![](https://www.autoblog.nl/files/2020/11/Cupra-Formentor-VZ-1.jpg)
Wat moet je neertellen voor een sportieve SUV die 310 pk heeft en géén Seat is? Je leest het hier.
Het is een van de trends de laatste jaren in autoland: het verheffen van labels tot zelfstandige merken. Ook Seat deed hieraan mee door Cupra een eigen merk te maken. De eerste modellen waren daarentegen gewoon snellere varianten van de Leon en Ateca. Wat Cupra altijd al deed dus, maar dan zonder Seat-logo. Nu komt Cupra echter met iets unieks: de Formentor. Die is namelijk niet als Seat te krijgen.
Formentor
Cupra is altijd het sportieve label geweest van Seat en dat is niet veranderd met de verzelfstandiging. De Cupra Formentor is daarom een rappe auto met 310 pk. Dat is net zoveel als de Cupra Leon ST en bijna net zoveel als de nieuwe Golf R, die niet geheel toevallig over dezelfde 2.0 TSI-motor beschikken. 0-100 km/u doet de Formentor in 4,9 seconden en de top is begrensd op 250 km/u.
Design
Qua uiterlijk heeft de Formentor die nieuwe stijlelementen van Cupra meegekregen. Naast het nieuwe logo bestaan deze uit bronzen accenten en een matblauwgroene kleur. Qua designtaal heeft Cupra verder geen enkele poging gedaan zich te onderscheiden van Seat.
Prijs
We weten nu ook de prijs van de Cupra Formentor. Het eerste zelfstandige Cupar-model heeft een vanafprijs meegekregen van €62.300. Schrik niet: dit is de vanafprijs van de topversie. Iets tammere en fiscaal gunstigere plug-in hybrides met 204 en 245 pk volgen begin 2021. Je hoeft de hoop dus nog niet op te geven als deze versie buiten je budget valt.
Concurrentie
De topversie van de Cupra Formentor heeft niet al te veel directe concurrenten. Concurrentie vanuit eigen huis is er in de vorm van de recent onthulde Tiguan R met 320 pk. In tegenstelling tot de Cupra Formentor is de prijs hiervan nog niet bekend. Voor andere SUV’s met een vergelijkbaar vermogen kom je als snel in een hoger prijssegment uit.
De Cupra Formentor is nu te bestellen en wordt nog dit jaar leverbaar.
Dit is een van de weinige sportieve SUV’s die ik écht geslaagd vind. Zeker zo in die satijn-donkerblauwe kleur komt de auto echt goed tot z’n recht. Die bijna oranje-achtige koperaccenten hoeven voor mij dan niet, maar je zult vast wel een pakketje kunnen bestellen waarbij dat netjes zilverkleurig of zwart is.
Ik blijf het wel hilarisch vinden hoevaak een VAG auto in x.9 seconden naar de 100 gaat. Wat een toeval.
@grasvreter: wat maakt het uit. In de praktijk zal de 0-100 onder normale omstandigheden minder lang duren dan die 4,9s.
Het maakt niet zoveel uit, het valt mij gewoon op. Alsof het een marketingsdingetje is. Collega’s van mij bijvoorbeeld, een up! 1.0 tsi gaat in 9.9 volgens fabrieksopgave, ‘de’ polo 1.2 diesel in 13.9. Het valt mij gewoon op, en ik vraag mij dan af, is het wel 9.9, of eigenlijk 10 en een klein beetje maar staat 9.9 beter.
@grasvreter: zelfs het gewicht van de chauffeur en de inhoud van de tank speelt daar een rol dus het is een indicatie.
Tja, ik zou toch voor een Cupra Leon ST gaan, maar dat is mijn bescheiden mening. Cross-overs zijn voor ANWB stelletjes.
@dutchdriftking: STs voor gamma lui. Zelfde.laken en pak.
In een wereld waar flink met pk’s gestrooid wordt (kijk met name in het hot-hatch segment) vind ik 310pk voor een SUV die zó snel is dat ze er een eigen merk van hebben gemaakt toch wel erg weinig ..
Ik moet altijd terugdenken aan de Q5 review hier die eveneens een dusdanig krachtige 2.0 onder de kap had. Alles ging reterap, totdat de standaardsprint tot 130 was afgerond en het sportieve model ineens langzamer was dan m’n diesel met 50 pk minder. Desondanks zal het vast de nodige mensen naar de showroom lokken, PK’s en 0-100 tijden verkopen, bakverhoudingen en een prettige spreiding een stuk minder.
Desondanks zal het vast een strak, vlot ding zijn voor een SUV-achtige.
@karhengst: op dit moment hecht ik meer belang aan 100-200 tijden. Zolang die mager zijn dan de 0-100 van m’n vorige auto ben ik tevreden.
Net een Infiniti, alleen is die wel fraai in tegenstelling tot deze
Met deze prijs zal dit wel een “ winkeldochter “ worden.
Tjoh die 2.0TSI word toch al een beste tijd uitgemolken zeg, het CJX* type. Ik vind het maar apart dat ze na zes jaar niets beters hebben ?
Onderhuids zal er vast wel wat veranderd zijn. Maar TSI, DSG en MQB zijn inmiddels dusdanige handelsmerken geworden dat ze er waarschijnlijk niet van af willen stappen. Ieder blaadje noemt het en doet alsof het een kwaliteitszegel is, terwijl het eigenlijk staat voor eenheidsworst. Let er maar eens op bij de wat meer burgerlijke outlets.
@michiel_vandelft: niets beters hebben? dit blijft een van de betere motoren in zijn klasse zelfs na al die jaren. een motor met een hoog koppel over het hele toerenbereik en een motor die je beloond boven in het toerenbereik. de megane rs, de focus rs, de nieuwe bmw 135i zijn allemaal motoren die doodvallen bij 4500 a 5000 tr en dat wil je toch niet bij een sportieve motor! ps: dit blok in de nieuwe R, s3 en leon is de ea888 gen 4 terwijl de vorige gen 3 was dus dit is wel duidelijk een nieuwere motor.
Toch maar liever een Cupra Leon
Mooie demo voor de salesmanagers/vestigingsdirecteuren van Cupra/SEAT. Heel veel meer dan die modellen zullen we niet gaan zien gok ik.
Bezuinigd op het design, zie teveel van andere merken, dus wederom een paarse broeken product.
De enige echte Cupra blijkt dus een tractor..
Oude tijden herleven, begin deze eeuw moest Seat het Alfa van VW worden om vervolgens louter met MPV’s op de proppen te komen.