Grote kans dat je daar nog nooit van gehoord hebt.
Geen schande, want van de Scootacar werden tussen 1957 en 1964 slechts 1500 exemplaren geproduceerd. Bovenstaand zien we de eerste generatie van het wagentje.
Het Britse merk Scootacars was in handen van een locomotiefbouwer en ontworp deze 1-deurs tweezitter in opdracht van de vrouw van de eigenaar. Die vond haar Jaguar te moeilijk om te parkeren en was opzoek naar iets kleiners.
De ontwerper Henry Brown nam die boodschap nogal letterlijk. De microcar is een kleine 2 meter lang en anderhalve meter hoog. Naast elkaar zitten is er niet bij, door de beperkte breedte van slechts 1,3 meter zijn de stoeltjes achter elkaar geplaatst. Het ding werd door zijn compacte formaat ook wel de ’telefooncel’ genoemd.
De carrosserie is vervaardigd uit glasvezel en dat maakt dat het schattige wagentje slechts 263 kg weegt. Aangedreven door een 200 CC eencilinder tweetaktmotor met 8,5 pk geeft dat een topsnelheid van 80 km/u. Het motortje is via een ketting verbonden aan het achterwiel. Sturen doe je met een simpel fietsstuur.
Dit paarse exemplaar uit 1959 werd gespot door Jeroen797. Het karretje deed mee aan de Molentocht van Goes. Check het op autojunk.nl
rd1991 zegt
Waar is zijn Nederlands kenteken eigenlijk?
Mij de Peel P50 maar trouwens.
joost1990_2 zegt
@rd1991: Oh wat ben jij een slechte verliezer zeg. We zitten gewoon nog in de EU, dus met open grenzen ;)
autoblaag zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt- Lachen kar wel!
escort77 zegt
Als deze er op 8 juni ook staat, koop ik kaarten voor supercarsunday.
Laue zegt
Hip ding, nooit van gehoord.
Alfarobert zegt
Vaker op autojunk kijken,staat hij al een poosje op.
canon4ever zegt
Dit vind ik nou weer te modern , is namelijk geen auto meer . een auto moet wel auto blijven heh
cayenneturbo zegt
@canon4ever: te modern? Dat ding is al 50 jaar oud ;)
Arno's zegt
Zoiets was er toch ook onder de naam Heinkel! Zelfs als 2 zitter
nibor zegt
80km/h in dit ding? En dan sturen met een gewoon fietsstuur…
:o