En dit kleine blokje moet in een hele hoop Fords gaan passen.
Dat er meer en meer elektrische auto’s bij komen, is een gegeven. In elke lijst van de best verkochte auto’s zien we ze voorbij komen. Natuurlijk, de meeste mensen geven nu nog de voorkeur aan een plofmotor. Zo’n EV moet wel ‘in je leven passen’. Zeker als je op je thuislocatie niet kunt laden, zul je je leven wel een beetje moeten aanpassen aan een auto die je al gauw 40 mille of meer kost.
Maar er gaat een moment komen dat elektrische auto’s of waterstofauto’s verplichte kost worden, simpelweg omdat de auto met verbrandingsmotor niet meer verkocht MAG worden. En we kunnen ook allemaal aan ons water aanvoelen dat het ooit verboden gaat worden om normaal met een auto te kunnen rijden. Maar wat moet je dan met je klassieker?
Crate Engine
Wel, daar heeft Ford het antwoord op! De Ford Performance Emulator is hun laatste uitvinding. Ford Performance is de afdeling van de snelle Fords en de accessoires voor snelle Fords. Het mooie is, naast allerlei upgrades hebben ze ook complete motoren voor je, de zogenaamde ‘crate engines’.
Dit zijn nieuwe motoren die je relatief eenvoudig in een Ford kunt monteren. Persoonlijk wil ondergetekende graag een Mercury Marauder voorzien van de 7.3 liter V8 van Ford Performance, gewoon omdat het kan.
Met de Ford Performance Emulator kun je in elk geval ook even vooruit met je klassieker. Dit kleine blokje is erg, eh, compact! De lengte is 57 centimeter, de hoogte bedraagt 37 centimeter en de breedte is 34,5 centimeter. Dat is aanzienlijk kleiner dan zelfs de kleinste benzinemotoren van Ford Performance. Sterker nog, qua formaat lijkt het meer op de 1.0 EcoBoost van Ford.
Vermogen Ford Performance Emulator
En het is niet dat er geen vermogen inzit. De Ford Performance Emulator levert namelijk 286 pk! Dat is exact evenveel als de de BMW M1, M3 3.0, M5 E28, X3 3.0sd en de huidige 530d. Waarschijnlijk omdat 210 kW een lekker rond getal is.
Het blok moet nog officieel worden geintroduceerd, waarschijnlijk op de eerstvolgende SEMA-beurs, daar waar Ford Performance altijd heel erg groot uitpakt. Maar het is goed om te weten dat we in de toekomst ook nog kunnen genieten van klassieke Fords.
Is het dan allemaal hosanna? Nou, nee. Er is een nadeeltje, die compacte afmetingen kloppen wel, maar je moet er wel een accu aan koppelen. Die is uiteraard best wel snel leeg en het duurt vaak best wel lang om te laden, plus het extra gewicht dat je mee moet nemen. Maar ja, je moet iets om de planeet te redden als liefhebber van oude Fords, nietwaar?
frank2b zegt
Grappig! Toont goed aan hoe superieur een elektromotor feitelijk is.
En accu’s? Ach, er gaat een joekel van gietijzeren V8 uit het vooronder en een ditto loeierd van een versnellingsbak, dus met dat extra gewicht valt het nog wel mee uiteindelijk. Of anders een aanhanger met hillbilly-verlengsnoer misschien?
geenidee zegt
@frank2b: Klopt. De elektromotor is al superieur, nu de batterijen nog.
autogeak zegt
@geenidee: Noem mij maar is een elektromotor die beter klinkt dan een V6, V8, V10 of V12. Weet je wat noem maar is überhaupt een elektromotor die goed klinkt….
fanboy zegt
@autogeak: In de luxe V12’s die ik heb gereden probeerden ze juist zo stil mogelijk te zijn, wat beter lukt met een elektromotor.
V6 is net als L6 erg afhankelijk van wat voor een qua geluid.
Maar de gemiddelde auto klinkt nergens naar en is elektrisch een verademing.
frank2b zegt
Noem mij maar EENS een beter geluid?
De meeste motoren zijn niet om aan te horen en V8 motoren proberen juist zo stil mogelijk te zijn…..
Iedereen zegt
Je kunt een Tesla ieder geluid laten maken dat je wilt, ook het geluid van een V12 mocht je dat willen.
Robert zegt
@frank2b: ik zou dan eerder opteren voor een aanhanger met (diesel-)aggregaat…
ericd zegt
Hierna komt zeker nog wel een soort omgekeerde ontwikkeling: zeg 50 pk sterke electromotoren kunnen zo klein zijn, dat ie past in een navenant kleine en dus lichte auto die daardoor ook met een kleiner accupakket kan volstaan om toch 300 km actieradius te scoren. Jaren terug was er al het Visio.M project van de TUM: een 600 kg EV incl. de nog geen 100 kg aan batterijen aan boord.
faalhaas zegt
@ericd: Yep, 2500kg aan EV’s is pure grondstoffen verspilling. Kan je 4 lightweights van maken.
Def_Tovertor zegt
@faalhaas: een ICE auto verbruikt in zijn levensduur zeker 12.500kg brandstof. Dat is pas pure grondstoffen verspilling.
herve11f zegt
@def_tovertor: en die EV rijdt op lucht zeker?
frank2b zegt
Gewoon op asfalt …
procyon zegt
Goed dat je even ingreep herve11f, Def_Tovertor zit hier onwaarheden te verkopen door te zeggen dat ICE auto’s 12.000 KG brandstof verstoken en daarmee impliceerde dat de EV helemaal geen enkele grondstoffen verbruikt gedurende zijn leven. Hij is een evangelie aan het verkondigen en EV’s aan het promoten / opdringen en we zijn dat spuugzat hier bij de club die IC’s kan waarderen en daar graag stikstof, zware metalen, roet en het verrijken van de golfstaten voor door de vingers ziet.
Hoop dat hij nu even op het rechte pad blijft anders nogmaals aanspreken op gedrag en monddood maken.
vaakbenjetebang zegt
@faalhaas: Dat ben ik met je eens, maar hetzelfde kan gezegd worden voor >90% van het huidige wagenpark met een verbrandingsmotor. Daar kunnen ook heel wat kilootjes vanaf….
frank2b zegt
De Dacia Spring EV filosofie!
geelbarrel zegt
Er zijn tal van klasiekers die met een elektromotor een prachtige stap vooruit maken. De elegantie en tijdloosheid van bijvoorbeeld zo’n Ford Thunderbird blijft dan ook bewegend te bewonderen. En op een betrouwbare manier zelfs! Echter….toch is het bij zo’n Thunderbird toch wel echt een gemis als het roffelende V8 hart je visuele beleving niet meer ondersteunt. Zombie-klassieker. Ook al gaat ie 3x zo hard naar de honderd
O plaat zegt
Een platte schroevendraaier, sleutels in Amerikaanse maten en een catalogus van summitracing en die Tunderbird blijft ook rijdend, met geroffel.
Robert zegt
De serieuze restomod-tuner hangt zo’n compact blokje natuurlijk tussen de voorwielen én tussen de achterwielen. Zo’n dual-motorconfiguratie halveert dan misschien het bereik, maar met 2x 210 kW instant koppel op alle wielen is het wél leuk spelen met stoplichtsprintjes.
Charles Taycan 4S zegt
Goede ontwikkeling van Ford voor het kunnen blijven rijden en genieten van je klassieker! Ook ik vind het geluid van een murmelende V8 heerlijk echter een electromotor is in alle facetten superieur. Over 20 jaar weten we niet beter, het is ff wennen.😉
O plaat zegt
Ik steek mijn klassiekers nog liever in de shredder dan dat ik ze elektrisch zou moeten maken, de oude mechaniek en geroffel is wat ik er leuk aan vindt. En ja een LS of Coyote swap zou ik ook nooit doen om de zelfde reden. Ik zie ook niet in waarom dit nodig zou zijn. Er zijn nog genoeg 302/289 V8s om reserve stukken te hebben tot het volgend millennium en nee niemand zelfs niet bij groene partijen wil jou jouw klassieker die 2000km jaarlijks rijdt afnemen. Dat nieuwe verbrandingsmotoren binnen 10 jaar zullen uitsterven wil ik geloven, maar de liefhebber kan nog zeker 50 jaar verder.
Edge zegt
Eens voor wat betreft de klassiekers. Ik zou het zelf ook jammer vinden als mensen massaal hun prachtige oude Mustangs gaan voorzien van een accumotor en elektropakket. Maar…. Er staan ook genoeg van dat soort auto’s te koop die wel wat liefde kunnen gebruiken. Om dan een zo goed als dode Mustang weer tot leven te wekken met een elektromotor en wat andere moderne snufjes (een restomod) kan ik dan wél weer waarderen.
geertvanoosterwyck zegt
Binnen 20 jaar rijdt 95% van ons met een “deelwagen”, omdat een auto nu eenmaal een van de slechtste investeringen is die je kunt doen. Als je 2 Hr/dag met je auto rijdt, dan ben je al een “bovengemidddelde” gebruiker. Maar dan gebruik je je wagen nog maar 8% van de tijd. Als de wagens tegen dan “zelfrijdend” zijn, dan bestel je een wagen als je hem nodig hebt, en tegen de tijd dat je hem nodig hebt, staat hij voor je deur. Hoe die er uit ziet, of ,wat zijn “prestaties” zijn zal je dan worst wezen. Een auto wordt binnen 20 jaar terug herleid tot wat het is: een middel om je van punt A naar punt B te verplaatsen. Zelf rijden gaat er tegen dan ook niet meer inzitten. Deze auto’s zullen volledig computergestuurd zijn. Waardoor er ook veel minder ongevallen zullen gebeuren.
allesmetturbo zegt
Werkt een maxhaust soundsbooster hier ook op? Kun je icm deze emulator ook meteen een v8 simuleren.
Je moet toch ergens mee cool kunnen doen op de boulevard als je niet meer met je amg mag rondtuffen..
911targa zegt
Die klassiekers maken laten we gewoon nog op normale benzine rijden in de toekomst. Wat maakt het nou uit, als er 2.000 km per jaar mee wordt gereden? Dat is niet de vervuiling van de wereld. Vliegt de klassieker bezitter gewoon naar Nieuw Zeeland ipv Australië. Heeft die de vervuiling alweer uitgespaard.
seanxtype zegt
Met de afmetingen kun je hem prima in een Fiesta gooien. Lekker veel vermogen op weinig gewicht. Kofferbak vol gooien met accu’s en gaan met dat feestje
e38ossie zegt
De BMW ///M1 had 277 pk.