De kogel is door de kerk, de Urus gaat er…
KOMEN! Zojuist heeft moederbedrijf Audi de blijde boodschap van de geboorte van een derde modellijn de wereld ingestuurd. Niet alleen komt er een nieuwe Lamborghini, er komt noodgedwongen ook een nieuwe Lamborghini-fabriek. De huidige in Sant’Agata Bolognese is niet berekend op de beoogde productie van de Urus.
Jaarlijks wil Lamborghini namelijk 3000 exemplaren van haar SUV gaan verkopen en daarmee verdubbelt het merk het aantal verkochte auto’s. Als belangrijkste afzetmarkten ziet Lamborghini de Verenigde Staten, China, het Midden Oosten, Engeland, Duitsland en Rusland.
Het was niet alleen spannend of de SUV van Lamborghini nu wel of niet zou komen, ook de locatie van de fabriek was onderwerp van discussie. Er zijn namelijk 500 extra paar handen nodig om de Urus in elkaar te zetten, plus het positieve effect wat de nieuwe productiefaciliteit heeft op toeleveranciers en andere bedrijven uit de regio. Dat zag de Italiaanse overheid dan ook maar wat graag op eigen bodem gebeuren.
Het Italiaanse Ministerie van Economische Ontwikkeling stelde daarom 100 miljoen euro aan belastingverlichting in het vooruitzicht als Lamborghini de Urus in eigen land zou produceren. Daar is moederbedrijf Audi voor gezwicht en de nieuwe fabriek wordt als uitbreiding aan de huidige gebouwd. In totaal zal het complex groeien van 80.000 naar 150.000 vierkante meter. In 2018 moeten de eerste Urussen er van de band rollen.
trustmeiamanengineer zegt
Yay…
Edge zegt
YES! Wel met V10 of V12 erin graag!
SimonMc zegt
@Edge: Ik denk dat ze die motoren gaan sparen voor de echte Lamborghini’s. Reken maar dat hier oa de 3.0 liter diesel in komt, en als hoogste motor een V8, of wie weet zelfs maar een V6 .
clarkson zegt
@SimonMc: Plak er dan meteen een Q7 ticker achterop. Maar reken maar dat er een v10 in komt.
gtwillem zegt
@SimonMc: Er worden slechts 3.000 exemplaren gebouwd. Dus alleen maar V6’en lijkt mij vrijwel em geheel uitgesloten. De Urus wordt gesegmenteerd BOVEN de Cayenne, X6 en al die andere penisnijd wagens. Lamborghini gaat er echt geen V6 in leggen (alleen in combinatie met hybride aandrijfli, ehhhh, oohh ja, het is Lambo!!!
Instapper wordt wellicht V8 Turbo (TFSI) maar een V10 zie ik echt wel komen. Een V12 gaat wat lastig in de neus worden, zeker in combinatie met 4WD, maar is zeker niet uit te sluiten.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: willen ze er 3.000 gaan verkopen, of 3000 per jaar? Ik vond de tekst een beetje onduidelijk. Met 3.000 stuks verdubbel je nou niet echt meteen het aantal verkochte Lamborghini’s….
gtwillem zegt
@dutchdriftking: ik denk dat het 3.000 op jaarbasis is. Op zich veel, maar als je get vergelijkt met de Cayenne of X6 is het een rol in de marge. En dat klopt ook wel, want Lamborghini bedient hiermee een kleine niche. Ik zie ze niet zo snel een 270pk sterke 3.0 TDI er in lepelen…
jpoers zegt
Kunnen ze ook meteen die schitterende vierdeurs maken?? De estoque ofzo?
Dimglor zegt
@jpoers:
Inderdaad!
Liefst die Estoque ipv deze..
gtwillem zegt
@Dimglor: klopt, er blijft nog altijd een kans dat die er komt, maar Lamborghini had in eerste plaats voor een model naast hun gamma (toch even 50 procent uitbreiding). En met de SUV konden ze een betere business case maken dan de Estoque.
Misschien volgt Lamborghini de zelfde tactiek als Porsche: eerst de Cayenne, daarna de Panamera.
Dimglor zegt
@gtwillem:
Als het zo’n vaart zal lopen als bij Porsche, dan zal de champagne al op voorhand worden koud gezet.
Hun uitbreiding van het gamma heeft hen ook geen windeieren gelegd!
Edge zegt
@Dimglor: Al moet je daarbij wel opmerken dat de Cayenne bijna een noodzaak was, omdat het Porsche destijds niet echt voor de wind ging. Lamborghini daarentegen, kan doen wat ze willen. Ze verdienen goed en zijn ook nog eens onderdeel van een vermogend concern, dus een verliesje hier en daar kunnen ze wel opvangen.
Dutchdriftking zegt
@jpoers: Dat was inderdaad ook een toppertje!
E34M5Touring zegt
@jpoers: Die doen ze juist niet. Dankzij dit lelijke ding… (vind ik)
gwnbmw zegt
@E34M5Touring: dat komt gewoon puur door het feit dat het een lambo is… als dit een audi of een bmw of een mercedes was geweest was ie sws iets mooier geweest als deze. je bent van lambo superlage harcore race monsters gewent die je misschien een paar keer in je leven gewoon zo op straat gaat zien (tenzij je in het midden oosten woont, das weer een heel ander verhaal). nu proberen ze is iets anders wat geen hardcore race ding wordt maar een suv voor iemand die niet helemaal goed is bij z’n hoofd en graag een duikboot wil.
philipf zegt
Nee! Gewoon nee!
rdamnn zegt
Gruwelijk! Een dikke V12 met 600 PK erin ..
En dan alleen foto’s en video’s ervan kunnen bekijken uiteraard
donvincenzo zegt
Eindelijk iets om je LM002 op in te ruilen.
Dutchdriftking zegt
@donvincenzo: haha wie weet met gesloten portemonnee!
gtwillem zegt
@dutchdriftking: een goede LM002 doet tegenwoordig al gauw 3 ton, dus moet goed mogelijk zijn. Ook als belegging denk ik dat de LM002 het beter gaat doen dan de Urus.
Edge zegt
@donvincenzo: Inruilen? Als je een LM002 kunt betalen en onderhouden, koop je gewoon een Urus voor erbij.
jrk68 zegt
@donvincenzo:
Ben je mal, mijn echte Lambo inruilen voor een Audi die zich beter voordoet dan hij is…?
Apart dat er niemand over ongeoorloofde staatssteun of subsidie begint….
gtwillem zegt
@jrk68: ik heb het idee dat dit nog best een bijzondere auto gaat worden. Dus een Audi Q7 met Lambo koets erop lijkt mij niet heel erg voor de hand liggen. Dit ding lijkt zo veel lager en breder te zijn dat het een unieke auto wordt. Misschien dat Audi of Porsche met een uber QR9 of Cayenne GT2 gaat komen op basis hiervan, maar ik kan niet zo snel raden welke basis dit wordt.
Zelfde geldt voor die Bentley EXP Speed 6 (ofzo) die op Geneve stond. Dat was zeer zeker niet een A6 Coupe zoals een Continental GT wél een A8 Coupe is (of beter nog, Phaeton Coupe).
kenner zegt
Een auto moet laag zijn. Punt
Dutchdriftking zegt
@kenner: Jups en vrouwen blond. Ahum, weer ns wat anders….
kenner zegt
@dutchdriftking: wie heeft besloten dat auto’s hoog moeten zijn? Het is een rage en iedereen volgt maar. Juist Lambo (en Porsche natuurlijk) weet hoe belangrijk rij hoogte is door hun kennis in de autosport. Dat ze SUV’s maken als cashcows is ook nog wel te begrijpen maar waarom iedereen ze koopt snap ik niet, ja het is zo handig zo’n hoge zit… auto’s moeten laag zijn. Punt
Dutchdriftking zegt
@kenner: Stel je bent een Rus of Chinees. Je hebt genoeg geld en je wilt een snelle auto van een prestige merk. Dan kan je een heel mooie 911/Huracan kopen, maar daar heb je daar echt helemaal niets aan door de zeer slechte wegen. Dan is een Cayenne met bijzonder goede terein eigenschappen ineens een heel logische keuze. Dat Europa en de VS ook op dat soort auto’s kickt is dan een prettige bijkomstigheid.
gtwillem zegt
@dutchdriftking: bedankt voor deze bijdrage. Dit is namelijk precies de reden waarom die Cayennes, G-klasses, Infiniti FX’en en dergelijke als een malle verkopen daar.
BmwMPower zegt
@kenner: Heb je nou een verlaagd Golfje 2 met BBSjes als avatar? Geen wonder dat je zegt dat alles laag moet zijn.
SUV’s zijn gewoon cool.
gtwillem zegt
@BmwMPower: dat ben ik niet helemaal met je eens. Een Mk1 Range Rover, W460 G-klasse, Jeep Wagoneer of Ford Bronco: ja.
Al het moderne SUV dat eerder vaststaat dan mijn Impreza: neuh. (Alhoewel ik toe moet geven dat een Impreza totaal uncool is).
gwnbmw zegt
@gtwillem: impreza is best grappig, ik vind t alleen geen perfecte looks… een getunede impreza is natuurlijk het mooiste :)
gtwillem zegt
@gwnbmw: het ging om de ‘coolheid’ van een auto. En dan is getunede Impreza al helemaal kansloos ;-)
kenner zegt
@BmwMPower: en jouw nick is bmwMPower, en dan durf je te beweren dat laag niet goed is. Cool of niet. Op rotondes en bochten zijn ze waardeloos dus niet goed en niet cool
gtwillem zegt
@kenner: qua performance zijn de snelle SUV’s zeer indrukkwekkend. Ze kunnen wel degelijk goed een bocht om. Maar ja, mag ook wel met 4WD en 315 banden rondom.
Maar het is vooral het gevoel wat niet klopt, naar mijn mening, Meneer de Kenner ;-)
Dutchdriftking zegt
@kenner: Ik rij zelf ook redelijk laag en op rotondes kan het laagrijden dan nog wel eens in de weg zitten. Het is sowieso alles behalve praktisch. Maarja, de looks he…..
mclarenf1lm zegt
Toch zonde, voor het geld zouden ze het niet hoeven te doen, mama vag zou toch genoeg geld moeten hebben. Weinig merken die zich tegenwoordig nog aan zijn oude waardes houdt.
mclarenf1lm zegt
@mclarenf1lm: En nee ik ben de LM002 niet vergeten, dat was nog een echte Lambo, het zal me niks verbazen als dit een omgebouwde Q7 wordt. Als het ook maar enigzins dichtbij de LM002 zou komen heb ik overigens niks gezegd. :)
carfreakjim zegt
@mclarenf1lm: Als het geluid van dit ding ook maar een beetje in de buurt komt van de lm002 hoop ik dat het net zo’n succes word als de cayenne.
Dizono zegt
@mclarenf1lm: Klopt, Lamborghini’s en terreinwagens is een waardeloze en historisch onverantwoorde combinatie.
mclarenf1lm zegt
@dizono: Ik was je toch net een minuutje voor ;-)
desjonnies zegt
Een vraagje is het niet zo dat :
Men nemen het platform van de VW Touareg /Audi Q 7 en Porsche Cayenne en verscheept het naar Italië ?
gtwillem zegt
@desjonnies: ik denk het niet. Ze zullen toch wel met een extreme versie uitkomen. Een Porsche mag lelijk zijn, zolang het functioneel is. Een Lamborghini moet wel een beetje spectaculair blijven.
gekketurbo zegt
@gtwillem: Gevoelsmatig neig ik ook naar een nieuwe platform, maar eentje die gedeeld wordt met Bentley. Aan de andere kant denk ik dat het makkelijker is om de platform van Porsche te recyclen; de kans dat Lamborghini een beter platform kan ontwikkelen lijkt me zeer klein…
gekketurbo zegt
@gekketurbo: Ik wil een edit knop!
norge zegt
Als ik VAG was had ik er ook een Skoda en Seat uitvoering van gemaakt.
gtwillem zegt
@norge: ik vraag me wel af waar de Seat SUV blijft, maar dan vooral in het B en C segment. Skoda heeft de Yeti, VW de Tiguan, maar Seat al jaren niets, en het is niet omdat de andere modellen niet aan te slepen zijn.
lamborgfan zegt
@gtwillem: skoda bouwt een suv die de yeti vervangt en die wordt gedeeld met seat. Ik dacht 2017 dat ie komt
lincoln zegt
Yeah right .. Of ze het bij VAG in hun botte kop zullen halen om productie buiten Italië te laten plaatsvinden ..
gtwillem zegt
@lincoln: Das war einmal: sommige Gallardo’s werden in Neckarsulm gebouwd. Zelfde gaat gebeuren met de Huracan.
Dimglor zegt
@gtwillem: Serieus?
En om welke reden dan? Productiecapaciteit die te klein is in Italië ofzo?
Lijkt me toch niet kostenefficiënt van 2 productielijnen van eenzelfde model te hebben..
Dutchdriftking zegt
@Dimglor: Omdat daar de RS fabriek van Audi staat, en een fabriek uitbreiden goedkoper is dan een nieuwe neerzetten.
Dimglor zegt
@dutchdriftking:
Heb eens even kort online gekeken en vond enkel dat het gewoon de lakstraat was van de Gallardo die zich daar bevond..
Was het eerste dat ik ervan hoorde.
Dacht altijd dat alle Lambo’s in Sant Agata werden gebouwd.
gtwillem zegt
@Dimglor: nee. Er zijn Neckarsulm Gallardo’s. Ze hebben een beperkte capaciteit in Sant Agata. En aangezien veel techniek overeenkomt met de R8, wordt ie ook op de lijn gebouwd.
Dimglor zegt
@gtwillem: Hebben we weer iets bijgeleerd vandaag :-)
gtwillem zegt
@dutchdriftking: ‘RS’ fabriek is niet helemaal correct. De dochteronderneming Quattro GmbH is gevestigd in Neckarsulm, op het terrein van de Audi fabriek. Quattro GmbH bouwt bijna alle RS’en, en dus ook de R8 en Gallardo (en later Huracan). De RS3 en TT-RS worden respectievelijk in Ingolstadt en het Hongaarse Gyor gebouwd. En daarom het volgende weetje, op je kentekenbewijs staat bij een RS4/5/6/7 dat het merk een Quattro is, terwijl de RS3 en TT-RS gewoon Audi’s zijn. (Althans, zo was dat tot een paar jaar geleden nog wel).
Ik ben er ooit eens geweest, best de moeite waard (er staat ook een mini museum met, speciaal voor @desjonnies en @jrk68 een NSU TTS, NSU RO80 enkele DKW’s, Wanderers, Horchs en Auto Unions. Leuk om te zien dat Audi van leuke en sympathieke auto’s naar totaal het tegenovergestelde is gegaan.
desjonnies zegt
@gtwillem:
Da’s de NSU stad, reejen ze jaren geleden nog massaal R0 80 !
Uit stil protest voor één van de meest innoverende auto’s ooit, moeten ze nu handtasjes bouwen.
Ich bin ein R0 80 !
gtwillem zegt
@desjonnies: was zelfs nog auto van het jaar. Was zijn tijd ver vooruit. Voorloper van de huidige A4. Toch wel genant dat de A4 nooit zo’n technologisch hoogstandje is geweest als de RO80 dat was. Het was overigens geen wonder qua beteouwbaarheid en zuinigheid, die NSU….
jrk68 zegt
@gtwillem:
Qua betrouwbaarheid hebben ze weinig progressie geboekt in die 40 jaar….
Men kan zeggen wat men wil over de Ro80, hij had wel een voorsprong door techniek.
Dat de.rijders elkaar begroeten door het aantal vingers coresponderend aan het aantal verbruikte blokken op te steken, blijf ik een leuke anekdote vinden.
gtwillem zegt
@jrk68: zeker omdat sommige eigenaren beide handen van het stuur moesten halen om het aantal duidelijk te maken :-)
berlinetta zegt
@gtwillem: Moet jij niet eens gaan solliciteren bij AB?
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Gebeurd geloof ik al…..
w0o0dy zegt
@lincoln: nee gekkie de Italianen verkopen het intern als “productie” en de Duitsers bedoelen natuurlijk “assemblage”. Dit wordt 80/90% Audi met een beetje toeters en bellen en een ander huidje erop. Dus die toeleveranciers in Italië gaan daar verrekte weinig aan werken tenzij ze al aan Audi leveren.
kapiteinaudi zegt
Eens tractorbouwer, altijd tractorbouwer.
arii zegt
Nu Ferrari nog. Ik vind het jammer. Zulke merken horen exclusief te blijven en alleen sportauto’s maken
gwnbmw zegt
@arii: verlopig hebben we astons en maseratis (toch?) nog… maar je hebt helemaal gelijk.
gtwillem zegt
Ik vind het eigenlijk wel ‘Good News’! Tuurlijk, een SUV is zo lame als wat, maar als er één merk dat er wat van maken, is het Lamborghini wel.
Moet ergens denken aan de Mega Track…
Dutchdriftking zegt
Kijk eens aan! Mooi model om de V12TDI van Audi in te stoppen. Of is dat heiligschennis?
Turbo S zegt
Ik vind er niks aan. Lelijk hok.
hehe zegt
Wat zal Maus blij zijn, een Lamborghini met makkelijke instap. Hoop voor haar dat die handgeschakeld komt
lamborgfan zegt
Jammer..
Misschien goed te maken door er minimaal een aventador V12 in te leggen (LM suv idee) en als diesel persé moet, dan een V12 TDI.
Helaas zal het wel gewoon bij 4l v8 uit de rs6 worden, niet niks, maar ook niet “Lamborghini” like
gtwillem zegt
@lamborgfan: een diesel Lamborghini is historisch verantwoord, want ze hebben ook tractors gebouwd. Maar die oude V12 TDI gaat echt niet opnieuw leven in geblazen worden.
Ik zet nog altijd in op een 4.0 V8 Turbo als instapper en de V10 en wellicht V12 als ware Speeltjes Voor De Rijken!
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: De 4.2 TDI misschien?
gtwillem zegt
@dutchdriftking: nee. Ik denk het niet. De redenen om een diesel te kopen zijn niet van toepassing bij een Lamborghini, ook al is het een SUV achtige.
Een A8 4.2 TDI (wat toch wel de lekkerste nieuwe auto is die je nu kunt komen) is behoorlijk snel en relatief zuinig. Maar voor een Lamborghini niet snel genoeg (385pk zal niet voldoende zijn, zal wel minimaal 500pk worden) en het verbruik is irrelevant. Daarbij hebben de benzine motoren al zeer veel koppel onderin, dus dat voordeel wordt teniet gedaan. Om maar te zwijgen over het geluid. Eem Lamborghini moet wel schreeuwen, blehren en janken. Niet onderin ergens comfortabel snorren en een beetje grommen.
smokin zegt
Triest.
Een bedrijf dat uitblonk in prachtige Italiaanse volbloedjes mag nu Duitse Sufs gaan maken.
Ik neem aan dat een diesel ook al in de pen zit?
maseratizzzzzzzz zegt
Nee toch, het enige merk die nog echt vasthield aan de N/A motoren wordt nu op een andere manier verpest, bedankt?
gtwillem zegt
@maseratizzzzzzzz: Aston Martin bestaat nog. En ondanks alle aankondiginen nog geen turbo in zicht ;-)
berlinetta zegt
@gtwillem: De 4.0 van AMG gaat er toch komen?
jensgib zegt
Ik vind hem wel gaaf :)
ter zegt
Urus rijmt op Anus…
O plaat zegt
@terrorizer:
Voor Belgen niet
exclusieviteitsfreak zegt
Hebben we al niet genoeg SUV verfijntheid hedendaags ?
mrrallycross zegt
Dom want nu gaan andere Italiaanse fabrikanten dit natuurlijk ook aanvragen. Er blijft dan niks over van Italië of van ons belastinggeld
bmwjvds zegt
Hij ging toch ongeveer 350.000 kosten had ik volgens mij ergens gelezen ?