
Aangezien Verstappen beter scoort in races dan kwalificaties, is het een vorm van goed nieuws! Maar dit kan Verstappen dus winnen bij een sprintrace.
Max Verstappen gaat bijzonder lekker de laatste tijd. Nog nooit scoorde de Nederlander zoveel pole positions. Dat komtmede door de auto. Niet dat de Red Bull enorm dominant is, maar omdat de Mercedes dat de afgelopen jaren dat Verstappen meedeed dat wél was.
Dus hoe goed hij zijn best ook deed, bij Mercedes schroefden ze de motoren iets op en pakten ze pole met soms wel een seconde verschil met de Red Bulls. Dat opschroeven is niet meer toegestaan en daardoor zien we dat het verschil kleiner is geworden. Omdat de kwalificaties zo saai waren, heeft de FIA wat bedacht: sprintraces. Op deze manier is er meer actie op de zaterdag.

Dit kan Verstappen winnen, dus
De invulling ervan was nog niet bekend, maar dat is die nu wel! Dat verklapt Ross Brawn, de Technical Director van de FOM. De kwalificatie die op vrijdag verreden gaat worden, zal de startopstelling bepalen voor de sprintrace. Verder heb je er helemaal niets aan. Dat heb je wel aan de sprintrace. De coureur die de sprintrace wint, krijgt de pole position op zijn naam staan. Aanvankelijk was het het idee dat de coureur die op vrijdag het snelste is in de kwalificatie de pole position op zijn naam mocht zetten.

Uitslag
De uitslag van de sprintrace, zal dan de startopstelling van zondag worden. Dit kan wel een paar verrassingen opleveren. Niet aan de voorkant van het veld: het zal blijven gaan tussen Hamilton en Verstappen. Die twee zijn op dit moment een klasse apart. Voor coureurs als Lando Norris en George Russell gaat het wel een issue worden, want die zakken in de race altijd een paar posities.
Dat komt in dit geval met name door hun auto’s. Die zijn in de kwalificatiesessie (over 1 ronde) relatief gezien sneller dan de rest. In de race kunnen ze die snelheid niet volhouden. We verwachten dat ervaren rotten als Räikkönen en Alonso hun vruchten kunnen plukken van de sprintraces.
Via: Motorsport.
Misschien iets te snel gelezen, maar wanneer zijn de sprintraces?
staat niet vermeld, maar ik dacht dat op Silverstone de eerste sprintrace wordt gehouden
@katoenboer: vgm is dat nog niet bekend
Ja, en vooral hoe worden ze vormgegeven?
@ericd: het zal een race zijn van 100km.
Overigens hebben een paar teams al aangegeven problemen te gaan hebben met sprintraces.
Ik meen McLaren, Alpine en Aston Martin. Ze zouden tussen de races door eigenlijk de koppeling moeten vervangen om het hele weekend te kunnen rijden maar vanwege parc ferme regels die ingaan vanaf de kwalificatie moeten ze een extra 100km op racesnelheid rijden. En dat schijnt bij hun koppeling een probleem te kunnen vormen.
100 km? Wat is er “sprint” aan een race van 100 km? Waarom geen 50 km? Lijkt me zat. The main course is per slot van rekening zondag.
@ericd: de hoofdrace is 300km, dus een 3e daarvan als sprintrace is op zich niet zo gek. Dat zal ongeveer een 25-30 minuten racen zijn op Monza denk ik zelfs minder dan dat.
Bij 50km duurt zo’n race dan hooguit een kwartier. Gaan mensen dan speciaal daarvoor inschakelen? Dan wordt het zeker geen succes.
@katoenboer: Silverstone, Monza en een nader te bepalen circuit.
@katoenboer: Zilversteen
Krijgt de winnaar nou ook nog een punt of alleen de eerste plek bij de echte race?
Hoeveel rondjes doen ze eigenlijk?
Dus en kwalificatie en sprintrace. Ik vond de kwalificatie overigens niet saai sinds het drietraps schema is ingevoerd.
Kwalificatie is voor de start volgorde van de sprintrace, uitslag sprintrace is start volgorder hoofd race.
Dus een uitval in de sprintrace betekend een slechte startplaats voor de hoofd race.
Een slechte kwalificatie kan je daar in tegen weer goed maken in de sprintrace.
@pomoek: meh ik blijf houden van de oude kwalificatie. 12 rondjes zo snel als je kan, lege tank, banden die jezelf wil en je beste ronde telt. Ik gaf er niks om dat er het eerste half uur niks gebeurde.
Ik meen gelezen te hebben dat de eerste 3 punten krijgen, 3 voor de winnaar, 2 voor de 2de en 1 punt voor de 3de plaats.
Maar of dit nog steeds zo is/wordt weet ik niet.
100 Km is een 3de van de gewone race, dus op Silverstone ± 17 rondjes voor de sprint race, 52 ronden voor de hoofd race.
Belachelijk initiatief. Kans is groot dat de pace van de teams al op zaterdag bekend is en dus op zondag niet heel veel anders zal zijn. En dat geldt dan helemaal voor stratencircuits. Ook denk ik dat de verschillen tussen teams alleen maar kleiner wordt omdat de topteams vanuit fabriek en Sim veel beter kunnen voorbereiden in korte tijd voor vrijdag dan de andere teams en er in een weekend 3 auto’s kunnen worden afgeschreven. Dat is voor Haas bijv onhoudbaar.
@stefstuntpiloot: volgens mij gelden de banden regels niet tijdens de sprint, plus geen stops, legere auto’s kan best wat verschil uitmaken. Op zondag moeten ze met volle tank beginnen, verplicht 2 compounds gebruiken etc
@stefstuntpiloot: anders was de pace vrijdag al bekend
Namelijk bij de longruns in de tweede training
De eerste sprintrace was in elk geval spektakel! Al was die dan aan het einde van de hoofdrace. In Baku.
Je kan heel veel winnen in de sprint race, maar ook heel veel verliezen.
Denk dat ze er flink hun best voor gaan doen
Kijk naar dat 1 punt voor de snelste ronde
Daar doen ze ook veel moeite voor