Tesla adepten zijn af en toe best rabiaat. Maar kopen ze dan ook weer allemaal gewoon een nieuwe Tesla als ze de oude inruilen?
We weten allemaal dat sommige mensen de neiging hebben zichzelf nogal te identificeren met de producten die ze kopen. Dat je zegt ‘ik ben niet zo’n fan van Audi‘ en dat dan opgevat wordt als een persoonlijke belediging. Waar merkliefde overgaat in iets wat een tikkie eng is, mag iedereen zelf bepalen. Maar ja, je komt wel eens wat tegen waarvan je denkt ‘oké gap, dat is dan heel mooi’.
Dat geldt zeker ook als het gaat om Tesla. Niet alleen het merk maar ook de blinde devotie is een wereldwijd fenomeen. Onze vrinden van Jalopnik hebben er zelfs ooit een heel artikel over geschreven. Inmiddels is het misschien iets minder dan het was. Niet in de laatste plaats omdat opperbaas Elon Musk het licht heeft gezien en nu anti-woke is geworden. Als je slim en vrijheidslievend bent, kan dat natuurlijk ook niet anders…Maar de blinde massa’s weten nu niet meer zo goed wat ze (letterlijk) moeten vinden van Tesla.
Toch blijkt uit cijfers dat Tesla kopers nog steeds behoorlijk loyaal zijn aan Tesla. S&P Global Mobility ondervond dat 26,1 procent van de Model 3 rijders voor een nieuwe Model 3 gaan. Klinkt niet indrukwekkend. Maarrrr, nog eens 40,3 procent gaat voor een Model Y. Nog een kleiner deel van het koopvolk gaat voor een Model S of Model X. Bij elkaar koopt zodoende 72,8 procent een nieuwe Tesla.
In geval van de Model Y gaat 37 procent voor een nieuwe Model Y. Daarmee scoort de Model Y het hoogste percentage repeat customers in de hele autowereld. Een concurrent als de Mustang Mach E doet bijvoorbeeld 18,5 procent. Van de Model Y kopers gaat uiteindelijk 70,5 procent voor een nieuwe Tesla. Zij het een Model 3, Model X, Model Y of Model S.
Model S kopers zijn wat minder loyaal. 21,7 procent gaat voor een nieuwe Model S, 18,6 procent neemt genoegen met een Model Y en 7,9 procent downsized naar een Model 3. Kennelijk zijn Model S kopers niet geneigd voor een Model X te gaan. Kleine percentages gaan naar een Lucid Air (3,4 procent), Rivian R1T (1,8 procent), Mercedes EQS (1,6 procent) en Rivian R1S (1,2 procent). Daarnaast ‘lekt nog 37,8 procent weg’ naar een plethora aan andere auto’s.
Al met al zijn de cijfers dus behoorlijk goed voor Tesla op dit moment. Wel lijken de topmodellen wat minder in trek te zijn. Maar weinigen maken de stap van Model 3/Model Y naar Model S/Model X. En bestaande klanten van de über-bleppers kopen ook vaker iets anders. Misschien inherent aan het marktsegment, maar misschien ook wel omdat de grote Tesla’s inmiddels ook niet meer de jongste zijn. Daar is men niet per se verder ingedoken. Koop dan opnieuw?
alloallo zegt
Uitzonderingen bevestigen de regel!! Ik stap deze week over naar een Arteon SW Hybrid.
arta zegt
Dat zat even wennen zijn….
Hele mooie auto hoor! Maar wel een bak minder vermogen, aandrijving op de voorwielen alleen, dinosap vullen, zonder pauze naar Barcelona of wintersport rijden (dat schijnen die mensen met brandstofauto’s te doen).
alloallo zegt
Beenruimte voor passagiers en bagageruimte is voor mij belangrijk.
Tevens normale snelheid kunnen rijden ik Duitsland ook.
arta zegt
Point taken.
Duitsland is voor mij maximaal 2x per jaar en de kids zijn nog klein hier. Denk dat een S nog 3 jaar kan.
hotze zegt
En je krijgt er een stijlvol interieur voor terug, ook fijn.
Het lijkt een beetje Tesla-verheerlijking of Tesla-haat te zijn als ik mensen spreek over wat ze van Tesla vinden. Gewoon interesse; ik zit iig niet in de verheerlijking-hoek.
Dat er weinig rijders van een 3/Y naar een hoger segment overstappen is niet zo gek, de 3/Y is het “normale” leasesegment, hoger segment ligt niet in het bereik.
Roel zegt
Ik ben dit jaar van een 2019 C-Klasse overgegaan op een Model 3. Hoewel ik bij de aankoop nog zeer sceptisch was over het interieur, ben ik inmiddels helemaal over. Het interieur van de Tesla is weinig bijzonder, maar wel een oase van rust en daardoor heerlijk voor de lange ritten. Het heeft inmiddels ook niet meer de goedkope look die de 2014 Model S van mijn vader heeft, maar voelt zeer degelijk en oogt stijlvol.
Helemaal tevreden ben ik uiteraard niet. Zo vind ik de laagste stand van de ventilatie nog steeds te hoog en kan ik me mateloos irriteren aan het gebrek van fatsoenlijke ruitenwisser bediening icm een onbetrouwbare regen”sensor”. Deze klachten vallen echter in het niets bij wat ik te klagen had over mijn C Klasse.
padoempats zegt
Een uitzondering kan geen regel bevestigen. Een uitzondering kan een regel alleen maar ontkrachten
lekkerdwars zegt
Merk loyaliteit waar menig fabrikant van zou watertanden. Logisch ook want ze bouwen echt super doordachte EVs. Met de recente Model 3 is ook hun bouwkwaliteit op orde. Vraag is dan waar shop je nu een betere EV voor hetzelfde geld?….nergens denk ik.
mashell zegt
Betere EV’s zijn er wel te vinden, onder andere bij Porsche, Kia en Hyundai. Maar die zijn wel stukken duurder. Het is me raadsel waarom Tesla meent een prijsdumper te moeten zijn maar nu dat ze dat wel zijn maakt dat je heel sterke argumenten moet hebben om een andere EV te kiezen. Ik weet niet eens of de combinatie oogbal verschroeiend design van de Model Y, de hekel aan Elon Musk of dat ik vind dat de Tesla fanboys sectarische trekjes hebben nog wel genoeg is.
gekketurbo zegt
Inderdaad. Voor €50K heb je een Y met +500pk en 550km range bij Tesla, daar kan je echt niet omheen. Alles concurrenten zijn veel duurder voor minder…
arta zegt
Ben niet getrouwd met het merk. Ze maken goede elektrische auto’s.
Ik zou zou weer van de Tesla teug willen naar de BMW i3 of een i5 misschien…
Maar een brandstofauto…. Alleen voor hobby
goodvibrations zegt
Industrie gemiddelde is zo’n 48%. Toyota was Nr. 1 Porsche scoorde ook hoog altijd volgens mij.. maar idd erg goed van Tesla. Maar ook goed verklaarbaar. Value for money is ongekend waardoor je aardig in de buidel moet tasten als je dezelfde specs opnieuw wilt.. Aan de andere kant.. als je uit een Taycan, EQE komt of lucid komt dan voelt Tesla wel minder… ondanks de veel lagere aanschafprijs..
een gunstig geprijsde elektrische CLA zal menig model 3 rijder doen twijfelen lijkt me.. maar denk niet dat Mercedes die voor een vergelijkbaar bedrag aan zal bieden.. waardoor je toch weer uitkomt bij een model 3 of y…
hotze zegt
Of een gunstig geprijsde A3 of 1-serie. Als die een mooie aanbieding op de markt zetten met goed bereik, laadsnelheid e.d. zal Tezla het moeilijk krijgen.
frederik zegt
Zeg maar gerust: Elon Musk is langzamerhand knettergek geworden en dat maakt het kopen van een Tesla niet aantrekkelijker. Et tu, @jaapiyo?
jaapiyo zegt
Elon is niet knettergek wat mij betreft. Bovendien is hij steenrijk dus je kent de regel: zelfs als hij knettergek zou zijn noemen we dat ‘excentriek’.
Richmond zegt
Wat boeit het wat voor persoon Elon Musk is. Merk je niks van in de auto.
mashell zegt
Nee, maar je wordt er wel op aangesproken op elk verjaardagsfeest nadat de onderwerpen als de ingegroeide teennagels van tante Trees en het droge/natte/wisselvallige weer in de Liemers zijn besproken. Elke keer opnieuw.
rollingstoned zegt
Nederlanders en hun oubollige kringverjaardagen 😂
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5375040/grootste-kringverjaardag-ooit-vieren-typisch-nederlands
honestytwo zegt
‘Mijn’ model S verruild voor een Alfa Romeo GT 3.2 V6. Hart won het van ratio…
coupedriver zegt
Ik word er zelfs blij van om dit te lezen! Veel plezier!!
hotze zegt
Dat is één van de mooiste Alfa’s van de laatste decennia. Een klassieker!
stefan82 zegt
Zakelijke Model S verruild voor een prive eigendom Model Y. Een Plaid was de wens maar buiten bereik. Een ander merk naar gekeken maar kwam niet serieus in aanmerking.
hotze zegt
Gefeliciteerd met je gebochelde elektriek. Hopelijk houd je de zonnebril op als je naar je auto kijkt.
ronaldotour zegt
Ik ben benieuwd waar de dikke 10.000 Model 3 kopers eind 2019 op overstappen, het zou zomaar iets met benzine kunnen zijn.
arta zegt
Ik ook!
Omdat de baas in veel gevallen betaald voor de brandstof zal die prijs niet zoveel uitmaken, maar het rijden….
Weinig vermogen, eerst op moeten warmen, versnellingen, moeten tanken,….
Zeker als je thuis kan/kon opladen is het wel echt een stap achteruit om weer op brandstof te gaan rijden.
Die paar gelukkigen die nog een mooie zes- of achtcilinder daargelaten, maar het gros zal toch een langzaam torretje gaan rijden.
hotze zegt
Lekker belangrijk dat hard optrekken…
Het oog wil ook wat en die 3 en Y zijn niet bepaald wonderschoon, zowel van buiten als binnen. En leuke opties, forget it. Maar ja, heb je zo’n laadpaal bij je huis, wil je er ook gebruik van maken.
Roel zegt
Het bizar hard optrekken an sich is niet zo belangrijk, maar de snelle reactie op wat je doet met het pedaal is wel een genot. Je hoeft bijvoorbeeld niet te wachten tot je bak is teruggeschakeld en de turbo zijn werk doet voor je fatsoenlijk versnelt. Elektrisch rijden voelt gek genoeg veel natuurlijker en als je daarna weer in een benzine/diesel gaat rijden, is het soms bijna irritant hoe traag de reactie op het pedaal is.
Wat het oog wil is natuurlijk puur smaak. Zo zijn er ook mensen die geweest die de Multipla een goed idee vonden..
Die “leuke opties” zijn er bij Tesla overigens niet omdat vrijwel al dat soort opties standaard zijn inbegrepen. Er zijn maar weinig andere merken die bij hun basisauto al zo ontzettend veel meeleveren.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er niks mis is met Teslas, integendeel, maar deze drie punten zijn dat zeker niet. Je had dan beter de narcistische CEO, irritante deurgrepen of twijfelachtige “Full Self Driving” kunnen noemen.
mikee368 zegt
Waren er zelfs rond de 30k in dat jaar!
Ken er 4. 1 heeft hem nog en 3 zijn over naar de Model Y.
Bastiaan zegt
Hahaha wij hebben na de Model s een Aston Martin Rapide gekocht. Tesla was een super apparaat maar die 5.9 v12 is wel een stuk leuker.
Bastiaan zegt
Haha wij hebben thuis de Model S verruild voor een Aston Martin Rapide. Model S is voor ons altijd een foutloze en fantastische auto geweest maar een 5.9l v12 is wel erg leuk…