U zocht een power-SUV met acceptabele buitenmaten?
Da’s mooi, Audi heeft ‘m voor je in het gamma én vanaf heden hangt er een prijskaart aan. Neem 96.360 ekkermannen mee en de kale versie zonder ook maar één optie staat bij je op de oprit. Voor dat geld krijg je zoals vermeld 340 pk en 700 Nm, een sprintje van 0-100 km/u in 5,1 seconden en een afgeregelde top van 250 km/u.
Het verbruik van de SQ5 TDI plus bleef op de cyclus hangen op een puike 6,6 l/100 km. Naar verluidt krijg je de stadssleutel van Ingolstadt en een plaatsje in de Raad van Commissarissen bij VAG als je dat cijfer ook daadwerkelijk weet te realiseren, dus dat wordt de komende tijd invoegen met 68,5 km/u.
De 3.0 biturbo V6 TDI is gelinkt aan een achttraps automaat, permanente vierwielaandrijving is natuurlijk standaard. Verder is de ‘plus’ te herkennen aan hoogglans zwarte accenten voor omlijsting van ramen en grille, spiegels, deurgrepen, ‘diffuser’ en spoiler. De Arablauwe lak is exclusief voor de plus, dan weet u dat.
Verder kreeg ook de gewone SQ5 TDI een update. De normale versie ging van 313 naar 326 pk en mag mee naar huis voor 88.990 euro.
*plus wordt in dit verband zonder hoofdletter geschreven, zo blijkt uit het persbericht.
gop1 zegt
Staat deze ook op Marktplaats?
Author zegt
@gop1: zodra het zover is komen we bij je terug ;)
thomasthomas zegt
@gop1: de blauwste Audi van Marktplaats
moveyourmind zegt
@gop1: Staat sinds een uur op Marktplatski.bgr
Leverbaar op speciale bestelling, in zijn geheel of in onderdelen…
max038 zegt
@moveyourmind: Hoeft niet per se via het internet. Kan ook gewoon al in Nederland, het schijnt jetcars te heten?
mpowerm3 zegt
@max038: jetcars verkoopt schadevrije autos met Nap plus accessoires voor 50 euro extra:)
ThomasBol zegt
Ik heb helemaal niks met VAG, maar man, wat een fijne kar is dit!
gtwillem zegt
Waarom zou ik geen A6 Avant BiTDI kopen? Dat is zon ongeveer de fijnste ruime powerdiesel van het moment. Deze Q5 is duurder, zwaarder, krapper en langzamer…
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: klopt helemaal. Ziet er ook nog beter uit.
olivier420 zegt
@gtwillem: Niet de M550D?
knipperlichtje zegt
@olivier420: de A6 3.0 BiTDI is de tegenhanger van de BMW 535d, de M550d heeft op het moment geen concurrentie.
gtwillem zegt
@knipperlichtje: Klopt. De M550d is flink duurder en nauwelijks sneller dan een BiTDI in real life. Geen een auto die dat na doet ;-)
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Badum tsss! Heerlijk!
m550d zegt
@gtwillem: constructieve bijdrage: de M550d rijdt veel rustiger en relaxter dan een BiTDI. Daarbij is de bouwkwaliteit beter en zijn de exploitatiekosten lager van een M550d.
Geen vooringenomen houding qua merk, maar je kan stellen dat ik ervaring heb :-).
gtwillem zegt
@m550d: maar dat geld al helemaal voor de BMW 535d, die je tenminste kan krijgen zonder die ‘sportbumpers’ en M-velgen. Leuk op een 2-serie, maar op een 5 hoeft het van mij niet zo. De 535d zal dan wellicht de beste keuze zijn ;-).
Ik heb de M550d en A6 BiTDI beide gereden (op dezelfde dag) en beide zijn bijzonder indrukwekkende auto’s. Beide zijn ook sneller dan mijn Impreza…
‘Betere bouwkwaliteit’ ben ik niet met je eens. Ongeveer gelijk, ik vond de Audi wat mooier qua interieur, de BMW had de meeste gadgets. Leer vond ik wel mooier bij de Audi. MMI is beter te bedienen, met iDrive kun je meer. Maar veel verschilt het niet.
De zes-in-lijn loopt stiller dan de V6, maar het geluid van die V6 is zeker niet verkeerd. Sterker nog, klinkt gewoon beter dan de BMW.
Echt een topauto, die BMW, maar ik zie de meerwaarde niet. Want hoe je het ook went of keert, hij is flink aan de prijs. Aan je naam te zien is duidelijk waar jouw voorkeur ligt. ;-).
Ik zou dolgraag over een paar jaar een mooie 550d of (vind ik leuker) Alpina D5 willen opspeuren op mobile.de, maar nieuw zie ik de toegevoegde waarde niet.
berlinetta zegt
@gtwillem: Een 535d Touring zonder de AWD zou ik ook een betere optie vinden dan de 550d. M-pakket hoeft er niet op, wel een instelbaar onderstel. Een mooie diepblauwe kleur met cognackleurig interieur. Dan heb je wat mij betreft een mooiere auto dan de 550d die ook nog eens goedkoper is.
De A6 BiTDi is ook een erg goede keuze. Voor snelwegkilometers zal deze zelfs nog wat beter zijn dan de BMW. Maar toch gaat mijn voorkeur uit naar laatstgenoemde.
gtwillem zegt
@berlinetta: de A6 BiTDI is de ideale wintersportmobiel. De 535d de beste allrounder (idd zonder 4wd). Leuke outsider voor @henkhupelschoten: je kan bij Brabus nog de E350 D6 laten samenstellen, 300pk/650nm in een dikke Combi heeft ook wel wat :-).
henkhupelschoten zegt
@gtwillem: een heel hondenasiel + 300 soepele pk’s, klinkt goed! heb alleen geen E-klasse.. ;)
gtwillem zegt
@olivier420: nope. Persoonlijk zie ik de meerwaarde daarvan niet in.
E550 zegt
@gtwillem: je vergeet de belangrijkste reden waarom mensen deze kopen: je zit hoger. En dat is precies waarom een SUV’s heerlijk zijn om af en toe mee te rijden.
phaeton zegt
@e550: Dan toch liever een A6 Allroad met 330pk TDI
trustmeiamanengineer zegt
Blijf het een lelijk hok vinden, maar dat blok moet heerlijk zijn. Komt ‘ie ook in de A6? Hoewel, als ik een echte Duitse powerdiesel wil, zou het nog steeds een M550d Touring worden.
TDI-goeroe zegt
@trustmeiamanengineer: M550d klinkt indrukwekkend op papier, maar ik zag laatst een praktijkvergelijking met een BiTDI en dat verschil was minimaal.
rufctr01 zegt
@TDI-goeroe: de M550D is een BMW en is imo toch echt mooier!
undifined1 zegt
@trustmeiamanengineer: helemaal mee eens, alhoewel de nieuwe 750d ook wel weer echt dik wordt
mstiic zegt
Hebben!
michaelb zegt
Hopelijk heeft hij betere stoelen. Ik de standaard stoelen heeft een gemiddelde Amerikaan nog geen zijdelingse steun.
michaelb zegt
@michaelb: *in
TDI-goeroe zegt
lees ik nou goed, dat je voor 14 pk plus wat kleuraccentjes ruim 7000,- neer telt?
JD helpt je 326pk zo richting 400 voor pakweg 1/10 van dat geld
C6_R zegt
Volgens mij kan je voor €96.360,- ook wel een leuke auto kopen toch?
americanmuslecarlover zegt
@C6_R: Ja genoeg. :)
moveyourmind zegt
Leuke specs en een mooie kleur…
Én toch is het geen bijzondere auto, gewoon omdat er al zo ontzettend veel Audi’s rondrijden. Op zich is het natuurlijk een hele prestatie dat Audi dat bereikt heeft, maar de exclusiviteit is er ook een beetje vanaf…
Ik zou voor de Jaguar F-pace gaan als ik in dit segment mocht shoppen. De 3.0 diesel mag dan maar 300 pk hebben, 40 minder dan de Audi, maar dat is al gruwelijk veel. En anders de Volvo XC90, daar is vast en zeker ook een snelle versie van. Nu is Volvo ook niet het meest exclusieve merk, maar Volvo pretendeert dat ook niet te zijn.
eaudi zegt
Oh, jullie vergeten het lekkerste: het sportdiff. Dat voegt meer ‘Spass’ toe dan die paar paarden. Als je van overstuur houdt, tenminste.
Rob zegt
@eaudi:
Overstuur in een verhoogde hatchback? Waarom zou je dat willen?
eaudi zegt
@Rob: haha, zo had ik het niet bekeken. Maarruh: die mensen zijn er wel hoor. Ben ook wel eens lekker dwars gegaan met een Q7 V8. Nuttig? Nee, geheel niet. Leuk? Jazeker.
En al die mensen maar zeuren over onderstuur en vage besturing. Wss nooit geprobeerd.
gtwillem zegt
@eaudi: Met het optionele diff is de wegligging zoals deze hoort te zijn eigenlijk, echt oversturen is daar niet bij. BMW rijders noemen dat neutraal onderstuur ;-)
toyotafortuner zegt
Als ik een power SUV zocht, ging ik absoluut niet naar audi. De Q5 is nog steeds een dodelijk saaie wagen…
awesome zegt
@toyotafortuner: gewoon een Forrester STi maar doen dan? :)
toyotafortuner zegt
@awesome: Ja, waarom ook niet? Veel leukere keus
stephanotis zegt
Audi’s worden duurder bij elk nieuw bericht in de media. Op de Audi prijslijst staat voor de Audi SQ5 TDI plus 6 cil. 250 kW/340pk Tiptronic met besteelcode 8RBSEA € 92.990 + € 1.320,06 afleverkosten vermeld.
moveyourmind zegt
@stephanotis: + 100 voor de geniale woordspeling
stephanotis zegt
@moveyourmind: ging per ongeluk, maar wel expres laten staan ;)
speedie zegt
Een van de weinige hybrides met diesel en dat is de meest logische. Veel power en toch een verbruik binnen de maten. Hopelijk gaat VW ook in die richting maar dan meer met betaalbare wagens. De GTE’s zijn wel tof maar zou toffer zijn met bv een 2l TDI.
Donstil zegt
@speedie: Uuhh dit is geen hybride hoor.
retsok zegt
@speedie: Dit is geen hybride.
speedie zegt
@retsok:
Ja sorry mannen, had moeten vermelden dat ik hierbij zijn broertje de Q7 e-tron bedoelde.
Rob zegt
Ik snap deze auto’s dus echt niet. Ik kan mij geen enkele situatie bedenken waarin ik zou denken; ‘hé, doe mij maar een Audi SQ5 turbo diesel plus.’
Geen enkele situatie.
En ik ben een keer in de situatie geweest dat het volstrekt logisch was dat ik een flipperkast kocht (en het ook deed). Dus ik kan wel zeggen; een hele prestatie van Audi dit hok. Echt, hulde.
v60pih zegt
Honderdduizend voor een hok zonder 1 enkele optie? Helemaal gek geworden. Kijk die achterklep. Gewoon erop geplakt. Dan 1000x liever een volle xc90. Ook nog meer pk’s. Audi = marketing en geen goed product. Blijft een vw voor veel te veel geld. Voorsprong door techniek. Haha…
fconderkantlat zegt
nu het bekend is dat “plus” niet met hoofdletter is, zal ik bij deze bekend maken dat ik em toch maar niet zal kopen
mashell zegt
De SQ5 was leuk… Totdat de Porsche Macan op de markt kwam. Daar helpt ook geen plus met een kleine p nog mee.
ericc zegt
Liever een Macan S.