We hebben de prijzen van de Volkswagen ID.5, oftewel de Volkswagen ID.4 ‘Coupé’.
Volkswagen begon voorzichtig met de e-Up en de e-Golf, maar met de ID-modellen zijn de Duitsers een compleet nieuwe koers ingeslagen qua EV’s. De designers kregen daarbij carte blanche.
De ID-line-up bestond in eerste instantie uit de ID.3 en ID.4. Nu wordt de ID.5 aan dit rijtje toegevoegd. Puur op basis van de naam zou je denken dat dit een compleet nieuw model is, maar niets is minder maar. Het is vooral een ID.4 waar een stukje dak vanaf gehaald is.
15 jaar geleden leek zo’n idee nog krankjorum, maar inmiddels weten we wel beter. Een coupé-SUV kan gewoon scoren. Na de Taigo is de ID.5 de tweede coupé-SUV van Volkswagen. In ieder geval de tweede die in Nederland te krijgen is.
Als je denkt dat de ID.5 minder praktisch is dan de ID.4 heb je het trouwens mis. In de dikke kont van de ID.5 kun je namelijk méér bagage kwijt dan in de ID.4: 549 liter in plaats van 543 liter. Het verschil is minimaal, maar toch. De hoofdruimte achterin is wel minder, maar gelukkig zijn kinderen meestal niet zo lang.
De Volkswagen ID.5 is vanaf vandaag te bestellen en dat betekent dat we ook de prijzen kunnen delen. De ID.5 is er vanaf €48.590. Voor dat bedrag heb je de ID.5 Pro met 174 pk en een 77 kWh-accu. Deze combinatie is niet in de ID.4 te krijgen, maar voor €46.990 heb je een ID.4 met dezelfde accu en meer vermogen (204 pk).
De topversie van de ID.5 is ook meteen leverbaar. We hebben het dan over de GTX. Deze heeft twee elektromotoren die goed zijn voor 299 pk. Aan de GTX hangt een prijskaartje van €55.690. De ID.4 GTX met dezelfde specificaties kost €2.700 minder.
De ID.5 is dus niet voor degenen die het meeste waar voor hun geld willen hebben. Maar dat geldt voor de meeste coupé-SUV’s. Voor ‘sportieve’ looks zijn mensen nu eenmaal bereid wat dieper in de buidel te tasten.
Je kunt de Volkswagen ID.5 per direct configureren en bestellen. Half maart worden de eerste exemplaren bij de dealers verwacht.
Computer Freak zegt
Snap niet dat iemand de ID.5 koopt. De ID. Space Vizzion is sneller, rijdt beter, heeft een hogere actieradius, verbruikt minder, ziet er beter uit en heeft veel meer interieur ruimte en bagage ruimte.
sportabgasanlage zegt
Kost die dan? Oh, wacht, die is niet te koop. En de ID.5 wel.
mashell zegt
En zal duurder zijn en is nog niet te koop. En daar komt nog bij dat de Space Vizzion er een beetje als een Passat stationwagen uitziet, leuk voor de laatste rit naar het crematorium maar levend wil je in zoiets toch niet gezien worden?
vondick zegt
Een SUV is voor oude vandagen. Een station wagen voor stoere mannen.
DeWitteCondor zegt
Ben je nu serieus? Jij prefereert een cross over boven een station?
Voor mij persoonlijk is het onbegrijpelijk dat een carrosserievariant als die van de ID5 bestaat. Het rijdt niet beter, het is zeker niet efficiënter, het is zwaarder, het is 9/10x ook niet ruimer, verbruikt meer, kost meer in onderhoud, je ziet eruit als een Human Nature ANWB net pensioengerechtigde vogelliefhebber en op onverhard heb je er ook niets aan. En dan nog de subjectieve: het is ook zeker niet een mooi gelijnde auto. Meer een Golf die ze te hard hebben opgepompt. Dit geldt dus niet alleen voor de ID5 maar eigenlijk voor alles (incl ICE’s) die erop lijken.
mashell zegt
Tja smaken verschillen. Ik vind stationwagens maar zelden mooi (zo zelden dat het alleen de Audi A4, A6 en BMW 3 serie zijn) voor de rest zijn het vooral lelijke saaie gerekte utiliteitsvoertuigen. Heel het jaar lucht rondrijden in een lelijke auto omdat je 1x per jaar die ruimte nodig hebt, niet doen. Een crossover gaat lekkerder over drempels, heeft een beter uitzicht, stapt lekkerder in. Dat geldt voor mensen met een ANWB pasje maar ook voor alle andere mensen.
DeWitteCondor zegt
Ik heb wel wat vaker dan 1x per jaar die ruimte nodig. Overigens kun je hetzelfde argument maken voor cross overs: daarmee ben je vooral onnodig gewicht aan het verplaatsen (wat al helemaal geen functie heeft).
En als ik met de toegestane snelheid een drempel neem in een woonwijk dan maakt het voor mij niet uit in welke carrosserievariant ik rijd.
Hoge instap voor oudere mensen kan ik inkomen. Beter uitzicht ook, maar dat is nu vooral een dingetje aan het worden omdat voorliggers doorgaans ook in zo’n opgehoogde hatchback rijden.
denx zegt
@Computer Freak: al gereden in een id.5?
lithiumion zegt
Er is ook een nieuwe prijzen gebied aangeboord met de nieuwe EV weg. Vind het nogal wat voor producten die kaal al niks hebben naast een chronisch gebrek aan een wauw-factor
Graafke zegt
@lithiumion: de standaard uitvoering is zeker niet kaal te noemen bij EV’s. Zo ook bij de id4 en 5
lithiumion zegt
@graafke: blijft over: chronisch gebrek aan wauw-factor
Johanneke zegt
Die bagageruimte is complete onzin. Ze meten dat tot de hoedenplank, of tot de achterruit. Ja dan heeft mijn station dezelfde bagageruimte als een sedan.
mashell zegt
Terecht toch? Die extra ruimte van de station gebruik je als je eens een wasmachine gaat kopen maar bij dagelijks gebruik of op weg naar de vakantie blijft alles netjes onder het zeiltje, je wilt immers ook wel eens uit de auto en wilt het dievengilde niet de mogelijkheid bieden om meegezeulde huisraad te bekijken.
vondick zegt
Bij dagelijks gebruik gaat je hond gewoon in de achterbak, of past hij er simpelweg niet in. De achterbak is overigens permanent leeg. Wat zou je daar allemaal moeten laten liggen? Het zeiltje is idd nuttifg als je echts iets perse in de auto wilt achterlaten. Maar normaliter is die permanent opgerold.
mashell zegt
Wat er bij mij onder het zeiltje ligt is op dit moment: mijn wandelschoenen, mijn wandelrugzak, de tas met winterspullen (krabber, handschoenen), de noodgevallen deken, de tas met de laadkabel (de frunk van mijn e-tron is niet erg handig) en heel veel flesjes water. En als ik ergens naar toe reis komen daar de koffers en de laptops bij. En de hond uitlaten, dat doe je bij ons niet met de auto maar te voet.
Johanneke zegt
Ik heb een galant sedan en een galant station. Mag jij raden bij welke ik de kinderwagen uit elkaar moet halen om het in de achterbak kwijt te kunnen.
DeWitteCondor zegt
Jij hebt zeker geen (jonge) kinderen? Tenzij je een flinke dakkoffer op het dak gooit heb je met de gemiddelde cross over echt zwaar onvoldoende ruimte. Het lijkt wat, maar het is niks.
Ik heb bijna 700L bagageruimte onder het zeil en met het zeil open en het net omhoog zo’n 1000 liter schat ik. En dan kunnen er nog 5 volwassenen mee ook. Zie ik met de gemiddelde cross over dus niet gebeuren.
joost1234 zegt
Waarom zal je dit ooit kiezen boven een Mustang Mach e
Johanneke zegt
Tja als je een lelijkere auto wilt met een traag touchscreen dan is dit je keuze.
Flutterbi zegt
Omdat die echt kapot lelijk is in het echt. Typisch een geval van mooi op de tekeningen maar lelijk in het echt. Dat ze er de naam Mustang op hebben durven plakken is echt een doodzonde.
autogeak zegt
Beter dan de ID.5 die op foto’s EN in het echt spuuglelijk is.
Johanneke zegt
Nee de naam Mustang gebruiken is een geniale marketingset. Heiligschennis, maar geniale marketing. Iedereen weet nu wat het is. En het is eem verdraaid goede EV.
lekkerlinksrijden zegt
@joost1234: omdat die er ook niet uitziet
joosstra zegt
Denk je dat het niet lelijker kan na id3 en id4, komt VW met de id5.
bernoulli zegt
Nu bestellen en half maart bij de dealers? Maart 2023 zeker.
harrie zegt
Ja lekker sportief olifantje dit hoor.
Mijn god wat een lomp gedrocht.