
Kost wat…
BMW heeft de Nederlandse prijzen bekend gemaakt van de BMW 8-serie Gran Coupe. En dat is belangrijk, want waar bij de vorige generatie (toen nog 6-serie geheten) de tweedeurs coupé nog de versie was die je moest hebben, is bij de nieuwe de Gran Coupe de mooiste. Als je een paar overtollige lijntjes op de flank wegdenkt, staat er bijna een Duitse Maser voor je neus.
BMW levert de Achter vooralsnog met drie verschillende motoren. Het begint met de ’40i’, die een geblazen zes-in-lijn op benzine heeft. Dit is de enige versie die je naast met xDrive ook met premium RWD kan krijgen. Het goede nieuws is dat ‘ie in het laatste geval ook meteen het goedkoopst is, namelijk 111.908 Euro. Met xDrive loopt de prijs op naar 119.286 Euro. Voor duivelsaanbidders is er ook een diesel, met de aanduiding ’40d’. Deze eveneens geblazen zes-in-lijn staat in de boeken voor 125.762 Euro.
De voorlopige topper uit de reeks is de M850i xDrive. Deze lekker klinkende achtpitter met 530 pk is in Nederland relatief erg prijzig dankzij de CO2-tax en moet minimaal 170.712 Euro kosten, waarvan 42.678 Euro voor de grammetjes koolstofdioxide. Ter vergelijking: in Duitsland betaal je voor exact dezelfde auto 122.700 Euro, minder dan hier een 840d kost. Het verschil gaat rechtstreeks naar Mark en zijn b0iZ in Den Haag. Koop dan?
Ik snap dat nieuwe auto’s als deze meer geleased dan gekocht worden (ja, wellicht gekocht voor de zaak), maar als het mij om kopen ging, was ik toch eerder voor een jonggebruikte Aston Martin Rapide S gegaan. Een stuk minder verfijnd, die Aston, maar het is wel een Aston…
@Jochempie: dat is toch wel een heel verschil, mooier idd. Maar wel heel erg achterhaald tov deze 8 . En als je elke dag rijdt is dat toch wel fijn.
Bijna 50K verschil, dat is geen kattenpis.
@atrak: En het schrijft in 8 jaar gegarandeerd af naar 0. Waanzin.
50k voor onze rovers in Den Haag. Vooral deze dames en heren aan het bewind houden, worden we blij van!
@rike: Ik snap het wel, als iedereen dit kan betalen hebben we een milieuprobleem.
@Jochempie: of juist niet, omdat veel mensen ook in andere auto’s gaan rijden die niet per se een dikke diesel of V8 aan boord hebben. Oude techniek er uit, nieuwe auto’s met goede filters er in.
@rike: ja, iedereen met zorgtoeslag, kinderbijslag of huursubsidie zou een 8 serie rijder met “Dank u wel” moeten begroeten.
Ik vind de 8 serie maar een zielloos apparaat. Niks speciaals en de lijnen vind ik echt kitscherig.
“En dat is belangrijk, want waar bij de vorige generatie (toen nog 6-serie geheten) de tweedeurs coupé nog de versie was die je moest hebben, is bij de nieuwe de Gran Coupe de mooiste.”
Ik vond juist dat je toen ook de gran coupe moest hebben…
@Rick-dos: 100% mee eens. Schrijver heeft stront in z’n ogen.
Bij de 6 serie was de Gran-coupé overigens ook mijn favoriet!
waarom niet meteen een 50d?
@TDI-goeroe: omdat ze daar graag een apart persbericht voor in de rondte sturen.
Met een chroomrandje rond de vensters ziet het er best aardig uit, je moet ook niet de ilusie hebben zo’n sloep sportief aan te willen kleden. Maar een gewone 5 serie blijft mooier.