In 2007 werden 505.641 nieuwe auto’s verkocht en in 2008 zakte dat iets naar 499.983 exemplaren. Naar verwachting zullen we dit jaar blijven steken op 380.000 stuks, een daling van bijna een kwart. Daar kijken we natuurlijk niet meer van op, want het afgelopen jaar hadden we tientallen berichten over de malaise in de autobranche. De verwachting voor 2010 is volgens Marketingbureau Aumacon nauwelijks beter.
De gevolgen van de economische crisis hebben de autosector hard geraakt. Veel autobedrijven (fabrikanten, importeurs, dealers) zijn omgevallen en er zullen de komende tijd nog wel een aantal bedrijven hun deuren moeten sluiten. Zowel de vraag naar particuliere- als zakelijke auto’s is ingezakt. Als de prognose van 380.000 auto’s bewaarheid wordt, is dat het laagste aantal in 40 jaar.
Na een fase van saneringen onder de verschillende marktpartijen lijkt er nu meer rust in de keten te zijn ontstaan, maar de vraag zal komend jaar nog niet wezenlijk verbeteren. Volgens directeur Clem Dickmann van Aumacon zal met name de zakelijke markt meer tijd nodig hebben om te herstellen: “Anders dan begin 2009 zullen veel leasemaatschappijen in 2010 starten met een uiterst mager orderboek”. De zakelijk markt is in Nederland goed voor ruim de helft van het aantal nieuw verkochte auto’s.
Naast effecten als de oplopende werkloosheid en het momenteel lage consumenten- en producentenvertrouwen, wordt de vraag ook geremd doordat mensen wachten op de ontwikkelingen rond elektrisch aangedreven auto’s. “Je merkt nu al dat hierover onzekerheid in de markt ontstaat, en dat leidt zoals altijd tot verminderde kooplust op korte termijn. Daarnaast is er vrijwel geen enkele stimulans van de nationale sloopregeling uitgegaan.”, aldus Dickmann. Wel zullen vooral de overheidsmaatregelen rondom de groene labels het steeds beter doen bij consumenten. De automerken spelen hier ook steeds beter op in.
Met name dat laatste kunnen wij over meepraten. Iedere autoshow die we tegenwoordig bezoeken staat in het thema van zuinig, hybride, elektrisch, groen, groener, groenst. Of het er daarmee echt veel spannender op wordt…
lincoln zegt
oud nieuws .. we willen de cijfers van 2011/2012 ..
hebben we recht op .. potvers potvers ..
Laurens zegt
Eigenlijk ben je gek als je nu geen nieuwe auto koopt, mega kortingen en op het moment van weer inruilen is er een tekort aan jonge gebruikte auto’s waardoor je misschien met nul afschrijving rond kunt rijden.
Wel groene labels kiezen, maar ook dat draagt bij aan een lagere aanschafprijs. Raar dat de ambtenaren iets stimuleren wat geen stimulatie nodig heeft…
Merry zegt
Als ze nou eens auto’s gingen bouwen die ook het kopen waard zijn.
Lease auto’s worden toch wel verkocht en zuinige auto’s ook voor de krentenkakkers.
Het probleem is dat er weinig auto zijn voor de liefhebbers, ja tuurlijk zijn er nog steeds Ferrari’s,Lambo’s en gaat McLaren weer auto’s maken.
Maar voor de man(vrouw)met een iets minder groot buget is er weinig aan.
En het lijkt wel of de opvolgers van bepaalde moddelen minder leuk/goed/snel zijn dan hun oudere broertjes.
Denk aan de Impreza,Lancer,Clio,Civic type-R,MR2.
Citrofiel zegt
@Laurens: Met 0 afschrijving? Bij wijze van spreken? Welke tweedehandskoper gaat nu een auto voor nieuwprijs kopen…? :?
@Merry: “Anders dan begin 2009 zullen veel leasemaatschappijen in 2010 starten met een uiterst mager orderboek”
Dus wat jij zegt: “Lease auto’s worden toch wel verkocht” is niet helemaal waar. Wel vraag ik me af hoe het komt. Langer doorrijden in de oude lease-auto, meer eigen vervoer, of gewoon veel ontslagen en daardoor minder vraag?
lincoln zegt
@Citrofiel .. de peugeot 206cc heeft het zo 18 maanden lang vol gehouden vlak na introductie .. dus vergis je niet ..
Citrofiel zegt
@lincoln: Ja, dat heeft te maken met beschikbaarheid en levertijd. Het is dan ook wel mogelijk, maar ik denk niet dat het in deze context zal gebeuren. Over een aantal jaar is er een tekort aan jonge gebruikte auto’s, zoals Laurens schrijft. Dat kan de prijs wat opdrijven. Maar ik denk niet dat er dan opeens overmatig veel vraag is naar nieuwe auto’s, die ervoor zorgt dat men liever een tweedehands voor nieuwprijs koopt. Snap je?
lincoln zegt
@Citrofiel .. nee .. ik ben dom en snap nix ..
Treff zegt
ik zit er helaas niet bij :S nog even flink doorsparen!
Maar volgend jaar wil ik best helpen om die 380001 te halen :d
Cantago zegt
Geef mij liever wat nieuws waar geen hybrides en andere groene zooi in genoemd word!
Citrofiel zegt
@lincoln: :P Zo bedoel ik het niet, dat weet je toch. Ik was alleen bang dat mijn uitleg te chaotisch zou zijn om begrepen te worden. ;)
avdb zegt
we gaan dit jaar helemaal geen 380.000 halen.
we zitten nu op 316.000. Normaal verkoopt oktober als september (dit jaar 25.000) en nov en dec samen ook als sept. Er worden dit jaar dus waarschijnlijk niet meer dan 50.000 geleverd, ofwel totaal hooguit 370.000.
phantom zegt
wie ontwerpen die gekke reclame autootjes eigenlijk??
Rick dos zegt
380.000 auto’s voor zo’n klein land. En dan roepen we dat het land in een crisis zit.
Als dat zo is dan verkoop je geen 380.000 auto’s. Dan verkoop je er hooguit 10.000. Dan zit je pas in een crisis.
380.000 auto’s verkopen is normaal voor zo’n kleine markt als Nederland.
ivo zegt
@phantom: Welke gekke reclame autootjes bedoel je?