Neem een bedrag in gedachten en check daarna of je in de buurt zit…
Je hoort mensen vaak zeggen dat alles tegenwoordig zo duur wordt. En inderdaad, ga je naar de supermarkt, moet je voor een 150 gram zwaar zakje Lay’s Sensations Thai Sweet Chili potverdikke 1,75 betalen. Zeggen ze wel dat er zes porties inzitten, maar ook dat is een keiharde leugen. Na één keer knagen is de hele zak op. Man man man. Vroeger was het gewoon nog twee eerlijke Hollandse Guldens voor een zakje Smith’s Bolognese van 200 gram. En dat was dan ook nog dat echte goede spul, met veel meer zout en vet. Veel beter dus dan die slappe hap van nu.
Enfin, deze ontwikkeling kunnen we nog toeschrijven aan een door Mario Draghi opgevoerd organisch proces. Bij auto’s speelt dat proces ook, maar hebben we daarbovenop nog eens te maken met onze roverheid. Per auto wilde de staat vorig jaar, naast de toch al niet malse BTW, ruim vijf rug vangen aan CO2 tax. Alles bij elkaar heeft dit zo zijn weerslag op de cataloguswaarde van de gemiddelde nieuwe auto in Nederland. Die steeg vorig jaar namelijk met 20 procent ten opzichte van 2018 naar 36.898 Euro, aldus BNR. Ter referentie: In 2012 was dat nog 25.537 Euro. Doe maar ruig!
Oké het kost dus wat, maar voor dit bedrag heb je dan bijvoorbeeld wel een voorwielaangedreven BMW 118i met twee opties. Een CRISAS Cooper S dan wel een gerse Volkswagen T-Roc Bussiness R met een een-punt-vijfje behoren ook bíjna tot de mogelijkheden. Affengeil! Heb jij vorig jaar ook een nieuwe auto gekocht, of ben je een pauper? Laat het weten, in de comments!
kempenaer zegt
Pauper.
kempenaer zegt
Dus…
torsen zegt
Hoeveel model 3’s zijn er vorig jaar wel niet verkocht?
Erik zegt
@torsen:
Die zijn verkocht aan lease maatschappijen (bedrijven) en niet privé aan de burger met een modaal of nog minder inkomen.
potver7 zegt
@erik2907: Ja, en? Ze zijn wel verkocht, en ik gok zo dat de flink gegroeide populariteit van EV’s voor een heel groot deel de oorzaak is van de hogere gemiddelde autoprijs.
rotasaxal zegt
@potver7: Het stuk slaat ok weer nergens op. Ze eindigen immers met “Heb jij vorig jaar ook een nieuwe auto gekocht, of ben je een pauper?” die vraag slaat dus niet op de rest van de tekst.
Dutchdriftking zegt
Ooit kocht je voor 29k een golf 5 GTI…..
kennone zegt
@dutchdriftking: daar koop je nu nog geen instap Fiat 500 Abarth voor
b088y zegt
@dutchdriftking: modaal inkomen lag toen ook op 29k, nu 36k.
Ja alle is duurder geworden, gelukkig is het comfort en de prestatie van de auto er ook op vooruit gegaan.
7.2 sec naar de 100 en dat met een GTi batch
mwti zegt
@dutchdriftking: ja een kale 3 deurs. Ik had er destijds een nieuw gekocht voor 36K. Geen navi, geen xenon, geen open dak, geen stoelverwarming, geen 18 inch maar wel 5d en dsg en metallic.
potver7 zegt
@dutchdriftking: Ooit betaalde je meer voor een eitje dan voor een ijsje.
lpgbarrel zegt
Ik ben pauper, de nieuwe komt pas dit jaar!
moveyourmind zegt
Ik had het echt nooit geraden…
Heb dan ook weinig met nieuwe auto’s en met gemiddelde auto’s al helemaal niets.
golf1985 zegt
Ik heb een oude gekocht! Veel leuker als een nieuwe auto
dutch zegt
@golf1985: dan
autogeak zegt
@dutch: Neeeee beter he
cabriohater zegt
@golf1985: 2e hands automarkt word er ook niet beter van dat nieuwe autos steeds duurder zijn.
alloallo zegt
Uiteraard heeft onze maffe belastingsysteem met haar perverse prikkels haar invloed op de gemiddelde catalogusprijs.
In 2020 heeft echter Tesla (door de 4% regeling) meer invloed op de catalogusprijs dan de BPM.
Menig Tesla-rijder had normaliter niet meer dan 40k uitgegeven dan 60K
b088y zegt
@alloallo: voordeliger voor de werknemer, maar werkgever/leasemaatschappij moet toch echt die 60k aftikken, schijnbaar zijn wij bereid deze prijzen te betalen.
Indirect betaald de medewerker mee, want er blijft minder geld over voor brutoloon.
padoempats zegt
@b088y: Niet helemaal waar. Ten eerste betalen ze de btw niet. En er zijn ook extra milieuaftrekken. En geld is goedkoper geworden (lage rente)
rotasaxal zegt
@padoempats: ten derde hoeven ze over het algemeen geen 60k af te tikken om dat er of ingeruild wordt of geleasd wordt.
lekkerlinksrijden zegt
@alloallo: 2019 was 4%, 2020 8%
mperformance zegt
Zit denk ik ook een keerzijde aan. Als je kijkt naar de veiligheid van een nieuwe auto en de opties die wij ‘vanzelfsprekend’ vinden dan is het niet gek dat auto’s steeds duurder worden
toniominestrone zegt
@mperformance: schijnveiligheid, mensen voelen zich in een moderne auto eerder onfeilbaar terwijl je in een oude auto nog echt bezig bent met “sturen”, mijn neef wilde onlangs eens met mijn BMW 2002 een toertje maken, komt hij na 10 minuten als terug: ” oom er is iets mis hoor, ik krijg het stuur bijna niet gedraaid”, tja in 1973 was stuurbekrachtiging nog een luxe.
mperformance zegt
@toniominestrone: Dat mensen zich in een moderne auto onfeilbaar voelen ben ik het wel mee eens. Maar hoe leuk zo’n 2002 ook is, ik maak liever een zware klapper met een nieuwe 3:)
mashell zegt
@toniominestrone: juist analyse maar foute conclusie. Het is geen schijnveiligheid maar juist heel echte veiligheid. Iets als stuurbekrachtiging maakt een uitwijkmanoeuvre een heel stuk gemakkelijker, iets als ABS maakt een noodstop een heel stuk succesvoller, iets als airco maakt je een stuk oplettender, iets als navigatie ontlast van een lastige taak die veel attentie vraagt.
tttijn zegt
@toniominestrone: je mag blij zijn dat je geen belletje kreeg dat ie m in de vangrail had geparkeerd
Erik zegt
Hier heb je voor minder dan € 20.000,- volop keuze, zelfs Bi-Fuel (LPG) standaard af fabriek.
https://www.dacia.nl
karhengst zegt
@erik2907: Waar vind ik de keuze voor een begeerlijke auto?
iannuzi zegt
Lekker leasen, bezit is zo 2019
mwti zegt
Een ton is niet bijzonder meer, ik heb vorig jaar een tweedehands 911 gekocht voor 170K
b088y zegt
@mwti: 170k is niet bijzonder meer, ik heb vorig jaar een auto gekocht van 250k. BAM! Nu ben ik stoerder
b088y zegt
Sorry, beetje flauwe opmerking. Ik heb helemaal geen auto van 250K gekocht. Maar als jij een auto van 170k koopt (wat ik alleen maar mooi vind) betekend niet dat 100k niet bijzonder is voor een auto. 98% kan zich geen 100K voor een auto veroorloven en bijna 100% van de autoblog lezers kan voor 100k een droomauto kopen.
mark997gt3 zegt
@mwti: een ton voor een auto is heel bijzonder. In NL verdient maar 1% van de beroepsbevolking meer dan 100k bruto. Met 100k bruto kan je echt geen ton aan een auto uitgeven. Waarschijnlijk hoor jij dan bij de 0,1%. Dus 1 op de 1000 mensen kan misschien 100k uitgeven aan een auto. Dit zet even alles in perspectief. Je bent extreem bevoorrecht maar geniet ervan!!! Je leeft maar 1 keer.
staal zegt
Ik kan geen nieuwe auto betalen.
rotasaxal zegt
@staal: de meest niet, ook niet de Tesla 3 rijders die zitten immers al te zeuren over een paar tientjes extra bijtelling die ik al in een paardagen kwijt ben aan benzine.
Rick-dos zegt
Ooit betaalde je voor een splinternieuwe BMW 325i E30 €29.000 (ongeveer fl. 65.000). De BMW M3 E30 nieuw was €46.000 (ongeveer fl 101.995). Eén van de duurdere opties was toen een “boardcomputer”. Leek meer op een goedkope calculator die in je dashboard zat en waar je dan het verbruik van kon aflezen. Had je dan ook 15 inch BMW BBS honinggraatvelgjes er onder zitten. Tijden veranderen…
noodlesoup zegt
Denkt terug aan ene pentium 1 computer met 17″ crt monitor voor 5000 gulden… Tijden veranderen idd.. En ik word oud ?
thomasthomas zegt
@noodlesoup: bij ESCOM zeker met 11% woeker rente op hun eigen credit kaart.
JanJansen zegt
Ben nu 5 jaar medisch specialist, een nieuwe auto kopen is dan een illusie. Dus rij lekker door met mijn LPG youngtimer tot ik geen enkele milieuzone meer in mag.
mpgc zegt
@janjansen: jouw tijd komt nog wel ?
mark997gt3 zegt
@janjansen: loondienst?
Henk_he zegt
1x nieuw gekocht. Ik werd zo zielig van de afschrijving in ’t eerste jaar dat ik sindsdien weer gewoon occasions koop. Lekker met de kop eraf en iemand anders de de meeste afschrijving heeft gepakt.
bbfix zegt
Pauper, V70R uit ‘97… en een ton voor een auto, das een heleboel. Zowel vroegah als hedendaags..
alloallo zegt
@lekkerlinksrijden het artikel gaat over 2019! De 4 procent regeling droeg bij aan het de stijging van de cataloguswaarde
jaapiyo zegt
@JanJansen: maatschapje breh.
gamma81 zegt
Roestvrije Panda 141 gekocht voor 1100 euro, met 42000 op de teller.
mr27 zegt
Heb een tweedehands S5 gekocht, pauper dat ik ben!
cloverleaf zegt
Trotse pauper. Ik steek mijn geld liever in iets verstandigers dan een nwe auto…
noodlesoup zegt
Weer heerlijk tendentieus stuk. Verschil met 2012 is 11.500. Stel dat de BPM in 2012 0,- was (wat natuurlijk niet zo is, toen klaagden we ook over de BPM), dan is er nog steeds een stijging van 6.500, – door andere oorzaken. Inflatie was in deze periode niet zo spannend. Dan komt het vooral voort uit, prijzen auto’s zijn harder gestegen, mensen willen duurdere auto’s (lees: suv en hybride). Daarnaast denk ik zelf dat de extreem lage rente in combinatie met private lease, ook sterke invloed heeft. Wat extra’s opties en duurdere uitvoering kosten dan immers slechts paar tientjes meer per maand.
noodlesoup zegt
Hmm, andere reactie is verdwenen. Beetje tendentieus stuk. Tussen 2012 en 2019 is het verschil 11.500,- dus zelfs als in 2012 de BPM 0,- was (wat zeker niet zo is), is minder dan de helft van de stijging aan de BPM te wijten. Ik zeg, men wil duurdere auto’s zoals suv en elektrisch. Daarnaast zorgt de extreem lage rente voor groei private lease. En die duurdere versie kost dan maar enkele tientjes per maand meer. Dat lijken mij meer aannemelijke oorzaken van de prijsstijging. Maar wijzen naar de “roverheid” levert meer likes op ofzo..
lebeaunl zegt
Euh wie had of hadden er ook alweer tweedehnad 911’jes gekocht? #kuch # pauper :-)
sleepyj zegt
Pauper^2, maar ik rag mn oude jap lekker verder af.
Tonnie zegt
Nieuwe lease van 27,5k met 1 optie… Kolereduitsers.
kniesoor zegt
In de hier gehanteerde definitie – want vorig jaar geen nieuwe auto gekocht – een pauper. Ghe, da’s (dan weer wel) nieuw voor me ?
mopar zegt
Dan maar een pauper.
Blijf lekker rondrijden in mijn youngtimer 7 serie. Heerlijk smeuïge V8, adaptief onderstel en de hele dag moeiteloos 250 kunnen cruisen op de autobahn. Kost wat meer aan benzine en onderhoud maar dat neem ik dan voor lief. Heb kennissen die voor bijna €30K een fiesta 1.0 rijden…en dan verklaren ze mij voor gek.
petrolhead89 zegt
@mopar: Lekker mopar. Hier zelfde verhaal, alleen dan met een XK8:)
sabrerator zegt
@mopar:
Idem hier, met een S-Type. Leve de ouwe meuk!
Alfarobert zegt
Mijn eerste auto was een Opel kadett 1200 Special. Die had in 1975 spliksplinternieuw 10.000 GULDEN gekost.Daar reed ik regelmatig mee naar Groningen vanaf 1985 ofzo.Geen airbags,trommelremmen rondom.Geen electrische ramen,airco of wat dan ook.Zelfs geen lid van de ANWB maar dat maakte niet uit,het werkte prima.Wat kost een 1.2 Astra tegenwoordig? Euro is 2,20 en dan nog eens het dubbele.Dus die Kadett is minimaal 4 keer zo duur geworden.
ethylestra zegt
Toyota yaris TS gekocht voor een appel en een ei. En een lekkere ford focus diesel omdat het nog kan?
maferick74 zegt
@ethylestra: die rijden ook prima he
tweemeter zegt
Pauper dus, in 2019 een “previous owned” 911 gekocht, naast mijn fijne e46.
delaney zegt
Minder dan 20k voor een Dacia!
En dat vinden jullie dan OK.
Jullie Dutchies zijn knetterrrrrrrrrgek.
https://aanbiedingen.dacia.be
dijan zegt
In 1980 kocht ik al een nieuwe Golf GTI voor 22000 GULDEN ,
sanderm3 zegt
Hoeveel van die auto’s zijn gekocht met een lening, en dus onderaan de streep dankzij de rente nóg duurder? Ik gok … Véél. Want het is zo’n tijd dat iedereen elkaar de ogen wilt uitsteken met kijk eens hoe goed ik het heb met mn dikke “waggie”. En vervolgens wonen ze met 8man in een flatje in rotterdam-west om maar een voorbeeld te noemen.
karhengst zegt
Ik ben een pauper die aan het lease infuus hangt. Gelukkig wel BPM-vrij en buitenlandse bijtelling zodat er wat fatsoenlijks in bestelling staat. In Nederland is het huilen met de pet op en heb ik veel begrip voor alle tweedehands rijders en de gelukkigen met een Model 3 tegen schraaptarief. Elke andere optie is dief zijn van je eigen portemonnee.
phr34k zegt
Als particulier een nieuwe auto kopen is sowieso niet heel slim tenzij je graag geld over de balk smijt. Een auto van 2, 3 of 4 jaar ‘oud’ is net zo goed maar veel goedkoper. Na twee weken is dat 100% nieuw gevoel er toch wel af.
maferick74 zegt
Wie koopt er nu een ford fiesta st nieuw? Dan koop ik h eem over 3 jaren van je over. Niet te zuinig doen met de opties he.