BOVAG en RAI hebben hun prognoses voor de automarkt van volgend jaar laten zien. Kruipen de dealers uit het dal van 2020, of wordt 2021 nóg erger?
Waar BOVAG eind vorig jaar nog dacht dat er in 2020 425.000 nieuwe auto’s verkocht zouden worden, is het inmiddels wel duidelijk dat we dat bij lange na niet gaan halen. De redenen zijn inmiddels wel bekend, vanwege het coronavirus koopt niemand meer een auto. Iedereen werkt dit jaar immers thuis en de economische voorspellingen zijn alles behalve positief. Het aanschaffen van een nieuwe auto is daarmee stevig gezakt op de gemiddelde prioriteitenlijst van de gemiddelde Nederlander.
Inmiddels denken BOVAG en RAI Vereniging dat er dit jaar 350.000 nieuwe auto’s verkocht gaan worden. Tegelijkertijd geven ze ook wat ze verwachten dat de automarkt volgend jaar gaat doen. Het klinkt misschien wat ambitieus om nu al voorspellingen te doen over 2021, we weten op dit moment niet eens hoe de laatste maanden van 2020 er uit gaan zien. Toch weerhoudt dat de twee partijen er niet van om een – voorzichtige – voorspelling te doen.
Voor volgend jaar verwachten ze namelijk dat particulieren en bedrijven 400.000 nieuwe auto’s kopen en 64.000 lichte bedrijfswagens. Dat klinkt misschien als veel, in vergelijking met 2020 is dat ook aardig wat. Maar bij de BNR Nationale Autoshow geeft BOVAG-voorzitter Han ten Broeke aan dat het alles behalve veel is.
Het is een plusje ten opzichte van dit rampjaar. Maar het is alsnog aanmerkelijk lager dan wat de afgelopen tien jaar hebben gezien. Het is gemiddeld tien procent minder nieuwe auto’s en dat is echt geen goed nieuws. Vierhonderdduizend nieuwe auto’s is ongeveer wat we in de jaren zeventig aan nieuw hadden, alleen hadden we toen een wagenpark dat amper de helft zo groot was.
BOVAG-voorzitter Han ten Broeke
De gevolgen voor de autosector zijn dan ook volgens Ten Broeke groot. Het zijn ‘ondernemers die al met lage marges’ werken, hij denkt daarom dat er veel liquiditeitsproblemen zullen ontstaan bij autobedrijven. Hij benadrukt wel dat de gevolgen van corona nog steeds onduidelijk zijn. Bij het aflopen van de NOW3-regeling waarmee de overheid werkgevers tegemoet komt, moeten de economische gevolgen duidelijker zijn.
Er is wel een klein lichtpuntje, namelijk als het gaat om elektrische auto’s. Volgend jaar gaan elektrische auto’s volgens Ten Broeke meer dan twintig procent uitmaken van de totale autoverkoop. In 2020 gaat het volgens de voorzitter om twaalf procent. Die boost komt voornamelijk door grote bedrijven die hun wagenpark CO2-neutraal willen maken, zoals ABN Amro. De particulier gaat daar een minder grote rol spelen, onder meer doordat er minder subsidie voor particulieren gaat zijn.
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: adjunct-divisiemanager Maarten Balk bij de RDW spreekt over het onderzoek naar dieselgate. En Meindert Schut rijdt in de Aston Martin DBX.
Foto: Toyota Supra Gespot van @Freek1, via Autojunk.nl.
frank2b zegt
Mooi dat er flink wat EV’s bijkomen. Er komen nu steeds meer interessante modellen die strakjes tweedehands ook nog redelijk bij de tijd zullen zijn.
tvr1974 zegt
@frank2b: jammer alleen dat de accu’s minder zijn en dat het rijbereik dan nog verder daalt TOV cyclussen die de auto al nooit haalde.. daarbij geldt ook nog dat stroom steeds verder in prijs stijgt en benzine en diesel momenteel dalen. Dus als je niet thuis kan laden je als particulier duurder uit bent zometeen met electra rijden dan met diesel/benzine.. en laat dat nou de hoofdreden zijn voor de wat minder bedeelden om een zuinige auto te kopen.. Die willen goedkoop rijden en wat dat is maakt niet uit
frank2b zegt
@TVR1974: Tjongejonge zeg. Het is vrijdagavond hoor! Cheer up! Weet je zeker dat je niet ook nog de voedselbanken erbij wilt betrekken?
Man man man …..
degrotemuis zegt
@frank2b tvr zit wel een tikje in de doemdenk stand. Mijn eGolf heeft bijvoorbeeld toch echt regelmatig de wltp range overtroffen, zelfs een paar keer nedc range. En lang niet iedere EV rijder sloopt de accu in een paar jaar. Maar tvr heeft ook wel een punt. Misschien niet voor jou of mij, maar voor veel mensen wel.
EVs zijn nieuw nog steeds duurder dan vergelijkbare ICE auto’s en schrijven minder snel af. Een gezin dat nu iedere 5 jaar een gezinswagen op benzine haalt kan dus straks niet een 5 jaar oude EV uit hetzelfde segment met vergelijkbare uitrusting halen. Zeker niet als het ding ook nog wat range moet hebben. Meer betalen en/of minder krijgen.
Dat is aanschaf. En TCO dan? Eerlijk gezegd geen idee. De kosten voor EV stijgen voor mij aan de publieke paal iig harder dan die voor mijn ice cabrio, alleen AC laden is al 25 procent gestegen dit jaar hier in Gelderland.
En over 5 jaar ga je ook wegenbelasting mogen betalen voor je EV, nog niet bekend hoe dat eruit ziet. Vergeten we nog maar even dat EVs vaak intussen ook al duurder zijn dan ICE auto’s in de verzekering in plaats van omgekeerd een paar jaar terug.
Kortom, er komen vast wel interessantere EVs op de tweedehands markt, als ze niet geëxporteerd worden. Maar of de grote massa er de komende jaren ook echt al wat meer aan heeft dan het huidige tweedehands EV aanbod weet ik niet.
fanboy zegt
@tvr1974: Ik heb er eentje gekocht met 80.000km en 3 jaar oud, geen waarneembaar verlies in rijbereik.
Toegegeven dat is niet met iedere auto zo, bijvoorbeeld Nissans doen het slechter.
goodvibrations zegt
@frank2b: die heb je nu ook al… Voor erbij is de 500e bijv. Super cool ?. Met name de E-Sport..
https://link.marktplaats.nl/m1610261527?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Of deze ook leuk ?
https://link.marktplaats.nl/m1600612014?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Die dingen waren nieuw meer dan €30k
goodvibrations zegt
@frank2b: zeker die 500e van fiat zijn leuk.. met name de E-Sport variant! Nieuw meer dan 30k en nu best betaalbaar.. Zuinig en best vlot ook! Ideaal voor erbij of korte afstanden.. ?
Dutchdriftking zegt
We hebben dus de zelfde verkopen als in de jaren “70, echter is ons wagenpark twee maal zo groot. Eigenlijk klopt dat wel. Ik gok dat auto’s nu ook twee maal zo lang mee gaan als 50 jaar geleden.
fanboy zegt
@dutchdriftking: Ja inderdaad, goed punt.
pyrat zegt
Ik verbaas me er altijd nog over wie er nog particulier nieuw een auto koopt (boomers uitgezonderd).
Ik ben mid 30 en van al m’n vrienden rijdt niemand nieuw, uitgezonderd auto vd zaak.
Allemaal met banen ver boven modaal, ook wel interesse in auto’s maar niemand koopt nieuw.
mwti zegt
@pyrat: ik rij privé een Porsche 911 (nieuw 210K) van een jaar oud. Dat bespaarde me 50K. Kwestie van nadenken. Mijn BMW (daily) was wel nieuw maar die is van mijn bedrijf. Doet dan toch wat minder pijn.
mpgc zegt
@pyrat: ik denk dat, naast andere factoren, ook komt omdat deze generaties minder gewend zijn om te sparen. Met het stijgen van het salaris wordt daarop ook sneller het leefpatroon aangepast. Is niets mis mee, maar dat maakt wel dat er minder over blijft voor een grote aankoop in eens. Om deze reden is private lease volgens mij ook zo populair. Mensen kunnen zich wel een nieuwe auto veroorloven, maar willen er niet eerst voor sparen.
pyrat zegt
@mpgc: dat denk ik ook zeker. Maar ook zij die wel sparen/het geld hebben kopen dan nog een auto met de kop er af. Scheelt gewoon teveel en het boeit dan niet of het de perfecte samenstelling is of dat er een paar duizend km op zitten.
Vraag me af of dat pakweg 30 jaar geleden ook zo was, of dat er toen meer particulier nieuw gekocht werd.
Was er toen minder aanbod demo’s, waren auto’s relatief goedkoper, was ‘nieuw’ meer een statussymbool?
De kwaliteit van 2e hands was natuurlijk wel minder, maar dat zal maar een deel van de verklaring zijn.
goodvibrations zegt
kleine auto’s kun je prima nieuw kopen.. Maar grote auto’s heb ik ook liever lease of particulier ex lease…
Poseidon zegt
Typisch een gefrustreerde millennial reactie.
moveyourmind zegt
Ik denk dat er juist autofabrikanten zijn die enorm van deze crisis gaan profiteren.
Vraag me alleen niet welke, ik ben nog niet zo goed thuis in de Chinese merken. De deur staat wagenwijd voor ze open. Ben alleen bang dat de Europese economie er niet zo heel veel aan gaat hebben.
pier zegt
Nieuw is particulier alleen door de babyboomers te betalen, niet meer voor de jongere generaties. Ik koop wel jong gebruikt.
goodvibrations zegt
Ik denk dat het volgend jaar minder goed gaat… De banen verdwijnen nu pas.. ? debk eerder dat het 2e hands redelijk zal blijven gaan…
Jantje_555 zegt
ze hebben dit jaar nog een geluk gehad met het feit dat het openbaar vervoer niet echt slim is om te gebruiken en het op reis gaan terug meer met de auto gaat.