Minder cilinders = minder uitstoot = lagere BPM!
Aston Martin deed onlangs in samenwerking met Mercedes-AMG een “Bentleytje”. De DB11 (rijtest) werd aanvankelijk geleverd met een V12 (de Conti GT met een W12) en omdat de wereld nu eenmaal verandert, werd een versie met V8 aan het gamma toegevoegd. Bij de Conti GT gebeurde dat ook en veel recensenten zijn het erover eens dat de Bentley met V8 eigenlijk in vrijwel alle opzichten beter is dan de grote versie met W12.
De kans zit er natuurlijk in dat dat bij de Aston ook het geval gaat zijn. Een V8 is lichter dan een V12, het geluid kan mooier zijn (subjectief) en qua power lever je wel wát vermogen in, maar het verschil is te overzien. De V12 doet 608 pk en 700 Nm, de 4.0 V8 van Mercedes-AMG is goed voor 510 pk en 675 Nm. 100 pk is geen gering verschil. Toch vragen we ons af wie puur op basis van de prestaties merkt dat de V8 over wat minder oempf beschikt. Bovendien is de versie met V8 ruim 100 kg lichter dan z’n grote broer.
Gauw door naar de prijzen, want je zit natuurlijk met een rokende creditcard binnen handbereik te wachten op de cijfers! We hebben zojuist een fluks belletje gepleegd met importeur Cito Motors en de Aston Martin DB11 V8 mag mee voor 247.000 eurootjes. Deze versie is dus 25K goedkoper dan de V12, waarbij je wel in het achterhoofd moet houden dat de running costs voor de V8 waarschijnlijk ook een stuk lager zijn.
We pakken er wat (mogelijke) concurrenten van de DB11 V8 bij, dat vergelijkt toch effe lekkerder!
- Bentley Continental GT V8: € 230.472
- Mercedes-AMG S63 Coupé: € 217.400
- Maserati GranTurismo S: € 224.268
- Ferrari California T (cabrio, maar enigszins dezelfde klasse): € 240.804
Zoals je ziet is de Aston bepaald geen koopje. Voor die tweeënhalve ton krijg je echter wel een zeer onderscheidende koets, fraaie techniek onder de kap en het is natuurlijk een Aston, dus James Bond approves.
str8six zegt
Wat is deze bak toch sexy! Nu met de brul van een V8, heerlijk!
viezefreddyw zegt
In deze kleurstelling vind ik de DB11 best een aardige auto. Maar eerlijk gezegd heeft het ding mij nooit echt veel gedaan, zeker niet in vergelijking met zijn voorgangers. De DB9 is nog steeds een stuk mooier in mijn ogen.
En voor een kleine 25.000 ekkermannen extra zou ik toch de V12 verkiezen boven de V8. Zo’n groot prijsverschil vind ik het niet. Zeker als je kijkt naar bijvoorbeeld een Mercedes AMG S63 en S65.
Foramen zegt
Vind ‘m alleen niet zo begeerlijk als bijvoorbeeld de DBS of Vanquish.
AstonMartinDriver zegt
@foramen: houd het bij mijn DBS ? agree!
allesmetturbo zegt
Dat word dus gewoon lekker de V8 kiezen en een chipkuurtje. Ik weet bijna wel zeker dat de AM dan sneller is dan de v12 versie. Dat blok leent zich prima voor wat vermogenswinst
rhellema zegt
Om één of andere reden blijf ik het een petjesbak vinden. Waarom? Echt geen idee maar ik vind er niets aan.
granlusso zegt
Lichtvoetiger is altijd prima! Overigens valt me nu op dat Aston Martin, net als Bentley doet bij de nieuwe Continental GT, de letters van het merk voluit schrijft op de achterkant. Fraai wel!
Dat het niet echt nodig is, is evident, maar als je zo gaat redeneren, kun je net zo goed überhaupt de Aston Martin dealer vermijden, evenals de huizen van zijn concurrenten.
nvn1993 zegt
V8 klinkt inderdaad altijd beter dan een V12 of V10. Snap niet hoe dat komt maar het lijkt wel altijd zo te zijn.
berlinetta zegt
@nvn1993: Dat ben ik niet met je eens. Alle genoemde motoren kunnen lekker klinken, maar er zijn toch genoeg voorbeelden waarbij een V8 het onderspit delft bij mij.
roberto zegt
Dan toch maar de S63 AMG. Ik kan maar niet wennen aan de nieuwe lijn van Aston Martin. De DBS vind ik schitterend, de Vanquish moest ik eerst aan wennen, maar vind hem nu veruit de mooiste wat AM te bieden heeft! De DB11 diverse keren in het echt mogen aanschouwen, maar hij doet me niets..
breakingpoint zegt
Wat ik nooit begrepen heb is dat AM zoveel minder rondrijdt dan Bentley. Of zijn er gewoon teveel voetballers in de wereld? Ik zou altijd AM verkiezen boven de Continental GT. Maar dan liefst een Vanquish…
viezefreddyw zegt
@breakingpoint: Omdat de Bentley een nog betere GT is. Veel comfortabeler, luxer, completer en eigenlijk ook een stuk beter. Zowel qua afwerking, materiaalgebruik en qua rijgedrag.
breakingpoint zegt
@viezefreddyw: ik ben helaas maar een proletariër, en kan daar niet over oordelen. Ik kan enkel afgaan op het design en geluid, en de emotie die ik erbij voel.
lekkerlinksrijden zegt
@viezefreddyw: de Panamera mag ook wel in het lijstje van concurrenten
viezefreddyw zegt
@lekkerlinksrijden: Dat is geen GT.
lekkerlinksrijden zegt
@viezefreddyw: 2 deuren extra das alles
antoonniels zegt
25k valt me eigenlijk behoorlijk tegen, gezien het feit dat je toch verwacht dat de auto in de basis al goedkoper is en dan ook nog een milieu tax voordeel heeft. Bij de Bentley Continental is dat makkelijk 70-80K tussen de V8 en de W12. Enfin dan toch maar de V8, omdat die vast lekker klinkt en de 25k stoppen we dan wel in de opties.
Dutchdriftking zegt
Als Mercedes zelf al 600pk uit dit blok haalt, en Brabus 70
Dutchdriftking zegt
Als Mercedes zelf al 600pk uit dit blok haalt, en Brabus 700, dan moet met wat kietelen V12 pesten heel goed mogelijk zijn!
kennone zegt
@dutchdriftking: enkel andere software is al genoeg lijkt mij er minstens 100pk extra uit te krijgen. Maar dag geld voor de v12 natuurlijk ook
cpp1 zegt
Dan ben je echt gestoord om voor die, in verhouding, lousy 25k met 4 cilinders te weinig rond te gaan rijden.
mashell zegt
@cpp1: gestoord of liefhebber? Goede kans dat de V8 veel lekkerder rijdt. En dat de V12 alleen maar voordelen heeft aan de bar van de Golfclub: “Een Aston Martin DB11 met V12”. Het is maar net wat je nastreeft.
mashell zegt
Ik snap dat de persfoto’s een greep uit de keuzemogelijkheden moeten tonen. Maar bestelbuswit met een paars interieur? Ze hadden het dak ook nog paars kunnen maken, dan was het helemaal smakeloos geweest.
Donstil zegt
@mashell: Van mijn eigen centen zou ik het misschien niet kopen maar ik vind het best tof eigenlijk.
mashell zegt
@donstil: dat mag natuurlijk. Maar als ik dat paarse stuur zie dan krijg ik spontaan de kriebels, ik haat smurfen!
ettie zegt
Volgens autovisie mag ‘ie 130.000 kosten. Ik weet niet welke prijs correct is, maar 17k extra bij het verschil zouden de v8 wel een stuk aantrekkelijker maken.
ettie zegt
@ettie: 230.000 bedoel ik
Author zegt
@ettie: We hebben de importeur gebeld (zie tekst) en die gaf deze prijs door, inclusief kosten rijklaar maken.
TT225man zegt
@mauritsh: blijkbaar met CITO. Gek, want meestal zijn de officiele prijzen van CITO van de Astons net iets scherper dan die andere “importeur” in Hilversum. Waar die Euro 230K vandaan komt bij AV is dan ook een raadsel, alhoewel Euro 230K gezien het CO2/BPM verschil wel logischer zou zijn dan Euro 247K. Weet nie rof er nog verschil in uitvoering/opties is, maar die 25K verschil zal veel mensen toch richting de V12 duwen denk ik, bij 41K verschil wordt de velreiding van de V8 toch weer wat groter.
sracert zegt
Als je deze auto vergelijkt met een Mercedes heb je er duidelijk geen ene bal van begrepen. Prachtig mooie auto met klasse zonder porno/hoeren/pooiers en andere dubieuze rommel.
Author zegt
De vergelijking leek me behoorlijk relevant omdat er een Mercedes-motor in ligt. Maar dank voor je compliment!
mashell zegt
@sracert: deze Aston heeft paars leer… Misschien is een S500 coupe dan wel de mooiere betere keuze.
erind zegt
Ftype R, SVR. No brainer
toyotafortuner zegt
Mijn keus zou t niet zijn. Al helemaal niet uitgevoerd zoals op de foto
nopetrolnofun zegt
Maar 25 k verschil op zo ’n bedrag, wauw. Voor mij 100% de Maserati.