Het regent achtcilinders vanochtend!
Dus jij wil 422 pk uit een V8 diesel, 900 Nm koppel en een acceleratie van nul naar honderd kilometer per uur in 4,9 seconden in de verpakking van een Volkswagen Touareg. Ga maar vast onder de bankkussens zoeken naar wat losgeld, want de prijs van al dit moois is niet mals.
De Volkswagen Touareg was er tot nu toe in drie motorvarianten. Twee dieselmotoren en één benzine. Aan dat gamma hebben de Duitsers een lel van een motor toegevoegd. Het gaat hier om de 4.0 V8 TDI 4MOTION. Wie dit gaat kopen moet niet willen nadenken over afschrijving en andere kosten. Gewoon lappen en genieten van die achtcilinder, zolang het nog kan.
Een V8-diesel in een Volkswagen-product voelt bijna als een dinosaurus. Het recept is wel ongekend fijn. Een bootje trekken of de caravan slepen is peanuts voor zo’n krachtig blok. Wat dat betreft spreken sommigen over een klassieker. Het kan zomaar de laatste generatie zijn met 8 cilinders in het vooronder.
Dan de prijs, daar kwamen jullie immers voor. Volkswagen vraagt in Nederland 125.770 euro voor deze Touareg. Dat maakt het meteen de duurste Touareg van dit moment. De 3.0 TDI met 231 pk is er vanaf 81.125 euro, de 3.0 TDI met 286 pk kost 91.125 euro en voor de 3.0 TSI met 340 pk mag je 91.625 euro aftikken. Vanaf eind juni is de V8-diesel Touareg te vinden in de configurator.
gregorius zegt
En vanaf 90k in Duitsland.
Mooiste VW sinds tijden (persoonlijke mening) en nu met een prima blok erin. Ik zou me er niet voor schamen om er in te rijden
sander1980 zegt
Misschien wel de fraaiste SUV van dit moment en als 3.0 ook nog redelijk “betaalbaar”.
karaya zegt
@sander1980: Saaiste SUV bedoel je.
terazino zegt
Er staat op kantoor een 231 pk versie die als ‘bedrijfshoer’ in gebruik is. Qua model niet heel bijzonder, maar wel een ontzettend fijne auto om 1x per 2 weken mee naar de Ardennen te rijden.
WinkeB zegt
@terazino: naar de Ardennen met de bedrijfshoer? Vlaamse cultfilm in wording…
enjoypunani zegt
@winkeb: u bedoelt denk ik ‘kutfilm’?
kennone zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
loserboi932 zegt
Een 1500kg bootje incl trailertje trekken kan ook wel met een V8 benzine hoor. Die 4 keer per jaar dat je een boot sleurt. En dan heb je een auto die niet klinkt als een tractor.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Pfff, weinig ‘volks’ meer aan deze wagen..
lincoln zegt
@svenska_aeroplan_ab:
From Slovakia .. with love ..
karaya zegt
@svenska_aeroplan_ab: De vormgeving is wel ‘volkisch’. Ik weet precies welke bevolkingsgroepen dit “dik”vinden.
lincoln zegt
Voor een chiquere Bentayga valt de prijs wel mee ..
Dutchdriftking zegt
Geniaal! Jammer dat niet dit blok in de S6 is gekomen, zou de auto in mijn ogen écht af maken. Wat niet is kan natuurlijk nog wel komen……
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Haha volgens mij plaats jij deze reactie gemiddeld 1x in de week! Ik heb er mijn twijfels bij of dat blok wel zo geschikt is een A6. Hij is sowieso al zwaar in de neus en een V8 diesel zal het er niet beter op maken.
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: Als we op een V8 benzine een RS badge mogen plakken kan op een V8 diesel toch wel een S badge? De auto zal niet geschikt zijn voor circuit of een bergpas, maar voor de autobahn geniaal. Sowieso vreemd dat VW en Bentley de diesel lekker houden, en dat Audi en Porsche het blok niet durven te gebruiken….
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Ja het zal zeker kunnen, maar of de S6 daar nu zoveel beter van wordt. Ik denk dat hij slechts een fractie sneller is in rechte lijn. Verder heeft het alleen maar nadelen.
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: in basisvorm weinig sneller. De V8 heeft echter extreem veel reserves voor tuning, dan zal het verschil goed merkbaar zijn.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Ja daar heb je zeker wel gelijk in. Die V8 zal makkelijk over de 500 pk te tillen zijn.