zoeken nou eenmaal niches op om iets nieuws uit te proberen, maar of het aan zal slaan weten ze bij voorbaat niet.
Toen in 2008 één van de eerste auto’s van dat type werd geïntroduceerd, de BMW X6, behoorde ik ook tot de categorie van mensen die hem niet konden pruimen. Maar hij sloeg toch aan in die zin dat andere merken volgden. En dat doen ze niet als er geen markt voor blijkt te zijn.
Inmiddels zijn we 12 jaar verder en we zouden er dus best wel aan gewend kunnen zijn. Er komen er immers elk jaar meer bij. De vraag is alleen of je het zelf een mooie variant vindt. Smaken verschillen immers en dat vormt gelukkig een gevarieerd straatbeeld.
Of je SUV’s (coupé) mooi vindt of niet, er blijkt een (flinke) markt voor te zijn en daarom zullen we er met z’n allen aan moeten wennen. Deze nieuwe Citroën is er weer een aanvulling op. Binnen het segment vind ik hem best wel geslaagd, omdat het een Citroën is. En die dienen zich heel vaak te moeten onderscheiden van andere auto’s. Het hoort nou eenmaal bij dat merk. Vandaar waarschijnlijk ook die koplampen. En voor wat die spoiler betreft: Het misstaat hem niet vind ik. Zeker als ik hem vergelijk met die van über-ultra-super-hyper-cars! Die vind ik pas echt discutabel.
mashell zegt
Die eerste X6 was vooral erg bol. Inmiddels is het liftback SUV ontwerp verder geevalueerd. Er zijn natuurlijk missers zoals de eerste GLE coupe geweest. Maar ook toppers als de E-tron sportback. Zeker op kleinere modellen als deze Citroen werkt het gewoon goed.
rogerzz zegt
Mijn redenatie: wie kopen auto’s? De ‘oudere’ generatie. Mensen onder de 35 jaar kopen procentueel gezien geen nieuwe autos. Die leasen vaak bijtellingsknallers of kopen 2e hands.
Wat willen ‘oudere’ mensen (35-80 jaar): vaak geen sportieve/dure auto of SUV maar een meer rationele/praktische auto. Zie ook de populariteit van een Berlingo, heb ik nooit begrepen. Lelijk, matig-praktisch, nietszeggend. Deze nep-SUV heeft een hoge instap, lager verbruik (tov echte SUV’s), net voldoende praktisch, niet al te duur. Dan ben je er voor die doelgroep.
Om even in Duitse producten te spreken zou ik zeggen, zoek je iets kleins/2e auto: Polo. Woon/werk? Golf. Familie: Passat/Octavia/A4/3serie. Meer opties qua carrosserie heb je in mijn optiek niet nodig in Nederland.
Mijn mening is dus ook voorspelbaar: Ik vind dit een zinloze auto. Niet sportief, geen SUV mogelijkheden, niet praktisch, niet zuinig, niet mooi.. Een doorsnee Passat oid is ‘sportiever’ / praktischer / zuiniger / mooier.
flutterby zegt
@9000cse: zowel de aflopende daklijn en hoge zit dankzij de dubbele vloer zijn gewoon perfect voor een EV platform.
lekbak zegt
@9000cse: volgens mij is deze carrosserievorm vooral discutabel omdat het het slechtste van alle soorten combineert. Niet praktisch, niet zuinig en niet sportief. Het is wat dat betreft perfect representatief voor de oudere generaties, generaties die groot zijn geworden met de gedachte dat het volstrekt normaal is om op grote schaal grondstoffen te verspillen zonder om klimaat, milieu of aardse voorraden te denken.
9000cse zegt
@lekbak Je zegt dus, dat “…de oudere generaties, generaties die groot zijn geworden met de gedachte dat het volstrekt normaal is om op grote schaal grondstoffen te verspillen zonder om klimaat, milieu of aardse voorraden te denken” er schuld aan zijn dat autoproducenten deze carrosserievariant op de markt hebben gebracht? Dat betekent dan, dat de vraag er dus al was voordat het product bestond! Toch knap van die alles verspillende oudjes dan! Maar alle gekheid op ’n stokje: Probeer de volgende keer je wereldbeeld eens aan te passen aan de werkelijkheid, want je demonstreert met die uitspraken alleen maar er erg weinig van begrepen te hebben.
lekbak zegt
@9000cse: ik zeg dat deze carrosserievorm discutabel is omdat dit het toppunt van verspilling is. Mensen die hierin rijden bewijzen hiermee dat ze werkelijk geen ene fuck om wat dan ook om hun heen geven.
9000cse zegt
@lekbak En ik zeg, dat je dan gewoon de 2-zits coupés en cabrio’s voor het gemak maar even vergeet.
lekbak zegt
@9000cse: dan moet je daar toch echt beter over nadenken. Een coupé is de meest efficiënte manier om 2 mensen te vervoeren (wat auto’s betreft). Die zijn namelijk aerodynamisch. Een cabrio voegt daadwerkelijk iets toe aan de beleving. Een suv, en dan vooral dit soort voegt niks toe. Het is pure verspilling van alles wat je maar kunt bedenken. Het enige voordeel is subjectief, mensen “vinden het mooi” ofzo. Het zijn rijdende middelvingers.
Loek zegt
Jammer inderdaad dat het nou weer een coupé-SUV moest worden. Daklijn van de Cactus en het is best een knappe bak volgens mij.
moveyourmind zegt
Gemiste kans om niet iets meer naar de modellen uit het verleden te kijken bij het ontwerpen van de achterkant. Ze hadden iets met een concave achterruit moeten doen. Of goed naar de BX Sport moeten kijken. Wel een heel mooie grille, blijft goed bedacht. Twee simpele lijnen waarin het Citroënlogo is verwerkt.
autodidact zegt
@moveyourmind: Ah de BX Sport! Doet mij denken aan die scène uit Flodder waarbij Johnny en Kees een wagentje gaan scoren… met een polaroid fotootje
scalvaro zegt
Das wel een heel klein coronaschermpje bij de voorruit.
MarcoM zegt
Tja, je blijft toch altijd Citrofielen houden, net zoals je Saab rijders hebt. Die categorie blijven hun merk trouw. We zullen zien hoe de fransoos het er electrisch vanaf brengt.
eirmakk zegt
Verrassend weer, twee beeldschermen plakken en je hebt een interieur. Doe mij maar een chique Bmw met varkens snuitje.
mashell zegt
Een BMW waarin het interieur ook uit twee schermen in ongeveer dezelfde configuratie bestaat…
sizedoesmatter zegt
Ik ben best wel een Citrofiel, maar dit (vooral de achterkant) doet mij vooral denken aan de Pontiac Aztec. En dat is zeker geen compliment.
Wàt een lelijkerd! Citroën onwaardig, hoewel ze dat ook vaker hebben gedaan (Axel iemand?).
volt zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
MarcoM zegt
@volt: De 39,2KW uitvoering haalt met wind in de rug en veel 60/80 km wegen maximaal 350 km. De 64KW zit dan op 500 km.
BloodSeaker zegt
Kijk. Die achterkant met die spoiler, dat is de verwijzing naarde vorige c4 coupe natuurlijk. De voorkant is ff wennen. Maar ziet er toch allemaal netjes afgewerkt uit, ook vanbinnen. En rijcomfort is zelden slecht. Ik hoop dat ik em veel zie rijden, want het is gewooneens een leuk design. Want de BMW, Mercedes, audi’s worden best saaie wagens tegenwoordig
apos zegt
Wat een beauty
doublechevron65 zegt
De voorkant ja, want leuke verwijzing naar de GS. Maar die achterkant, die verwissel ik constant met een Toyota, slecht dus. Anders zijn is heden ten dagen natuurlijk niet meer zo eenvoudig.
joosstra zegt
Deze nieuwe C4 heeft heel veel weg van een Toyota C-HR (idiote naam overigens). Die vond ik in het begin ook lelijk, maar ondertussen valt hij nauwelijks meer op in het verkeer. Zelfs de Urus vond ik aanvankelijk een matig geval, en ook die begint te wennen, hoe vaker ik hem zie. Wat ik irritant vind is die e met puntjes erop. Dat heeft een hoog ‘kijk ons van Citroen eens aparte namen geven’ gehalte. Wat is daar de diepere betekenis van? Iemand die het weet?
Loek zegt
@joosstra: moet je volgens mij niet veel anders achter zoeken dan dat Citroën ook met ë wordt geschreven. Ik vind het wel grappig en het scheelt hen weer e-tjes zonder trema smeden :)