De Volkswagen Arteon Shooting Brake is aangekomen in Nederland, nu is ook de prijs van de 2.0 TDI diesel bekend.
Een familieauto met een uiterlijk dat prettig op het netvlies ligt. Natuurlijk doet elke designer zijn best een auto zo fraai mogelijk te tekenen, maar dat wil niet altijd lukken. Enkele voorbeelden van -wat uw auteur betreft- een geslaagde koets zijn de Kia Proceed GT, de Peugeot 508 SW en ook de Volkswagen Arteon Shooting Brake.
Concurrentie
Inmiddels gearriveerd op Nederlandse bodem is de Volkswagen Arteon Shooting Brake. De Duitse autofabrikant meldde met de bekendmaking van de prijzen dat de 2.0 TDI nog zou volgen. Daar is vandaag een antwoord op gekomen. De Arteon Shooting Brake met de 2.0 TDI diesel (200 pk) is er vanaf 55.990 euro.
Kijken we naar de concurrentie, dan is de Renault Talisman Estate een interessante. De dCI 200 diesel is er vanaf 56.190 euro. Een andere concurrent is bijvoorbeeld de eerder genoemde Peugeot 508 SW, maar deze is er op dit moment niet als diesel. De Opel Insignia Sports Tourer dan. Deze als 2.0 CDTI met 174 pk en de 8-traps automaat is er vanaf 51.399 euro.
Varianten
Diesel in dit segment begint in Nederland een dino te worden. Door de geplaagde belastingen is het een dure grap aan het worden. Met 190 pk in combinatie met de 2.0 TSI DSG R-Line Business+ is de Arteon Shooting Brake met benzine in plaats van diesel er voor 49.490 euro. En dat scheelt toch een slok op de borrel in vergelijking met de TDI, om nog maar te zwijgen over de afschrijving.
berlinetta zegt
Ik wist niet dat deze auto’s zo duur waren als diesel. Wat een geld zeg. Ik vind het allemaal wel fraaie auto’s, maar om er nog meer dan 50k aan uit te geven? Voor dat geld wil je toch wel in iets bijzonderders rijden dan een middenklasser.
deVia zegt
Ik vind dit bijzonderder/leuker dan dat wanneer je 55k te besteden hebt en je spaarvarken leegschud om de meest simpele 5 serie te pakken met 15 inch.
karhengst zegt
Een 518d met 150 PK begint bij de 60.000 en staat op 17″ lichtmetaal. Toegegeven, het oogt niet sportief, maar daar krijg je waarschijnlijk flink extra comfort voor terug. Bij de Arteon moet je met 55k echter ook nog beginnen met vinken, al zijn de opties daar natuurlijk goedkoper maar tevens ook veel beperkter. Het interieur blijft immers saai VW. En een VW van dat formaat rij je sowieso niet voor het sportieve, dus als het dan toch comfortabel moet ben je met een 518d ook best bediend.
Een 320d begint echter bij de 53k en een 318d zowaar bij de 49k, dan vind ik de prijsstelling van de VW behoorlijk straf. Of hebben ze die auto écht flink verbeterd t.o.v. een reguliere Passat op het gebied van rijbeleving, luxe en comfort?
viezefreddyw zegt
@deVia: Het is een vanafprijs he, dus er komt nog wat bij kijken. Ik heb voor de gein de Arteon even door de configurator gehaald en als ik wat leuke (in mijn ogen noodzakelijke) opties aanvink, kom ik al gauw boven de 70.000 Euro. Je kan voor dat geld best een mooie 518 of 520d scoren. En hoe lelijk ik de BMW ook vind, dat zal dan wel mijn keuze zijn.
deVia zegt
Tja, ieder z’n ding… Ik kijk niet om naar een fünfer, maar zou dit ding wel een paar graden nektorsie gunnen.
berlinetta zegt
Het is ook zeker wel een mooie auto, maar ik schrik wel even van de prijs. Ik heb ook even zitten spelen met de configurator en dan kom ik op 67k uit. Voor dat geld zou ik toch eens bij andere merken kijken dan bij VW. Voor dat geld kan ik ook een 320d met alle opties die ik wil samenstellen. Vind ik dan toch iets leuker.
joostdetaalnazi zegt
@viezefreddyw: je gaat voor 70.000 toch geen auto kopen die je lelijk vindt?
Ot92 zegt
@berlinetta Komt dat grote prijsverschil niet door de nieuwe manier waarop ze CO2 en NOx meten?
De Passat b8 variant met 190pk tdi stoot 119gr CO2 (berekend terug in 2015/2016) uit, dat is in principe hetzelfde motor.
Ook ik heb even een configuratie gemaakt, zonder al die assistentie rotzooi en ik kwam uit op 63,5k…
Voor dat geld koop je momenteel 2x een Passat b8 2.0bitdi van een paar jaar oud.
clubbtraxx zegt
Je kan wel zoveel willen, maar in NL is 50K niks voor een beetje auto tegenwoordig.
iz_person zegt
Waar blijven de chickies die van auto´s houden?
Ot92 zegt
@iz_person Sshhhttt… vrouwen die van auto’s bestaan niet op Autoblog.
christian85 zegt
De Talisman is toch uit productie?
mh1983 zegt
Ik heb toch liever mij CLA SB 2020 full option.
HIM zegt
@mh1983: die options zijn vast goed maar aan de CLA zelf kan je weinig doen?
mh1983 zegt
@him: ??
kevin1400 zegt
Doe mij maar een Peugeot 508sw zeer geslaagde auto om te zien en rijd ongetwijfeld een stuk beter
pomoek zegt
Tis geen shoetinbreek, ze noemen dit zo om een zekere alure te geven aan een auto die niets meer of minder is dan een estate. maar ik val in herhalingen.
Ik vind het géén fraaie auto. Ik begrijp met name niets van de voorkant. VW is toch een van de meesters van het cleane design, maar lijken dit volkomen verleerd te zijn.
Tenslotte: Waarom staan auto’s tegenwoordig toch op van achterlijk grote wielen? En wat is dat met die zwarte inserts op die wielen? Ik word oud….
jack_abarth zegt
@pomoek:
Hoe groter je wielen (totale diameter, dus velg met band) des te comfortabeler. Verder rolt een auto met grotere wielen lichter dan met kleine wielen.
mashell zegt
“Hoe groter je wielen (totale diameter, dus velg met band) des te comfortabeler”
Dat hangt helemaal van de bandwang af, als je heel grote velgen hebt met een heel kleine bandwang dan heb je juist amper comfort.
jack_abarth zegt
@mashell:
Je ziet het verkeerd dus ik zal een extreem voorbeeld geven:
Stel, je hebt een kuiltje in de weg van 10cm diep en een auto met wielen van 20cm. Dan zit je dus tot je as in de kuil en bots je haaks op de rand van het kuiltje. Is je wiel vele maten groter, bijvoorbeeld een houten wiel van een koets, dan is het nog steeds maar een kleine dip. Dit komt omdat je wiel de bodem van de kuil niet raakt.
mashell zegt
@jack_abarth: Ok, ik begrijp je punt, je stelling is: meer wielomtrek is beter. Dat klopt.
Maar als je door dat kuiltje rijdt met dat houten wiel is het comfort nog niet zo goed. Leg een laag rubber om dat wiel wordt het wat beter. Maar doe je er een band om met wat lucht er in dan vangt het rubber de schok op en heb je in het voertuig goed comfort.
Tegenwoordig zie je sportieve wagens met enorme wielen maar met een condoom dik laagje rubber eromheen, amper comfort. Het beste comfort heb je in een SUV met grote wielen maar met niet al te grote velgen en dus serieus rubber.
thjvanvlerken zegt
Mooie wagen maar wel aan de prijs in NL. Zit deze niet met prijs dichtbij een v60? Zou voor mij een lastige zijn
bischero zegt
@thjvanvlerken: geen lastige, V60 altijd.
Dutchdriftking zegt
Een fijn ding! Maar vier(neppe) uitlaten op een 2.0TDI is wellicht een tikkeltje overdreven…
willeme zegt
Ik vind het een gave auto. Die 2.0 TDI lijkt mij (veel) fijner dan de 2.0 TSI. Die is ernstig geknepen. Die 6k zie je terug in verbruik en prestaties, want de diesel scoort daar beter. Je kan de benzine gaan gaat kietelen, maar dan knalt het verbruik naar het onredelijke. Sowieso, als je van een beetje doorrijden houdt, is dit een geweldige auto. Voldoende power om 200+ op de Autobahn te knallen, maar het verbruik blijft binnen de perken. De genoemde concurrentie is natuurlijk geen concurrentie, de Arteon zit een beetje tussen premium en niet premium in en de basis-uitvoering is erg compleet uitgevoerd. Een kale 320d Touring doet 53.323 euro. Audi A4 Avant 40 TSI is 53.995. En dan moet je bij die auto’s nog gaan vogelen met S-Line, M Sport, Executive en Pro Line pakketjes. Het is volgens mij een prima aanbieding.
Ot92 zegt
@willeme Eens. Liever de 200pk tdi dan de 190pk tsi, tenzij het de 272pk tsi betreft, dan heb ik liever die omdat het een Golf R/Audi S3/Cupra Leon motor is.
Ik vraag me alleen af of ze de 190pk tdi softwarematig iets hebben getuned of dat er een geknepen 2.0bitdi erin is gelepeld. Als het de 2.0bitdi betreft, dan betreft het een motor met redelijk wat tuning potentie.
Edit: Ik heb het even opgezocht, volgens mij betreft het de oude 190pk tdi die softwarematig iets is aangepast.
willeme zegt
@Ot92: de BiTDI wordt niet meer gemaakt, helaas. Volgens mij is de nieuwe 2.0 TDI wel beter te tunen dan de oude. Golf GTD, Audi A4/A6 hebben ‘m, deze Arteon ook.
Ot92 zegt
@willeme Pff… Je hebt gelijk. Ik wist dat ie niet meer leverbaar zou zijn voor NL, maar in DE was ie eerst nog wel leverbaar voor de facelift model Passat, helaas nu ook niet meer… Misschien moet ik maar even de huidige Passat inruilen op hetzelfde model met de 2.0BiTDI nu het nog kan? :-) Laatst stond er bij JD er 1 met een andere/aangepaste turbo die 325pk en 632nm koppel deed, kwijl…
Voor zover ik het zie lijkt het erop dat de nieuwe 200pk tdi een lichtjes getunede 184/190pk tdi is. VAG tuners claimen zo’n 240pk en 480 á 500nm eruit te kunnen krijgen, hetzelfde kregen ze ook voor elkaar met de pre-EVO TDI motoren
Ik zal het anders even vragen bij een maat van me, die helpt wel eens mee bij JD en heeft er wel wat verstand van.
Ot92 zegt
@willeme https://youtu.be/gwQYdWfCBUA
Automann-TV op Youtube heeft de nieuwe GTD mogen uittesten en heeft 0-100km/h 100-200km/h 0-200km/h gemeten. Ik ben erg onder de indruk van de 100-200km/h tijd.
tjorque zegt
Is de arteon niet een hele smak groter dan de bmw 3 en de A4, waardoor die vergelijking een beetje mank gaat?
Ot92 zegt
@tjorque De Passat/Arteon is inderdaad een smak groter dan de 3 serie, a4 en c-klasse, maar toch vallen ze onder hetzelfde segment. Vreemd maar waar.
Een Passat Variant is bijv haast net zo groot als een A6 Avant, maar toch heeft de Passat meer beenruimte achterin.
Ot92 zegt
De Arteon shooting brake blijft mij gemengde gevoelens geven, iets klopt niet waardoor ik het een vreemd ogende auto vind, desondanks het feit dat ikzelf in een Passat b8 variant rijd die technisch gezien vrijwel dezelfde auto is.
De Arteon vind ik weer een prachtige auto,
Graag de 2.0tdi 200pk en dan direct door naar de mannen in Lochem, die zorgen er wel even voor dat ie fijner zal gaan rijden.
vaakbenjetebang zegt
Kun je de Passat Variant nog krijgen met deze aandrijflijn, en zo ja, wat kost die dan? Vast (iets) minder dan de Arteon, denk ik zo. Dan had ik toch liever de Passat. Praktischer en wat mij betreft ook fraaier. Vooral omdat het een ontwerp is dat het niet zo hard ‘probeert’. Wat je ziet is wat je krijgt.
Ot92 zegt
@vaakbenjetebang Ja, de Passat krijgt wel momenteel de 190pk tdi, dat zal binnenkort wel vervangen woorden door de 200pk tdi. Je moet wel voor de R-Line Business+ kiezen vreemd genoeg.
Vanafprijs € 51.946
airditude zegt
Ik vind de Arteon wel een van de fraaiste van VW. Maar deze break uitvoering lijkt toch een beetje een achterafje. Ik zou als ik in de markt was denk ik bij Peugeot kijken.
Jochen zegt
Ik ben een potentiële rijder van zo’n wagen. Rijd nu een 2018 A5 SB 190pk TDI. Van de zaak uiteraard. Wij schaffen alles aan op basis van tco, dus gekke opties als 20” zijn uit den boze. Mijn basis configuratie van de wagen komt uit op 58k, dat is voordeliger dan de A5 en ik vind deze Arteon minstens zo fraai. Ben zeer geïnteresseerd. Ik vind het veel auto, design en exclusiviteit voor het geld.