Stiekem is de eerste elektrische stationwagon best eentje om in in de gaten te houden.
In Nederland zijn relatief compacte doch ruime en praktische stationwagons erg populair. Zelfs in het C-segment zijn we er gek op. Daarnaast zijn we ook erg gecharmeerd van elektrische auto’s. Nederlanders zijn immers erg progressief, verstandig en begaan met het milieu. Oh, en het is iets minder krankzinnig duur dan een auto met verbrandingsmotor rijden. Let wel: alsnog heel erg duur.
Maar de combinatie is gek genoeg nog niet gemaakt. Een elektrische stationwagon was tot voor kort nog niet leverbaar. Ja, dat ’tot voor kort’ stat er bewust, want je kan de MG5 Electric bestellen in ons land! Dat niet alleen, wij hebben de prijzen ook voor je.
Normaal gesproken vertellen we je eerst wat je krijgt en dan wat het kost. Maar voor vandaag doen we even wild en hebben we de prijzen van de eerste elektrische stationwagon voor je:
Prijzen eerste elektrische stationwagon:
- Standard Range Comfort | € 33.985,-
- Standard Range Luxury | € 35.485,-
- Long Range Comfort | € 36.985,-
- Long Range Luxury | € 38.485,-
Verschil Stand Range en Long Range
De eerste lijkt een heel makkelijke. De ‘Standard Range’ heeft een actieradius van 320 km volgens de WLTP, dankzij een 50,3 kWh-batterij. Het gekke is dat dit de versie is met het meeste vermogen: 177 pk. De Long Range heeft een iets groter accupakket: 61,1 kWh/ In dit geval levert de elektromotor 156 pk. De maximale range is 400 km.
Opvallend, ondanks het verschil in vermogen is er geen verschil qua prestaties. Beide versies gaan in 8,3 seconden naar de 100 km/u en kunnen een topsnelheid halen van 185 km/u.
Verschil ‘Comfort’ en ‘Luxury’
Standaard heb je het nodige wel op de Comfort zitten. Airco, LED-lampen voor en achter, lichtmetalen wielen (wel slechts 16″), 10,25 inch infotainment scherm en parkeerpiepers krijg je altijd mee. AppleCarplay, navigatie, DAB+, Android Auto en zo krijg je ook standaard.
Wil je meer, dan kies je de Luxury. Dan krijg je automatische airco, dimmende binnenspiegel, lederen bekleding (geen echt leer, zoals bij veel auto’s tegenwoordig) en 17 inch jetsers. Jouw ideale droomauto samenstellen kan in de configurator!
Meer lezen? Dit zijn de gaafste snelle stationwagons (en daar zit uiteraard een MG tussen)
martythamouse zegt
Ik vind hem niet mooi, compleet uit verhouding met die kleine wieltjes. Qua design moeten ze nog even doorwerken wat mij betreft.
mashell zegt
Er zal wel weer geklaagd worden dat deze Chinees is maar als ik de wagen zo bekijk dan is dit de optimale auto voor de gemiddelde Nederlander. De Skoda Octavia is onttroond!
kniesoor zegt
Oogt als een prima stationkarretje, een soort elektrieke Opel Astra Caravan. Als ik elektriek zou willen gaan rijden, lijkt dit me een prima propositie. De basisuitvoering zou volstaan, aangenomen, dat de range in de praktijk – ook in de winter – niet minder dan 250km is bij een beheerste rijstijl.
DeWitteCondor zegt
Het heeft wat weg van een Focus Wagon. Maar echt mooi kan ik het niet noemen. Maar wel een aantrekkelijk pakket voor een EV stationwagen met redelijk wat uitrusting.
rs6avant zegt
…maar de belangrijkste vraag bij een station blijft onvermeld? Namelijk: hoe groot is de kofferbak?
karhengst zegt
Nou afgaande op de foto van de kofferbak denk ik dat het aantal liters nog niet eens het grootste probleem is van dit model.
De laadvloer is zo verre van vlak dat je blij mag zijn als je planken de drempels op de Ikea parkeerplaats overleven.
bernoulli zegt
479 liter
1audi1 zegt
Jammer dat die MG’s zo verschrikkelijk rijden, zijn namelijk wel relatief goedkoop voor één elektrische auto
banderas zegt
@1audi1: nieuwe ZS rijdt echt meer dan prima.
gregorius zegt
lijkt me een auto die in je in NL zeer vaak kan gaan zien.
Uiterlijk is niet lelijk, maar ook niet mooi (daar heeft Opel 50 jaar op geleefd).
Prijzen zijn prima.
Ruimte voor de 2e kinderen en de middelgrote hond.
Range is prima voor het woon-werk of de caravan op de Veluwe in het weekend.
Alle moderne snufjes zijn aanwezig en het ziet er gewoon prima uit van binnen (kijken jullie even mee Toyota?). Zelfs lederen bekleding is mogelijk.
Arno's zegt
Weten jullie zeker dat ie niet amfibisch is? Lijkt op een boot
screamer zegt
En wat kan ie trekken? stationswagons zijn altijd populaire sleurhut-trekkers, dus hoe gaat dat?
kniesoor zegt
500 kg ongeremd volgens de EmDzjie website. Dat wordt dan op verkansie met een Alpenkreuner.
bernoulli zegt
Ik had deze al een paar keer voorbij zien komen in reviews aan de overkant van de Noordzee. Is best een ok EV. Niet speciaal, maar voldoet prima. Stoel staat wel wat te hoog.
Wat mij opvalt: het model dat in de UK al rondrijdt (de EV) heeft een grote zwarte plaat met horizontale chromen spijlen in de neus. Het model hierboven heeft een neus die meer lijkt op de Marvel R. Dus al een facelift voordat hij op de markt is?
Turbo S zegt
Er was al een elektrische station, de Porsche Taycan Cross Turismo was de eerste.