Gaat ie omhoog, of gaat ie omlaag? Vanaf 1 juli wordt de BPM op een andere manier berekend, de gevolgen daarvan lees je hier.
Komende woensdag is het eindelijk zo ver. Dan is het 1 juli en wordt de BPM niet meer op de stokoude NEDC-waarden gebaseerd, maar stapt de overheid over op WLTP. Bij die nieuwe meetmethode zie je meestal meer CO2. De overheid claimt dat deze overgang budgetneutraal verloopt, maar daar is niet iedereen het mee eens.
Nu is er een nieuwe partij die zich heeft gemengd in de BPM-discussie. Onderzoeksbureau JATO heeft namelijk onderzocht wat nou precies al die veranderingen zijn en welke effecten dit heeft op de Nederlandse automarkt. En waar zij achterkwamen, is vrij opvallend.
Maar we beginnen met simpele cijfers. De gemiddelde BPM is per 1 januari 2020 13.100 euro. Vanaf woensdag wordt dit 12.775 euro. Je leest het goed, de gemiddelde BPM gaat komende maand omlaag. Dat zei salesmanager Maarten Palthe bij de BNR Nationale Autoshow.
Het woord gemiddelde is hier wel cruciaal. Want bij sommige auto’s gaat het flink omlaag. Neem een Jaguar XJ diesel. Een auto waarvan deze schrijver dacht dat die niet meer te koop was, maar voorraadmodellen schijnen nog beschikbaar te zijn. Die voorraadmodellen gaan per 1 juli minder kosten. Tienduizend euro minder, om precies te zijn. De BPM wordt dan ‘slechts’ 26.000 euro.
Sowieso worden benzine- en dieselauto’s straks over het algemeen iets goedkoper, aldus Palthe. Behalve grote, luxe SUV’s dan. De manager geeft het voorbeeld van een Audi Q5 – nog niet eens een hele grote SUV – die straks 5.000 euro duurder wordt. De crossover levert de Nederlandse staat dan 35.000 euro aan BPM (en BTW) op.
PHEV’s worden over het algemeen iets duurder, maar hierbij zijn de effecten wat milder. Op PHEV’s zit immers al weinig BPM. Maar als PHEV’s duurder worden en benzineauto’s goedkoper, dan betekent dat eigenlijk dat het gat tussen de twee auto’s kleiner wordt.
Maar wat is nou dat opvallende nieuws? Nou, de prijslijst van een auto wordt straks vrij ingewikkeld. Niemand koopt immers een auto zonder eerst langs de optielijst te gaan. Andere velgen, groter navigatiescherm, subtiel spoilerpakketje… Allemaal zaken die voor een grotere rol- of luchtweerstand kunnen zorgen, of een toegenomen gewicht. Bij de NEDC-resultaten werd dit kennelijk niet meegenomen, maar bij WLTP volgens Palthe wél. Zelfs iets simpels als een trekhaak maakt de berekening al ingewikkeld, zo blijkt. Het is misschien wel wat eerlijker voor het milieu, maar kan wel voor een nare verrassing zorgen als je iets te enthousiast was met de optielijst…
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Jeroen Maas, PR-manager van Opel Nederland, legt uit waarom de Opel Mokka dé meest belangrijke auto voor het merk in jaren is. En Wouter rijdt in de nieuwe Audi A3. Wil je zo’n rijtest ook kunnen kijken? Check dan onze rij-impressie van die nieuwe A3.
lekkerlinksrijden zegt
Ik wist niet dat een groter navi scherm negatief was voor de luchtweerstand, bedankt voor deze les
hayte zegt
Gewicht ;)
Wouter zegt
@lekkerlinksrijden: Alle Porsche RS en GT4 modellen worden 50 kg lichter door weglaten Navi en airco. Het scheelt allemaal gigantisch ;-)
maxidyne zegt
@wouter: airco is vrij zwaar: pomp, condensator, leidingen en dergelijke, maar een mediasysteem? Hooguit een paar kilo.
willeme zegt
@maxidyne:
Het is afhankelijk van het type auto. In sommige gevallen hebben de autos’ met navi een ander dashboard (zoals mijn E91, bijvoorbeeld). Ook is een navigatie soms een onderdeel van een pakket met andere opties. In sommige gevallen moet je een bepaalde uitvoering bestellen. Last but not least: randzaken. Als de navigatie (en enkele andere) items ontbreken, kan de auto ook prima af met een andere audio, speakers, lichtere accu en dergelijke. Dus in sommige gevallen kan het wel wat schelen, ondanks dat de unit zelf maar 5 kilo weegt ofzo. Wel een keer interessant om te meten, dit ;-)
raoufff zegt
Met andere woorden: we worden anders gepenetreerd, dit keer op een meer geraffineerde wijze waarbij uzelf de intensiteit bepaald.
erce zegt
@raoufff: snel een gezellig lippenstiftje opdoen. Als je dan toch genaaid wordt, wil je er natuurlijk wel een beetje leuk uitzien.
jelmer zegt
Sneeuwvlokje.
HIM zegt
@raoufff: juist!!
De kip van Mussolini wordt hier ook weer toegepast.
bernoulli zegt
Het werd zeker wel meegenomen! Ik heb vorig jaar mei een nieuwe auto besteld en daar zat gewoon een boetetabel bij. Inch grotere velgen? Dat is dan 2 gram co2 extra a 400,- per gram. Combi ipv hatch? Weer 2 gram extra. Was je ineens dik 1.600,- BPM extra kwijt, bovenop de meerprijs.
Hufters.
Richmond zegt
@bernoulli: dan laat je bepaalde dingen later inbouwen nadat de auto al op kenteken staat. Trekhaak kan altijd achteraf erop gezet worden. Andere wielen idem.
bernoulli zegt
@benja01: en bouw ik hem gewoon achteraf om naar een station. ;)
Gaat er niet om wat er allemaal achteraf kan. Gaat erom dat, in tegenstelling tot wat in het artikel staat, het niet nieuw is dat bepaalde keuzes extra BPM kosten.
clarkson zegt
@bernoulli: Helemaal gelijk! Makkelijk gedacht.
mpgc zegt
@benja01: wel goed om dat van te voren even goed te checken. Op mijn 3 serie was ten rijde van de levering (maart 2020j alleen een electrisch wegklapbare trekhaak leverbaar. Af fabriek ong € 1.500,00. Als je hem later laat monteren ruim € 3.500,00! ?
goodvibrations zegt
Ben benieuwd wat dat doet met de “standaard velgen” ?… Allemaal spaarbandjes en vervolgens een andere set erop?
intimrasiert zegt
Welkom kale auto’s welkom elektrische auto’s welkom saaie auto’s welkom 100 km/h doei beleving
arias zegt
Dat de Q5 duurder wordt merken je niet eens. Zie de nieuwe Q5 haast nooit op de Nederlandse weg. Als je er al één ziet zit er vaak een Duitse/Franse/Belgische kenteken erop.
grasvreter zegt
Je moet al vaak uitwijken naar bijvoorbeeld zwitserland als je 10 jaar oude auto wilt met flink wat opties, omdat ze in Nederland niet met opties te krijgen waren (want niemand nam alle opties), straks wordt dat nog erger. Ik voorzie wel een grote markt voor achteraf geleverde navigatiesystemen en trekhaken. Overigens, dit geld ook voor bagagegewicht bij vliegtuigen: ik weeg 85 kilo, de buurman 185. Moeten ze daar geen rekening mee houden dan.
flutterby zegt
@grasvreter: dat beetje BPM zou niet het verschil moeten maken. Fabrikanten vragen schandalige meerprijzen voor opties. Het feit dat aftermarket goedkoper kan zijn is te bizar voor woorden.
Dat laatste mag trouwens niet volgens de grondwet, gelukkig maar. Voor je het weet krijgen dikke mensen ook opeens een toelage bij all-you-can-eat.
jlvanleeuwen zegt
Eigenlijk wel slim van de overheid, niemand wil meer een kale auto, oftewel wat de fabrikanten al jaren hebben uitgevonden heeft de overheid overgenomen. Aan opties is grof geld te verdienen, uiteindelijk zijn we toch duurder uit tenzij je een a-segment auto zonder airco besteld
flik2punt0 zegt
Lijkt mij hopeloos ingewikkeld. Iedereen die een beetje slim is laat zn trekhaak dus aftermarket installeren. Ipv fabriek af
stuko zegt
@flik2punt0: niks zo fijn als een trekhaak af fabriek.. knopje in de kofferbak, parkerensensoren die automatisch de achterste/middelste 2 uitschakelen, verlichting duidelijk in je boordcomputer..
Baroen zegt
@stuko: Niets aan toe te voegen!
misterBo zegt
We hebben een kabinet die het keer op keer op keer weer lukt om de bevolking te overvoeren met belachelijk beleid en regels. En diezelfde bevolking is zo extreem masochistisch dat het nog gaat applaudisseren voor dit falende, vernietigende en denigrerende kabinet
hdboef zegt
Maar als ik mijn auto dan samenstel met optie’s die het gewicht verlagen word deze dan ook goedkoper of gaan ze hier lekker schijnheilig op doen. En geld dit voor alle opties? Veelal zitten een hoop optie’s wel al in de auto maar zijn ze niet geactiveerd.
ghost zegt
Voor iedereen die een sportieve, leuke auto rijdt even een samenvatting;
Voorheen boven de 156g/km CO2, was elke gram daarboven; €458,-
Per 1 juli is het vanaf 180g/km CO2, en dan betaal je €408,- per gram die daarboven uit komt.
De eerste 4 schijven heb je dan al gehad tot 180g/km en is ongeveer €9000,-.
Kortom, leukere auto.’s worden weer wat betaalbaarder. Op een nieuwe CLA45s scheelt het 11.000 euro.
clarkson zegt
@ghost: Voorheen lag de uitstoot ook compleet anders. Een auto die nu bijvoorbeeld 115 gram heeft kan straks naar 132 gram gaan. Dan lijkt nu nieuwe tabel wel positief maar uiteindelijk betaal je toch meer. BPM in de huidige periode waar we in leven is verschrikkelijk, zeker nu fabriekken hebben stilgelegen. Het is ook schadalig belachelijk dat de nieuwe ‘positieve’ tabel nu in gaat. Er zullen nu heel veel verplichte registraties plaatsvinden. Dealers willen zo snel mogelijk hun voorraad kwijt dus zullen gdwongen worden te smijten met kortingen. Exact wat de autobranche nu nodig heeft (niet echt dus).
ghost zegt
@clarkson: door wltp is het iets gestegen maar de dooddoener in de bpm schijven waren de enorme sommen geld die je moest betalen bij de overgang naar een hogere schijf. Dat is nu niet meer. Verschil van 15g/km, zeker onder de 140g, is niet heel boeiend. Zoals ik al zei, eigenlijk alles onder de 180g is wel flink voordeliger!
karhengst zegt
@ghost: maar is het CO2 getal niet flink omhoog gegaan dankzij de nieuwe rekenmethode waardoor ze een tijdje terug juist flink duurder waren geworden?
ghost zegt
@karhengst: zie hierboven. Overigens wel zo dat de wltp een iets hoger getal geeft maar niet mega. Een C63s bijvoorbeeld, ik neem wederom Mercedes want die hebben verreweg de meest makkelijke tabel op de site, deed nedc 230g/km en met wltp 251g/km. Tuurlijk 21g is niet niks. Maar voorheen betaalde je bij schijf 5 een soms van €12.333,- alleen omdat je auto naar schijf 5 ging, die is nu weg, en je betaald alleen de grammen boven de 180g/km maar ook 50€ per gram minder (408,- ipv 458,-).
Oude berekening en nedc 230g was het ~ €44.000,- bpm
Nieuwe berekening en wltp 251g is het ~ €37.000,- bpm.
ghost zegt
En de website die ik hiervoor heb gebruikt voor de waarden:
https://www.mercedes-benz.com/en/vehicles/wltp/wltp-fuel-consumption-and-emission-values/
henkp1 zegt
Ok, duidelijk voorbeeld; dank daarvoor!
Maar ‘meest makkelijke’, serieus??
Wat is er mis met ‘makkelijkste’, dat is toch veel makkelijker?
gezondverstand zegt
Ik heb een auto besteld die na 1 juli geleverd wordt.
Ik ben benieuwd of bpm verlaging wordt doorberekend.
Bij verhoging had ik er niet aan getwijfeld.
Nu wel.
nautique206 zegt
@gezondverstand: kun je zo zien, ff je kenteken ingeven bij rdw, kun je de fiscale waarde en bpm zien. Als het lease betreft, de fiscale waarde moet worden aangehouden, anders betaalt de leasemaatschappij niet
Dutchdriftking zegt
Ik heb niets met cross-overs, maar 35k BPM op een Q5, dan kost de auto twee keer zo veel als in Duitsland, en dan hebben we het echt niet over de RSQ5, wat is er aan de hand?!