De Sorento was vroeger een succesvoller prijspakker. Is de nieuwe Sorento dat ook?
Het gaat lekker met de bekendmakingen van prijzen vandaag. Hyundai heeft net de prijzen onthuld van de i20, nu is het tijd voor de Kia Sorento.
Kia Sorento
De prijzen van de Kia Sorento zijn enorm belangrijk. De prijs is namelijk is een indicatie voor het succes van de auto. De eerste generatie was relatief voordelig en zag je werkelijk overal rijden. De Sorento werd beter en beter, maar ook duurder en duurder. En in Nederland dus zeldzamer en zeldzamer.
Alle informatie over de nieuwste Kia Sorento hebben we al behandeld, het gaat nu enkel om de prijzen: wat kost het en wat krijg je ervoor terug? Er zijn twee Sorento’s. Beide zijn geëlektrificeerd: een Sorento Hybrid met 230 pk en een plug-in hybride. Van die tweede worden de prijzen later bekendgemaakt.
Dit kost een Kia Sorento
De Kia Sorento Hybrid kost 45.995 euro. Dan heb je een heuse ComfortLine. Deze heeft standaard Apple carplay, DAB+ radio, LED-koplampen en adaptieve cruise control.
Een stapje hoger staat de DynamicLine voor 48.995 euro. Deze heeft onder meer een 10,25 inch infotainment scherm met navigatiesysteem. De stoelen en het stuurwiel zijn verwarmd. Ook handig: zeven zitplaatsen.
Nog luxer
Maar het kan nog luxer. De DynamicPlusLine heeft onder andere lederen bekleding, panoramadak en achterbankverwarming. Tevens is er een Bose-geluidsinstallatie aanwezig. De achterklep kan elektrische worden bediend. De prijs bedraagt 52.995 euro.
Het topmodel is de ExecutiveLine. Dan krijg je onder meer niveauregeling op de achteras, een head-up display, nappa-lederen bekleding, 360 graden-camera en ventilatie op de voorstelen. Deze versie moet 55.995 euro kosten.
De belangrijkste graadmeter is in eerste instantie de oude Kia Sorento. Dat was een puike auto, maar deze kost tussen de 50 en 60 mille, afhankelijk van de uitrusting. Dat was nog een oudere auto met dieselmotor, je hebt nu iets meer salonfähige benzinemotor. De dieselmotor wordt nog wel in andere landen geleverd.
Voorwielaandrijving
Wel even opletten: de hybrid heeft alleen voorwielaandrijving. De PHEV die later komt is volgens Kia de enige met vierwielaandrijving. Daarbij drijft een elektromotor de achterwielen aan. De enige twee concurrenten die nu in de buurt komen, zijn de Honda CR-V Hybrid 2WD en Toyota RAV4 Hybrid 2WD. Die zijn allebei wel een maatje kleiner en zijn er vanaf zo’n 43 mille. Ook belangrijk: die zijn er niet als zevenzitter.
Wat dat betreft heeft de Kia Sorento goede papieren om een succesje te worden, alhoewel de meesten wachten op de Kia Sorento PHEV, die zal waarschijnlijk sneller en schoner zijn. Door dat laatste zal de meerprijs in Nederland heel erg meevallen.
Dutchdriftking zegt
Een erg Amerikaans design in mijn ogen. De auto zal daar dan ook vast goed verkopen. Wel met een iets andere motor natuurlijk.
nautique206 zegt
@dutchdriftking: achterkant lijkt een kopie van de explorer
michaelcorleone zegt
Vanaf de zijkant ziet de nieuwe Sorento er fors uit, de achterkant oogt wat Amerikaans. Ik wordt er zelf niet echt warm of koud van.
In deze klasse zou ik altijd gaan voor een Toyota RAV-4 of een Subaru Forester.
christian85 zegt
@michaelcorleone: deze is denk ik wel een slag groter
saxoke zegt
@christian85: niet enkel groter, ook veel mooier gebouwd.
moveyourmind zegt
Mooie wagen, vooral de achterzijde oogt erg goed. Lijkt me ook een nette prijs voor het formaat auto.
alassad zegt
Mooie prijs! Voo re hetzelfde geld heb je een Peugeot 5008, maar deze is veel ruimer lijkt mij!
eklasse zegt
Als je je Sorento (huidig model) inruilt krijg je dus ook nog een pak geld mee. Of je oude Sorento schrijft vanaf volgende week 10k af. Van eigen merk kopers moet KIA het dit keer dus niet hebben.
RazorHead zegt
Kan allemaal goed zijn, maar het heeft een volwaardig reservewiel!! Alleen daarom is hij al elke euro waard.
sudbina zegt
De oude met dikke diesel en 4wd was in Frankrijk slechts 30k. Bpm/btw vrijstelling bij remigratie is in dit geval best wel een goede deal gebleken. Huidige inruil aanbod is hoger dan de originele aanschafprijs ?
hplh zegt
@sudbina: ex btw en ex bpm. Dan zou je winst op een benzine variant waarschijnlijk nog veel hoger zijn.
w0o0dy zegt
Voor een vergelijkbare Mercedes GLB met 7 zitplaatsen en ongeveer dezelfde uitrusting zit je ruim boven de 60.000 euro.. en die gaat gewoon stuk en na 2 jaar is je garantie weg en zul je die ellende zelf moeten betalen. Dus… Eigenlijk helemaal geen gekke prijs.
Geen SUV met 7 plaatsen, zoveel ruimte en luxe voor dat geld.
saxoke zegt
@w0o0dy: qua forqua formaat is dit eerder GLC of zelfs GLE. Zo vergelijkbaar is dat GLB dingetje niet.
MAB zegt
Achterlichten lijken op die van de oude range rover sport
saxoke zegt
Zelfs naar Nederlandse normen vind ik de prijzen meevallen voor deze auto.