Serieuze tuning voor de nieuwe Audi RS6, RS7 of RS Q8. Wat moet je daarvoor neertellen?
De huidige 4.0 TFSI V8 van Audi is een beest van een motor. De Duitse autofabrikant geeft de motor 600 pk in de huidige RS6 Avant, RS7 Sportback en de RS Q8. Tuners weten echter met eenvoud veel meer vermogen uit het blok te halen. HGP, een bekende naam onder gekietelde VAG-apparaten, maakt duidelijk wat je moet betalen voor dergelijke tuning.
Net als bijvoorbeeld MTM bieden ze bij HGP meerdere pakketten aan. Het is maar net hoe krankzinnig je het vermogen wenst. Stage 1 begint bij 8.900 euro. Dat is inclusief de Duitse BTW, maar exclusief de montage. Dan komt er nog eens 1.000 euro bij. Het vermogen stijgt dan van 600 pk naar 786 pk en 1.061 Nm koppel. Alle tuning van HGP is overigens TÜV goedgekeurd. Je hoeft dus niet bang te zijn dat deze tuner je rommel aansmeert.
Stage 2 bij HGP betekent nog heftigere tuning voor je Audi RS6, RS7 of RS Q8. Het vermogen gaat nog een tandje verder en is goed voor 962 pk en 1.250 Nm koppel. Met een prijskaartje van 23.500 euro en 1.500 euro voor de installatie een kostbare ingreep. Tegen een meerprijs kun je nog opties aanvinken. Bijvoorbeeld een aanpassing aan de software van de versnellingsbak. Met deze aanpassing staat de bak meer toeren toe (7.100 tpm) in lagere versnellingen. Tevens optioneel is dat HGP de benzinepartikelfilter uit je Audi sloopt. Daar staat tegenover dat je de TÜV-goedkeuring verliest.
mr27 zegt
Stage 1 is alleen chippen toch? Voor dat geld?
gettothechipper zegt
@mr27: inderdaad 10 duizend voor software is gekkenwerk. Maar ik zou sws mn rs6 of rs7 naar abt brengen, Audi-garantie behouden en brute kracht. Maar ja geen 1.000 pk dan
mr27 zegt
@gettothechipper: Ach joh, die cijfers zijn waarschijnlijk toch met octaan 102 en wat ethanol in de tank. Bij JD zie je ook wel eens absurde cijfers en dan zie je dit trucje bij brandstof staan. Inderdaad ABT voor de garantie.
Ot92 zegt
@mr27 Idd… bij JD stond er een getunede Audi Rs3. Die deed met wat ethanol erbij ineens 40 a 50pk meer.
apenkop zegt
@gettothechipper: naar abt? Dokter bibber noemen ze die ook wel, veel beloven weinig presteren, nee doe mij aub hgp geweldig bedrijf en techiek
Ot92 zegt
@gettothechipper ABT heeft waardeloze motor software.
superg zegt
@Ot92: jarenlang mee gereden. Wat is er mis mee?
Ot92 zegt
@superg Koppelkromme heeft een behoorlijk bibberend gedrag. In praktijk zul je er niet heel veel van merken, maar fijner dan een tuning van een bedrijf met gezond verstand zal het niet rijden.
ds3thp zegt
@gettothechipper: als jullie de link naar HGP openen, dan kunnen jullie zelf lezen stage I niet alleen software is
saxoke zegt
@ds3thp: hier in het artikel hadden ze daar verder op in kunnen gaan. Bij de meeste tuners is stage 1 gewoon een kant en klaar nieuw programmaatje in het computertje. Die 786pk die hebt na deze stage 1 van hgp is niet veel meer dan wat je hebt na een stage 1 van bvb jd of vagtechniek. En dan ben je geen 10k kwijt.
saxoke zegt
@saxoke: voor 1219euro ben je helemaal t mannetje en heb je 975Nm en 725pk. Dat scheelt toch mooi 8800euro
Stefje zegt
@mr27: ze bieden als het goed is volledige overname van garantie. Kans dat er iets stuk gaat is niet zo groot, maar dan is het wel lekker er een potje voor te hebben.
superhans zegt
Ik vraag me wel eens af wat nou precies de nadelen van dit soort tuning zijn. Waarom bieden de fabrikanten dit zelf niet aan?
Stefje zegt
@superhans: fabrikanten bieden in de regel ‘overengineered’ producten. Zodat als totale debielen er mee gaan rijden het nog steeds niet zomaar stuk gaat. Is namelijk lastig te bewijzen. Dit maakt het, met name voor turbomotoren, makkelijk om de druk wat op te voeren en zo 20-30% meer vermogen te halen.
escort77 zegt
@superhans: de tuner zoekt de toleranties op. Je standaard RS6 moet ook goed lopen bij extreme kou of hitte, ijle lucht, kwalitatief slechtere brandstof in sommige landen. Tuners als Abt en MTM kijken waar de fabriek in hun ogen te voorzichtig is, door goed te analyseren en testen. En de ziptuners van deze wereld zetten gewoon alle parameters op +10%.
stuko zegt
@escort77: dus jij denkt dat ABT of HGP andere waardes aanpast dan een ‘om de hoek tuner’? ?
Joris24 zegt
Ik denk dat dat ook met milieu wet- en regelgeving te maken heeft. Deze motor is waarschijnlijk zo afgesteld dat verbruik, uitstoot en vermogen ‘optimaal’ zijn voor datgene wat audi wilt verkopen. Meer vermogen = uitstoot = meer belasting en ook boetes uit Brussel. Daar moeten fabrikanten een tussenweg in vinden.
Stefje zegt
@Joris24: grote misconceptie. Veel auto’s worden juist zuiniger na tuning omdat de auto efficiënter gaat lopen. Als je besluit dan alleen maar nog harder te gaan rijden is het een ander verhaal…
mashell zegt
Haha. Maar dat is juist de grote misconceptie, technisch is dat namelijk niet mogelijk. Dat extra vermogen is meer energie en die energie komt uit inspuiten van meer brandstof wat dus een hoger verbruik is. Met chiptuning (andere kenvelden programmeren) dat meer vermogen geeft kan het verbruik bij een zelfde rijstijl niet lager worden en als het vermogen ook gebruikt wordt dan wordt het verbruik ook alleen maar hoger.
Als je echt gaat tunen, mechanisch, grotere turbo etc. wordt misschien de efficiëntie iets verbetert maar levert het grotere vermogen en het gebruik daarvan (gaat vanzelf bij versnellen) ook weer een hoger verbruik.
De manier dat je met chiptuning een lager verbruik realiseert is door je rijstijl aan te passen “ik heb nu 962 pk, ik moet voorzichtig doen”. Dan heeft de tuning dus netto je rijplezier vergalt. Conclusie: haal je na een tuning een lager verbruik dan had je de tuning niet hoeven doen en doe je het gewoon verkeerd: gas geven met die hap.
mashell zegt
Nadelen: kost je bakken met geld, je hebt er amper wat aan (wie heeft er 962pk nodig?), de auto gaat minder lang mee omdat er marges opgeofferd worden, de wagen presteert niet zo betrouwbaar onder extreme klimaatomstandigheden, als er meer vermogen geleverd wordt gaat ook het verbruik omhoog, meer verbruik is meer CO2 wat de fabrikant niet wil.
@willeme legt verderop netjes uit dat een andere soort van tuning eigenlijk veel meer toevoegde waarde heeft dan 362pk extra.
Dutchdriftking zegt
Tja, HGP levert hele goede kwaliteit, en gezien de nieuwprijs van dergelijke auto’s valt het mee, maar feitelijk is het een heleboel geld. Het Nederlandse JD levert voor veel minder geld ook hele hoge kwaliteit tuning. Uiteraard zonder TUV keuring. Dat zal het vast duur maken. Erg benieuwd wat de prijzen van MTM zijn, vast hoger dan JD, maar wel mijn keuze voor een dergelijke auto. Overigens sta ik niet voor het dilemma, dergelijke voertuigen zijn ook vijfdehands buiten budget.
willeme zegt
Op zich is het enorm grappig. Een snelle RS6 sneller maken. Maar ergens wordt ik er een beetje weemoedig van. Waarom een RS6 nog sneller maken? Het ding is al veel te snel.
Het is alsof je een partner hebt die waanzinnig goed kan koken, maar het is een sociaal hork en in de slaapkamer speelt ze nog minder klaar dan jij. En juist met die kwaliteiten op zak stuur je haar naar extra kook-clinics en geef je haar kookboeken.
Ik zou juist liever zien dat ze het het achterlijke hoge gewicht iets naar beneden weten te krijgen. Het onderstel enorm weten te verbeteren. Die 22″ gegoten velgen (serieus, waarom!??) vervangen voor 20″ BBS FI wielen (ofzo). Öhlins dempers erop voor een betere wegligging en voor betere manieren op minder perfect asfalt. De stijfheid van de carrosserie verhogen. En als je dan het totaal aanpast met een beetje meer vermogen en lekker klinkende uitlaat, OK. Maar 962 pk in een standaard RS6 is gewoon gekkenwerk.
posthumus zegt
@willeme: Amen! (Briljante metafoor ook)
okdoei zegt
@willeme: ja verdomme, wat als mn vriendin wel al die skills bezit… boobjob? Ik weet t niet. #help
maferick74 zegt
@okdoei: brazilian wax? Porno lipjes, geen gefronste wenkbrouwen als je vraagt of ze datzelfde weer kan doen alleen dan zonder zeuren?
okdoei zegt
@maferick74: ik heb de voorstellen gedaan. Ben nu dakloos.
Conclusie: geen succes.
rikv99 zegt
Vindt het altijd raar dat je die tunings pakketen zonder installatie kan kopen? Net of je dat zelf kan en gaat doen? Lijkt me dat je dit als fabrikant ook helemaal niet wilt, gaat er straks een random garage 3 straten achter jouw merknaam gebruiken voor motorische tuning.
mashell zegt
Misschien is die losse verkoop zodat andere tuners in andere landen dit ook kunnen monteren?
baklava zegt
Zou liever minder gewicht zien en een goed onderstel
jeroenm83 zegt
Goeiedag wat een geld. Ben het met bovenstaande posters eens dat het nergens over gaat (“wie heeft dat nou nodig”), want een RS6 is al bizar snel. Het is denk ik meer goed voor de rollenbank-uitdraai in je mancave en wat stoere praat aan de bar.
Mijn vorige V10 RS6 heb ik laten tunen, omdat ik erachter kwam dat ie slecht was getuned. Een optie was ook (bij JD, aanrader!) om me terug te laten tunen, maar ja, dan ben je eigenlijk al gewend aan je ‘surplus snellere’ wagen. Ik kreeg uiteindelijk stage 2, enkel software, met 730 PK en 950 Nm. Tevens ook de Tiptronic laten tunen om het nog een beetje normaal te laten verlopen. Het verschil merkte je echt boven de 280 kmh. En daar ga je, want hoe vaak rijd je dat nou? Mijn huidige C7 RS6 heb ik standaard gelaten want ik vind het allemaal snel zat zo. Je rijdt immers met zo’n auto al veel te snel veel te snel. En ook bij JD is t niet gratis, maar zeker geen 9K.
Gelukkig is Duitsland niet ver uit de buurt. Ook gunstig voor de BBQ en de inhoud van de koelkast. Auto uitlaten, verse bak 98/102 erin, achterbak vol laden met dingen die enkel slecht voor je zijn, en weer zo hard mogelijk terug naar dat Koninkrijk Der 100 km/h. Overbodig, maar wel leuk.
Edit: typo
Ot92 zegt
@jeroenm93 En… wanneer laat je de C7 RS6 tunen bij JD als ik vragen mag. ?
Ieder vermogen went wel op een gegeven moment, meer is altijd beter hehe.
jeroenm83 zegt
Jij moet werkzaam zijn langs het Twentekanaal….?
Wie weet, wie weet. De RS6 is een redelijke beruchte auto geworden, en ja, helaas. Vroegâh was t een Fin die k ging jatten voor een plofkraak. Dat blijft. Later werd het een eerste aanschaf na de 4K-camera voor een Youtuber.
Nee, ik heb geen nardó-grijze of zwarte met black-optiek.
werf76 zegt
stage 1 8900 + 1000
Angepasste Motorsteuerung und Aufhebung der Vmax-Begrenzung
Geänderter großvolumiger Luftfilterkasten mit “HGP-turbo” Schriftzug
Sportluftfiltereinsatz mit “HGP-turbo” Schriftzug
Großvolumige Ansaugschläuche (blau oder schwarz)
Ansaugstutzen vor Turbolader mit vergrößertem Querschnitt
TÜV Eintragung
stage 2 23400 + 1500
Angepasste Motorsteuerung und Aufhebung der Vmax-Begrenzung
Geänderter großvolumiger Luftfilterkasten mit “HGP-turbo” Schriftzug
Sportluftfiltereinsatz mit “HGP-turbo” Schriftzug
Großvolumige Ansaugschläuche (blau oder schwarz)
Ansaugstutzen vor Turbolader mit vergrößertem Querschnitt
Bearbeitete Serienturbolader mit größerer Turbinenwelle und größerem Verdichterrrad, verstärkte Axiallager und vergrößerter Turboladereingang
Geänderte Ladedrucksensoren
TÜV Eintragung
Tja, veel geld..